Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden

In in een nieuw jasje

(1/7) > >>

Mama Africa:
Hi, het verhaal begint met een sfeervol intro dus als je dat liever skipt kun je onder de streep verder lezen!


In juni 2017 heb ik mijn eerste motor gekocht, een geweldig uitziende en piekfijn rijdende blauwe AT uit 1997 met slechts 27dkm op de teller. Motorrijden was een droom die (al) op 25 jarige leeftijd verwezenlijkt kon worden. En de Africa Twin, iconisch als die is, stond al lang zeer hoog op mijn lijstje van gewilde motoren.

Ja ik was blij! :) Die zomer heb ik via grondig uitgezochte mooie binnenwegen mijn weg naar de Côte de Provence gebaand. Eenmaal daar, twee weekjes met mijn ouders gespendeerd met af en toe een ritje naar bijvoorbeeld de Gorges Du Verdon (als je daar nog nooit ben geweest raad ik dat aan en als je al bent geweest wil je waarschijnlijk snel weer terug :).

De terugweg nam ik via de Col de La Bonette (tevens iets voor je bucketlist) en via Zwitserland en Duitsland terug naar Amsterdam. In de Zwitserse bergen had ik de hele dag regen en dat heeft samen met een klein gebrek aan ervaring ertoe geleid dat ik op relatief lage snelheid (±40 km/u) van de weg raakte. Ik kwam er ongedeerd vanaf maar helaas schoof de AT over het natte gras door tegen een betonnen put-omheining… Resultaat: Gewei verbogen onder de koplampen, en het windscherm en de topkuip waren gescheurd. Het viel dus allemaal wel mee, ookal bleek achteraf dat de te vervangen onderdelen nogal aan de prijs zijn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een nieuwe topkuip voor ongeveer €650 exclusief stickerset was mij iets te veel dus heb ik besloten om voor minder geld de beschadigde topkuip te vervangen met een rally-kuip. Deze kuip kwam zonder afwerking en zo ontstond het idee om een eigen design te maken en dat uit te werken met gebruik van Vinyl Wrap. Dit design is grotendeels gebaseerd op de looks van de nieuwste AT en daarmee een persoonlijke knipoog naar authenticiteit. De kleuren die ik gebruik zijn zijdeglans zwart met over het midden een dikke baan van blauw metallic (erg lijkend op de originele blauwe kleur) en afgemaakt met accenten/decals van zijdeglans wit.

Inmiddels zijn alle onderdelen binnen. Het gewei is vervangen door een nieuwe en na twee dagen schuren was de rally-kuip klaar om beplakt te worden. Ik had geen ervaring met het plakken van vinyl wrap dus eerst een hoop YouTube filmpjes bekeken en toen aan de slag. Wat een monnikenwerk… Ik haal er veel genoegen uit (en bespaar zo’n €700) door het zelf te doen maar veel geduld is wel vereist. Kijk niet raar op als een uur bezig bent met het plakken van een moeilijke kromming (zoals de luchtinlaten op de zijkappen van de AT).

Ook de tank is inmiddels beplakt dus de motor is bijna klaar. Het verwijderen van de stickers op de tank was geen leuke klus. De stickers zijn super hardnekkig en het is vrijwel onmogelijk om ze in z'n geheel van de tank af te trekken omdat ze direct breken. Met een heteluchtpistool en een houten spateltje uit de gourmet-set ben ik aan het schrapen geslagen. Met de moeite waarmee de stickers van de tank afkomen lijkt het alsof de motor schreeuwt om zijn originaliteit te behouden, het was een trieste middag... Maar rond zonsondergang was de tank al beplakt met de twee basis kleuren, zwart en blauw, en was ie weer verdomde sexy.


Binnenkort zal ik een hoog spatbord aanschaffen maar ik heb niet de materialen (of skills) om een plaatje te fabriceren dat van de twee bevestigingspunten vier of drie bevestigingspunten kan maken.... Indien iemand tips voor mij heeft of mij hiermee kan helpen hoor ik dat heel graag!

Overige aanpassingen richting de rally look zullen worden gedaan zodra er weer budget voor is. Ik wil in ieder geval de motor nog iets verhogen, meer offroad gerichte banden, rally handkappen, steps en vast nog een hoop meer.

De foto reeks in chronologische volgorde volgt hieronder:

Groetjes, Mama Africa


Mama Africa:
De nieuwe Rally kap is binnen! De buitenkant goed schuren en de binnenkant spuiten met primer en zijdeglans zwart.

Mama Africa:
Rally kap met zwart en blauw gedaan en meteen op de motor gezet. Daarna was de tank aan de beurt

Mama Africa:
The sexiness begins....

Ik hoop komende week tijd te hebben voor de witte accenten op de zijkappen en het achterspatbord, deze foto's zullen snel volgen!

greenbike:
Aan de  moderne steunbok te zien heeft het veel zweet en tranen gekost

 gelukkig is alle weer in orde
 Gr Greenbike

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View