Auteur Topic: zadelpijn  (gelezen 2049 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zon

zadelpijn
« Gepost op: 09 april 2018, 20:28 »
Heeft iemand ervaring met zadelpijn? Ik rijd op mijn Honda Transalp 650 bouwjaar 2007. Na zo'n 2 1/2 krijg ik last van zadelpijn. Na een pauze wordt het opstappen al iets minder leuk. Ik overweeg om mijn zadel aan te laten passen door Raymond de Vries in Zwijndrecht. Iemand hier ervaring mee of is er een andere oplossing?

Offline Bruudmartijn

Re: zadelpijn
« Reactie #1 Gepost op: 09 april 2018, 22:09 »
Ik volg dit even.
Krijg na 45 min last van mn onder rug. Op de paasrit werd al gezegd om het zadel te verhogen.

Offline Johnvl

Re: zadelpijn
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2018, 20:00 »
Ik gebruik (oude) wielrenbroeken (met zeem) de lange voor de winter en de korte voor de zomer. Als je aan wielrenne doet gebruik dan geen goede of nieuwe, das funest met contact andere kleding.

En neem tijdig 'n pauze. Die je vóór je last krijgt neemt. Als je er al last van krijgt/hebt is het te laat. FF ergens een bakkie doen kan al veel pijn of onbehagelijke zit voorkomen.     
JohnvL

Offline xrvtuur

Re: zadelpijn
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2018, 20:05 »
ik gebruik een airhawk luchtkussen met een schapevel er over, kan er een hele dag mee vooruit. voordeel van de airhawk is dat je er iets meer of minder lucht in kan doen en dan zit je ook weer anders, kan net het verschil zijn tussen constant pijn of net niet
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: zadelpijn
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2018, 21:39 »
Ik gebruik (oude) wielrenbroeken (met zeem) de lange voor de winter en de korte voor de zomer. Als je aan wielrenne doet gebruik dan geen goede of nieuwe, das funest met contact andere kleding.

Wat is precies het probleem bij een nieuwe broek John?


@zon: ik hoor wisselende berichten over RayZ  :-\ Sommigen zijn héél tevreden (wat wellicht ingegeven word door de prijs die men betaald heeft) maar anderen wat minder. Raymond neemt iig de tijd om een zadel naar jouw wens te maken en wat ik van hem gezien heb ziet er zéér netjes uit  8) Zélf heb ik er geen ervaring mee.
Er zijn ook genoeg ándere zadelverherbouwers, bijv Tijger Leathers in den Haag, maar er zullen er nog wel meer genoemd worden in dit topic  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Johnvl

Re: zadelpijn
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2018, 23:01 »
het gaat verpulveren of een soort van, en natuurlijk de prijs de ene doelstelling is de een en andere niet  ;)
JohnvL

Offline Brombeer

Re: zadelpijn
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2018, 23:35 »

Ik heb nooit zadelpijn, zeker niet op een AT  :)


Ik denk niet dat een Rayz zadel of ieder ander zadel daar echt iets aan gaat doen. Het zou wel het punt van 'opkomen' kunnen verleggen.

Ik heb niet veel zadelpijn geleden gelukkig, maar volgens mijn beperkte ervaring komt het doordat de bloedsomloop in dat gedeelte min of meer tot stilstand komt. Daarnaast, éénmaal opgetreden, zal het steeds sneller terug komen nadat je weer bent opgestegen. Het helpt om even uit je zadel te komen, of te gaan verzitten op een linker- of rechterkant. Als het heel warm weer is, is het nog veel erger. Op een meerdaagse tocht ben je gewoon vet aan de beurt en helpt er eigenlijk niks. Vreselijk.


Dat is nou óók motorrijden. Gelukkig heb ik er zelf nooit zoveel last van gehad  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: zadelpijn
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2018, 00:18 »
Wat Brombeer zegt: het afknellen van de bloedsomloop en het kan ook het afknellen van zenuwen zijn. Het komt het meest voor bij fietsers omdat de zitbotjes te diep in het zadel wegzakken waardoor het weefsel daaromheen geen bloeddoorstroming meer heeft. Daarom zijn racefietszadels hard en zakken de zitbotjes daarin niet weg. Maar iedere wielrenner heeft aan het begin van het seizoen een pijnlijk zitvlak maar na enige tijd van gewenning gaat dat weer weg. Is misschien bij jou ook het geval, gewoon opbouwen. En anders heb ik ook nog een adresje voor je. http://www.rayz.nl/
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Arendsoog

Re: zadelpijn
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2018, 19:36 »
Ik krijg op elk standaard motorzadel zadelpijn en ook laag in mijn rug. Zeker als ik meerdere dagen achter elkaar urenlang heb gereden. De beste oplossing voor mij is een Corbin zadel, en die heb ik ook op mijn Transalp zitten.

