Auteur Topic: windscherm  (gelezen 2208 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stevie

windscherm
« Gepost op: 19 mei 2018, 17:34 »
Hallo iedereen, heeft er iemand ervaring met het wisselen van laag naar hoog windscherm?
Ik zou graag weten dat je dan veel minder wind vangt? Groeten Stevie.

Offline ddw

Re: windscherm
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2018, 18:06 »
Is van een hoop dingen afhankelijk, motor, type scherm, je eigen lengte en postuur, helm met of zonder klep. Eigen voorkeur.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Floris

Re: windscherm
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2018, 19:13 »
Als je met een hoge ruit gaat rijden dan zal de lucht eromheen krullen en dat veroorzaakt gebulder. Je zult veel moeten experimenteren om het weg te krijgen. Mijn ervaring is dat een lage ruit bijna nooit turbulentie veroorzaakt.

Hieronder zie je hoe lucht zich verplaatst bij een lage en bij een hoge ruit.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline DPC

Re: windscherm
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2018, 20:22 »
Actuele vraag voor mij dan...

Sinds een week de TA verruild voor een AT
Met mijn 179 cm is de AT een ramp qua wind. Als ik buk is het rustig, ga ik staan ook.
Mijn vorige TA had zo'n verstelbaar spoilertje en dat was stukken beter.

Mijn K75 heeft een verstelbaar scherm (elektrisch) maar dat is een heel ander verhaal, dan kom je in elke omstandigheid in de ideale wereld….


Ben voor de AT '01 (momenteel standaard scherm) dus ook in de markt voor een ideaal scherm.
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline Jan Eppe

Re: windscherm
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2018, 21:27 »
Hoi allen,

Ik zoek ook een scherm, net een topic gestart bij gezocht.

Voor mij werkte onderstaande combinatie altijd perfect. Heb geen andere foto er van om het duidelijker te laten zien. Deze combinatie zoek ik dus nu weer.

Offline Raymond

Re: windscherm
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2018, 22:11 »
Ik heb dit verstelbare scherm. Ideaal en super goedkoop.
Ze zijn in een aantal maten te bestellen.

Offline Jan Eppe

Re: windscherm
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2018, 22:12 »
Hee super,

en waar heb je die besteld?

Offline Raymond

Re: windscherm
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2018, 22:25 »
€ 16,70 inclusief verzendkosten via ali express app (China) kan je een link sturen?
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 22:50 door Raymond »

Offline Jan Eppe

Re: windscherm
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2018, 22:37 »
Jaa graag stuur maar!

Of zet gewoon in dit topic!

Offline Raymond

Re: windscherm
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2018, 22:50 »
Luchtstroom Verstelbare Voorruit Wind Deflector Universele Motorfiets Voorruit voor Kawasaki BMW Ducati honda KTM
 http://s.aliexpress.com/feyqUbEB?fromSns=Kopiėren naar klembord

Offline Raymond

Re: windscherm
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2018, 22:51 »
Beetje zoeken en je hebt de goedkoopste  8)

Offline Jan Eppe

Re: windscherm
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2018, 11:30 »
Top die ga ik bestellen! Bedankt!

Offline jagerb

Re: windscherm
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2018, 12:16 »
Ik ben recent overgestapt van een hoog scherm met opzet ruit naar een laag scherm. Mijn ervaring is, zoals je stelt, dat je met een hoge ruit veel minder in de wind zit.

Offline Jan Eppe

Re: windscherm
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2018, 21:59 »
Ik ben recent overgestapt van een hoog scherm met opzet ruit naar een laag scherm. Mijn ervaring is, zoals je stelt, dat je met een hoge ruit veel minder in de wind zit.

Maar mijn ervaring is dat je inderdaad minder in de wind zit maar ik kreeg het probleem dat ik volop in de turbulentie zat. Dus de boel weer verkocht en origineel laag ruit erop gezet. En dat is prima totdat ik snelweg kilometers moet doen.. Veel sneller vermoeid en veel geluid om je hoofd. Ik wisselde met mijn vader die op een transalp 700 rijdt en dacht whooo wat een verlichting.. Dus ben nu zoekende naar een passende ruit voor mij.

Het is zoeken naar de ideale combinatie van lengte van je lijf, hoogte ruitje en wellicht helm.

Offline Raymond

Re: windscherm
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2018, 16:20 »
Erg blij met deze oplossing.

Offline propoefta

Re: windscherm
« Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2018, 16:37 »
Erg blij met deze oplossing.

Ziet er goed uit Raymond, en volgens mij heb ik dezelfde besteld.
Werkt het ook goed, merk je veel verschil?

Offline Raymond

Re: windscherm
« Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2018, 18:32 »
Ja ik wel, maar ben maar een klein manneke haha, dus had niet veel nodig qua hoogte

Offline Guidonno

Re: windscherm
« Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2018, 20:49 »
Wellicht een dure oplossing, maar werkt echt geweldig. De Givi Airflow. Ook helemaal instelbaar, en vangt wind over een breed oppervlak.

Een middag mee proefgereden.
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Janno

Re: windscherm
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2018, 14:26 »
Ik heb n.a.v. de tip van Raymond dezelfde besteld, en werkt zeer goed.
Wel trilt het scherm nu veel meer, want het Puig scherm is maar 3mm dik en het extra stukje is 4mm dik + metalen verstelstuk.
Dus ben benieuwd hoe dat in de toekomst zich houd.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2018, 21:40 door Janno »

Offline jaspersFZR

Re: windscherm
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2018, 16:39 »
IK heb dat schermpje ook besteld. Ik sta versteld van de kwaliteit. Kunststof is echt degelijke kwaliteit en bracket is van netjes geanodiseerd aluminium. mooie schroeven erin.

