Auteur Topic: Gele kabels sr  (gelezen 1178 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline A-rider

Gele kabels sr
« Gepost op: 14 april 2018, 21:55 »
De kabelaansluiting (gele kabels) afkomstig van sr waren verrot. Dus heb ik 't tussen uit gehaald, draden aan elkaar vast gemaakt en elektrotape er omheen gewikkeld. Als ik nu de motor start zie ik binnen 20 seconden rook en de tape smelt ook. Voltage is goed, of nou de motor stationair loopt of ik gas geef. Waar kan dat smelten van tape aan liggen?

Offline Waffie

Re: Gele kabels sr
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2018, 00:06 »
 die tape smelt pas bij  ca 120 graden dus je mag aannemen dat er iets erg heet wordt
 overbelasting en of weerstand geeft warmte.
 mogelijk is er dus toch iets mis  met je dynamo en/of bedrading (kortsluiting) of met je regelaar (tevens kortsluiting)
of is de core van je bedrading totaal verbrand
maw beslist eerst oplossen
om het risico van brand te voorkomen.
onderschat de kracht van elektriciteit niet als het om warmte gaat
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline TransAlpGhost

Re: Gele kabels sr
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2018, 08:31 »
Mogelijk een te dunne draad gebruikt? Maar zoals ad al zegt kortsluiting ligt voor de hand
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Hotel 317

Re: Gele kabels sr
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2018, 09:10 »
"draden aan elkaar vastgemaakt."
Kun je dat beter omschrijven?

Ik heb het bij mijn fiets met soldeerhulsen gedaan. Dat zit gewoon prima. Wel moet je natuurlijk netjes het koper schoonmaken. Groen of xeart uitgeslagen koper in het circuit houden is vragen om problemen.

Offline A-rider

Re: Gele kabels sr
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2018, 10:25 »
Knippen, aan elkaar vastdraaien en tape eromheen, zoals hieronder op de foto maar met tape


Offline Brombeer

Re: Gele kabels sr
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2018, 10:45 »

Nee, kabels strippen en aan elkaar draaien is -zeker op die plek- geen veilige methode.

De dynamo heeft een max opbrengst van 360W : 14V laadspanning is max. 25 Ampère door die draden. Direkt na het starten kan de stroomsterkte wel die kant op gaan. Een in elkaar gedraaide draad heeft een te matige verbinding om dat vlot door te laten. In feite wordt de stroom die er doorheen loopt daardoor geremd en dat uit zich in warmte. Je kunt er gemakkelijk brand van krijgen!

Het is vrij bekend dat de stekkerverbinding tussen dynamo en SR (waar jij mee tobt) door overgangsweerstand slecht word. Die verbinding is door Honda wat onderbemeten.

Als je al die stekker er tussenuit laat, dien je die draden te solderen. Daarna isoleren met tape kan, maar die tape wil nog wel eens los gaan laten. Beter is een krimpkous er overheen, of butyl-tape.


Als na solderen de boel toch gaat roken, zal het euvel in je SR zitten of in de accu.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline A-rider

Re: Gele kabels sr
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2018, 23:56 »
Bedankt voor alle reacties. Een deze dagen ga ik de draden opnieuw verbinden.