Auteur Topic: Varadero - motorblok overleden?  (gelezen 1780 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mdamstel

Varadero - motorblok overleden?
« Gepost op: 06 mei 2018, 09:01 »
Was gisteren aan het rijden (Varadero 1000 uit 2001) tot plots een ratelend geluid hoorbaar was. Ik dacht eerst aan los stuk plastic van de kuip maar het werd luider. Gestopt.  Enorm geratel alsof er een stel knikkers in motorblok rammelen, durfde niet meer te rijden. ANWB. Motoroliepeil sowieso veel te laag... (nog wel wat te zien bij scheve stand in peilglas)... waarschijnlijk nokkenaslager... maar rest van motor misschien ook te veel versleten?
Ik check oliepiel om de paar maanden- veel te weinig.
Iemand met gelijke ervaring?
Motorblok - duur om te reviseren lijkt me, tweedehands blok - is zoiets makkelijk voorhanden, en enig idee van de kosten (vast duizenden euro's in welk geval voorlopig einde motorhobby).?
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2018, 09:27 door mdamstel »
Honda Varadero (2001)

Offline xrvtuur

Re: Varadero - motorblok overleden?
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2018, 10:08 »
Olie peil moet je meten als de motor rechtop staat, als je nog olie kan zien terwijl hij op de zij standaard staat dan zit er zeker niet te weinig olie in. Hoogstwaarschijnlijk is de nokkenaskettingspanner van je voorste cilinder kapot. Bekent probleem. Dat betekent cilinderkop eraf halen en kijken wat er kapot is.
Varadero SD02  2004

Offline mdamstel

Re: Varadero - motorblok overleden?
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei 2018, 10:27 »
Ter info (het maakt misschien wel uit): de olie in het peilglas was nog te zien met de motor een heel klein beetje naar rechts hellend.
Maakt zo'n kapotte spanner zoveel herrie?
Honda Varadero (2001)

Offline xrvtuur

Re: Varadero - motorblok overleden?
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2018, 11:10 »
Die spanner zorgt ervoor dat je nokkenasketting strak blijft staan, als de spanner kapot is staat de ketting niet meer strak en vliegt over je nokkenassen heen, daardoor gaan je kleppen niet meer op het juiste moment open en dicht, meestal raken die ook de zuiger waardoor ze krom zijn. De nokkenas ketting spanner van de sd01 staat er om bekend dat hij kapot gaat door gebrek aan olie, het veertje binnenin breekt. Je moet ze gewoon tijdig vervangen, ik zet er iedere 50 a 60000km nieuwe  in. En bij de sd02 zit er al een extra olie kanaaltje naar de spanner toe.
Varadero SD02  2004

Offline mdamstel

Re: Varadero - motorblok overleden?
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2018, 22:51 »
UPDATE: inmiddels is mijn Varadero gerepareerd: 2 nieuwe nokkenaskettingspanners, en 4 kromme kleppen vervangen. Duur grapje, maar wel te doen (EDIT: financieel voor mij bedoel ik).

Maar: de motor loopt wel aardig maar niet zoals ik gewend was: bij optrekken vanuit lage toerentallen trekt ie pas lekker bij een hoger toerental dan ik gewend was, en vanaf 6000 tpm voel ik een soort licht hele korte schokjes/inhouden cq minder sterk optrekken. Ik hoor geen rare tikken of ratel, of ploffen. Het lijkt me logisch dat dat met de reparatie te maken heeft... afstelling van de kleppen niet goed? Of moet er eerst iets inslijten ofzo?

Ik ga in ieder geval de dealer maar benaderen.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 16:48 door mdamstel »
Honda Varadero (2001)

Offline Waffie

Re: Varadero - motorblok overleden?
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2018, 10:25 »
misschien net 1 tandje te vroeg of te laat
kan voorkomen
maar laat het nazien
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Nodri

  • aut viam inveniam aut faciam
  • Nog geen TCN Lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Aut viam auto faciam

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Varadero - motorblok overleden?
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2018, 11:53 »
Hoeveel werk is dat om die spanners te vervangen? Is dat makkelijk zelf te doen?
Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid verwoest materiaal.
Varadero SD01 2000

Offline mdamstel

Re: Varadero - motorblok overleden?
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2018, 16:47 »
Ik heb er geen ervaring mee, niet zo technisch ingesteld.
Honda Varadero (2001)

Offline xrvtuur

Re: Varadero - motorblok overleden?
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2018, 21:55 »
Hoeveel werk is dat om die spanners te vervangen? Is dat makkelijk zelf te doen?

een Haynes manual kopen, en eerst eens lezen.(die 25 euro zijn zo terug verdient)  Je tank en luchtfilterhuis moet eraf , de voorste cilinder kun je makkelijker bij dan de achterste , de spanners zitten met twee boutjes vast en je hebt voor elke spanner een nieuwe pakking nodig. Bij de SD02 zijn de voorste spanner en pakking anders dan de achterste , ik weet niet of dat bij de SD01 ook zo is.
Varadero SD02  2004

Offline mdamstel

Re: Varadero - motorblok overleden?
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2018, 09:53 »
Motor een laten beoordelen bij motorzaak. Daar vonden ze hetzelfde probleem (heb ik het in ieder geval goed gevoeld). Waarschijnlijk timing niet goed ("alsof hij nog een keer rond moet" - ik heb er geen verstand van), iets met een sproeier. Niet erg om mee door te rijden maar moet wel opgelost. Ik rijd maar niet of nauwelijks tot ie bijgesteld wordt.
Honda Varadero (2001)