Auteur Topic: Project: CRF-Alpje  (gelezen 7800 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Project: CRF-Alpje
« Gepost op: 20 mei 2018, 12:20 »
De benodigde delen zijn grotendeels binnen, en met het ITT voor de deur hoop ik toch nog even snel mijn project af te kunnen maken.
Wat gaat er gebeuren:

Mijn Transalpje krijgt een nieuw kleurtje. Twee redenen: Ik vind de originele kappenset en kleurstelling wel 'klassiek', maar ook soms een beetje saai. Daartegenover staat dat ik weet dat deze kleurstelling steeds zeldzamer word, en dus moet ik die willen behouden. Nu dat mijn kappenset nog in hele nette staat is, lijkt het me wijs dat zo te houden. Ik heb dus een tweede set weten te regelen die de transformatie zullen ondergaan.

Het subject:




Welnu, qua 'off-road' capabiliteiten is er e.e.a. aangepast aan de Alp. Zo zitten PimW's verlaagde voetsteuntjes erop, een plaatstalen carterbak, verhoogd stuur, handkappen, progressieve achterveer, wegklapbaar schakelpedaal en over een weekje ook een set Mitas 'Dakar' bandjes: E-09 achter en E-10 voor. Meer dan dat ga ik nu niet ondernemen op technisch vlak, de rest moet maar uit de techniek van de berijder komen 8).

Maar het oog wil (in mijn geval) toch ook wat meer. Dit bakbeest zal met haar ~220kg nat nooit in de CRF categorie vallen, maar wellicht doet een kleurtje al heel veel, dus ik ga voor CRF "extreme red":




Ik heb dus:

Tank (via een clublid)

Kappenset:



daar moeten nog wel wat kleine dingen aan gebeuren. Zo zit er een scheur in het neusje:



Moet er aan de binnenkant nog wat rechtgezet worden bij de 'moertjes' in de kuip:



En zo ook een van de zijkappen:



Maar mocht ik van die moertjes tekort komen, of er overhoop toch ergens iets afbreken, heb ik nog reservekappen (ja, nog meer!) om hier delen uit te voorzien. De nokjes en dergelijke zijn voor deze set helemaal compleet, dus afgezien van die scheur hoeft er weinig gerepareerd of gelijmd te worden.



De stappen vanaf nu:

- Reparaties aan de delen uitvoeren
- Tankje ophalen bij clublid
- Alle delen goed opschuren en verf/lakvrij maken
- Een spuitcabine opzetten (ik heb een mooi schommelframe staan waar ik plastic aan kan hangen voor een improvo cabine)
- De juiste kleur verf kopen (ik ga niks laten mengen, ik zoek spuitbussen waarvan de kleur het best overeen komt) met hoogglans lak
- Het eigenlijke spuitwerk

en zodra droog:

- Alles op de Alp monteren.

Er komt nog wel een vervangende uitlaat op, maar dat gaat wellicht sowieso niet meer voor het ITT lukken.



Met welke vragen zit ik nog:

- Hoe de scheur het beste te repareren
- Wat te doen met het zwarte ruitje (op zich gaat rood en zwart goed samen, maar ik zou liever een dakar achtig frontje hebben)
Transalp XL600V

Offline Grubeater

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2018, 12:36 »
De kappen zijn van ABS plastic, dat kun je lijmen met MEK. Genoeg clubleden die je voor gingen.

The Headless Horseman legt hier uit hoe je zelf een scherm maakt. Je kunt ook een speciekuip gebruiken als het scherm toch niet doorzichtig hoeft te zijn.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2018, 13:17 »
Zorg voor de goede kunststofprimer  zo hecht de lak ook beter op de kappen

Offline The Headless Horseman

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2018, 13:33 »
De kappen zijn van ABS plastic, dat kun je lijmen met MEK. Genoeg clubleden die je voor gingen.

