Auteur Topic: zwaar schakelen  (gelezen 1087 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Albert RD04

zwaar schakelen
« Gepost op: 11 mei 2018, 15:34 »
Mijn Africa Twin RD04 met 97.000 km schakelt de laatste tijd erg zwaar in de versnelling. Ook als ie z'n neutraal stand staat en ik trek de koppeling in en druk 'm dan voorzichtig in de 1 of 2e versnelling dan voel je'm over de tandwielen ratelen. Zijn dit de koppelingsplaten/koppelingsveren of de schakelbak? kettingspanning heb ik al aangepast en de koppelingskabel heb ik ook al afgesteld.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2018, 16:38 door Albert RD04 »
HAARLEM

Offline Oldtimer

Re: zwaar schakelen
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2018, 15:44 »
Wss beide. Maar platen zeker
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: zwaar schakelen
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2018, 16:43 »
Mja.. nee.


Platen worden dunner en veren slapper en dan lijkt mij dat hij steeds makkelijker ontkoppelt. Op het laatst slipt dan de koppeling  :D

Ik zou zelf eerder denken aan de bak of de gebruikte olie. Versleten 'dogs' op de baktandwielen zorgen dat de versnellingen minder makkelijk in elkaar grijpen. De baktandwielen met het hoogste snelheidsverschil zijn 1 en 2.. dus die geven het eerst problemen.

Merk en type olie doen ook veel. Meestal alleen maar als de motor koud is en de olie nog dik. Ondanks ontkoppelen, blijven de frictieplaten onderling daardoor beetje plakken en dat schakelt ook beroerd. Maar, als de olie warm is, is dat meestal opgelost.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Albert RD04

Re: zwaar schakelen
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2018, 16:44 »
maar als het de platen zijn. moeten ze dan ook doorslippen, want ik heb het idee dat ze dat niet doen?
HAARLEM

Offline Albert RD04

Re: zwaar schakelen
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2018, 16:48 »
ik gebruik 10w40 motul olie. hij doet het ook wanneer de motor al goed warm is.
HAARLEM

Offline Waffie

Re: zwaar schakelen
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2018, 16:49 »
maak de koppelingskabel aan beiden zijden los en voel of ze soepel door de buiten mantel gaat ?

en 2e

wat is de fysieke slijtage van je ketting en tandwielen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Albert RD04

Re: zwaar schakelen
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2018, 22:01 »
de koppelingskabel gaat goed door z'n mantel. ook de ketting en tandwielen zijn ook nog netjes en nog niet heel lang geleden vervangen. de spanning op de ketting is ook goed. denk dan toch dat de koppelingsplaten en veren aan de beurt zijn.
HAARLEM