Hoi Jan en Oldie,
Ik klets soms ook alsof ik de wijsheid in pacht heb, maar dat is natuurlijk niet zo
Ik zie het nu op de foto. Vaak hebben emulsiedempers enkel een zeskantje als afsluiter. Daar kun je niet veel mee en moet je ook verder niet aankomen omdat je nodeloos gas en/of olie kwijt raakt. Maar deezz heeft een vulslang met een TR413 ventiel, inderdaad bedoeld zoals Jan al zei, druk verhogen dan wel verlagen door de gebruiker zelf. Prima verhaal dus.
Dat gegeven van brand is een beetje theoretisch, maar het kan. Je kent allemaal wel 'de vlam in de pan', oliedamp/nevel die spontaan vlam vat. Als de schokbreker lek gaat en de olie verneveld onder druk, kan de hoge temperatuur van het uitlaatspruitstuk bijvoorbeeld al als ontstekingsbron dienen.
Maar, afgezien daarvan, stikstof heeft een lagere uitzettings-coefficient dan 'lucht' (waarvan 78% al stikstof is, lees: dan de overige 21% van de andere gassen in lucht). Dat wil zeggen dat stikstof minder uitzet (of krimpt) onder temperatuurswisselingen. Die wisselingen zijn niet mals, een schokbreker kan onder zware belasting zo warm worden dat hij niet meer vast te pakken is. Je kunt je voorstellen dat de druk in de cilinder ook fors zal zijn toegenomen en de samenwerking tussen olie en gas beinvloed zal worden. Daarnaast mag de druk in de schokbreker een kritiek punt niet overschrijden.
Een schokbreker is ruwweg net zoals een zuiger in je cilinder, een drijfstang (aan je achterbrug) die een zuiger op en neer duwt in het schokbreker omhulsel (in- en uitveren) en zo door frictie warmte veroorzaakt. Rij je op de snelweg, zal er niet veel warmte worden gegenereerd. Maar rij je 2 uur over een wasbord in 50 graden woestijn, zal er veel meer warmte vrij komen. Hoe langer de slag van de zuiger, hoe groter de warmteontwikkeling.
Mijn XR600 had 16 (!) bar nodig. Ik kon met met mijn compressor maar tot 8 bar, maar hij werkte er prima mee. Daarna naar stikstof en kon maar tot 12 bar via de bandenman, maar dat ding deed desondanks fantastisch zijn werk.
Stikstof (tot 12 bar bij de juiste bandenspecialist) is makkelijk voorhanden. Er is dus geen groot beletsel om niet voor stikstof te kiezen. Het is via dat ventiel net zo eenvoudig als je band oppompen.
Bromz