Auteur Topic: YSS demper Transalp PD06 met Africa Twin achterbrug en ProLink, pastda?  (gelezen 1175 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Helikees

Op Marktplaats kwam ik de volgende advertentie tegen https://link.marktplaats.nl/m1275815638 van een bekende uit het oosten des lands.
Ik ga mijn Transalp PD06 voorzien van een AfricaTwin-achterbrug en -ProLink. De demper gaat daarbij ook vervangen worden. Doel is o.a. om het geheel wat hoger te krijgen. Een deel daarvan komt voor rekening van de langere achterbrug en een deel door het monteren van een 18'' achterwiel.
De genoemde YSS-demper zou 0,5 cm instelbaar zijn in hoogte en heeft een inbouwmaat van 37,5 cm. Mijn originele PD06 demper heeft volgens mij een inbouwmaat van 37,0 cm. Kan het nog niet heel precies meten want hij zit nog ingebouwd.

Zou dit kunnen gaan passen?
Foto van AT-achterbrug en -ProLink, zie onder

Offline Waffie

 Uit  mijn  eigen ervaring zul je meer moeten aanpassen

zo zal een een demper uit de transalp niet gaan passen en moet je die hebben van een twin of gebaseerd op die maatvoering

ook je wiel/naaf combinatie zal aangepast moeten worden  (in off set laten spaken ) want anders staan je tandwielen niet in lijn)
hoeveel.. tja dat weet je pas na montage van je achterbrug  met demper en een losse naaf
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Genoemde demper is van een AT dus als de bovenste bevestiging dezelfde afmetingen heeft zou het moeten passen.

Als je met een AT naaf gaat rijden dan heb je een grote kans dat de kettingwielen in lijn liggen. Maar meten is weten  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 april 2018, 09:43 door PimW »

Offline jeroen emke

alles wat je wil weten voor de ta met at spullen
still no angel found who flies at the same speed

Offline jeroen emke

de verschillen en over een komsten van de dempers

gewoon er onder zetten
still no angel found who flies at the same speed

Offline Waffie

ik leg  het verkeerd uit.

de ketting loopt in lijn met een at naaf  maar de wielen staan niet in lijn
een offset van 1.5 cm dacht ik ;)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline V-Twin

Handig Jeroen  8)

Offline Helikees

Voor de goede orde:

Er ligt dus op de plank van een AT:
- swingarm
- prolink
- naaf (met nog erom te spaken 18'' velg)
- schijf
- tandwiel
- as
en dat moet er onder. Dus alleen t frame is nog TA PD06, alles daarachter wordt Twin... ontbreekt nog de demper.

Onze vriend Berry is zeer coulant en stuurt me de genoemde demper op zicht op. Niet passen is niet afnemen.
Dus ik ga puzzelen maar heb goede hoop. Mogelijk hoog ik daarna de demper nog iets op dmv een langere moer of aangepaste U-bracket aan de onderzijde maar dat is evt van later zorg als blijkt dat de totale verhoging door langere achterbrug en groter wiel minder is dan ik totaal voor ogen had. Als de demper inderdaad 5mm instelbaar is qua totaallengte geeft me dat door de prolink-verhouding denk ik al 1.5 tot 2 cm aan het achterwiel op, is dat correct?

Als de demper/prolink configuratie werkt is de volgende stap het uitlijnen van de tandwielen door evt met bussen aan weerzijden van de naaf te spelen tot dat klopt.
Volgende stap is de naaf, mét swingarm naar de wielenboer brengen om de velg er zodanig om te laten spaken dat het geheel netjes in het midden uitgelijnd wordt.

Of zie ik iets over het hoofd?

e.e.a. zal weer verder te volgen zijn in mijn voorsteltopic 'Afrika-Alp met ervaring'.

Offline PimW

Citaat
Als de demper inderdaad 5mm instelbaar is qua totaallengte geeft me dat door de prolink-verhouding denk ik al 1.5 tot 2 cm aan het achterwiel op, is dat correct?

De achterbrug-prolink van de Transalp heeft een verhouding van 1:3, zal voor de Twin ongeveer gelik zijn.

Offline ddw

De achterbrug-prolink van de Transalp heeft een verhouding van 1:3, zal voor de Twin ongeveer gelik zijn.

1:2,5 als ik laatst goed gemeten heb.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline PimW

Kan hoor, ik ken de geometrie van de AT pro-link niet uit mijn hoofd. Voor de Transalp verloopt de ratio tussen 2 en 3 over de veerweg.

Offline Helikees

Ik ga mn huidige en gewenste configuratie eens meten, uittekenen en vergelijken. wordt vervolgd...

Offline Floris

Ik ben bezig met een vergelijkbaar project. Mag ik meeliften met dit draadje? De basis is een TA 1988 met 17" achterwiel met trommelrem.

Ik heb een XR600 voorvork + XR600 voorwiel in combinatie met AT achterbrug + prolink gemonteerd. Ik was in de veronderstelling dat ik een 30 mm langere achterveer nodig zou hebben om de motor 'horizontaal' te krijgen, aangezien de XR600 voorvork langer is dan de standaard TA voorvork.

Als proefpassing heb ik een standaard TA achterveer gemonteerd en de motor op twee wielen gezet (zie foto). Zo op het eerste gezicht staat de motor redelijk 'horizontaal' (zie foto). Of is dat gezichtsbedrog? Hoe kan ik dat meten?

Tweede punt waar ik tegenaan loop: de verbindingsbeugel van het TA frame is breder dan de AT prolink (zie foto). Ik neem aan dat ik dat gat moet gaan opvullen, bijvoorbeeld met op maat gedraaide bussen.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Helikees

Hoi, meeliften uiteraard prima  ;)

Ik heb de 'nieuwe' ProLink mét de U-beugel en dat past op elkaar. Waar ik ruimte heb is op het breedste deel van de ProLink, waar deze in de achterbrug valt. Daar heb ik 2-3 mm ruimte. Ik vervolg m'n verhaal overigen in het 'AfrikaAlp met ervaring'-voorsteltopic waar ik het project bijhoud.