Auteur Topic: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?  (gelezen 13089 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Waffie

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #30 Gepost op: 30 maart 2018, 16:12 »
kn heeft ook een hoesje om allerlei dirt te vangen wat meer vocht bevat ofwel modderige toestanden
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #31 Gepost op: 30 maart 2018, 22:42 »

Die heb ik wel eens voorbij zien komen. Dat is dit ding.

Zal wel een iets mindere flow hebben, maar lijkt mij wel een nuttige toevoeging als je bij K&N blijft en wilt blijven ver reizen.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #32 Gepost op: 30 maart 2018, 23:45 »
ik zit al een poosje te lezen over K&N filters en eigenlijk wil ik mijn K&N eruit gooien en weer terug naar papier, maar is origineel honda het beste of zijn er ook andere merken net zo goed?
Varadero SD02  2004

Offline alain

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #33 Gepost op: 31 maart 2018, 06:54 »
Ik heb dit systeem veertig jaar terug reeds gebruikt op een Suzuki (was origineel van Suzuki).
Dat hoesje zal bij het dichtslibben wel de airflow verminderen, maar kan onderweg gemakkelijk uitgewassen worden met een vaatwasspoelmiddel, en dan gedrenkt worden in wat motorolie, waarna de motorolie er uit geknepen wordt.

Is dit dan echter een oplossing voor die heel kleine partikeltjes die wel door de K&Nfilter zelf geraken?
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Waffie

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #34 Gepost op: 31 maart 2018, 08:28 »
best arthur,

Ik zelf heb geen problemen met after market maar wil je beslist  de zekerheid zoals je die mag verwachten van Honda moet je zondermeer een Honda filter kiezen (kwaliteit en  dus pas zuiverheid)

maar dat kost je dan ca 60 euri

een aftermarket zoals van bijv van louis (delo) slechts € 16.90

het zijn keuzes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #35 Gepost op: 31 maart 2018, 09:56 »
Oke ja dat had ik dus ook al gezien, enorm prijverschil. Vandaar mijn vraag, zou er behalve pasvorm ook verschil in papier zijn, en dus filtratie? Want je slecht filterende K&N vervangen voor een slecht filterende papieren schiet ook niet op.
Die schuim pre filters van K&N passen alleen op ronde filters. Bij een Varadero heb je een plat vierkant filter.
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #36 Gepost op: 31 maart 2018, 13:37 »
Ik heb in allebei mijn motorfietsen een K&N filter zitten en ik dacht dat ik daar juist goed aan deed. Maar als ik het verhaal van Brombeer zo eens lees heb ik toch mijn twijfels over deze filters. Ook al rijd ik alleen op het verharde, er zit altijd stof in de lucht. Ik haal de K&N filters eraf en vervang ze door originele filters. Probleem is dan weer dat mijn powercommander V in Goes is afgesteld met het K&N filter dus ik ben benieuwd.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #37 Gepost op: 31 maart 2018, 16:47 »
Staan best wel veel horror verhalen over K&N op het net, wat is waar? Ik rij ook niet offroad, maar heb bijvoorbeeld in Finland wel 100 km over gravelwegen gereden met iemand voor me, daar komt ook stof vanaf. Ik ga er een originele in zetten en de powercommander alle getallen eens met 2 omlaag.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #38 Gepost op: 31 maart 2018, 18:41 »

Misschien tijd om te gaan nuanceren w.b. K&N. Of misschien toch niet..


Er zijn twee soorten motorenkopers: zij die elke paar jaar een nieuwe motor kopen, en zij die er langere tijd met één moeten of willen doen.

Daarnaast heb je hen die zich wel eens op een circuit vertonen. Of anderen die af en toe es met mooi weer rijden. Je hebt kilometervreters die nooit een bospad zien en zij die - tegen beter weten in- er verre, vuile reizen mee maken en soms zelfs woestijnen doorkruizen. Dat zijn allemaal andere omstandigheden met verschillende risico's voor je motor.

Iemand die elke paar jaar wisselt van motor, zal i.i.g. de levensduur van die motor niet meemaken, en ook de lasten ervan niet. Een motor die af en toe es rijdt, kan een hoge leeftijd bereiken met een lage kilometerstand. Inwendige slijtage is dan nog niet aan de orde, ondanks de leeftijd. Zomer- en winterploeteraars kunnen binnen 10 jaar een blok 'oprijden', maar dit is dan als gevolg van een zeer hoge kilometerstand.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld gebruikte olie-kwaliteit of een luchtfilter, dan heb je het over het binnenste van het motorblok - het heiligste heiligdom. Alles wat om het motorblok heen gesleuteld zit en je motor tot een motor maakt, is vervangbaar en redelijk betaalbaar. Maar een motorblok dat inwendig schade oploopt is een uiteindelijke doodsteek. Alles mag kapot en alles kan vervangen, maar liever niet het motorblok. Het luchtfilter bijvoorbeeld, is door de fabrikant bedacht om het motorblok een zo lang mogelijk leven te geven. Alles kan vervangen, en zolang het motorblok gezond is, is het ook de moeite waard.

K&N staat bekend als een zeer open filter, afkomstig uit de racerij. In de echte GP's worden  -dacht ik-  niet eens filters gebruikt.
Die filters laten meer fijne partikels door dan andere typen filters. Dit heeft die fabrikant opzettelijk zo gedaan zodat er meer luchtvolume doorheen kan en dus meer brandstof toegevoegd kan worden. Ze worden meestal gebruikt i.c.m. een carb-tuningkit en meer open uitlaatdemper.