Een andere oplossing is het schuim in je zadel te laten vervangen door harder schuim. Want dat is het probleem, fabriekszadels zijn bijna altijd te zacht. Hier in Den Haag kan dat perfect gedaan worden door Tijger Leathers voor ca. 80 euro. Maar er zijn soortgelijke zaken door het hele land, die ken ik echter niet.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Sandra

Re: zadelpijn
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2018, 21:12 »
Ik heb had mijn zadel jaren geleden met 3 cm verlaagd. Met het electrisch broodmes van mijn  moeder ;D... het zitgedeelte werd wat vlakker, ( minder rond) waardoor ik ahw meer oppervlakte had om te zitten. In 3 weken Noorwegen 6 à7 uur per dag geen last gehad. Het maakt bij mij ook wel uit of ik een leren broek aan heb of textiel. Met een leren broek krijg best wel een beetje een houten kont, bij textiel eigenlijk nooit.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Brombeer

Re: zadelpijn
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2018, 22:11 »

Ik heb het juist bij textiel  :)


Maar, met leer ook hoor   ???
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline honda2x

Re: zadelpijn
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2018, 23:44 »
Ben het met Sandra eens  beetje vlakker dus  meer draagvlak  de meeste pijn krijg ik omdat ik teveel op die schuine helling zit  en steeds naar voren glij maar eigenlijk naar achteren wil .

heb nu wel de buddy van het zwarte geval gepakt die zit harder wel beter  toch maar eens aan vangen met de buddy om het te veranderen .!

Offline Brombeer

Re: zadelpijn
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2018, 01:16 »

(..) De beste oplossing voor mij is een Corbin zadel, en die heb ik ook op mijn Transalp zitten (..)

Nou wil ik niet stellen dat Corbin een tractor zadel levert, maar

Allroads zijn afgeleid van trail- en enduro/crossbikes. Ook qua looks. Dus zit daar een zadel op dat daarop lijkt. Nou is het zo dat op je op een enduro/crosser vooral bewegingsvrijheid zoekt en niet de hele dag hoort te rijden en, daarnaast, benutten die typen rijders niet aldoor hun zadel. Zij gebruiken dat ding (zitten) wanneer nodig, en anders staan zij op hun pedalen.

Anyways, de fabrikant koos voor looks en referte naar hun broertjes, dus je zit met een zadel dat niet bedoeld is voor waar jij hem meestal voor gebruikt. En dat levert dus ongemak op.


Kun je 2 dingen doen. Of eigenlijk 3:

- ik vind het cool uitzien maar weenie beter dus ik lijdt die pijn
- ik zet er een ander soort zadel op en jammer hoe het dan uitziet
- Ik vind zadel hoort gewoon bij type moter maar hoe omzeilen zadelpijn


Jezelf leren staand rijden :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Meloenie

Re: zadelpijn
« Reactie #13 Gepost op: 13 april 2018, 14:56 »
......meer eten.....dikkere kont .... minder last >:D

Maar serieus, ik herken het zelf niet maar misschien is gewoon af en toe stoppen en afstappen wel de meest makkelijke en goedkoopste manier. Kom je ook nog eens ergens....

Petrus64

  • Gast
Re: zadelpijn
« Reactie #14 Gepost op: 13 april 2018, 16:00 »
Ik heb zelf na een vakantie in Zwitserland een Corbin aangeschaft, een paar duizend kilometer gereden die vakantie en niks aan de hand.
En op de dag van de terugweg na 10 minuten zadelpijn... en toen moesten we nog de hele dag rijden :o
Na aanschaf van het Corbin zadel nooit meer last gehad. Ook op mijn Buell een Corbin gehad. Prima ding wat mij betreft. Maar is idd persoonlijk.


Offline James Bond

Re: zadelpijn
« Reactie #15 Gepost op: 13 april 2018, 21:40 »
Nou wil ik niet stellen dat Corbin een tractor zadel levert, maar

Allroads zijn afgeleid van trail- en enduro/crossbikes. Ook qua looks. Dus zit daar een zadel op dat daarop lijkt. Nou is het zo dat op je op een enduro/crosser vooral bewegingsvrijheid zoekt en niet de hele dag hoort te rijden en, daarnaast, benutten die typen rijders niet aldoor hun zadel. Zij gebruiken dat ding (zitten) wanneer nodig, en anders staan zij op hun pedalen.

Anyways, de fabrikant koos voor looks en referte naar hun broertjes, dus je zit met een zadel dat niet bedoeld is voor waar jij hem meestal voor gebruikt. En dat levert dus ongemak op.


Kun je 2 dingen doen. Of eigenlijk 3:

- ik vind het cool uitzien maar weenie beter dus ik lijdt die pijn
- ik zet er een ander soort zadel op en jammer hoe het dan uitziet
- Ik vind zadel hoort gewoon bij type moter maar hoe omzeilen zadelpijn


Jezelf leren staand rijden :)

Ik heb deze winter mijn at-zadel (1996) geheel opnieuw laten opbouwen (vanaf de bodem met harder schuim opgebouwd)  en bekleden. (Ca150euri Almelo)  Ik hoop/denk dat ik nu langer zonder zadelpijn kan rijden. Op originele zadel na 2uur al verzitten....
En onder textiel motorbroek geen spijkerbroek eronder.
Zadel heeft nog dezelfde vorm (looks). Maar harder. Ben benieuwd. Volgende week naar Luxemburg : regio Kautenbach
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline zon

Re: zadelpijn
« Reactie #16 Gepost op: 15 april 2018, 10:23 »
Bedankt voor de vele reacties. Stof om over na te denken. Eergisteren een korte wielrenbroek gekocht. Gisteren een tocht van 320 kilometer gereden met mijn maat. Drie keer gepauzeerd. Tot de 1e pauze geen probleem. 1 1/2- 2 uur. Daarna kreeg ik last. Ik ga dus verder zoeken. Was verder prima motor-dag.

Offline zon

Re: zadelpijn
« Reactie #17 Gepost op: 01 juni 2018, 16:53 »
Ben inmiddels bij een zadelmaker in Zutphen geweest. Maakt mooie zadels. Kon zadel ook aanpassen. Zou een datum doorkrijgen om zadel aan te laten passen. Helaas niks meer gehoord. Ga nu verder zoeken naar een andere zadelmaker.

Offline alain

Re: zadelpijn
« Reactie #18 Gepost op: 01 juni 2018, 17:18 »
Zadelpijn verbetert niet altijd met een nieuw of ander (duur) zadel.

Een breder zadel is soms zelfs storend als je niet al te groot bent en je met de voeten aan de grond wilt.


Wat helpt altijd?
De zithouding frequent aanpassen (bvb bekken kantelen)
De voorste dijspieren opspannen en aldus de druk van je romp doorgeven aan de voeten in plaats van je zitvlak
De achterste dijspieren en/bekkenbodemspieren opspannen en ontspannen, evt afwisselend links en rechts

Dit alles vergt in het begin wat oefening en discipline, maar op de duur wordt het een gewoonte.
Je kunt dit alles zelfs oefenen op je bureaustoel!

En dan het schapevelletje (of andere kussentjes)! Ik heb het schapevelleke altijd lullig gevonden, maar nu ik wat ouder ben en wat minder vet en spieren onder mijn huid heb wil ik het niet meer missen tijdens lange ritten.


Met dit alles vermijd je druk op bepaalde gevoelige punten, en verbeter je de bloeddoorstroming.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline zon

Re: zadelpijn
« Reactie #19 Gepost op: 01 juni 2018, 21:52 »
Inmiddels beginnen bij mij de jaren ook te tellen en zal het zitvlees en spieren minder worden. Bedankt voor de uitgebreide info.

Offline Sandra

Re: zadelpijn
« Reactie #20 Gepost op: 01 juni 2018, 22:03 »
Er zijn ook wieler onderbroeken met zeem. Dan zit je niet met zo'n nylon strak ding om je kont.
[img]http://img684.imageshack.us