Auteur Topic: Dynamo TA 600 ‘97  (gelezen 669 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MatteoF

Dynamo TA 600 ‘97
« Gepost op: 26 maart 2018, 20:14 »
Beste Motorvrienden,

Sinds een paar maanden rijd ik een mooie alp uit ‘97 met  39000KM . Echter loop ik hier en daar steeds weer tegen een paar dingen aan (hoog olieverbruik 1,75 L op 1100KM, kapot startrelais, afstelling die niet lekker wil) en nu de laatste paar dagen slecht starten op de accu (of niet, dan is het duwen geblazen). Nu vermoed ik dat het een samenloop van omstandigheden is. Afstelling is volgens het handboek van Haynes, maar soms heb ik het idee dat het te arm is (tell me if i’m wrong) Nu dacht ik, omdat ik er vorige week een nieuwe accu in heb gezet (Motobatt), dat het de dynamo zou zijn. Deze heb ik doorgemeten, hier kwam ik bij 5000 toeren uit op 12,5V.

Mijn vraag is, is dit oké, of zal ik de dynamo moeten vervangen of moet ik eerst zorgen voor wen betere afstelling? N.B er zitten 3 externe verbruikers op de accu aangesloten naast de standaard; handvatverwarmer, fog lights en USB aansluiting.

Ik hoop dat jullie mij tips en trics kunnen geven!

Offline Oldtimer

Re: Dynamo TA 600 ‘97
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2018, 21:23 »
Een heleboel feiten maar olie verbruik heeft weinig van doen met je elektrische systeem.
Wat dat betreft is de laadspanning te laag en waarschijnlijk te wijten aan een defecte spanningsregelaar.
De dynamo ( stator) gaat nagenoeg nooit stuk.
De extra accessoires hebben alleen invloed als deze zijn ingeschakeld bij het meten.
Bij een gezonde spanningsregelaar en accu moet de laadspanning tussen de 13,5 en 14 volt liggen bij 5000 toeren, dus duidelijk te laag.

Meet met een normale universeel of voltmeter gewoon op de accupolen en lees dan de standen af in het DC volt bereik op >20 volt en doe dat op verschillende toeren. Ook met en zonder verlichting en accessoires en laat ons de resultaten even weten.
Daarmee kunnen we dan verder.

Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline MatteoF

Re: Dynamo TA 600 ‘97
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2018, 11:25 »
Gisterenmiddag even een moment gevonden om de motor in de garage te zetten en rustig te kijken.

Ik constateerde het volgende: zie foto.

De draden afgeknipt en met nieuwe aansluitingen vast gesoldeerd. Nu geven de dynamo onderling een waarde aan van 0,4 ohm.

De spanning die nu teruggeleverd wordt aan de accu ; stationair; 13,70V 3000rmp; 14,20 5000 rmp; 14,80V
(de accu had ik eerder aan de druppellader gehad en was volledig geladen)

Dit lijkt mij verder nu in orde, echter zit ik mijzelf te bedenken hoe de draden van de dynamo zo verbrand kunnen zijn.
- Kan het zijn dat hier een verband ligt met de draden van het startrelais die ook verbrand waren?
of
- Ligt hier een andere oorzaak, die ik wellicht nog kan oplossen.

Offline Oldtimer

Re: Dynamo TA 600 ‘97
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2018, 11:48 »
Waarschijnlijk is de oorzaak een eerdere defecte accu geweest of een defecte spanningsregelaar.
Bij het startrelais worden nogal wat hoge stromen getrokken maar hebben ws niet te maken met de dynamo draden. Er zit een zekering achter die bij te hoge belasting gewoon doorfikt.

dit schema is van een PD10, maar het startcircuit is hetzelfde

Zie bijlage
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Dynamo TA 600 ‘97
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2018, 15:55 »
 als de foto de huidige toestand laat zien zul je dit echt moeten gaan herstellen
   maw je bedrading is veel te heet geworden en heeft alles laten smelten wat onder de juiste omstandigheden niet gebeurt.
interne weerstand van stekker verbindingen geeft enorme warmte(vonk overslag)

neem de  3 gele  draden in en verwijder alles wat er niet fris uitziet en vernieuw dit.
en daarna kun je pas een meting maken  en beoordelen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl