Verbruik omhoog gegaan naar 1:15 bedoel je. (slip of the finger)
Procedure: voltanken, gereden km registreren en aantal liters bij weer voltanken. Dan uitreken hoeveel je gebruikt per 100 km.
(sommige mensen tellen aantal liters bij tanken en dan aantal km die ze daar op rijden, dat geeft geen juiste waarde, je weet nl. niet
hoeveel je moet tanken )
De waarde 1 op x km is omgekeerd evenredig en geeft vertekend beeld. Het verbruik lijkt omhoog en omlaag te schieten.
Normaal tank je 15 liter bij 250 km, dat is 6 liter per 100 km ("1 op16,7"). Als je een liter meer of minder tankt is het 14 of 16 liter
per 250 km dat is 5,6 of 6,4 liter per 100 km. Het verbruik 1 liter per .. km is dan 1 op 18 of 1 op 15,6. Dit lijkt gevoelsmatig veel
maar is procentueel niet veel verschil.
Blauwe lijn is x ltr per 100 km. Rood is verbruik is op .... km.
Dus moraal van het verhaal om te kijken of je choke blijft hangen oid: verbruik in liter per 100 km.
Een verschil in tanken van halve liter heb je al snel. En tegenwind, gemiddelde snelheid maakt veel uit weet ik van het rijden met bij
honda civic hybrid.
Maar je bedoelt dus dat je verbruik van gemiddeld 5,5 naar 6,5 liter per 100 km is gegaan? Houd het van aantal tankbeurten eens bij.