Het zijn beide montagevetten. Ze zijn dus statisch bedoeld, niet om sneldraaiende delen te smeren.
Kopervet
Eigenschappen:
* Beschermt tegen corrosie, vastroesten of vastvreten van metalen delen.
* Is bestand tegen extreme temperaturen van -40°C tot 1100°C.
* Is bestand tegen zoet en zout water.
* Is bestand tegen stoom, weersinvloeden en extreme druk (tot 2400kg/cm2).
Toepassingen:
* Bij moeren, bouten, remassen, remkabels, bougies, cardanassen,
cylinderkopdichtingen, uitlaatpijpen, brandstofsproeiers en langzaam bewegende mechanische motor onderdelen.
* Bij stoom- en toevoerleidingen van hogedruk stoomturbines en draaibare delen
van verwarmingsovens, gasovens en gasturbines.
Keramisch vet (zgn. moderner)
Toepassingen:
*bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.
Eigenschappen:
* temperatuurbestendig van -40 C tot + 1400 C
* Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
* Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
* Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
* Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
* Tast geen rubber aan
* Bestand tegen (zout)water en stoom
Maakt in mijn brede ervaring weinig uit welke. Ik prefereer kopervet omdat het langer zijn sappige eigenschappen behoudt. Keramisch vet verdroogd, maar behoudt desondanks wel zijn eigenschappen.
Werkelijk iedere draad op mijn motor heeft enige vorm van smering. Andersom, geen enkele draad op mijn motor is ooit beschadigd geraakt door vastzitten/corrosie of wat dan ook. Voor de montage van bijvoorbeeld remblokken maakt het verder ook niet uit welke van de 2 je neemt.
Ik prop er ook al sinds jaar en dag periodiek wat kopervet tussen. Kopervet zou zeer goed drukbestendig moeten zijn, zeker ook op een plek dus als tussen secundaire as en kettingtandwiel.
Brom