Auteur Topic: 1 cilinder  (gelezen 3558 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Guidonno

1 cilinder
« Gepost op: 08 april 2018, 07:23 »
Goedemorgen Alpers,

Gisteren samen met mijn vriendin een tochtje gemaakt op de alp. 2e ritje dit jaar. Naar ongeveer 90 kilometer begon de motor te stotteren en viel één cilinder uit.

Ik ben daarna met een rustig gangetje naar huis gereden in de 2e versnelling.

2 jaar geleden heb ik er nieuw bougies ingezet + het luchtfilter vervangen. Het is een pd06 uit 1995 met 31.000 op de teller. Deze hebben over het algemeen toch geen defecte cdi?

Wat is de juiste volgorde van uitsluiten? Ik heb het vermoeden dat de carburateur verstopt is. Niet vreemd na 23 jaar..
De motor maakt verder geen vreemde geluiden, en er komt geen rook uit de uitlaat. Hij start opzich goed met 1 cilinder.

Wat is de juiste volgorde om dit probleem aan te vliegen? Zijn er eenvoudige trucjes om bepaalde zaken uit te sluiten?



Aanvulling
Afgelopen september heb ik 4.000 kilometer door de Alpen gereden zonder enige problemen. Ik mag niet klagen dat het nu optreedt.. ;)
« Laatst bewerkt op: 08 april 2018, 21:50 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Trigger

Re: 1 cilinder
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2018, 08:02 »
Die cdi kan prima stuk hoor. Viel de toerenteller ook weg toen het gebeurde? Zo nee, gebeurt dat wel als je de cdi stekkers omwisselt?
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: 1 cilinder
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2018, 08:18 »
Ben het met trigger eens de meest voor de hand liggende oplossing

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #3 Gepost op: 08 april 2018, 08:28 »
Akkoord, toerenteller staat op 0! Soms pakt de cilinder hem heel even, en dan pakt de toerenteller hem direct op. Totdat de cilinder er mee op houdt.

Als ik de cdi omwisselen en de toerenteller doet het wel. Dan is het de een defecte cdi?
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2018, 11:48 »
Heel vreemd, gisteren aan het eind van de dag van vandaag v power getankt in de hoop dat dit zou helpen ivm oude benzine die er de hele winter heeft ingezeten.

Vanmorgen start ik de motor en alles werkt als een zonnetje. Normaal tank ik altijd 98 voordat hij de winter stalling ingaat, deze keer niet gedaan. Wellicht slechte benzine na een winter?

Ik ben nu een stuk rijden, mij bevindingen post ik nog.
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline PimW

Re: 1 cilinder
« Reactie #5 Gepost op: 08 april 2018, 12:01 »
Als jouw toerenteller wegvalt terwijl de motor loopt dan is minimaal één CDI stuk. Het signaal voor de toeren komt namelijk direct vanaf de CDI unit.

Vervelende is dat die krengen nooit helemaal kapot gaan (bijna nooit) maar slecht gaan functioneren, aan/uit en dan lijkt er soms net een logisch patroon in te zitten waardoor je geneigd bent ze uit te sluiten.




Offline Kreidler

Re: 1 cilinder
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2018, 12:16 »
Ik heb wel een reserve liggen. Mijn bouwjaar is 1993. Van Guido 1995. Zijn de cdi’s gelijk?

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2018, 15:08 »
Hi Alpers,

Met dank aan Joost ben ik vandaag een stap verder gekomen. Vandaag stond ik wederom stil langs de weg. Net voor die tijd had Joost (Kreidler) met mij contact opgenomen adhv het berichtje op dit forum. Samen hebben we mijn CDI units op zijn motor getest. Hetzelfde probleem!

Het probleem geval heb ik uit elkaar gehaald voor een analyse. Verschillende soldeer punten zijn geoxideerd. Opvallend zijn dit de gebogen soldeer punten.