Ben onder de indruk. Nu nog even testen of het goed helpt!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Sandra

Re: windscherm
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2018, 22:34 »
Laatje weten hoe dit opzetschermpje bevalt?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Jan Eppe

Re: windscherm
« Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2018, 11:19 »
Ja ik wel, maar ben maar een klein manneke haha, dus had niet veel nodig qua hoogte

Wat is je lengte Raymond? Ik heb hem net besteld, wat laat;) Ik ben 1.84, ben benieuwd. Gisteren naar Rotterdam gereden vanaf Groningen met harde wind, heb ik echt wat meer bescherming nodig;)

Offline Raymond

Re: windscherm
« Reactie #22 Gepost op: 24 juni 2018, 11:32 »
Ik ben 1.70 m. Dus kort van stuk  ;D
Ik heb een kort scherm met daarop het wind Deflector.
Ik zit nu precies onder de wind en veeel stiller.
Met jouw lengte en een kort scherm, zal het waarschijnlijk niets uitmaken.

Offline Raymond

Re: windscherm
« Reactie #23 Gepost op: 24 juni 2018, 11:34 »
Huidig:

Offline Arendsoog

Re: windscherm
« Reactie #24 Gepost op: 24 juni 2018, 12:04 »
Mijn Transalp heeft de gewone standaardruit, op mijn GS heb ik de standaardruit wel voorzien van een spoiler. Precies om die reden die al boven is genoemd, de ruit van de Transalp is laag genoeg om geen gebulder op de helm te veroorzaken. Die op de GS doet dat wel en daarom is voor mij een spoiler nodig om de windstroom weer boven mijn helder te krijgen.

Maar dan nog is het windgeluid op de helm bij mijn Transalp een stuk rustiger dan op de GS, dat grote stuk plastic veroorzaakt nu eenmaal turbulentie.

Daar staat tegenover dat langere tijd met hoge snelheid rijden wel vermoeiender is met je hoofd in de wind. Omdat ik voor dat soort stukken die Transalp meestal niet gebruik ga ik er geen hogere ruit op zetten. Maar het is wel iets om rekening mee te houden mocht je naar een hogere ruit of spoiler gaan uitkijken, veel stiller zal het er juist niet van worden.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline EvW1985

Re: windscherm
« Reactie #25 Gepost op: 24 juni 2018, 18:22 »
Ik gebruik de MRA xcreen in combinatie met standaard ruit. bij toeren zet ik hem omlaag, bij snelwegkms zet ik hem omhoog om mn schouders uit de wind te houden. Wel een compromis; iets meer turbulentie maar ik zit ontspannen bij snelheden tot 150 km/u.

Offline Rinie1964

Re: windscherm
« Reactie #26 Gepost op: 24 juni 2018, 20:07 »
Ik heb altijd "naked bike" gereden, eerst een BMW R60/5 en toen een Suzuki GS1000.  Vergeleken hiermee is de TA met de standaard ruit ongekend comfortable. Ook bij 160 km wat ik overigens zelden rij ivm kans op boetes.

Offline Ewout

Re: windscherm
« Reactie #27 Gepost op: 28 juni 2018, 23:55 »
Mijn Transalp had een hoge ruit toen ik hem kocht. Het leek mij fantastich.
Die is vrij snel daarna kapot gegaan en daarna heb de originele er op gezet.
Iets meer winddruk op mijn hoofd, maar vooral veel minder zijwind gevoelig met de lage, originele ruit.
Ik vind het prettig rijden en hou het zo.
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Guidonno

Re: windscherm
« Reactie #28 Gepost op: 01 juli 2018, 14:58 »
Ik heb ook zo'n universeel opzetstukje gekocht, en vandaag een proefritje gereden op de snelweg.

Mijn persoonlijke bevindingen met het standaard scherm van de PD06:

Praktijk:
-Aanzienlijk minder winddruk op mijn bovenlichaam. Door het schermpje is dit zeker 15 cm gestegen, tot aan mijn kin/nek
-Even veel wind en geluid op mijn helm
-Het windscherm wiebelt iets, maar dit heeft weinig effect op het geleiden van de wind.

Kwaliteit:
-Superdegelijk en erg goed te verstellen.
-Zit erg strak op het scherm zonder beschadigingen.

Wil je volledig uit de wind zitten dan adviseer ik een groter windscherm icm met dit setje. Dan valt er veel te halen! Met het standaard scherm enkel minder winddruk op het lichaam.


PS: hij is te koop voor 17,-
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 15:19 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline jaspersFZR

Re: windscherm
« Reactie #29 Gepost op: 12 juli 2018, 13:12 »
Ik rij er ook mee, enige manier hoe het voor mij lekker rijd, is zo afstellen dat hij de wind rechtreeks tegen mijn helm aan geleid. hij staat dus meer als een spoiler (vleugel) dan als een windscherm.

Wind vind ik niet erg, turbulentie wordt ik niet blij van. Nu geeft de sterke luchtstroom de turbulentie geen kans, en zit ik dus lekker met mijn gestroomlijnde helm in de wind.

Perfect!
de transalp wordt steeds mooier