Auteur Topic: Knipperlicht relai  (gelezen 712 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bruudmartijn

Knipperlicht relai
« Gepost op: 27 april 2018, 00:01 »
Hallo mede rijders.

Gister de motor weer uit de schuur gepakt om een lekker stuk te gaan rijden. Na 3 bochten begeeft ( volgens mij) het knipperlicht relai. Bij het aanzetten van de knipperlichten gaan ze alleen branden. Bij het indrukken van de gevarenknop gaan ze allemaal branden. Maar knipperen niet.

Na een avond het forum afzoeken en het handboek door bladeren ben ik er nog steeds niet achter waar dit relai nou precies zit. Zou een van jullie mij dit kunnen vertellen?

Het gaat hier om een xl650 uit 2001

Alvast bedankt

Offline alain

Re: Knipperlicht relai
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2018, 06:40 »
Ik had een dergelijk probleem ook vorig jaar.
Er zat een connector los links onder de tellerkast.

Of misschien een slechte massa?
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline TransAlpGhost

Re: Knipperlicht relai
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2018, 09:39 »
Naar mijn weten zit het relais links van de tellerunit. Er onder zitten inderdaad stekkers. Maar misschien corrigeert iemand mij. Maar als het licht aan blijft denk ik idd dat je relais stuk is en blijft plakken. Met de vinger er op tikken kan helpen.
Ik weet eigenlijk niet wat er gebeurd als de belasting hoger wordt dan het relais aan kan. Bij minder belasting gaat de verlichting sneller knipperen. Eventueel schoon maken van lamp fitting/voet en connectoren zou al kunnen helpen
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Bruudmartijn

Re: Knipperlicht relai
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2018, 09:42 »
Bedankt. Ga ik straks even kijken

Offline Johnvl

Re: Knipperlicht relai
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2018, 15:20 »
Ja voor de 650 zit die zeker links van je dashboard opgehangen in een stukje rubber.

Hier een plaatje voor demontage. Let er op dat je met het terug zetten de boutjes (geel) met draad niet verwisseld met de parkers (groen), dan beschadigd je het draad.
Het is plastic dus met beleid en geduld kan je als alles los is zo omklappen en verwijderen. Als je de relais moet vervangen is dat nog een gedoe om dat rubber ophanging weer terug te zetten. Ik een gek geval kan je nog de ruit verwijderen en de teller unit los maken om er bij te komen. En die PVC indruk plugjes (M6) heb ik er nog zeker 70 van liggen. Je heb voor die (rood) 'n zeer korte schroevendraaier nodig.

Anders pm maar.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2018, 15:46 door Johnvl »
JohnvL

Petrus64

  • Gast
Re: Knipperlicht relai
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2018, 15:37 »
Het kan ook zijn dat de contacten wat gecorrodeerd zijn, daar had ik vorige week last van. Zelfde symptomen.
Beetje contactcleaner laten inwerken en daarna geen last meer gehad.

Offline Bruudmartijn

Re: Knipperlicht relai
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2018, 16:06 »
Thanks allemaal. Heb hem eruit gehaald en paar tikken op gegeven maar kwam niet los.

Naar pols motoren in waalwijk geweest (dichtbij voor mij) en die het verhaal uitgelegd. Nu zij de beste man dat op de transalp van mijn jaar (2001) geen gevaren licht knop op zit. Dus dezen is er door de vorige eigenaar tussen gezet. Nu zal ik waarschijnlijk met het file rijden het relai opgeblazen hebben omdat deze niet geschikt was om alle 4 de lampen tegelijk aan te zetten. Dus ik laat de stekker los van de gevaren knop en laatvhet orgineel zitten.

Ik mis 1 plastic druk knopje maar die heb ik op het werk nog wel liggen. Hartelijk dank voor de info.


Offline TransAlpGhost

Re: Knipperlicht relai
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2018, 18:09 »
Dat kan kloppen. Idd zit dit er niet standaard op. Maar bij mij werkt het wel hoor(2003 ook niet standaard) als je na 17 jaar een relais moet vervangen zou ik het aan sluiten. En op het relais staat ook wat het te schakelen vermogen is.

Thanks allemaal. Heb hem eruit gehaald en paar tikken op gegeven maar kwam niet los.

Naar pols motoren in waalwijk geweest (dichtbij voor mij) en die het verhaal uitgelegd. Nu zij de beste man dat op de transalp van mijn jaar (2001) geen gevaren licht knop op zit. Dus dezen is er door de vorige eigenaar tussen gezet. Nu zal ik waarschijnlijk met het file rijden het relai opgeblazen hebben omdat deze niet geschikt was om alle 4 de lampen tegelijk aan te zetten. Dus ik laat de stekker los van de gevaren knop en laatvhet orgineel zitten.

Ik mis 1 plastic druk knopje maar die heb ik op het werk nog wel liggen. Hartelijk dank voor de info.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer