Er zijn verder geen geheimen hoor,
Ik wilde van een 17" naar 18" inch velg achter op mijn AT. Grootste issue vond ik zelf, de mogelijke mis-match met het voorwiel. Dus ik besloot de wielenset compleet te vervangen, om esthetische reden, en dan mijn eigen matchende wielenset (óók Haan) in zijn geheel in de verkoop te doen.
Er zijn voordeligere opties, maar het kost hoe dan ook zóveel geld, dat ik dacht: oké, dan ook maar gelijk Excel. Maar ik wilde weer oldskool Honda-goud, en het moderne standaard Excel-goud vond ik niet passen. Haan levert verder geen kleurenservice wat dat betreft, dus ik kocht de goedkoopste versie Excel-velgen, blank alu ge-anodiseerd, met het plan ze zelf in de gewenste kleur ergens te laten (de-)anodiseren. Dat is natuurlijk kolder ten top: koop je de beste en duurste velgen en, vóór er ook nog maar iets mee gedaan is, flikkert iemand die in een zuurbad
Anyways,
Een bedrijf bij mij in de buurt is bijvoorbeeld Aldor b.v. (Weert). Die konden die velgen wel doen, maar niet sealen (dus zou mat blijven). Wel mooi, mat, en Honda doet dat ook. Maar, ik had wat huiswerk gedaan en 'men' beweerde dat 'sealen', na kleur aanbrengen, de beste lange-termijn oplossing was. Het resultaat is dan hoogglans, zo hard als glas. Maar, dat Aldor richt zich vooral op klein spul als sleutelhangers en name-tags. Topkwaliteit, maar velgen zijn niet hun ding. Wel goeikoop, het kon voor 30 euro per velg als ik het zelf bracht en haalde. Maar, zó'n lage prijs versus een 18" Excel velg van 280 euro....
Dus ik informeerde verder..
Nederlandse Anodising (Wateringen) doen, naast 100 andere dingen, een tiental motor- en autovelgen per dag. They make your head spin! Die jongens weten waar ze mee bezig zijn en leveren gegarandeerde kwaliteit. Voor een gebruikte velg (dus heeft onvolkomenheden) vragen zij het dubbele van Aldor (80 euro, maar wel geseald), in
elke gewenste kleur die je maar zelf bedenkt. Met een resultaat als was de velg nieuw.
Wat voor jou een optie kan zijn, is even met ze bellen en uitvogelen wat een ongesealde behandeling kost. Als je de kleur wilt die het nu is, zeg je dat gewoon want je stuurt de velgen toch op en is er voorbeeld. Of je moet ze duidelijk maken wat je anders wel wil (lichter/donkerder). Ik heb ze (web-)pics gestuurd van waar ik heen wilde.
Ik zou wel beide velgen doen, voor een perfecte match. Want, jouw XLV is al zóveel werk geweest...
Het kan een club-oplossing zijn, verfomfaaide maar technische nog nette velgen opnieuw anodiseren...
Brom is niet gek