Auteur Topic: Heb je echt speciale kettingolie nodig??  (gelezen 1461 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thijsdekker

Heb je echt speciale kettingolie nodig??
« Gepost op: 11 mei 2018, 00:12 »
Ik heb bijna een heel jaar gereden met speciale motorkettingolie die ik er elke keer op deed. maar nu had ik bij de action kettingolie voor de fiets gevonden. (kost 1,60 per fles) en het lijkt er net zo lang op zitten als dat dure spul. hebben jullie nog een goede reden waarom ik toch dure olie moet gebruiken?

Gr Thijs

Offline V-Twin

Re: Heb je echt speciale kettingolie nodig??
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2018, 00:50 »
Je kunt gewoon versnellingsbak olie gebruiken. Geen ATF!!!!

Petrus64

  • Gast
Re: Heb je echt speciale kettingolie nodig??
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2018, 06:19 »
Het enige dat ik kan bedenken is dat fietskettingen geen O-ringen hebben. Het zou kunnen dat deze olie slecht is voor je O-ringen maar kan me dat niet voorstellen. Ook is het mogelijk dat de olie de zwaardere omstandigheden die voor een motorketting gelden minder goed aan kan dan echte motorketting olieen.
Maar verder, slijtage in de gaten houden en als je tevreden bent gewoon verder gebruiken. ;D
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2018, 06:23 door Petrus64 »

Offline V-Twin

Re: Heb je echt speciale kettingolie nodig??
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2018, 10:14 »
Honda adviseert zelf versnellingsbak olie en dat vreet O en X-ringen niet aan.
Er gaan meer kettingen naar de kl*te van te weinig smeren dan door een verkeerd smeermiddel.
Op een XRV reed ik met gemak 30.000 km met een ketting en tandwielen set van een A-merk.

Offline Floris

Re: Heb je echt speciale kettingolie nodig??
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2018, 10:35 »
Die kettingspray van de Acion gebruik ik ook. Het is een kleine spuitbus die je gemakkelijk op reis mee kunt nemen, er is altijd wel een plekje voor.

Maar in vergelijking met spray gebruik ik liever olie. Deze week heb ik een liter kettingzaagolie gekocht en dat kost een fractie van wat je in een motorzaak moet afrekenen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Sandra

Re: Heb je echt speciale kettingolie nodig??
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2018, 11:08 »
Is het bij olie dan niet zo dat het eraf slingert, en je olie op de velgen en of op de banden krijgt :o
Kettingspray is dun bij het opspuiten en na een tijdje zijn de vluchtige stoffen vervlogen en blijft er een kleverige film over die op de ketting blijft zitten. Wij gebruiken Caramba, dit is transparante kettingspray, 2e uit een test na S100 dat een witte film laag achterlaat  :-\ Voordeel van Caramba is dat het veel goedkoper is dan S100
[img]http://img684.imageshack.us

Petrus64

  • Gast
Re: Heb je echt speciale kettingolie nodig??
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2018, 11:43 »
Met mijn OSCO heb ik daar weinig last van.

Offline Floris

Re: Heb je echt speciale kettingolie nodig??
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2018, 20:32 »
Is het bij olie dan niet zo dat het eraf slingert, en je olie op de velgen en of op de banden krijgt. Kettingspray is dun bij het opspuiten en na een tijdje zijn de vluchtige stoffen vervlogen en blijft er een kleverige film over die op de ketting blijft zitten.

Overtollige olie wordt van de ketting afgeslingerd en dat is geen probleem. Het zijn kleine hoeveelheden en door de snelheid verstuift het. Ik gebruik liever olie dan kettingspray. Met spray spuit je de helft op plekken waar je het niet wilt hebben: aan de buitenkant van de ketting en domweg de lucht in. En dat plakken van kettingspray, dat wil je juist niet hebben. Het trekt vuil aan en dat werkt weer slijtage in de hand.

Ketting smeren moet je aan de binnenkant doen (daar waar de O-ringen zitten). Met een kettingsmeersysteem kun je de druppelaar precies daar op de ketting richten, waar de je oliedruppels wilt hebben.

Overigens bestaan er ook droge smeermiddelen (dry lube), maar dat is weer een ander verhaal.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline dropken

Re: Heb je echt speciale kettingolie nodig??
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2018, 21:03 »
De lidl heeft nu spuit bussen kettingspray voor € 1,90