Auteur Topic: 1 cilinder  (gelezen 3559 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline alain

Re: 1 cilinder
« Reactie #30 Gepost op: 12 april 2018, 17:15 »
Ze zitten in dezelfde hoek: je ziet duidelijk de 6 aansluitpunten op de printplaat. Ze kunnen niet enkel loskomen door een doorzakkend zadel, maar ook door het onvoorzichtig losmaken van de connectoren, en misschien ook door vibraties.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Oldtimer

Re: 1 cilinder
« Reactie #31 Gepost op: 12 april 2018, 18:50 »
Behalve deze breukjes zijn er ook problemen met de condensatoren. Lekken en ook los raken.
Warm en koud worden is ook een oorzaak van de breukjes bij de solderingen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #32 Gepost op: 12 april 2018, 19:08 »
Nou heren, alle moeite was toch voor niks  ;) Het werkt wel beter, maar nog steeds moeilijk gestotter en soms uitvallen.

Een een nieuw setje gekocht: https://mtp-racing24.com/CDI-Ignitionbox-Set-for-XL600V-Transalp-PD06-89-95
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline alain

Re: 1 cilinder
« Reactie #33 Gepost op: 12 april 2018, 20:02 »
Behalve deze breukjes zijn er ook problemen met de condensatoren. Lekken en ook los raken.
Warm en koud worden is ook een oorzaak van de breukjes bij de solderingen.

Zulke systemen bevatten bijna onvermijdelijk electrolytische condensatoren. Die gaan door de leeftijd ooit gaan lekken. Ze vervangen is hier onbegonnen werk want ze zitten aan de moeilijkst (lees 'onmogelijk') te bereiken kant van de printplaat.

Ik ga de CDI's van mijn beide Transalpjes ook vervangen. Dan heb ik wel wat minder avontuur, maar zeker meer plezier.
De nieuwe originele CDI's (bvb bij MTP-racing), zijn die echt nieuw of liggen ze ook al meer dan twintig jaar op de plank in het magazijn? In het laatste geval is het dan toch beter om te gaan voor echt digitale?
En waar koop je die dan het best?
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 20:05 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #34 Gepost op: 12 april 2018, 20:26 »
Zulke systemen bevatten bijna onvermijdelijk electrolytische condensatoren. Die gaan door de leeftijd ooit gaan lekken. Ze vervangen is hier onbegonnen werk want ze zitten aan de moeilijkst (lees 'onmogelijk') te bereiken kant van de printplaat.

Ik ga de CDI's van mijn beide Transalpjes ook vervangen. Dan heb ik wel wat minder avontuur, maar zeker meer plezier.
De nieuwe originele CDI's (bvb bij MTP-racing), zijn die echt nieuw of liggen ze ook al meer dan twintig jaar op de plank in het magazijn? In het laatste geval is het dan toch beter om te gaan voor echt digitale?
En waar koop je die dan het best?

Dit is namaak, dus ik verwacht nieuwer. Digitaal is ook beter. Maar nu kan ik de goede CDI als reserve gebruiken. En digitaal met een reserve analoge lijkt mij niet zo verstandig.

De originele zien er ook anders uit :) De testrit zal ik hier nog delen
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 20:32 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline honda2x

Re: 1 cilinder
« Reactie #35 Gepost op: 12 april 2018, 23:34 »
Guidonno

nog even je over je vraag de zij standaard  werkt er ook op  ;)  was een beetje laat met reageren druk druk

sterkt met je aan koop 

maar tevens kan iemand me uitleggen als  achtergrond info  waarom de  digitale beter zouden zijn dan de .... analoge ? mits ik dat zo mag zien .

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #36 Gepost op: 13 april 2018, 08:49 »
Goeie vraag, aangezien de motor is voorzien van carburateur. Ik geloof niet dat een digitale sneller en efficiënter is..

De grootste grap is dat ze in de winkel reclame maken voor sneller/efficiëntere CDI terwijl je ze gewoon kan combineren met een analoge... Vreemd... Aangezien ze toch gelijk moeten functioneren?

Als ICTer weet ik dat dmv digitaal de betrouwbaarheid aanzienlijk hoger is doordat er minder onderdelen/verbindingen nodig zijn. Minder warmte ontwikkeling betekent langere levensduur. Denk bijvoorbeeld aan een spanningsregelaars en hitte, dat gaat ook vaak niet goed.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2018, 21:55 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Oldtimer

Re: 1 cilinder
« Reactie #37 Gepost op: 13 april 2018, 10:10 »
Citaat
En waar koop je die dan het best?

Ik heb hier de set gekocht voor een 1994 'er

Kijk hier maar even.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=16319.msg159522#msg159522
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Petrus64

  • Gast
Re: 1 cilinder
« Reactie #38 Gepost op: 13 april 2018, 13:09 »
Goeie vraag, aangezien de motor is voorzien van carburateur. Ik geloof niet dat een digitale sneller en efficiënter is..

Er zit 30 jaar verschil tussen de analoge en de digitale. Het lijkt me dat er wel vooruitgang geboekt is ;D

http://cdi-shop.de/en/shop/cdis/xl600v-xrv650.html

Deze had ik in mijn vorige AT en bevielen goed. Binnenkort weer bestellen voor de huidige AT. :)

Offline Oldtimer

Re: 1 cilinder
« Reactie #39 Gepost op: 13 april 2018, 13:35 »
Bij ignitech hebben ze ook voor de AT een gecombineerde en betaal je veel minder.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Petrus64

  • Gast
Re: 1 cilinder
« Reactie #40 Gepost op: 13 april 2018, 13:46 »
Dat is degene die jij in je zwarte TA hebt toch? Heb je inmiddels al wat ervaring er mee opgedaan?


Offline Oldtimer

Re: 1 cilinder
« Reactie #41 Gepost op: 13 april 2018, 13:51 »
Is in de blauw groene, zoals in de avatar.
Moet zeggen prima ding. Loopt echt stukken beter dan voorheen. start sneller en ook bij nat of vochtig weer geen enkel probleem.
Heb er inmiddels 500 km mee gereden en ben zeer tevreden.

Op deze alp zitten 2 cdi's en worden vervangen door deze ene. Zit kabeltje bij om de beide stekers te koppelen.
De losse exemplaren heb ik 1 van een tijdje op deze alp gehad. ( Naast een analoge.) Ook geen probleem mee gehad.

134 euro voor de enkele ( 268 euro dus ) en ik betaalde 225 voor de combi.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: 1 cilinder
« Reactie #42 Gepost op: 13 april 2018, 14:10 »
Dat is degene die jij in je zwarte TA hebt toch? Heb je inmiddels al wat ervaring er mee opgedaan?

Ik ook al vele kms ervaring mee (>60.000) en loopt er prima op. Is een '94 model.

Op die motor had ik met een ander digitaal setje CDI's wel problemen, terwijl die set van mijn andere motor af kwam zonder problemen  ???

Petrus64

  • Gast
Re: 1 cilinder
« Reactie #43 Gepost op: 13 april 2018, 14:21 »
Tegen die tijd zal ik ze allebei nog eens onder de loep nemen. Qua prijs maakt het niet zo heel veel uit.

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #44 Gepost op: 13 april 2018, 21:57 »
Als ik voor een digitale zou gaan zou ik de tip van Oldtimer opvolgen. Adhv zijn tip ben ik gaan zoeken en las ik veel goeds over deze cdi's.
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Re: 1 cilinder
« Reactie #45 Gepost op: 13 april 2018, 23:57 »
Vorig jaar ben ik ook tegen het CDI probleem aangelopen. Op internet uitgespit wat je nu  het best kan doen.
Dus ben ik nu ook (semie) expert. Dit is mijn idee hierover:

De originele CDI's zijn gewoon een keer op. Het verhaal dat de contacten beschadigd raken door een doorzakkend zadel is in mijn geval niet het geval, mijn alp is uit 93, er zit tussen onderkant zadel en bovenkant contact aansluitingen 22mm ruimte. met mijn 75kg moet ik wel heel ruig over een bult jumpen om zover door te zakken. En dat voor een asfalt ridder...

Nieuwe CDI's gekocht bij AliExpress, fabrikant=lixianda in China, natuurlijk gelijk de digitale versie genomen. Voor < 140 euro (2 stuks) klaar. Ingeplugt, geen probleem, motor start gelijk, loopt prima.

Dat deed de Alp met de oude CDIs ook altijd goed, dus wat dat betreft geen verschil digitaal versus analoog.

Wat rijden betreft: met mijn rijstijl=rustig aan ook geen verschil. Wat brandstof verbruik betreft ook geen enkel verschil met analoog.

Wat dat betreft had ik dus ook de analoge versie van 10 dollar per stuk goedkoper kunnen nemen.

Wat kan ik er meer over zeggen?

De CDIs die ik gekocht heb zijn weldegelijk digitaal, er zit onder de coating een grote vierkante chip die je bij een analoog type waarschijnlijk niet tegenkomt.

Volgens mijn theorie zijn de originele CDIs gewoon op door losgetrilde soldeercontacten, corrosie en verouderde onderdelen als condensatoren.

Verwacht niet dat nieuwe CDIs van Chinese of andere makelij lang meegaan, ook die zullen het door trillingen, corrosie en veroudering begeven.

Wat andere makalij betreft, op een Duitse site trof ik ik voordelige CDIs aan, bij even verder zoeken bleek er een Chinees in het verkoop team te zitten. Ofwel, als je denkt degelijk Duits (of overig Europees spul) te kopen dan heb je dik kans dat je hetzelfde Chinese spul in handen krijgt als waar ik nu mee rond tuf, maar met een mooiere stikker er op.

Wat het verschil tussen digitaal en analoog betreft: ja dat is dan maar een beetje mijn theorie, maar je moet je er niet al te veel van verwachten. De basis functionaliteit van een CDI is nogal beperkt. Op basis van het toerental en het moment dat de opnemer een puls afgeeft bepaalt de CDI het tijdstip dat de bobine een schop krijgt voor de bougie vonk. Het toerental weet het ding door de snelheid waarin de pulsen van de opnemer binnen komen, de berekening van de vervroeging gaat analoog met condensators weerstanden en andere platte electronica. Digitaal zit de berekening in een geheugen chip, bij x toerental x ms vervroeging. Analoog zit er misschien wat variatie in tussen warm en koud weer. Digitaal is dat dus strikter vastgelegd en kan je daar wat vrijer in programmeren. Maar als de inputs beperkt zijn tot alleen het signaal van de opnemer, dan ben je al snel uitgeprogrammeerd...

Mijn idee is dat je geen 2de handsjes van meer dan 10 jaar oud moet kopen en dat een nog werkende oude CDI als reserve in de achterbak wel een prettig gevoel geeft. En een mix tussen eentje analoog en de andere digitaal lijkt me ook geen enkel probleem. Ik denk dat oude analoge CDIs onderling meer van elkaar kunnen afwijken wat het ontstekingsmoment betreft, dan digitale CDIs.



Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #46 Gepost op: 18 april 2018, 21:57 »
Bedankt voor je aanvulling. Hier kan ik mij in vinden.
De MTP cdi's werken erg goed! Ondanks dat het geen digitale zijn hebben ze in plaats van een analoge verbindingen een digitale chip. Het gas is veel directer en agressiever! De pinnetjes zaten wel een beetje scheef en moest ik corrigeren met een platte schroevendraaier. Met een beetje contact spray kreeg ik ze erop.

Nu afwachten of ze duurzaam zijn

Bij MTP racing .com zijn ze goedkoper dan op de Duitse site

110,- inclusief verzendkosten voor 2 stuks
Vorig jaar ben ik ook tegen het CDI probleem aangelopen. Op internet uitgespit wat je nu  het best kan doen.
Dus ben ik nu ook (semie) expert. Dit is mijn idee hierover:

De originele CDI's zijn gewoon een keer op. Het verhaal dat de contacten beschadigd raken door een doorzakkend zadel is in mijn geval niet het geval, mijn alp is uit 93, er zit tussen onderkant zadel en bovenkant contact aansluitingen 22mm ruimte. met mijn 75kg moet ik wel heel ruig over een bult jumpen om zover door te zakken. En dat voor een asfalt ridder...

Nieuwe CDI's gekocht bij AliExpress, fabrikant=lixianda in China, natuurlijk gelijk de digitale versie genomen. Voor < 140 euro (2 stuks) klaar. Ingeplugt, geen probleem, motor start gelijk, loopt prima.

Dat deed de Alp met de oude CDIs ook altijd goed, dus wat dat betreft geen verschil digitaal versus analoog.

Wat rijden betreft: met mijn rijstijl=rustig aan ook geen verschil. Wat brandstof verbruik betreft ook geen enkel verschil met analoog.

Wat dat betreft had ik dus ook de analoge versie van 10 dollar per stuk goedkoper kunnen nemen.

Wat kan ik er meer over zeggen?

De CDIs die ik gekocht heb zijn weldegelijk digitaal, er zit onder de coating een grote vierkante chip die je bij een analoog type waarschijnlijk niet tegenkomt.

Volgens mijn theorie zijn de originele CDIs gewoon op door losgetrilde soldeercontacten, corrosie en verouderde onderdelen als condensatoren.

Verwacht niet dat nieuwe CDIs van Chinese of andere makelij lang meegaan, ook die zullen het door trillingen, corrosie en veroudering begeven.

Wat andere makalij betreft, op een Duitse site trof ik ik voordelige CDIs aan, bij even verder zoeken bleek er een Chinees in het verkoop team te zitten. Ofwel, als je denkt degelijk Duits (of overig Europees spul) te kopen dan heb je dik kans dat je hetzelfde Chinese spul in handen krijgt als waar ik nu mee rond tuf, maar met een mooiere stikker er op.

Wat het verschil tussen digitaal en analoog betreft: ja dat is dan maar een beetje mijn theorie, maar je moet je er niet al te veel van verwachten. De basis functionaliteit van een CDI is nogal beperkt. Op basis van het toerental en het moment dat de opnemer een puls afgeeft bepaalt de CDI het tijdstip dat de bobine een schop krijgt voor de bougie vonk. Het toerental weet het ding door de snelheid waarin de pulsen van de opnemer binnen komen, de berekening van de vervroeging gaat analoog met condensators weerstanden en andere platte electronica. Digitaal zit de berekening in een geheugen chip, bij x toerental x ms vervroeging. Analoog zit er misschien wat variatie in tussen warm en koud weer. Digitaal is dat dus strikter vastgelegd en kan je daar wat vrijer in programmeren. Maar als de inputs beperkt zijn tot alleen het signaal van de opnemer, dan ben je al snel uitgeprogrammeerd...

Mijn idee is dat je geen 2de handsjes van meer dan 10 jaar oud moet kopen en dat een nog werkende oude CDI als reserve in de achterbak wel een prettig gevoel geeft. En een mix tussen eentje analoog en de andere digitaal lijkt me ook geen enkel probleem. Ik denk dat oude analoge CDIs onderling meer van elkaar kunnen afwijken wat het ontstekingsmoment betreft, dan digitale CDIs.




Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #47 Gepost op: 06 mei 2018, 15:01 »
Update: heb er sinds vorige maand 1500km opzitten met de nieuwe cdi's. Ze werken super! Beter dan de standaard cdi's.

Van de zomer kan ik weer met een gerust hart op vakantie ;)

Uiteraard neem ik een reserve mee. Voor de 1e vakantie.

Bestel ze dus gerust, na de vakantie nog een update
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Yank

Re: 1 cilinder
« Reactie #48 Gepost op: 06 mei 2018, 17:53 »
Voor als reserve mee te nemen, nu voor € 55,00 nieuw!!!!

https://mtp-racing.de/CDI-Einheit-mit-Seitenstaenderabschaltung

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #49 Gepost op: 30 mei 2018, 10:29 »
Let erop! De motor slaat met de eerder genoemde cdi van MTP niet af als je hem in de eerste versnelling zet! Hier kwam in de vakantie achter toen ik aan het rijden was. Mijn vriendin riep dit door de communicatie set.

Ik had navraag gedaan en ze gaven aan dat dit wel zou werken. Hierover heb ik nu contact.

Let hier op
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline alain

Re: 1 cilinder
« Reactie #50 Gepost op: 30 mei 2018, 10:49 »
De bewuste soldeerpunten zitten in dezelfde hoek als de connectoren, maar dan onderaan. Je kunt ze dus zichtbaar maken door een venstertje uit te snijden. Dit heb ik gedaan bij 1 CDI en de kapotte soldeerpunten opnieuw gesoldeerd.
Maar vervolgens heb ik zelf ook gemerkt dat er ook elders in de CDI problemen kunnen opduiken, en vooral, dat de problemen wisselend kunnen zijn.

Het is mij niet altijd duidelijk geweest in hoever oxidatie van de connectoren een rol gespeeld hebben bij mijn ontstekingsproblemen, maar het reinigen van geoxideerde connectoren heeft mij toch 30.000 probleemloze kilometers opgeleverd. (ik was op reis met de CDI's van mijn andere motor als reserve).

Mijn problemen waren niet te wijten aan een doorgezakt zadel, en hebben zich voorgedaan bij beide motoren in drie van de vier CDI's.

Ik heb dan ook zelf vorige maand alle CDI's van beide Transalpjes vervangen. Ik betaalde 218 Euro voor 4 stuks bij MTP-racing.
Zeer vlotte afhandeling!

Sedertdien geen problemen meer.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 14:11 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Guidonno

Re: 1 cilinder
« Reactie #51 Gepost op: 30 mei 2018, 15:40 »
De bewuste soldeerpunten zitten in dezelfde hoek als de connectoren, maar dan onderaan. Je kunt ze dus zichtbaar maken door een venstertje uit te snijden. Dit heb ik gedaan bij 1 CDI en de kapotte soldeerpunten opnieuw gesoldeerd.
Maar vervolgens heb ik zelf ook gemerkt dat er ook elders in de CDI problemen kunnen opduiken, en vooral, dat de problemen wisselend kunnen zijn.

Het is mij niet altijd duidelijk geweest in hoever oxidatie van de connectoren een rol gespeeld hebben bij mijn ontstekingsproblemen, maar het reinigen van geoxideerde connectoren heeft mij toch 30.000 probleemloze kilometers opgeleverd. (ik was op reis met de CDI's van mijn andere motor als reserve).

Mijn problemen waren niet te wijten aan een doorgezakt zadel, en hebben zich voorgedaan bij beide motoren in drie van de vier CDI's.

Ik heb dan ook zelf vorige maand alle CDI's van beide Transalpjes vervangen. Ik betaalde 218 Euro voor 4 stuks bij MTP-racing.
Zeer vlotte afhandeling!

Sedertdien geen problemen meer.

Fijn om te horen dat ze bij jou goed werken! Dan heb ik waarschijnlijk een ander type. Even afstemmen met MTP.
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl