Auteur Topic: Nieuwe uitdaging XLV750R  (gelezen 15620 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #30 Gepost op: 27 maart 2018, 18:54 »
Als insider moet je dit zeker volgen Marja.  ;D ;D Maar dan wil ik ook de tips en truuks van jullie. ;)

Vandaag even de voorbereidingen voor de transplantatie. De beide bronnen maar eens onderhanden.
Nog even wachten tot zaterdag voor de carburateur. Dan komt hij pas beschikbaar om het blokje te testen.
Blok moet dus nog even blijven waar hij is.

Het kontje wordt al wat kaal van de donor.
Jammer dat alles zo slecht is overgespoten in een zwarte lak. Origineel is dit zilverkleurig.
Uiteindelijk zal het dat ook weer worden.


Hier dus samen.
Source & Target. :))



Een ander donorframe met nog bruikbare onderdelen ook deels gestript.
Mag voorlopig even buiten slapen want binnen is geen plek meer.
Morgen de rest er onder vandaan zoals de wielen, achterbrug en schokdemper.
Het frame kan dan naar de schroot, of iemand moet er een bestemming voor hebben.



Tijd voor mijn biertje dus en dat met de voetjes op de bank.
Lange dag geweest.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Floris

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #31 Gepost op: 27 maart 2018, 19:18 »
Kleine inspectie van de brandstoftank. Toch wat roestvorming aan de binnenkant. Wie weet daar een oplossing voor of heeft een adresje waar dit hersteld kan worden. Tankcleaning of zoiets. Eigenlijk nog nooit bij de hand gehad maar eens moet de eerste keer zijn.


Je kunt zelf gaan knoeien met TankCure maar zelf heb ik daar matige ervaringen mee. Dus de tweede keer ben ik naar Motopaint Hogenboom in Nieuwerbrug a/d Rijn gegaan. Die heeft een prima klus afgeleverd. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Ze zijn gespecialiseerd in motoren en kunnen ook spuitwerk leveren.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Simz

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #32 Gepost op: 28 maart 2018, 17:33 »
Wat is dit weer genieten!  ;D

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #33 Gepost op: 28 maart 2018, 18:46 »
Zo, weer een vreselijk nat en regenachtig dagje noeste arbeid hobby en het donor frame is kaal.
Op de achterbrug na, want die heeft wel een erg grote inbus. ( En die hep oldie nie wah)



Ook even wat lak/primer uitgeprobeerd op het nieuwe frame.

Eigenlijk wil ik straks het frame afwerken met 2K blanke lak.
De verfboer zegt dat je dat niet kunt doen over acryl lak.
Nou ja, we gaan het zien.



Ook aandacht vandaag voor de prolink.
Alle bussen ( hier zitten geen lagers in ) even netjes eruit, schoon en ingevet weer terug.
Draait dat spul ook weer lekker.



In tegenstelling tot een alp is deze geheel van aluminium en zoals gezegd zitten hier geen lagers in maar bussen.
Hangt nu te drogen want het aluminium is gepoetst en in de blanke lak gezet.
Morgen het resultaat.

Ook de cardan intussen verwijdert en ook de schokdemper.
Uit het luchtventiel, waar de druk op wordt gezet komt de vloeistof naar buiten. Kan nooit goed zijn toch ???

Morgen verder.

Oh ja,
Hier zie je alle foto's

https://myalbum.com/album/IUbOVRg7GkOZ


« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 18:51 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline alain

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #34 Gepost op: 28 maart 2018, 19:15 »
een erg grote inbus. ( En die hep oldie nie wah)


Oldie, ik gebruik dan de kop van een passende zeskantbout als inbussleutel.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 19:18 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Jan F.

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #35 Gepost op: 28 maart 2018, 19:48 »

Uit het luchtventiel, waar de druk op wordt gezet komt de vloeistof naar buiten. Kan nooit goed zijn toch


Als ik het onderdeel opzoek op cmsnl zie ik geen los reservoir, is het geen emulsiedemper? (Olie en stikstof gemengd in één kamer)
In dat geval zou het kunnen dat de olie uit de vulnippel komt.
Je zou de demper met de compressor op druk kunnen zetten om te kijken of deze niet lekt.

Groet, Jan

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #36 Gepost op: 28 maart 2018, 20:11 »
Citaat
ik gebruik dan de kop van een passende zeskantbout als inbussleutel.

Prima idee, maar is wel een stevige bout nodig.

@ Jan. Er stond druk op, dus .....  en geen lekkage te zien.nog even precies uitzoeken wat en hoe dit systeem werkt.
Had ook nog niet in wph gekeken.
Er zullen ongetwijfeld specialisten rondhangen op dit forum denk ik.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ddw

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #37 Gepost op: 28 maart 2018, 20:13 »
Oldie, ik gebruik dan de kop van een passende zeskantbout als inbussleutel.
En anders een hoge moer, waar dan weer een sleutel of dop op kan.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Jan F.

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #38 Gepost op: 28 maart 2018, 21:18 »
@ Jan. Er stond druk op, dus .....  en geen lekkage te zien.nog even precies uitzoeken wat en hoe dit systeem werkt.
Had ook nog niet in wph gekeken.
Er zullen ongetwijfeld specialisten rondhangen op dit forum denk ik.

Oldie, is het de originele demper met slangetje? Dat is vrijwel zeker een emulsie demper, daar kan inderdaad olie uit het ventiel komen. Dat deze nog op druk stond is een goed teken. Als de stang nog mooi is, olie verversen, weer op druk brengen en dan kan hij weer een poosje mee.

Groet, Jan

Oh ja, je kunt de demper bij bv Euromaster laten vullen met stikstof ipv lucht waardoor de demping constanter blijft bij offroad gebruik
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 21:22 door Jan F. »

Offline Brombeer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #39 Gepost op: 28 maart 2018, 23:44 »
Eigenlijk wil ik straks het frame afwerken met 2K blanke lak.
De verfboer zegt dat je dat niet kunt doen over acryl lak.

Misschien naar een specialist gaan i.p.v. de verfboer..?  :D


Uit het luchtventiel, waar de druk op wordt gezet komt de vloeistof naar buiten. Kan nooit goed zijn toch ???

Als er geen extern reservoir is, is i.d.d. de stikstof en de olie 'gemengd'. Met je compressor gaat dat mogelijk niet lukken. Er gaat stikstof in, en wel (waarschijnlijk) op 16 bar  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Miquel

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #40 Gepost op: 29 maart 2018, 06:52 »
Grote inbus heb ik denk ik wel.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #41 Gepost op: 29 maart 2018, 15:22 »
Zo, weer wat geleerd van de schokdemper.
Dank Brommie en Jan. En is inderdaad een originele.
De bus ziet er nog perfect uit en geen lekkage gezien. Heb er even wat lucht in geperst en bleef mooi staan. ( 1 bar)
Buitenkant van het huis is wat minder. Maar daar weet ik wel raad mee.  >:D

Even wat pixies van vandaag.

Het frame ontroest en in de primer gezet. Viel eigenlijk reuze mee voor deze oude dame.
Echt roest niet gevonden en ook de lasnaden zijn stukken beter dan menige Alp die op de brug heeft gestaan.

Klaar dus voor de laklaag. ( de bashplate zit er alleen op ter ondersteuning en komt nog aan de beurt.)


Ook de achterbrug moet een opfrissertje.
Echt iets meer aan de hand.



Even ontroest en even gemonteerd. Werkt wat makkelijker.
Shit, de primer is op. Morgen even nieuwe halen. ;D ;D





PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jan F.

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #42 Gepost op: 29 maart 2018, 19:09 »
Als er geen extern reservoir is, is i.d.d. de stikstof en de olie 'gemengd'. Met je compressor gaat dat mogelijk niet lukken. Er gaat stikstof in, en wel (waarschijnlijk) op 16 bar  :)

Even nagezocht, owners manual van de xlv750r geeft luchtdruk aan, max. 4bar, afhankelijk van belading.

Groet, Jan

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #43 Gepost op: 29 maart 2018, 19:29 »
Had ook ff gekeken maar zie nergens stikstof staan.
Olie bijvullen is me nog niet duidelijk
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #44 Gepost op: 29 maart 2018, 22:59 »

Oldie doe eens een foto van die vulnippel/overloopding..? Want volgens mij is dat een zeskantje (boutje) waar je niet zoveel mee kan. Daar hoor je zonder speciaal gereedschap niet aan te zitten.


Ik heb alleen dempers met extern reservoir geserviced en daar gaat (tot) 16 bar stikstof in. Die dingen kunnen volledig uit elkaar. En dat gas vullen gaat via een TR413 ventiel (autoventiel) dat onder in het reservoir zit (gas en olie gescheiden door een diafragma).

Lucht kan ook, daar niet van. Maar lucht is temperatuurs gevoeliger dan stikstof (en daarmee inconsistenter w.b. prestatie). Daarnaast is lucht (vanwege zuurstofgehalte) een katalysator bij brand. Ja hoe dan brand? Als dat ding ontploft verneveld de olie en een eventuele ontstekingsbron zal een enorme steekvlam en brand teweeg brengen. Andersom, stikstof is w.b. temperatuusrschommelingen vrij constant en is onbrandbaar (werkt als blusmiddel). Dit is al sinds jaar en dag een veiligheidsvoorschrift.


Staat er echt dat Honda gewoon lucht voorschrijft..?  ::)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #45 Gepost op: 29 maart 2018, 23:14 »
Zat nog nergens aan brommie. Morgen ff wat fotos maken.
Wordt eea duidelijker
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #46 Gepost op: 30 maart 2018, 12:59 »
Frame vandaag gespoten en staat te drogen. Lekker buiten gedaan in het zonnetje. :-X :-X
Moet minstens een dag of 10 uitharden.



De foto's van de schokker:



Aan de onderkant zit een heveltje voor instelling:( afgebroken helaas maar wel gangbaar )
Meer zit er niet aan Harm.



Halve dag bezig om de bout los te krijgen waarmee de achterbrug vast zit.
Bouten M10 met moeren erop ( de tip van de dag ) breken gewoon af, zo vast zit het spul.
Heet stoken hielp ook al niet.



Omdat het een donor frame is heb ik hem er maar uit geflext, dwz het stukje frame waar hij vast in zit.
Eerst maar eens een paar dagen in de cola.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2018, 13:02 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jeroen emke

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #47 Gepost op: 30 maart 2018, 17:26 »
koppel moer M10
still no angel found who flies at the same speed

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #48 Gepost op: 30 maart 2018, 17:35 »
Idee Jeroen 👍👍
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jan F.

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #49 Gepost op: 30 maart 2018, 19:50 »
Citaat van: Brombeer link=topic=16481.msg161086#msg161086 date=1522357161
Staat er echt dat Honda gewoon lucht voorschrijft..?  ::)
[/quote

Ja, net als in de voorvork.
Vandaar ook de maximale voor druk van 4 bar.

Ben het met je eensch dat stikstof een stabielere demping geeft. Kun je met die lage druk gewoon vullen met van die patronen. Je hebt maar weinig nodig.

Ik ging voor mn crossdemper (10 bar) voorheen langs bij een welwillende vestiging van euromaster voor een snuifje stikstof.
Sinds twee jaar gebruik ik echter lucht via een hoge druk pompje van een mtb voorvork. Merk eerlijk gezegd het verschil niet (maar dat kan ook door mijn gebrek aan rijkunst zijn).

Groet Jan

Offline Brombeer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #50 Gepost op: 30 maart 2018, 23:24 »

Hoi Jan en Oldie,


Ik klets soms ook alsof ik de wijsheid in pacht heb, maar dat is natuurlijk niet zo  :D


Ik zie het nu op de foto. Vaak hebben emulsiedempers enkel een zeskantje als afsluiter. Daar kun je niet veel mee en moet je ook verder niet aankomen omdat je nodeloos gas en/of olie kwijt raakt. Maar deezz heeft een vulslang met een TR413 ventiel, inderdaad bedoeld zoals Jan al zei, druk verhogen dan wel verlagen door de gebruiker zelf. Prima verhaal dus.

Dat gegeven van brand is een beetje theoretisch, maar het kan. Je kent allemaal wel 'de vlam in de pan', oliedamp/nevel die spontaan vlam vat. Als de schokbreker lek gaat en de olie verneveld onder druk, kan de hoge temperatuur van het uitlaatspruitstuk bijvoorbeeld al als ontstekingsbron dienen.

Maar, afgezien daarvan, stikstof heeft een lagere uitzettings-coefficient dan 'lucht' (waarvan 78% al stikstof is, lees: dan de overige 21% van de andere gassen in lucht). Dat wil zeggen dat stikstof minder uitzet (of krimpt) onder temperatuurswisselingen. Die wisselingen zijn niet mals, een schokbreker kan onder zware belasting zo warm worden dat hij niet meer vast te pakken is. Je kunt je voorstellen dat de druk in de cilinder ook fors zal zijn toegenomen en de samenwerking tussen olie en gas beinvloed zal worden. Daarnaast mag de druk in de schokbreker een kritiek punt niet overschrijden.

