Auteur Topic: voorvork as 'houder' gebroken  (gelezen 2369 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Xlalp

voorvork as 'houder' gebroken
« Gepost op: 22 april 2018, 10:46 »
 :'( ik zit in de Eifel en nu zie ik dit!
nog 500km naar huis, wat zouden jullie doen?

Offline xrvtuur

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2018, 10:52 »
zo te zien al oudere breuk, die 500 km kan er nog wel bij, niet te vaak wheelie's maken 8)
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2018, 11:53 »
Idd, zou me er ook niet ál te veel zorgen over maken om hier mee thuis te komen! Zélfs als de andere kant ook nog afbreekt denk ik niet dat de as er al uit kan.

Voor je gemoedrust zou je een (of twee) stripjes (alu bijv) met 2 gaatjes er in óver de houder kunnen leggen en daarna de moertjes er weer op.
Desnoods 2 dikke ty-raps kruislings er overheen! Dat moet het trucje ook wel doen  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Floris

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2018, 13:55 »
Niet losdraaien (!!) en heel voorzichtig naar huis rijden.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Petrus64

  • Gast
Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2018, 16:10 »
Of wel los draaien, liquid metal filler ertussen, dat zou genoeg moeten zijn voor een noodreparatie voor je gemoedsrust.

Maar zoals Headless al aangeeft, as kan niet ze snel ergens naar toe.  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 april 2018, 16:13 door Petrus64 »

Offline Xlalp

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2018, 08:30 »
Jullie reacties hebben zeker geholpen om het hoofd even koel te houden :)

Gelukkig heelhuids thuis gekomen, de breuk is wel iets groter geworden. Nu op jacht naar een vervangend onderdeel, hoe noemen we dit plaatje?

Heel erg bedankt in iedergeval!

Offline PimW

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2018, 08:58 »
Controleer ook even de tapeindjes die in de voorvork gedraaid zitten. Dit klemplaatje is gebroken omdat het te vast gezet is. Controleer of je rek kunt waarnemen, of plaats een foto van de draadeindes hier, genoeg betweters die met je mee willen kijken :)

Het aanhaal moment op die moertjes is uit mijn hoofd maar 12Nm, dat is heel weinig en gevoelsmatig (omdat het je voorwielas is) voor veel mensen te weinig. Dit is zon gevalletje van vast is vast en een beetje vaster kan wel degelijk kwaad.

Offline Trigger

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2018, 09:47 »
Ik denk dat ik nog wel zo'n plaatje heb liggen voor je. Zal snel even kijken.
Transalp XL600V

Petrus64

  • Gast
Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2018, 10:01 »
genoeg betweters die met je mee willen kijken :)

Betweters...???? op een forum? nee toch? :o ::) :angel:

Offline Xlalp

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2018, 14:28 »
Ik zal een foto plaatsen van de draadeindes :)

het zou super wezen als je nog zo'n plaatje kan vinden!
Ik wacht even af :D

Petrus64

  • Gast
Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2018, 16:20 »
Volgens mij zijn er adviezen gegeven om er iig een noodreparatie aan te doen om thuis te kunnen komen.  Als je dan op weg gaat zonder er verder wat aan te doen dat is je eigen keus.

Offline Trigger

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2018, 17:07 »
Plaatje gevonden. Gratis afhalen voor TCN clubleden met kapotte voorvork as "houders"  ;).
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2018, 17:29 »
Hotel Mike,  de breuk is ietsje groter geworden maar hij is er toch prima mee thuis gekomen,  als je je van deze breuk bewust bent rij je anders en zorg je dat je geen noodstop hoeft te maken, bovendien valt je wiel er echt niet gelijk uit hoor zonder dat stukje wat af zou kunnen breken in dit specifieke geval. En dan nog wat, het is een adventure bike hè,  ingebouwd avontuur zeg maar. Trouwens als hij op jouw advies had moeten wachten had hij nog drie dagen in de eifel gestaan.
Xlalp heeft zijn motortje heel netjes thuis gebracht.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #13 Gepost op: 24 april 2018, 18:44 »
ja dat zien we dus duidelijk anders. maar met die drie dagen bedoelde ik dat jij pas reageert twee dagen na Xlalp zijn vraag terwijl hij al thuis zit. ik reageerde 6 minuten na zijn vraag en probeer oplossings gericht mee te denken om hem thuis te krijgen. Ik had hier zelf ook zo mee naar huis gereden.
Varadero SD02  2004

Offline dropken

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #14 Gepost op: 24 april 2018, 19:53 »
Ik had er ook mee gereden in feite kon de as nergens heen. Natuurlijk je rijd minder wild in de rondte maar je moet dat niet te zwart zien

Offline xrvtuur

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #15 Gepost op: 24 april 2018, 20:47 »
Plaatje gevonden. Gratis afhalen voor TCN clubleden met kapotte voorvork as "houders"  ;).

