Auteur Topic: Slijtage aandrijfas help!  (gelezen 944 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline nemo

Slijtage aandrijfas help!
« Gepost op: 24 maart 2018, 13:41 »
Beste mensen, ik ben mijn alpje uit '99 lekker aan het poetsen en kwam daarbij het slijtage aan de aandrijfas tegen. Het gedeelte waar de kleine tandwiel zit is nog goed maar daar waar het borgplaatje zit zijn de tanden kompleet weg. Is dit een groot probleem en kan er zo nog mee gereden worden? En hoe is dit te repareren?  En nog twee vraagjes hoe komt dit en hoe kun je dit voorkomen??? Advies wordt zeer gewaardeerd.
Met vriendelijke groet Merijn

Offline Oldtimer

Re: Slijtage aandrijfas help!
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2018, 13:44 »
Dat hoort toch zo, waar het groefje zit hoort het borgplaatje te zitten.
Het borgplaatje moet je draaien tot de boutgaatjes passen en daarom zit er op die plek geen splishes.

maar waar is het borgplaatje ????????
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Slijtage aandrijfas help!
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2018, 13:51 »
Idd, de as is nog top zo te zien (3e foto)  8)
Beetje vet zou ik er wel aan doen  :) Kopervet of keramisch vet oid is prima daarvoor.
En een vers borgplaatje natuurlijk. Maar dan weer lekker doorknorren, zónder zorgen  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Petrus64

  • Gast
Re: Slijtage aandrijfas help!
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2018, 13:54 »
gheghe, je was me net voor Rene ;D

Offline nemo

Re: Slijtage aandrijfas help!
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2018, 13:56 »
Aaaahhh dus voor niets in de stresmodus geschoten. Het borgplaatje had ik er even afgehaald om te kijken en die ga ik er weer opschroeven. Bedankt voor deze geruststelling en ze komen toch uit het oosten he die wijze mannen. Hier mag een slotje op

Offline nemo

Re: Slijtage aandrijfas help!
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2018, 13:58 »
@René zal ik doen, ik heb nog wel een beetje kopervet. Bedankt!☺

Offline Qwerc

Re: Slijtage aandrijfas help!
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2018, 16:07 »
Toch ff een vraagje, niet geheel on-topic maar wel hier mee te maken.
Ik zie op dit forum regelmatig "kopervet" terug keren.
Kijk een beetje vreemd hiervan want ik meende dat dit vet toch al iets gedateerd is!
Tegenwoordig bestaat er Keramisch vet.  En naar ik meen heeft het keramisch vet alleen maar voordelen t.o.v. het aloude koper-vet.
Mogelijk hebben anderen hier een andere mening over. Ik hoor ze graag....

Offline The Headless Horseman

Re: Slijtage aandrijfas help!
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2018, 16:22 »
Je zou zómaar gelijk kunnen hebben Qwerc  :)

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of kopervet nou écht achterhaald is. Ik lees bijv regelmatig dat het bij gebruik in alu (voorvorkpoten bijv) de draad wegvreet van het zachtere alu, maar ik heb die ervaring zelf (nog) niet. Een ander soort vet zou dan beter zijn, bijv Molybdeen vet of Keramisch vet.

Inmiddels heb ik zelf van álle soorten vet wel een tubetje of potje in gebruik en smeer lekker raak  ;D
Hoor hier ook graag de meningen van experts  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Slijtage aandrijfas help!
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2018, 16:52 »

Het zijn beide montagevetten. Ze zijn dus statisch bedoeld, niet om sneldraaiende delen te smeren.


Kopervet

Eigenschappen:

* Beschermt tegen corrosie, vastroesten of vastvreten van metalen delen.
* Is bestand tegen extreme temperaturen van -40°C tot 1100°C.
* Is bestand tegen zoet en zout water.
* Is bestand tegen stoom, weersinvloeden en extreme druk (tot 2400kg/cm2).

Toepassingen:

* Bij moeren, bouten, remassen, remkabels, bougies, cardanassen,
   cylinderkopdichtingen, uitlaatpijpen, brandstofsproeiers en langzaam bewegende mechanische motor onderdelen.
* Bij stoom- en toevoerleidingen van hogedruk stoomturbines en draaibare delen
   van verwarmingsovens, gasovens en gasturbines.


Keramisch vet (zgn. moderner)

Toepassingen:

*bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.
 
Eigenschappen:

* temperatuurbestendig van -40 C tot + 1400 C
* Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
* Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen  van aanhaalmoment mogelijk
* Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
* Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
* Tast geen rubber aan
* Bestand tegen (zout)water en stoom


Maakt in mijn brede ervaring weinig uit welke. Ik prefereer kopervet omdat het langer zijn sappige eigenschappen behoudt. Keramisch vet verdroogd, maar behoudt desondanks wel zijn eigenschappen.

Werkelijk iedere draad op mijn motor heeft enige vorm van smering. Andersom, geen enkele draad op mijn motor is ooit beschadigd geraakt door vastzitten/corrosie of wat dan ook. Voor de montage van bijvoorbeeld remblokken maakt het verder ook niet uit welke van de 2 je neemt.


Ik prop er ook al sinds jaar en dag periodiek wat kopervet tussen. Kopervet zou zeer goed drukbestendig moeten zijn, zeker ook op een plek dus als tussen secundaire as en kettingtandwiel.


Brom
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2018, 16:54 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Qwerc

Re: Slijtage aandrijfas help!
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2018, 14:45 »
Toch mis ik nog, in mijn ogen, een belangrijk punt voor keramische-vet;
 in tegenstelling tot ons aloude kopervet: het is wel roestoplossend en actief smerend.
En met nadruk wil ik melden dat keramisch-vet GEEN chemische reactie veroorzaakt het allerlei lichtmetalen/aluminium.

Deze zaken zijn voor mij DE reden om alleen nog maar Keramisch vet te gebruiken.