De mijne happert/stottert ook wel eens, maar vooral (en dan nog sporadisch) met een (goed) warm blok. Alsof de ontsteking op één of twee cylinders even een fractie van een seconde wegvalt. Het gebeurt vooral bij halfgas, dus wanneer ik stabiel 100km/h rijdt bijvoorbeeld. Gebeurt het, is het voldoende om een dot gas te geven, want bij een stijgend toerental gaat het altijd goed.
Zelfde wanneer het in de stad gebeurt, de oplossing is altijd gas geven, en dan hapert hij niet. Als het gebeurt tijdens het op de motor afremmen (b.v. bij een snelweg afrit) merk je dat het ploffen in de uitlaat (waar ik altijd een beetje last van heb) exponentieel toeneemt.
Het hangt volgens mij samen met het feit dat mijn stationair toerental op zijn zachtst gezegd 'temperamentvol' is. Soms loopt hij netjes 1300 toeren, soms besluit hij dat 2500 normaal is, soms zakt hij tot onder de 900 toeren. Ik stel het dan bij met de stationair stelschroef, maar de volgende rit kan het zomaar totaal anders zijn. Het is me zelfs al gebeurd dat ik de schroef totaal los heb gedraaid en de motor nog steeds ~1500 stationair liep.
We hebben de carbs al gesynchroniseerd, rubbers vervangen, er zit een nieuwe digitale CDI in (één unit voor beide cylinders), ander luchtfilter, maar dat heeft de problemen allemaal niet verholpen (al is het stotteren sinds de carb sync wel minder erg geworden -voorheen viel hij soms gewoon totaal stil, nu is het beperkt tot zwaar onregelmatig lopen).
Volgende stap is bougies vervangen... ik moet het snel oplossen want tijdens de kampeer/offroad rit wil ik dit soort gezeik er niet bij hebben
.