Techniek > Honda Varadero

Varadero - motorblok overleden?

(1/2) > >>

mdamstel:
Was gisteren aan het rijden (Varadero 1000 uit 2001) tot plots een ratelend geluid hoorbaar was. Ik dacht eerst aan los stuk plastic van de kuip maar het werd luider. Gestopt.  Enorm geratel alsof er een stel knikkers in motorblok rammelen, durfde niet meer te rijden. ANWB. Motoroliepeil sowieso veel te laag... (nog wel wat te zien bij scheve stand in peilglas)... waarschijnlijk nokkenaslager... maar rest van motor misschien ook te veel versleten?
Ik check oliepiel om de paar maanden- veel te weinig.
Iemand met gelijke ervaring?
Motorblok - duur om te reviseren lijkt me, tweedehands blok - is zoiets makkelijk voorhanden, en enig idee van de kosten (vast duizenden euro's in welk geval voorlopig einde motorhobby).?

xrvtuur:
Olie peil moet je meten als de motor rechtop staat, als je nog olie kan zien terwijl hij op de zij standaard staat dan zit er zeker niet te weinig olie in. Hoogstwaarschijnlijk is de nokkenaskettingspanner van je voorste cilinder kapot. Bekent probleem. Dat betekent cilinderkop eraf halen en kijken wat er kapot is.

mdamstel:
Ter info (het maakt misschien wel uit): de olie in het peilglas was nog te zien met de motor een heel klein beetje naar rechts hellend.
Maakt zo'n kapotte spanner zoveel herrie?

xrvtuur:
Die spanner zorgt ervoor dat je nokkenasketting strak blijft staan, als de spanner kapot is staat de ketting niet meer strak en vliegt over je nokkenassen heen, daardoor gaan je kleppen niet meer op het juiste moment open en dicht, meestal raken die ook de zuiger waardoor ze krom zijn. De nokkenas ketting spanner van de sd01 staat er om bekend dat hij kapot gaat door gebrek aan olie, het veertje binnenin breekt. Je moet ze gewoon tijdig vervangen, ik zet er iedere 50 a 60000km nieuwe  in. En bij de sd02 zit er al een extra olie kanaaltje naar de spanner toe.

mdamstel:
UPDATE: inmiddels is mijn Varadero gerepareerd: 2 nieuwe nokkenaskettingspanners, en 4 kromme kleppen vervangen. Duur grapje, maar wel te doen (EDIT: financieel voor mij bedoel ik).

Maar: de motor loopt wel aardig maar niet zoals ik gewend was: bij optrekken vanuit lage toerentallen trekt ie pas lekker bij een hoger toerental dan ik gewend was, en vanaf 6000 tpm voel ik een soort licht hele korte schokjes/inhouden cq minder sterk optrekken. Ik hoor geen rare tikken of ratel, of ploffen. Het lijkt me logisch dat dat met de reparatie te maken heeft... afstelling van de kleppen niet goed? Of moet er eerst iets inslijten ofzo?

Ik ga in ieder geval de dealer maar benaderen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View