Auteur Topic: Ik ben een dief van mijn eigen motor..  (gelezen 772 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JorisTycho

Ik ben een dief van mijn eigen motor..
« Gepost op: 18 mei 2018, 20:29 »
Hallo mijn naam is Joris, sinds een half jaar motorrijder en sinds een maandje of 2 trotse eigenaar van een XL600V uit 1991(2 jaar ouder dan dat ik ben).

Om even de eerste statement te maken, transalpjes zijn toch echt wel hele lekkere motoren. Nou dat gezegd te hebben, moet ik bekennen dat ik op technisch niveau niet de meest onderlegde ben, maar wel grote interesse in heb. Ik ben in het bezit van een werkplaatshandboek, maar ben bang dat ik dit hier niet in terug vind.

Vanochtend wilde ik mijn motor weer even op de mijn vaste plek zetten in een gedeelde, overdekte box, die helemaal vol staat met fietsen met van die belachelijke bierkratjes voorop. Alleen het werd weer één van die ochtenden waar alles mis ging. Om mijn motor op die vaste plek te zetten, moet ik hem een beetje aan zijn achterband trekken om hem recht te krijgen.. niet belangrijk..

Ik stond te trekken, maar kreeg hem niet opzij(hou jullie dirty mind maar voor je :angel: ). Snapte niet wat er aan de hand was en zonder eerst te gaan onderzoeken begon ik nog harder te trekken. Tot ik op gegeef moment een harde krak hoorden. Bleek hij op het stuurslot te staan...... Niet slim ik weet het..

Heb mijn sleutel in het contact gestoken, maar die draait niet meer om en maakt geen contact meer.
Nou is mijn vraagstelling het volgende:
- Hoe kan ik het beste onderzoeken wat er allemaal stuk is?
- Als ik de hele boel open gooi, lukt dat dan ook als een beginneling? En lukt het mij ook om de onderdelen die vervangen moet worden te vervangen?
- Stuurslot en en contactslot vervangen gaat me heel veel kosten?

Ben gemotiveerd het zelf te doen, maar snap als jullie denken dat ik het beter aan een professional moet overlaten.

Offline V-Twin

Re: Ik ben een dief van mijn eigen motor..
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2018, 21:46 »
Contact en stuurslot is één. Waar je tegenaan gaat lopen is dat het stuurslot met 1 toer schroeven aan de bovenste kroonplaat vast zit.
M.a.w. je zal het stuur moeten demonteren en de bovenste kroonplaat om er uberhaupt bij te kunnen komen.
Als je het contact gaat vervangen krijg je een andere sleutel dan je tankslot.
Handiger is om ff te zoeken of je iets gelijksluitends kunt vinden. Oldtimer op dit forum heeft veel Alp onderdelen wellicht dat hij je kan helpen.
Weet je wel zeker dat het stuurslot kapot is?

Offline Sopa

Re: Ik ben een dief van mijn eigen motor..
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2018, 22:42 »
Begin even met heel goed te kijken, naar je kroonplaten bijvoorbeeld. Wat zei er nou krak?

Offline TransAlpGhost

Re: Ik ben een dief van mijn eigen motor..
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2018, 23:00 »
Idd wat zij er krak.
Is het echt zo dat de kroonplaat er vanaf moet? Bij een ta650 kan alles lost van onderaf of dit leuk is is een andere vraag.
Ik zou de motor eens rustig recht opzetten beetje wiegen en dan de sleutel er nog een indoen en proberen te draaien.  Kan me haast niet voorstellen dat het slot stuk gaat.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline JorisTycho

Re: Ik ben een dief van mijn eigen motor..
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2018, 12:09 »
Thanks mannen! Ik ga ermee aan de slag. Foto's volgen!