Auteur Topic: Velgen verven?  (gelezen 1756 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mama Africa

Velgen verven?
« Gepost op: 11 april 2018, 13:05 »
Hi,

Tot in hoeverre is het verstandig om de velgen van mijn AT te verven met Hammerite metaallak?

--> https://www.gamma.nl/assortiment/hammerite-metaallak-zwart-zijdeglans-750-ml/p/B110112

Bij voorbaat dank!
I don't want a pickle, I just want ride on my motorcikle. I don't want to die, I just want a ride on my motorcy.........cle

Offline PimW

Re: Velgen verven?
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2018, 13:22 »
Onduidelijke vraagstelling ???

Wat wil je bereiken?

Offline Mama Africa

Re: Velgen verven?
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2018, 14:29 »
Onduidelijke vraagstelling ???

Wat wil je bereiken?

Ik wil graag zwarte velgen! Ik ben benieuwd of het verven van de velgen (tov bijv. poedercoaten) problemen zal veroorzaken.

Zal de verf afbladderen?
Heeft het een negatief effect op de functie van spaken?
I don't want a pickle, I just want ride on my motorcikle. I don't want to die, I just want a ride on my motorcy.........cle

Offline PimW

Re: Velgen verven?
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2018, 14:41 »
Poedercoaten is vele malen duurzamer, maar kost een bak meer geld. Voor het poedercoaten moeten de velgen gedemonteerd worden en je zult rekening moeten houden met de toename van het oppervlak rond de spaaknippels.

Als je de velg niet demonteerd en de velg word afgebakken dan kan de boel krom trekken. Daarnaast staan de spaken vervolgens vast wat op den duur de coating zal breken.
Als je de spaken meelakt en je moet je spaken weer eens spannen dan zul je de lak ook beschadigen maar dat kun je dan makkelijk zelf bijwerken natuurlijk.

Ik heb wel eens een paar velgen een zwarte baan gegeven en daarvoor alle spaken afgeplakt (veel werk). Heeft lang goed gehouden maar uiteindelijk breken er langs de overgang gelakt naar blank stukjes lak weg.

Offline Mama Africa

Re: Velgen verven?
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2018, 14:56 »
Ik was van plan om de velg alsmede de spaken te verven, zonder deze uit elkaar te halen (uiteraard het wiel wel even van de motor afhalen en de schijfrem etc aan de kant leggen).

Uit jouw reactie maak ik op dat ik dan dus een prima resultaat krijg voor een lage prijs en mocht er over tijd iets afbladderen is het een kwestie van een extra likje verf en klaar is kees... Dit klinkt goed :)

Alvast bedankt voor het reageren!
I don't want a pickle, I just want ride on my motorcikle. I don't want to die, I just want a ride on my motorcy.........cle

Offline dropken

Re: Velgen verven?
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2018, 16:45 »
Zal nooit lang houden zonder een primer op het aluminium daarop hecht de verf t.o.d.h. ( tot om de hoek) beter eerst een etsende hechtprimer erop en Dan lakken. Mijn voorkeur zou toch voor poedercoaten gaan veel mooier resultaat.

Offline Qwerc

Re: Velgen verven?
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2018, 19:36 »
Volgens mij ook een nadeel aan poedercoaten.
Het geeft wel veel meer onbalans van de velg. Dit ten opzichte van spuiten.
Blijkbaar is coaten niet zo mooi egaal als dat we allemaal denken.

Offline robgoesdakar

Re: Velgen verven?
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2018, 21:45 »
Krijg regelmatig velgen die net gecoat zijn, en merk niet vaak dat er veel meer onbalans is dan origineel.

Krijg ook wel eens gespoten velgen, en dat blijft (zeker bij de tubeless velgen) zelden goed zitten omdat de band en het spuiter vaak aan elkaar plakken. Bij het van de velg drukken van de band komt dan vaker het spuitwerk mee. Dat gebeurd wat vaker bij de thuis vleit spuitwerken dan bij professioneel gespoten velgen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Velgen verven?
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2018, 22:36 »

Professioneel laten spuiten is -relatief- knetterduur. Dan zijn er betere opties:

Poedercoaten is goedkoper en zeker duurzamer, maar ik denk toch wel gauw 5 tientjes per velg. Zoals gezegd, beter het wiel ontspaken in dat geval. De spaken zul je niet kunnen hergebruiken dus zal je naar een spaker toe moeten en dat levert plm. 120 euro per wiel extra kosten op.

Het anodiseren van een velg - in iedere gewenste tint of nuance- kost 90 euro per velg. Ook dan zul je moeten ont- en herspaken. Dan kijk je naar pakweg 200 euro per wiel, maar dan heb je wel anodiseren met rvs spaken!


Ik heb het tweemaal zo gekocht op een moter, geverfd met Hammerite, en blijft -na licht opschuren- ook prima lang zitten. Uiteindeijk 'chipt' het wel (bijv. als gevolg van een bandenwissel), maar dat kun je bijtippen. Verven is wel optisch het minst nette resultaat, hoewel je Hammerite natuurlijk ook kunt spuiten met een busje.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mama Africa

Re: Velgen verven?
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2018, 12:56 »
Bedankt voor de reacties iedereen, dit was erg nuttig.

Het laten spuiten of poedercoaten is mij te duur dus het is voor mij de keuze: of zelf doen voor een kleine prijs, of helemaal niet doen. Andere aanpassingen aan de motor geef ik voorlopig voorrang en daarna zal ik nogmaals kijken tot in hoeverre ik het kleuren van de velgen nodig vind.

Merci!
I don't want a pickle, I just want ride on my motorcikle. I don't want to die, I just want a ride on my motorcy.........cle

Offline Miquel

Re: Velgen verven?
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2018, 15:22 »
Ik heb mijn velgen gespoten met velgspray van motip en afgewerkt met een goede blanke lak, zal vanavond foto posten.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Sounddragon

Re: Velgen verven?
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2018, 20:41 »
Ik zou op zijn minst spuiten, en niet gaan prutsen met een kwast.. laagdikte is dan veel mooier en dunner. Moeten wel even de banden eraf, en je zit met een redelijk stevige droog/uithardingstijd.


Blijft een beetje beunen, maarja, de ekte ekte opties zijn best prijzig.





Offline Miquel

Re: Velgen verven?
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2018, 22:16 »
Velg zilver gespoten en de spaken zwart.
Gespoten met
MOTIP 4007 wielspray 500ml zilver en de blanke lak van motip. 1 tip schuur de velgen heel goed, ik heb ze gestraald (glasparel) om een goede hechting te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 22:22 door Miquel »
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Oldtimer

Re: Velgen verven?
« Reactie #13 Gepost op: 13 april 2018, 10:15 »
Citaat
zit met een redelijk stevige droog/uithardingstijd.

Zo, he's back on board.
Werd tijd Danny dat je je neus weer eens liet zien.
Waar is the shaky woman ????

Maar verklaar even welke verf je gebruikt en wat de duur is van het uitharden.
Het komt zo vaak voor dat er veel mensen geïnteresseerd zijn in deze optie.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.