Auteur Topic: Eerste motor aangeschaft - TA 600  (gelezen 254 keer)

Offline danismid

Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Gepost op: 12 juni 2018, 20:12 »
Afgelopen januari mijn motorrijbewijs gehaald, had het nooit verwacht dat ik dit zou gaan doen maar door veel enthousiaste collega's toch warmgelopen. Tijdens lessen al veel georiŽnteerd op een geschikte beginnersmotor, ook hierin mij enigszins laten sturen richting Honda en al snel viel ik voor de Transalp, waarbij ik het 600 model erg tof vind.

Twee weken terug was het eindelijk zover en kon ik bij een dealer een proefrit maken. Proefrit beviel goed dus de knoop was snel doorgehakt. Na enige voorbereiding middels de technische boeken en de aankoopchecklist van TCN toch nog enigzins beslagen ten ijs gekomen ondanks mijn beperkte kennis van motoren.  Nu bezitter van een Transalp 600 bj 1998. Ondanks obstakels; geen stalling, geen sleutelplek, hoog risico op diefstal midden in de stad toch maar de gok gewaagd, immers moet het geleerde wel in de praktijk worden gebracht. Gebruiken zal ik hem waarschijnlijk afwisselend voor woon-werkverkeer en met name om de weekenden naar het noorden te rijden.

Ik hoop het kleine onderhoud in ieder geval zelf te doen en wil hier binnenkort mee beginnen (olie, oliefilter, luchtfilter, koelvloeistof etc), hiervoor zijn nog wel wat spullen (gereedschap etc) nodig, improvisatie t.a.v. de locatie waar ik dit kan doen en natuurlijk de nodige tijd. Enige defect dat ik tot nu toe heb gevonden is dat de grootlichtschakelaar het niet meer doet, ik heb al gelezen dat dit waarschijnlijk een kwestie is van reiniging.  Ik vind het ontzettend leuk dat er voor dit leuke model zo'n actieve club is en in de hoop veel te kunnen leren over mijn fiets gelijk lid geworden. 

Tips en vragen zijn van harte welkom.

Groet,
DaniŽl

Groet,
DaniŽl

Online Oldtimer

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2018, 20:31 »
Welkom hier Daniel en mooie pd10 heb je.
We zien alleen niet in welk deel van het land je woont.
Belangrijk om je de juiste adviezen en adressen aan te reiken.
Grt
Oldie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline EvW1985

« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2018, 20:42 »
Welkom! En veel rij- en sleutelplezier toegewenst 🙂

Offline danismid

« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2018, 21:21 »
Dank! Ik ben zelf op dit moment woonachtig in Amsterdam, maar ben in de weekenden ook regelmatig in Friesland te vinden.
Groet,
DaniŽl

Offline ChrisvdSchoot

« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2018, 21:42 »
Welkom, prima motor om mee te starten en succes met de klusjes.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Floris

« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2018, 22:07 »
Ik ben op dit moment woonachtig in Amsterdam

Aha een dorpsgenoot, welkom.
Zet je motor dubbel op slot: met ketting aan een paal + een schijfremslot.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Steffie

« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2018, 09:54 »
Aha.
Hierbij ook welkom vanuit Mokum.
Juiste advies van Floris.
Altijd vast zetten aan een dikke paal.
Heb zelf een dik stalen oog aan de gevel geschroefd met keilbouten en de koppen van die keilbouten vast gelast aan de plaat waar het oog op gelast zit.
Daar gaat dan een ketting met schakels van 16mm door en die door mijn achterwiel.
En dan maar blijven hopen dat ie er morgen nog staat.
Waar in Mokum zit je?
Ik zit in west.

Steffie.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline danismid

« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2018, 18:04 »
Bedankt voor de goede adviezen. Dacht redelijk goed voorbereid te zijn. Had een art4 schijfremslot en een art 5 ketting gekocht, helaas leert men aldoende en was het slot te dik voor door mijn remschijven en blijkt de ketting met 1.20 toch wat aan de korte kant. Ik zal nog een oplossing moeten zoeken. Woon zelf voorlopig nog in centrum maar ga er binnenkort waarschijnlijk weg, een garage zou prettig zijn bij de volgende woning maar de vraag is of dat lukt.
Groet,
DaniŽl

Offline DPC

« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2018, 19:19 »
Welkom Daniel,

Misschien een goede optie wat betreft het sleutelen. Ga langs bij een clubdealer.
Heb je alles bij de hand, kan je zelf sleutelen of met begeleiding.
Je betaalt wel wat voor de huur van brug/gereedschap, maar alles onder perfecte supervisie.
En je komt altijd wel een tegenvaller tegen (he Ad) en dan ben je blij dat je niet op straat sta te tobben.
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline danismid

« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2018, 22:32 »
Ja meen daar al iets over te hebben gelezen en was al aan het zoeken naar informatie erover, maar nog niks kunnen vinden. Waar kan ik hier iets over vinden, klinkt namelijk heel aantrekkelijk.
Groet,
DaniŽl

Offline Sandra

« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2018, 22:33 »
Bedankt voor de goede adviezen. Dacht redelijk goed voorbereid te zijn. Had een art4 schijfremslot en een art 5 ketting gekocht, helaas leert men aldoende en was het slot te dik voor door mijn remschijven en blijkt de ketting met 1.20 toch wat aan de korte kant. Ik zal nog een oplossing moeten zoeken. Woon zelf voorlopig nog in centrum maar ga er binnenkort waarschijnlijk weg, een garage zou prettig zijn bij de volgende woning maar de vraag is of dat lukt.
Bewaar de bonnetjes van die sloten goed!! Is tegenwoordig ook een eis van verzekeringen.
[img]http://img684.imageshack.us