Natuurlijk een aardige actie van je maar ik meen te zien dat Xlalp een 650 heeft en ik vermoed dat jouw plaatje voor een oude 600 is en volgens mij zijn die niet hetzelfde.

bestelnummer voor een 650 is : https://www.cmsnl.com/products/holder-axle_51634mv1003/#.Wt97dIhuZdg  kost nieuw rond de 25 euro
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #16 Gepost op: 24 april 2018, 21:01 »
Hmm, dan heb ik niet opgelet, mijn plaatje komt van een '87 XLV600 inderdaad. Dat gaat dan niet op een 650 passen.
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #17 Gepost op: 24 april 2018, 21:59 »
Sorry hoor maar dit moet me even van het hart. Wat een ongelooflijk dom advies geven sommigen.

Och, anderen geven weer dom commentaar  :-\ en achteraf óók nog  ::)
TS is heelhuids thuis en was blij met onze steun, dus wat wil je nou nog Mike?

Niemand rijd hier graag mee in de rondte, ook wij niet! Soms kom je onderweg wat tegen waar je zo gauw geen antwoord op hebt en dan is het wel heel fijn als iemand je gerust stelt. Ik tel er in dit topic zo gauw 4 of 5 die er niet zo’n probleem van zouden maken.....
En de afweging om iets wel/niet te doen maakt iemand uiteindelijk zélf hé  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline alain

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #18 Gepost op: 24 april 2018, 23:14 »
Toch even ingaan op de raad die Pim je gaf. Het is misschien toch het veiligst om zelfs nog wat verder te denken en om hoe dan ook  de draadeinden te vervangen, want die zijn mogelijk wel te zwaar (lees: verkeerd) belast geweest, en kunnen metaalmoeheid vertonen, en dàt kun je niet zo makkelijk zien.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Hotel 317

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2018, 13:45 »
Het kan ook een verkeerde montage zijn. Twee van de vier moeren daar monteer je het plaatje mee. Twee van de vier moeren "knijpen" vervolgens de as vast. Net als het stuur.

Sommige mensen draaien dat kruislings vast. Dat is niet de bedoeling.

Offline Waffie

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2018, 17:34 »
voorzichtigheid is de moeder van de porselein kast.

 we kunnen nu wel vast stellen dat een overbelasting en/of verkeerde montage ten grondslag lag aan het probleem,

En ik begrijp zondermeer de opmerking van hotelmike wel, echter zijn visie hoe het dan wel had gemoeten ziet er in de praktijk echt anders uit

Die 3 dagen  hadden we zeker niet gehaald of  de eigenaar had zelf transport moeten regelen.

de eerste 3 dagen gaan voorbij aan het feit dat er eerst moeten worden vastgesteld  of het ter plaatse was te herstellen en daarna wordt pas bekeken of transport naar nederland aan de orde is.
Dit wordt dan meestal een verzamel transport(tenslotte moet de truck vol)
Dit kan met een beetje pech al gauw 2-3 weken duren (het gemiddelde)
okee en dan gaan we verder
wat te doen met XLalp
Hij zal toch naar huis moeten
dat wordt dus openbaar vervoer naar huis.
En op zijn vraag heb ik ook niemand horen roepen .. we komen er aan en halen je op

ook ik niet !
wat dat betreft is het in de praktijk vaak.... ieder voor zich en god voor alle

gelukkig is het goed gegaan en is hij weer veilig thuis.

Overigens denk ik dat het plaatje van trigger  prima gaat passen want ondanks een verschillende as dikte(in het wiel zelf) is de kopmaat(17 mm) het zelfde gebleven

ik zou eerst maar eens passen maar wel de tapeinden vervangen


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2018, 17:47 »
Dat is wel erg 2017 Ad, gewoon ff langs een Fablab, 3D printje laten maken en hup verder.

;D

Offline Xlalp

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2018, 21:43 »
haha wat een reacties :D

Het juiste onderdeel is inmiddels op de deurmat beland.
Ook heb ik een momentsleutel kunnen ritselen,

Hoeveel NM moet ik instellen en dus niet kruislings vastdraaien?


Offline Brombeer

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2018, 22:04 »

Hoi XlAlp,


Het is al gezegd.

'UP' boven. Draai de bovenste moertjes als eerste vast, 12Nm. Daarna de onderste 2, ook 12 Nm. Het dingetje zit nu 'scheef', maar dat is ook de bedoeling.

Ik betwijfel of de tapeindjes bijvoorbeeld opgerekt kunnen zijn: het is een M6 stalen tapeindje (x4) en dat kapje is van bros giet-aluminium.

Daar zou ik me dan weer niet druk om maken, per tapeindje staat er nauwelijks druk op.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Xlalp

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #24 Gepost op: 26 april 2018, 22:26 »
nieuwe is gemonteerd!
laatste foto van het ouwe blokje:

Offline Xlalp

Re: voorvork as 'houder' gebroken
« Reactie #25 Gepost op: 26 april 2018, 22:29 »
iedereen heel erg bedankt voor de hulp en de beste bedoelingen :)


het nieuwe blokje is gemonteerd en met de aanwijzingen van jullie blijft hij vast een stuk langer goed  :-*