Doormiddel van een ijzerzaag heb ik de cdi los gezaagd. Daarna met een mes los gepriegeld. Volgende resultaat:

« Laatst bewerkt op: 08 april 2018, 18:17 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2018, 15:11 »
Bij de zwarte puntjes zie je een los gebarsten soldeer verbinding.

Ongeveer 8 beschadigde soldeer naden.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2018, 15:16 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #9 Gepost op: 08 april 2018, 15:18 »
Gereedschap:
-zakmes
-zaag me stabiel zaagblad
-ductape(nood) of kit/lijm
-soldierbout met tinner(voldoende flux)

Dus opzich eenvoudig te repareren bij nood.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2018, 09:04 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Oldtimer

Re: 1 cilinder
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2018, 15:22 »
Even goed door solderen. Liefst even met tinzuiger de oude tin weghalen.
Gebruik wel de juiste soldeertin.

ook de punten waar de aansluiting van de steker zit even goed aanpakken.
Werkt daarna weer prima.

Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2018, 16:11 »
Even goed door solderen. Liefst even met tinzuiger de oude tin weghalen.
Gebruik wel de juiste soldeertin

ook de punten waar de aansluiting van de steker zit even goed aanpakken.
Werkt daarna weer prima.

Suc6

Dankje voor de tip! Een leuk klusje :)

Ik denk dat ik toch een reserve meeneem. De soldeer kwaliteit van deze dingen is dramatisch.
Zal zo nog een foto uploaden
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #12 Gepost op: 08 april 2018, 16:14 »
Het resultaat. Hij lijkt goed te werken!

Ik had alleen nog witte afdichting. Maar ach.. als het maar waterdicht is.

Ik zit zelfs te denken om van de winter de andere ook te controleren. Want ik vertrouw deze cdi's niet echt..
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2018, 16:30 »
Even afwachten en laten drogen. Doordat ik speciale kit heb gebruikt is de droogtijd wel belachelijk lang. Bijna 3 dagen wachten..

Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Petrus64

  • Gast
Re: 1 cilinder
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2018, 16:33 »
Kan toch drogen tijdens het rijden? ;D ;)

Offline jeroen emke

Re: 1 cilinder
« Reactie #15 Gepost op: 08 april 2018, 16:35 »
is jammer dat de CDI al dicht zit sommige scheurtjes zie niet met het blootte oog

https://thumpertalk.com/forums/topic/881740-xrl650lnx250650transalp-cdi-repair/
still no angel found who flies at the same speed

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #16 Gepost op: 08 april 2018, 16:43 »
is jammer dat de CDI al dicht zit sommige scheurtjes zie niet met het blootte oog

https://thumpertalk.com/forums/topic/881740-xrl650lnx250650transalp-cdi-repair/

Ik heb het vergroot en denk alles te hebben gevonden. Echter is de soldeer over de gehele linie niet al te goed. Echter heb ik alleen de slechte plekken gemarkeerd en aangepakt. Met inderdaad de scheurtjes op de bovenstaande foto.

Toch bedankt
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #17 Gepost op: 08 april 2018, 16:45 »
Kan toch drogen tijdens het rijden? ;D ;)

Haha, eigenlijk wel hè. Vaak ben je te bang!
De pret cilinder staat al op tafel, even wachten met rijden :)

« Laatst bewerkt op: 08 april 2018, 17:17 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline honda2x

Re: 1 cilinder
« Reactie #18 Gepost op: 08 april 2018, 18:20 »
wil je niet ontmoedigen proberen kan geen kwaad heb het zelf ook gedaan weken bezig geweest uit eindelijk toch 2 nieuwe gekocht  >:D
Maar niet geschoten altijd mis misschien heb jij meer geluk .    ;)

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #19 Gepost op: 08 april 2018, 19:36 »
wil je niet ontmoedigen proberen kan geen kwaad heb het zelf ook gedaan weken bezig geweest uit eindelijk toch 2 nieuwe gekocht  >:D
Maar niet geschoten altijd mis misschien heb jij meer geluk .    ;)

Ik ben ook bang, maar we zullen zien. In ieder geval heb ik mijzelf beloond met een paar heerlijke biertjes. Die pakken ze niet meer af ;)
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Floris

Re: 1 cilinder
« Reactie #20 Gepost op: 08 april 2018, 20:47 »
Koop nieuwe, en bij voorkeur de digitale versie
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Kreidler

Re: 1 cilinder
« Reactie #21 Gepost op: 08 april 2018, 20:54 »
Bij mij is juist de digitale kapot gegaan. Rij nu met een gerepareerde.
Zal wel pech gehad hebben met die digitale  ???

Offline honda2x

Re: 1 cilinder
« Reactie #22 Gepost op: 08 april 2018, 21:55 »
heb ze hier toen gehaald  mocht toch nieuwe willen mtp-racing GmbH

CDI Einheit (MTP3415B) 2 x 55,00 EUR  per stuk


   2 Stk. CDI Einheit, Steuergerät, Zündbox Honda XL 600 V Transalp PD06
   92,44 €
Verpackung und Versand (DHL):    10,08 €
Summe Netto (19,00%):    102,52 €
zzgl. USt. (19,00%):    19,48 €
Gesamtsumme:    122,00 €

   




   


Offline Brombeer

Re: 1 cilinder
« Reactie #23 Gepost op: 08 april 2018, 22:58 »

Je hebt hem wel redelijk netjes open gekregen!


Goed om te weten voor de verre reiziger als je effe niks anders kan..  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #24 Gepost op: 09 april 2018, 10:11 »
heb ze hier toen gehaald  mocht toch nieuwe willen mtp-racing GmbH

CDI Einheit (MTP3415B) 2 x 55,00 EUR  per stuk


   2 Stk. CDI Einheit, Steuergerät, Zündbox Honda XL 600 V Transalp PD06
   92,44 €
Verpackung und Versand (DHL):    10,08 €
Summe Netto (19,00%):    102,52 €
zzgl. USt. (19,00%):    19,48 €
Gesamtsumme:    122,00 €

Bedankt voor het delen. Is het een Chinees? Hoe lang gebruik je de cdi al?

Gr
Guido
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline honda2x

Re: 1 cilinder
« Reactie #25 Gepost op: 09 april 2018, 11:03 »
  - Besteld Donnerstag, 22. September 2016  dus Om de nabij  rond die tijd  ;D   levering ging vlot en werd goed op de hoogte gehouden
via de mail .

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #26 Gepost op: 09 april 2018, 11:38 »
  - Besteld Donnerstag, 22. September 2016  dus Om de nabij  rond die tijd  ;D   levering ging vlot en werd goed op de hoogte gehouden
via de mail .

Overheen gelezen, dank voor de info
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #27 Gepost op: 12 april 2018, 10:35 »
Vanavond een proefrondje rijden. Ik koop een reserve van MTP racing, mits deze een schakeling heeft voor de zijstandaard (Analoog) Deze vraag heb ik openstaan bij de webshop.

De andere CDI unit maak ik eind van het jaar open en neem ik onder handen. Gewoon voor de zekerheid.

Jullie geven terecht aan: Koop 2 nieuwe!

Ik was eigenlijk als verbaast dat de CDI's nog zo lang hebben gewerkt ondanks de gebroken soldeernaden. Maar liefs 8 stuks... Nu dit allemaal onder handen is genomen heb ik er vertrouwen in :)
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 10:39 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline alain

Re: 1 cilinder
« Reactie #28 Gepost op: 12 april 2018, 11:26 »
Waren het soldeerpunten van de connectoren? Dat schijnt namelijk hét zwakke punt te zijn.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #29 Gepost op: 12 april 2018, 14:27 »
Waren het soldeerpunten van de connectoren? Dat schijnt namelijk hét zwakke punt te zijn.


Mijn Alp is uit 95 en heeft volgens mij geen last van het zadel probleem..

Zitten die connector soldeer punten op dezelfde plek, aan de andere kant van de printplaat? Of verloopt dit naar een andere plek?
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl