Auteur Topic: Versnellingsbak vraagje  (gelezen 575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yke de Vries

Versnellingsbak vraagje
« Gepost op: 26 maart 2018, 10:34 »
Hi iedereen,

Ik heb een vraagje over m'n Alp, in het specifiek over de versnellingsbak.
Nu heb ik zelf weinig ervaring met andere motoren los van m'n lesmotor en een Honda Win in Vietnam wat haast geen motor te noemen was :P.

Naar mijn idee is het schakelen niet heel soepel. Het is zeg maar niet een fijn tikje van de ene naar de andere versnelling. in het specifiek van z'n 1 naar z'n 2. Nu is m'n alp vrij oud uit 1994 maar in uitstekende staat(dat hoop ik dan). Heeft altijd binnen gestaan, z'n beurten gehad en 33.000km gereden.

Zijn er een aantal checks welke ik uit kan voeren om dit te testen? Of wat is de marge qua response waarin het overschakelen van een de ene versnelling naar de andere versnelling dient te gebeuren?
Ik heb anderhalf jaar geleden gelest om een nieuwe bmw gs800 dus dat lijkt me niet helemaal goed als vergelijking?

Of anders, wat zijn de kosten om hier een check op te laten doen of heeft iemand hier zelf ervaring mee in de buurt van Amsterdam. :) Het zou kunnen dat ik me druk maak om iets wat nog goed is. Ik heb gewoon weinig motoren gereden.

Wederom thanks voor jullie expertise :)

Yke


Offline PimW

Re: Versnellingsbak vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2018, 11:01 »
Leeftijd is een ding, maar een groot is deel schakeltechniek.

Ten eerste controleer je kettingspanning.

Schakelen wanneer de motor in beweging is, dus in stilstand naar neutraal wil nog wel eens lastig gaan (dat hoort bij het beestje). Bij 1 naar 2 ga je ''over'' de neutraal heen en moet je wat meer aandacht besteden aan het schakelen zelf.
Ik zet meestal een klein beetje druk op de schakepook, trek koppeling in en druk dan door en houdt de pook even vast zodat hij zeker in versnelling valt en blijft.

Het is geen flipperkast of een aan/uit schakelaar maar een stukje fijn mechanica.  Als je dat met een beetje gevoel doet is het een heel soepel schakelbakje vind ik zelf en schakelen kost je een fractie van een seconde. Je komt er vanzelf achter dat je voor opschakelen amper de koppeling nodig hebt. :)


Offline Oldtimer

Re: Versnellingsbak vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2018, 15:11 »
Weet niet hoe lang je de motor al hebt en wat er aan onderhoud is gedaan.
km stand zegt niet zo heel veel, maar wel welke olie je gebruikt , het oliepeil en of je koppelingskabel goed is afgesteld. Verder net als Pim zegt.
Beetje "schakelfeeling "heb je wel nodig.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.