Auteur Topic: Inhouden/stotteren koude alp 600.  (gelezen 2416 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de sjeng

Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Gepost op: 03 april 2018, 10:15 »
Ik heb inmiddels effe voorruit gelezen, en kom verschillende scenarios tegen.

Mijn probleem mij transalp xl600 (pdo6) heeft sinds kort, met koude motor(s'ochtends starten) dat hij inhoud/stottert en de toerentellernaald gaat op en neer. Na +/- 10minuten rijden is dit over...en rijd hij weer normaal.
Nu heb ik een aantal jaren geleden (digitale) CDI's (liggend) geplaatst. En dit zou ook mijn eerste verdachte zijn. Echter het zou toch vreemd zijn als deze na 10minuten weer normaal werken toch?
Verder heb ik niets veranderd/versleuteld/losgemaakt aan de alp. Waarvan ik denk dat dit kan veroorzaken.
Nu kom ik wel vergelijkbare "symptomen" tegen op het forum, echter niet dat ze spontaan weer over gaan.

Help! het goede weer komt er aan.  ;D

Offline de sjeng

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2018, 14:11 »
Morgen eens de boegies vervangen.

Offline Brombeer

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2018, 15:18 »

Hoi Sjeng,


Werkt het choke-mechanisme (aan- en afzetten plunjers) goed .?


Het kan verder nooit kwaad de stekkerverbindingen te controleren.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline de sjeng

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2018, 16:48 »
Choke plunjers? geen idee?? choke werkt wel gewoon. Loopt normaal niet met de choke erop.

Nu werd er op de facebookpagina geroepen dat mijn alp 4 boegies heeft???? (excuseer mijn onwetendheid)
« Laatst bewerkt op: 03 april 2018, 16:50 door de sjeng »

Offline alain

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2018, 20:09 »
voorste cilinder:
- 1 Re opzij vlot bereikbaar
- 1 Li vooraan : Li zijkap eerst verwijderen

achterste cilinder:
- 1 Li opzij vlot bereikbaar
- 1 bovenaan Re :  Zadel en tank eerst verwijderen

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline The Headless Horseman

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2018, 22:27 »
Ik gok toch op 1 van de CDI’s  :( Met name vanwege het gedrag van de toerenteller! Deze word aangestuurd vanuit 1 van de 2, maar ik weet zo gauw ook niet welke  :-\

Een simpele test om te checken of hier je probleem zit is door ze eventjes om te wisselen. Vertoont de motor dan hetzelfde gedrag, maar dan zónder de op en neer wapperende toerenteller, heb je de boosdoenerd te pakken  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline alain

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2018, 07:59 »
De CDI van de achterste cilinder zit achteraan en stuurt de toerenteller. (tenminste bij een PD06 vanaf 1993)

Het probleem kan ook in de connector van de CDI zitten, evenals in de connector tussen motor(opnemer) en kabelboom vooraan onder de tank.


PD06(1994) - PD06(1993)

Offline de sjeng

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2018, 09:06 »
Alvast bedankt. Ik begin met eens de boegies te wisselen. Kappen zijn toch al verwijderd. Dan mij eens op cdi's richten.
Nog eens gekeken naar cdi's (voor de zekerheid) Op ebay genoeg te vinden(met name die uit Duitsland) , maar is het iets?? Ik heb er al digitale inzitten. Is het dan beter om één te vervangen? Of meteen beide?
« Laatst bewerkt op: 04 april 2018, 10:31 door de sjeng »

Offline Waffie

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2018, 11:13 »
Niet echt veel info  aangaande je probleem,

bouwjaar leeftijd , km stand  en vooral de onderhoud staat(historie) etc



Ik vind het prematuur om enkel de cdi units te verdenken .

je spreekt reeds dat deze al eens vervangen zijn door digitale modellen (waren deze nieuw geplaatst ?)
je spreekt over stotteren  enkel bij het starten en daarna werkt het (kan dus ook een pick up spoel zijn).


maar het kan ook een defecte regelaar zijn en of een accu die niet helemaal jofel is en er een spanningsval is.
en zoals door je zelf.. de bougies

het is dus  te simpel om de diagnose vast te leggen op enkel een haperende toerenteller naald.
zoek gericht maar  begin met het meest simpele en ga vanuit daar steeds dieper zoeken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline de sjeng

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2018, 11:53 »
Hey Waffie,

Hij is van bouwjaar 90, km stand nu iets van 27dkm. Staat van onderhoud goed.

Cdi units zijn beide nieuw geplaatst. (liggend)
Accu is (vrij) nieuw (2017)
Spanningsregelaar zie je meestal toch ook aan koplamp (dimmen) als deze niet meer goed is?? (blijft) constant. Spanning aan de accu heb ik recent niet gemeten. Maar najaar 2017 was deze goed(weet niet meer wat deze was)
Zoals gezegd start hij normaal. Loopt ook bij lage toerentallen, bij gasgeven gaat bokken/stotteren, waarbij idd de toerentellernaald "wappert" Vandaar mijn verdenking Cdi. Naar een aantal km loopt hij weer gewoon als anders.
Ik begin zoals geadviseerd, eens met de boegies. Hopelijk is het dan opgelost.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2018, 11:58 door de sjeng »

Offline len_tour

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2018, 13:27 »
1 Het is volkomen logisch dat de toerenteller wappert bij een onregelmatige loop. De cdi zou ik dus nog niet verdenken.

2 De cdi die de toerenteller aanstuurt herken je aan de kleuren van de draden. Er is 1 draad die de teller aanstuurt. Of dat de voorste of achterste is is niet te zeggen, vooral wanneer er al eens iemand aan heeft gezeten.

3 Voor zover ik weet begint elektronica vaak te storen wanneer het warm wordt en niet andersom. Dus ik zou richting de carb denken maar bougies vervangen is een heel goed begin.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline de sjeng

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2018, 14:51 »

Ik was toevallig in de buurt (met koekblik) effe langs de motormonteur/zaak gereden. Zijn eerste reactie was idd pick up spoel(een punt voor Waffie  ;) ). Gezien de temperatuur.

Effe kijken wanneer ik langs kan om hem door te meten.

Alleen.......hij kon zosnel geen nieuwe in zijn systeem vinden??? zijn deze wel te vinden??

Offline Trigger

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2018, 15:02 »
De mijne happert/stottert ook wel eens, maar vooral (en dan nog sporadisch) met een (goed) warm blok. Alsof de ontsteking op één of twee cylinders even een fractie van een seconde wegvalt. Het gebeurt vooral bij halfgas, dus wanneer ik stabiel 100km/h rijdt bijvoorbeeld. Gebeurt het, is het voldoende om een dot gas te geven, want bij een stijgend toerental gaat het altijd goed.

Zelfde wanneer het in de stad gebeurt, de oplossing is altijd gas geven, en dan hapert hij niet. Als het gebeurt tijdens het op de motor afremmen (b.v. bij een snelweg afrit) merk je dat het ploffen in de uitlaat (waar ik altijd een beetje last van heb) exponentieel toeneemt.

Het hangt volgens mij samen met het feit dat mijn stationair toerental op zijn zachtst gezegd 'temperamentvol' is. Soms loopt hij netjes 1300 toeren, soms besluit hij dat 2500 normaal is, soms zakt hij tot onder de 900 toeren. Ik stel het dan bij met de stationair stelschroef, maar de volgende rit kan het zomaar totaal anders zijn. Het is me zelfs al gebeurd dat ik de schroef totaal los heb gedraaid en de motor nog steeds ~1500 stationair liep.

We hebben de carbs al gesynchroniseerd, rubbers vervangen, er zit een nieuwe digitale CDI in (één unit voor beide cylinders), ander luchtfilter, maar dat heeft de problemen allemaal niet verholpen (al is het stotteren sinds de carb sync wel minder erg geworden -voorheen viel hij soms gewoon totaal stil, nu is het beperkt tot zwaar onregelmatig lopen).

Volgende stap is bougies vervangen... ik moet het snel oplossen want tijdens de kampeer/offroad rit wil ik dit soort gezeik er niet bij hebben :)
Transalp XL600V

Offline robgoesdakar

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2018, 16:06 »
Volgende stap is bougies vervangen... ik moet het snel oplossen want tijdens de kampeer/offroad rit wil ik dit soort gezeik er niet bij hebben :).
Ik geloof dat ik dat weekend de hele gereedschapwagen ook maar mee moet nemen  :-X
Stationair moet gewoon stabiel zijn, dus is er wel wat aan de hand. Klinkt voor jou meer als hangende choke plunjers, of valse lucht..
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Waffie

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2018, 16:18 »
beste sjeng,

je hebt dus enkel de cdi units anders geplaatst (nieuw rubber) en zijn dus niet vernieuwd . ???

 maar vooruit.
elektronische onderdelen doormeten als de symptomen er niet zijn heeft weinig zin.

dus bespaar je zelf werkplaats tarief en hoop gewoon dat hij er helemaal mee stopt
dan kun je namelijk naar iets op zoek gaan

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline de sjeng

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2018, 17:05 »
beste sjeng,

je hebt dus enkel de cdi units anders geplaatst (nieuw rubber) en zijn dus niet vernieuwd . ???


Jawel beide cdi's zijn een paar jaar geleden vernieuwd, en meteen liggend geplaatst.


Ik laat hem daar gewoon een nachtje staan, zodat hij hem "koud" kan  meten. Betreffende garagist heeft mij al meermaals "gered" dus ga er vanuit dat hij mij geen oor aan naait.  ::)
Hij dacht vrijwel zeker dat het daaraan lag.

Alleen is zo'n pick up spoel schijnbaar niet eenvoudig te vinden??





« Laatst bewerkt op: 05 april 2018, 10:12 door de sjeng »

Offline Trigger

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2018, 19:27 »
Ik geloof dat ik dat weekend de hele gereedschapwagen ook maar mee moet nemen  :-X
Stationair moet gewoon stabiel zijn, dus is er wel wat aan de hand. Klinkt voor jou meer als hangende choke plunjers, of valse lucht..

Op de motorbeurs vertelde een clublid mij dat een klimmend toerental bij stationair ook de bougies kan zijn, dat had hij een keer meegemaakt namelijk. Ik weet het anders ook niet meer, ik bespaar zeker niet op onderhoud, ben ondertussen kind aan huis bij Ad en heb het ding al meerdere malen open gehad om van alles aan te pakken, ook de rubbers van de carbs naar het blok zijn onlangs vervangen en trekken zeker geen valse lucht (dit hebben we gecheckt).

Ik heb geen idee wat een pick up spoel is of waar die zit maar het begint me de neus uit te hangen ondertussen. Ik hou van sleutelen maar ook van motorrijden en ondertussen begint de balans een beetje door te slaan. Het voelt een beetje alsof de motor heel erg ondankbaar is terwijl ik er hartstikke veel tijd en liefde in steek :D.

Kijk, het is niet dat de motor niet loopt, maar het is ondertussen een beetje een Lada aan het worden. Altijd lopen, maar altijd stuk. Het ding trekt als een beer en rijdt als een speer, maar er zit, je zegt het precies goed, gewoon iets niet in orde daarbinnen. Als ik een tweede motor had zou ik het ding even goed opentrekken en alles nalopen, maar die luxe heb ik momenteel niet.
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #17 Gepost op: 05 april 2018, 11:18 »

Ik vermoed dat Trigger een haperende vlotternaald heeft  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Trigger

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #18 Gepost op: 05 april 2018, 12:00 »
Ik vermoed dat Trigger een haperende vlotternaald heeft  ;)

En de motor? ;)

Ik heb er wel al een flinke fles carb cleaner door gegooid (in 2 stadia, door de benzine). Toch maar ultrasoon reinigen dan?
Het voelt alsof de ontsteking wegvalt, maar wellicht is mijn inschatting compleet scheef.
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #19 Gepost op: 05 april 2018, 12:12 »
Membraan bovenop de gasschuif al eens gecontroleerd?

Offline robgoesdakar

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #20 Gepost op: 05 april 2018, 12:25 »
Ik ga mee met Brom....
Of de naald zit los in z'n behuizing, of de behuizing loopt (te) stroef, of de rubbers van de schuif zitten niet helemaal lekker of beginnen te scheuren.
Kan nog net gecontroleerd worden zonder dat de carbs er helemaal af gaan volgens mij ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #21 Gepost op: 06 april 2018, 09:24 »
Citaat
Kan nog net gecontroleerd worden zonder dat de carbs er helemaal af gaan

Dat gaat je helaas niet lukken bij allebei de kantten ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #22 Gepost op: 06 april 2018, 09:37 »
Als ik de carbs ultrasoon wil reinigen moeten ze er toch al af, en om uit voorzorg de bougies ook maar te vervangen moeten tank en zadel er sowieso (wéér) af. Dus dan maar gelijk goed doen. Misschien gelijk kleppen stellen als we er toch zijn?

Mijn grote dank voor het meeleven en aanleveren van tips overigens, ik zou het allang opgegeven hebben zonder de gecombineerde kennis en hulp van de club.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #23 Gepost op: 11 april 2018, 16:27 »

Vandaag zijn de carbs eraf geweest, en ze hebben een ultrasoon badje gehad. En dat was nodig, er kwam een bende gore zooi van af, dat was gewoon niet grappig meer. Stationair sproeier van één carb zat ook zo goed als dicht, dus we dachten de oorzaak gevonden te hebben.

Maar helaas.

Daarna bougies vervangen. Van de achterste twee was er eentje goed nat, de andere mooi bruin, de voorste twee waren zo zwart als de nacht. Dus hoopten we dat we dáárin de oorzaak hadden gevonden.