Een schokbreker is ruwweg net zoals een zuiger in je cilinder, een drijfstang (aan je achterbrug) die een zuiger op en neer duwt in het schokbreker omhulsel (in- en uitveren) en zo door frictie warmte veroorzaakt. Rij je op de snelweg, zal er niet veel warmte worden gegenereerd. Maar rij je 2 uur over een wasbord in 50 graden woestijn, zal er veel meer warmte vrij komen. Hoe langer de slag van de zuiger, hoe groter de warmteontwikkeling.

Mijn XR600 had 16 (!) bar nodig. Ik kon met met mijn compressor maar tot 8 bar, maar hij werkte er prima mee. Daarna naar stikstof en kon maar tot 12 bar via de bandenman, maar dat ding deed desondanks fantastisch zijn werk.


Stikstof (tot 12 bar bij de juiste bandenspecialist) is makkelijk voorhanden. Er is dus geen groot beletsel om niet voor stikstof te kiezen. Het is via dat ventiel net zo eenvoudig als je band oppompen.


Bromz

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #51 Gepost op: 01 april 2018, 13:09 »
Kleine update|:

Voor behandeling :



Na de ultrasoon behandeling.
Wereld van verschil.





Alleen bij de vlinderkleppen zit nog wat minimale aanslag die er even uitgepoetst moet worden.
Daarna word de bus van de schuiven ook nog even gepolijst.

Wat me opvalt is dat voor beide carbs van de XLV ,  ( 115 ) zowel voor als achter dezelfde hoofdsproeiers in zitten. terwijl in de alp voor en achter verschillen.
Respectievelijk 128 en 130 wat te maken zou hebben met het warmer worden van de achterste cilinder,


mooi heh, 8) 8)




« Laatst bewerkt op: 01 april 2018, 14:04 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Martin Visser

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #52 Gepost op: 01 april 2018, 16:57 »
Marien ik heb een passende inbussleutel  en een passende dopsleutel met inbus om de boel los te krijgen.
We hebben wel contact. Gr ,m

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #53 Gepost op: 01 april 2018, 17:29 »
Ik heb nog veel meer advies nodig Martin. Maar dat merk je vanzelf wel.
intussen een inbus besteld en ontvangen van Daytona.

Kijken of het hier mee gaat.
Volgende week eerst de basis voor het frame e.d. opbouwen en  het blok laten lopen.
Daarna beginnen met het over bouwen van de boel.
Misschien op tijd voor het ITT weer klaar

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #54 Gepost op: 02 april 2018, 13:55 »
De bout is eruit en het opbouwen van het nieuwe frame kan beginnen.



De eerste delen zitten er weer aan en ben nog wat zoekende naar de juiste volgorde.
Niet altijd even logisch heb ik gemerkt.

Meteen maar de "poormans mudflap "gemonteerd om de schokker wat schoon te houden.



Zoals je ziet , het begin is er.
Wordt een leuke klus.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Paul

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #55 Gepost op: 02 april 2018, 15:05 »
ziet er netjes uit Oldie  8)

Offline Miquel

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #56 Gepost op: 03 april 2018, 18:08 »
Hij gaat weer als een speer :)
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Canis

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #57 Gepost op: 03 april 2018, 19:41 »
Mooimooi. Leuk om te volgen.

Dat ontroesten, met wat/hoe doe je dat?

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #58 Gepost op: 12 april 2018, 15:52 »
@ Canis. Ontroesten is een kwestie van staalborstel in boormachine, schuurpapier, en verder veel geduld.
Na het ontroesten even in de primer gezet.


Vandaag nog even het donorblokje vrij gemaakt. Nu alleen nog het drijfwerk, met name de aansluiting van blok naar cardan.
ff opzoeken hoe dat precies zit.
Er zat heel veel olie in het blokje. Zoveel dat het er bij de peilstok van het blok gewoon uit liep.
In totaal zat er iets meer dan 4 liter in.
Volgens de specs klopt dit wel. 1,2 liter in frame en koeler en 2,8 in het blok zelf.


close-upje van de oliekoeler.


Nu eerst maar even uitrusten onder de zon.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Two Plugs

Re: Nieuwe uitdaging XLV750R
« Reactie #59 Gepost op: 24 april 2018, 10:21 »
Goed bezig, Rien! Zo moet ie er dus uit gaan zien... Heb voor mijn rode gezocht naar een alternatieve carburateur, gevonden in de vorm van een Shadow 700. Exact hetzelfde apparaat, veel beter verkrijgbaar maar met een andere productcode.



Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180