Ik zou persoonlijk niemand, zoals wij gewone rijders, een dergelijk filter aanbevelen. Het gaat om het inwendige van de motor en dat is heilige grond. Je zou dat juist zo goed mogelijk willen beschermen. Met name de kilometervreters, offroadrijders en ver reizigers. Zij die sowieso verhoogd risico lopen. Blijf bij het voorgeschreven papieren filter. Het heeft een fijnere structuur en houdt meer partikels tegen. Dus is dat veiliger voor je motorblok. Je komt toch wel vooruit!

Uiteindelijk is het ook een beetje koffiedik kijken. Je kunt niet in het blok kijken wat er (is) gebeurd. Of als gevolg waarvan je versnelde slijtage hebt opgelopen. Was dat je te open luchtfilter of heb je met matige olie gereden of er te lang mee gedaan? De meesten van ons rijden op reeds gebruikte motoren en daarvan weten we ook niet wat er vóór ons mee gedaan is, of hoe. Sommige mensen geven er ook niet zoveel om, wie dan leeft die dan zorgt. Of ze zijn zich er (nog) niet van bewust. Er zijn teveel variabelen om daar wat zinnigs op te zeggen.

Ik heb met zowel Honda als goedkopere aftermarket papieren filters gereden. Het valt niet te zeggen of dat nu beter was of slechter. Het is immers onmogelijk vast te stellen wat er binnen in het motorblok gebeurd, wanneer en als gevolg waarvan. Ik ben wel al aan mijn derde blok bezig. Maar ik behoor zeker tot een risico-groep (kilometervreten, zomer-winter, verre reizen en woestijgedrag). Ik kies voor de beste bescherming beschikbaar voor mijn motor, papier. Ik sterk mijn keuze daarbij: zo'n beetje alle auto's, vrachtwagens en motoren van alle fabrikanten ter wereld gebruiken dit soort filters.


Ik zeg niet dat je deze filters niet moet gebruiken, maar kijk tenminste naar welke doelgroep jouw motor is en neem op basis daarvan een wijs besluit.


Brom  ;)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #39 Gepost op: 31 maart 2018, 21:44 »
beste, Hier ga ik  ook wel even op in,
we hebben papieren filter elementen (zeer veel gebruikt)
En ook filters opgebouwd uit  katoen of schuim en vervolgens geimpregneerd
we hebben ook  nog  oliebad filtering (voor extreme vieze en stoffige omstandigheden)
en een cyclo filtering

keus genoeg
echter voor de motorfiets blijven er maar 2 over

Maar een  papier filter is per definitie  vele malen goedkoper en vanuit die gedachte zie je een dergelijk filter vaker..

(een papier filter is een wegsmijt art  :-\)

Als we als vergelijk bijv een K&N, green filter en of DNA nemen, is de constructie totaal anders tov papier
hierbij is het filter materiaal gemaakt van  geïmpregneerd katoen op een steel of alu  mesh waarbij het impregneer middel een soort van tec olie is.

Deze combinatie zorgt voor het vasthouden van de stofdeeltjes aan het impregneermiddel waarbij het vuil dus gevangen wordt.
In een papier filter gebeurd dit vangen grotendeels in de vouwen van het filterpapier

droog vuil is daarmee ook makkelijker te verwijderen maar op termijn zullen de poriën van het papieren filter  ook verstopt raken wat zeker in het begin juist een verbeterde filtering op zal leveren totdat het punt dat er verstopping op zal treden
waarmee gezegd dat een grotere flow meer gebruiksduur op zal leveren.
De doeltreffendheid  wordt bepaald hoeveel % van de kleinste doorsnede  wordt tegengehouden
dit is voor de scientist.
 dus je zou echt cijferwerk moeten hebben om  het effect en of voordeel/nadeel vast te stellen,

Ik maak al heel lang gebruik van een katoen geïmpregneerd filter op meerdere voertuigen en heb nog nooit enig probleem ervaren of vast gesteld.
Je kunt dan denken aan vermogens verlies, compressie verlies, en of toenemend olieverbruik
 maar we moeten wel onderscheid maken in welke niche we dit product gebruiken.
heftig in de zandbak rossen  is voor mij iets meer als standaard.
En zelfs Honda is dan in zijn garanties erg terughoudend.
Voor mij was  de prijs tov  de mogelijkheid om na schoonmaak het filter weer in te zetten zonder kwaliteit verlies belangrijk.

Nu kun je ook redeneren dat de prijs van het originele luchtfilter niet echt km prijs verhogend werkend maar alle beetjes helpen.

ps. horror verhalen hoor je overal en zeker als je er naar op zoek bent.
tijdig en goed uitgevoerd onderhoud doet al heel veel.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2018, 23:14 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #40 Gepost op: 31 maart 2018, 22:18 »
ik heb voor een mooie prijs op ebay een origineel filter gevonden, dat gaan we eens proberen icm de andere uitlaten en PC, mijn varadero heeft ongeveer 10 pk en 15 Nm meer met K&N, PC, en Scorpions en hij loopt ook veel mooier door die combinatie, als dat met een papieren filter merkbaar slechter wordt ga ik opnieuw nadenken
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #41 Gepost op: 31 maart 2018, 22:22 »

Dat is dan de keuze die een ieder maakt. En dat is goed!

Net als met banden, zijn de meningen verdeeld. Da's ook goed!


Want motorrijden is emotie, hoe je het ook doet  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #42 Gepost op: 01 april 2018, 17:31 »
Citaat
Want motorrijden is emotie, hoe je het ook doet

En dat is ook goed  ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.