Helaas pindakaas, daarnet bij het stoplicht begon het stationair toerental gewoon spontaan weer te klimmen richting de 3000 (!) rpm.

Stationair stelschroef dus maar weer afgedraaid zodat hij een meer normaal toerental doet, maar dat zou niet moeten, want bij het in elkaar zetten draaide hij (met lauwwarm tot warm blok, we hadden de carbs ook nog even in sync gezet maar dat bleek niet nodig) prima ~1300 stationair.

Het probleem doet zich dus vooral voor als de motor goed heet is geweest. Ik word er een beetje hopeloos van. Het is niet alsof de motor niet goed rijd, maar dit symptoom hoort er niet te zijn :/.
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #24 Gepost op: 11 april 2018, 16:40 »
Hoe zijn de membranen en de gasnaalden?

Offline Trigger

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #25 Gepost op: 11 april 2018, 17:54 »
Hoe zijn de membranen en de gasnaalden?

Hartstikke netjes, geen lekkages, mooi schoon en soepel.
Transalp XL600V

Offline Waffie

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #26 Gepost op: 11 april 2018, 22:12 »
het blijft zoeken

allemaal mee denken nu. :-\


als de motor meer toeren kan maken denk ik aan 2 zaken,
 de cilinder krijgt meer brandstofmengsel(misschien wel via de vacuumslang rechtstreeks wat dan een lekkende brandstofmembraan zou betekenen.
Ofwel de vlotterhoogte geeft problemen. met als resultaat ook meer brandstof dan wenselijk

overigens :de luchtmengsel schroeven zitten verborgen (usa carb)
echter met synchroniseren (externe brandstoftank) liep het toerental niet op bij stationair toerental.

echter tijdens de rit dus wel

Zou misschien toch de kraan juist het probleem zijn




technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #27 Gepost op: 11 april 2018, 22:22 »
Naja, na-gieren bij stationair betekent 'te arm' op het stationair mengselcircuit. Maar, je zegt ook soms te laag stationair.


Ik hou het nog steeds op je brandstofmengsel. Te arm kan zijn te weinig brandstof (verstopping), of te veel lucht (valse lucht), of een verstopte luchtsproeier - vóór in de venturi).

De membranen boven de gasschuiven hebben hier niks mee van doen, die bedienen de gasnaald en daarmee de hoofdsproeier en dat is het mengselcircuit vanaf plm. 1/8 gas.


Kijk maar es hoe de statio brandstofvoorziening  carb van je werkt:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Floris

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #28 Gepost op: 11 april 2018, 22:46 »

probeer 'ns een andere carburateur
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Trigger

Re: Inhouden/stotteren koude alp 600.
« Reactie #29 Gepost op: 13 april 2018, 09:04 »
Naja, na-gieren bij stationair betekent 'te arm' op het stationair mengselcircuit. Maar, je zegt ook soms te laag stationair.


Ik hou het nog steeds op je brandstofmengsel. Te arm kan zijn te weinig brandstof (verstopping), of te veel lucht (valse lucht), of een verstopte luchtsproeier - vóór in de venturi).

De membranen boven de gasschuiven hebben hier niks mee van doen, die bedienen de gasnaald en daarmee de hoofdsproeier en dat is het mengselcircuit vanaf plm. 1/8 gas.


Kijk maar es hoe de statio brandstofvoorziening  carb van je werkt:

Toen we de carb sync nogmaals dunnetjes over hebben gedaan, dus inderdaad met een afgedopte vacuumslang en externe brandstofvoorziening, liep ze voorbeeldig stationair. Die instellingen hebben we niet meer gewijzigd, motor terug in elkaar gezet en wegwezen.

De rit via de polder verliep zoals vanoud, af en toe een keer een stoot gas en max 80km/h, maar er zijn daar geen verkeerslichten dus ik hoef niet stil te staan.

Toen ik bij Breda kwam en dus mijn eerste stoplicht weer tegen kwam, liep de motor weer bijna 3000 toeren stationair, met dezelfde 'instellingen' waarmee ze bij Ad 1300 toeren liep. Ik heb de stationair schroef toen ter plekke maar weer naar beneden gedraaid en zo staat het nu nog.

De bougies zagen er ook niet lief uit maar die zijn nu vernieuwd dus dat kan het ook niet meer zijn. Na het kampeerweekend dat vanavond begint word het dus maar tijd om de brandstofkraan uit elkaar te halen. Ik heb eventueel een vervanger liggen op een tank van de sloop-alp.
Transalp XL600V