Vzviw gaat dat op voor de zijkappen (wit kunststof), maar de neuskuip is van een ánder materiaal (grijs kunststof). Ik heb er ooit 1 succesvol gerepareerd met ordinaire PVC lijm  :)

Leuk project Trigger  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2018, 13:39 »
Iemand op een ander forum is al zo lief geweest mij te helpen met een kleur impressie:

Denk het blauw en wit nog even weg en de carterbak (als ik hem al aanpak) zou dan zwart worden.

Transalp XL600V

Offline Drenth1964

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2018, 13:54 »
Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Succes met klussen!!!

Groeten uit Drenthe
Transalp XL 700 V 2010

Offline The Headless Horseman

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2018, 13:58 »
Oei, dát doet zeer aan de ogen  ;D. Méér zwart (en blauw en wit) bij dat rood denk ik!
Wellicht heb ik nog wat bruikbare stickers liggen, moet ik effe zoeken!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2018, 14:01 »
Oei, dát doet zeer aan de ogen  ;D. Méér zwart (en blauw en wit) bij dat rood denk ik!
Wellicht heb ik nog wat bruikbare stickers liggen, moet ik effe zoeken!

Dit is een photoshop natuurlijk, en mat. Denk 'CRF Rood' in Hooglans, en dan zonder het wit en blauw, met alleen zwarte accenten (zoals op de handkappen, en eventueel stickers).

Ik heb al gevonden:

- primer voor metaal (voor de tank)
- plastic primer (voor de fairing delen)
- hoogglans lak (universeel)

Nu nog een kleurtje kiezen :). Van Motip is er heel weinig keus in kleuren (in ieder geval rood) maar dit merk:

https://www.nonpaints.com/nl/motip-dupli-aerosol-art-ral-kleur-in-spuitbus-zijdeglans-400ml

Ik denk dat RAL 3020 "verkeersrood" een heel eind in de goede richting komt van CRF Extreme Red. Wat jullie?
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2018, 14:05 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline wietsehm

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2018, 19:22 »
MEK werkt prima, maar minstens zo goed werkt een legoblokje opgelost in de aceton. Beide in een glazen potje, deksel goed dicht, nachtje laten staan en je hem perfecte Slurry; kun je mooi mee dichtsmeren / kleien / lassen of hoe je het noemen wilt.
Honda XL 700 va - Honda ST1100 'Pan European'

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2018, 21:06 »
Wat een harde (en wellicht onderbetaalde) Japanse arbeider er 25 jaar terug waarschijnlijk in een minuut op had zitten, kostte mij het beste deel van een uur om netjes te verwijderen. Maar met een hittepistool, een mesje en wat geduld komen we er wel.

Hiermee is het project in ieder geval officieel van start, de handen zijn vuil gemaakt C:-).



Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2018, 21:36 »
Three down, one to go:



De panelen zijn uit verschillende jaartallen, dus de bestickering is anders, maar ook het materiaal waarvan de sticker is gemaakt verschilt enorm. Ze komende met verschillende mate van lastigheid van het paneel af, en sommigen laten een vervelende lijmlaag achter, maar dat kreeg ik met wat schuurpapier weg, dus dat komt wel zodra ze geschuurd en geprimed gaan worden.

Zodra het laatste paneel stickervrij is ga ik werken aan het lijmen van het neusje, en het terug/vastzetten van 2 of 3 missende schroefbusjes in het neusje en 1 zijpaneel, zodat ik straks alles goed vast kan schroeven.

Maandag maar eens verf bestellen!
Transalp XL600V

Offline Simz

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2018, 22:38 »
Leuk projectje! Succes

Offline xrvtuur

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2018, 22:56 »
Een tank spuiten moet dat niet met 2 componenten lak ivm het onvermijdelijjke knoeien met tanken. En denk je nog even aan masker als je onder schommelframe staat te spuiten want die verf dampen zijn echt slecht voor je gezondheid.
Varadero SD02  2004

Offline Sandra

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2018, 23:19 »
Ik zou achtef die dikke barst van het koplamp kuipje eerst een glasvezelmatje  lijmen......
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2018, 23:29 »
Dan zit er op de plek van de barst in ieder geval geen beweging meer en kun je aan de buitenkant beter werken om het echt goed strak te krijgen. Met kunststof plamuur of opvullen met een legoblokje die je in een jampot hebt laten oplossen met een eetlepel aceton.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2018, 08:43 »
Een tank spuiten moet dat niet met 2 componenten lak ivm het onvermijdelijjke knoeien met tanken. En denk je nog even aan masker als je onder schommelframe staat te spuiten want die verf dampen zijn echt slecht voor je gezondheid.

Ik knoei niet vaak, maar soms toch een beetje... de bussen die ik op het oog heb zijn allemaal 1k lakken, maar wellicht dat het wijs is om de tank dan van een bus 2k lak te voorzien, gewoon voor de zekerheid. Zou ik dan kleurverschil krijgen als ik de panelen met (zelfde merk/type) 1k lak doe?

En, iemand op het Tweakers forum heeft een hele mooie foto gevonden van een Alp (met iets meer aanpassingen) met zo ongeveer precies de kleur waar ik voor ga:



Ik was voornemens de carterbak zwart te doen maar dit kan ook natuurlijk!
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #16 Gepost op: 21 mei 2018, 11:03 »
Je kunt eerst een proefplaatje 1k lakken en aan de hand daarvan de 2k lak laten mengen. Maar als ik toch 2k lak liet maken spoot ik er alles mee veel sterker als die 1 k lak die snel krast en nooit zo mooi is als 2 k lak. En een gewoon wit stofmaskertje beschermt niet tegen lakgeurtjes je moet een koolstofmasker gebruiken. Kan het weten met mijn ervaring als spuiter en longpatient

Offline Steffie

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2018, 18:58 »
Ik ben het geheel eens met dropken.
En niet omdat ik ook schadehersteller ben geweest en COPD heb. :)
2k lakken zijn gewoon veel slijtvaster en geven ook een veek hogere hoogglans als 1k.
Prepareer dat spul op de juiste wijze.
Reparatie zoals Sandra zegt en daarna opvullen met plamuur of glasvezelplamuur of lego.
Dan het hele spul eerst in de kunstofprimer en dan in de 2k high solid primer (laten) spuiten.
Flink schuren met waterproof 600 en daarna nogmaals met 800.
Probeer hierbij niet door de high solid primer heen te schuren.
Een mooi hulpmiddel is om een waasje zwarte 1k lak over die hs primer te spuiten net na het aanbrengen van de primer.
Zo kun je goed zien of je voldoende geschuurd hebt en waar er hoge of lage plekken zijn. Deukjes putjes stof.
Dan naar een autoschade bedrijf en vragen of zij het tussendoor voor je kunnen spuiten.
Dan kun je zelf uitzoeken welke kleur rood je wil.
Het spuiten van die hs primer zou ik door het zelfde bedrijf laten doen.
Het zal je iets meer kosten maar je zult er veel meer aan hebben als het geklungel en het resultaat van een spuitbus.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2018, 20:53 »
Ik ben het geheel eens met dropken.
En niet omdat ik ook schadehersteller ben geweest en COPD heb. :)
2k lakken zijn gewoon veel slijtvaster en geven ook een veek hogere hoogglans als 1k.
Prepareer dat spul op de juiste wijze.
Reparatie zoals Sandra zegt en daarna opvullen met plamuur of glasvezelplamuur of lego.
Dan het hele spul eerst in de kunstofprimer en dan in de 2k high solid primer (laten) spuiten.
Flink schuren met waterproof 600 en daarna nogmaals met 800.
Probeer hierbij niet door de high solid primer heen te schuren.
Een mooi hulpmiddel is om een waasje zwarte 1k lak over die hs primer te spuiten net na het aanbrengen van de primer.
Zo kun je goed zien of je voldoende geschuurd hebt en waar er hoge of lage plekken zijn. Deukjes putjes stof.
Dan naar een autoschade bedrijf en vragen of zij het tussendoor voor je kunnen spuiten.
Dan kun je zelf uitzoeken welke kleur rood je wil.
Het spuiten van die hs primer zou ik door het zelfde bedrijf laten doen.
Het zal je iets meer kosten maar je zult er veel meer aan hebben als het geklungel en het resultaat van een spuitbus.

Ik heb inderdaad besloten om voor 2K lak te gaan maar wil dit wel zelf spuiten, ik wil de kosten onder controle houden en aangezien dit een reserve kappenset is vergaat de wereld niet als het niet perfect is, ik wil het ook gewoon leren doen.

Update van vandaag:


Bij het verwijderen van de stickers hoorde ook de TCN Sticker die op het neusje zat, op het gedeelte waar normaal het ruitje komt (geen idee waarom je de sticker op die locatie zou moeten willen):



Maar als verrassing kwam er onder die sticker, een andere sticker tevoorschijn!



En oudere versie van de TCN Club sticker :) dit lid ging al een tijdje mee...



Ondertussen begonnen met het schuren van de delen:





Dit paneel heeft een verhaaltje te vertellen :). Je ziet aan de plamuurplek al dat de donor hier ook een keer mee op zijn plaat is gegaan. De beschadiging is echter niet 'door', want aan de achterkant is dit gedeelte intact. Bij nadere inspectie blijkt echter dat de klap toch gevolgen heeft gehad, ik heb helemaal gemist dat er een nok ontbreekt (onderkant tank) en de andere (bovenkant tank) is kromgeslagen, maar nog aanwezig. Dit zal ik dus ook met de gesmolten plastic methode moeten repareren. Ik heb nog 3 reservepanelen die te ver heen zijn, maar waar ik waarschijnlijk nog een goede nok vanaf kan krijgen. Dat betekent wel dat ik toch maar eens een dremel moet gaan kopen, die zal verder in dit project vast nog eens van pas komen.





En dan zit ik nog met een vraag:

Ik heb reeds twee panelen (zijkant tank en zijkant zadel) opgeschuurd met 240 korrel, maar na het afnemen van het schuurstof zijn ze nog steeds vrij 'glad'. Ik heb nog nooit plastic gespoten of bewerkt en heb geen idee hoe grof ik het moet voorschuren voordat ik de primer op kan aanbrengen. Wellicht kunnen jullie me daar wel bij helpen?
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2018, 21:52 »
De  kunststofprimer ( dun laagje spuiten) hecht zo ook op het plastic als je te grof schuurt zie dit later terug in de laklaag of je moet de volgende primerlaag dikker lakken en dan heb je daar meer schuurwerk aan.

Offline honda2x

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2018, 22:05 »
2 k verf heb je ook in de spuit bus  aan de onderkant trek je een lipje weg  dan komt de verharder en de verf samen .
gescheiden compartiment .
 
dan goed schudden en spuiten wel opmaken wand je kunt het niets niet meer van bewaren .

zo een spuit busje geeft wel een mooier resultaat dan de gewone spuit busje heb gemerkt .

succes  :)


Offline Steffie

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #21 Gepost op: 22 mei 2018, 09:44 »
Ik zou voor ik met primers aan de gang ga de boel eerst goed schuren met 600 waterproof en veel water.
Sponsje erbij en lange halen maken.
Probeer als eindresultaat één richting op te schuren.
Als je de spons goed uit wringt en het water met schuurstof van de delen af wrijft met de spons heb je een goed beeld van de staat van het oppervlak.
Even technisch geleuter: Spuiten bestaat voor 70% uit voorbewerken (schuren) 10% schoonmaken 10% ontvetten 5% stofvrij maken en 5% spuiten.
Sla nooit meer als 100 korrels over. Dus stel je schuurt plamuur droog met korrel 120, dan is de volgende stap maximaal 220 en daarna 320.
Korrel 340-360 droog is vergelijkbaar met 600 waterproof met gebruik van veel water.
Als je de primer netjes hebt uitgeschuurd met 600WP dan nog even na schuren met 800WP.
Resultaat is een spiegeltje en dit is wat je wil.
Met spuiten verberg je geen oneffenheden.
Stickerlijm kun je beter verwijderen met wasbenzine of lijmresten verwijderaar. HG heeft een busje maar is niet het zelfde als wat ik des tijds gebruikte. Die was een stuk agressiever.
Het is jammer dat je hier en daar al door de lak heen bent gegaan.
Nu is een vullende primer (High solid Primer) noodzakelijk.
Als de oude lak niet was door geschuurd kon men de 2k lak aanvullen met weekmaker.
Dan scheurt de nieuwe lak niet gelijk bij vervorming. Mischien voor een volgend project.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2018, 15:32 »
Over die aceton: bij de bouwmarkt verkopen ze blijkbaar 'Eco aceton vervanger'. Kan ik geen plastic in oplossen zeker?
Transalp XL600V

Offline jeroen emke

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2018, 16:34 »
dit werk beter
still no angel found who flies at the same speed

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #24 Gepost op: 25 mei 2018, 18:25 »
Ik weet niet waar ik dat kan kopen maar ik heb nu wat stukjes in nagellak remover gedaan in een glazen potje en dat begint het plastic aan te vreten die ik heb goede hoop! Indien het niet werkt, ik moet morgen toch een verf handel opzoeken.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #25 Gepost op: 25 mei 2018, 20:26 »
Ok, we zijn weer wat verder!

Ik had nog twee reserve-reserve kappen (om op te oefenen voor ik mijn donorkap aan stukken ging scheuren), deze waren (en nu zeker) te ver heen om nog te redden, dus daar haal ik de stukjes vanaf om de pasta te maken, en ik besloot ook eerst hier een nokje van te proberen te redden:





Nu haal ik dit nokje van een tegengesteld paneel, dwz ik slijp een nokje van een linker (benzinekraan)paneel om een nokje te vervangen van een rechterpaneel (ventilatorzijde). Dat betekent dat het nokje de verkeerde kant op 'schuin' gemonteerd is en dat zal ik moeten remedieren met voldoende pasta en goed op zijn plek houden.



Gezien dit feit, en het feit dat ik nog nooit een dremel gehanteerd heb (speciaal voor dit doel gekocht - Tip: Bezoek je lokale Action winkel - een Dremel voor 20 euro en een accessoirekit er bovenop voor 7 euro) ging het best aardig:



De weekmaker(s):



En het preparaat:



Omdat het slijpwerk nu gedaan is heb ik de panelen die in principe gewoon goed zijn maar verder geschuurd met korrel 320 en afgenomen met een vochtige doek:



Ik heb het op gevoel gedaan, dwz met de vingertoppen controleren op het oppervlak glad en vrij van groefjes en dergelijke is, om de kans te verkleinen dat je straks plekken gaat zien als de primer erop gaat. Niet te hard en te grof, maar soms toch stevig moeten 'boenen' en nog stickerrestjes moeten verwijderen. Ik vind het nog steeds lastig om te bepalen hoe hard en veel ik nu moet schuren. Ik lees hierboven dat de primer toch wel zou 'pakken' dus ik moet het er maar op gokken.


Morgen maar eens een verfboer opzoeken in de stad die de juiste RAL kleur op voorraad heeft in 2K vorm. Het zou zomaar kunnen zijn dat ik alsnog voor een andere kleur ga natuurlijk, we zullen zien :). Ik vind het wel tof als de motor kleurt bij mijn helm en tas, en Honda rood is natuurlijk gewoon een gave kleur, al heeft Honda er door de jaren wel heel veel kleuren rood op nagehouden. De combinatie Zwart-Rood kan in ieder geval niet mis gaan/staan denk ik.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #26 Gepost op: 25 mei 2018, 21:06 »
Ik zat er toch niet ver naast met mijn gok :).

Heb met een 'ral-finder' (die gebruik maakt van daglicht en een wit vel papier als referentie) de RAL kleur van mijn helm opgezocht zojuist:



Uiteraard gebruik gemaakt van de echte helm en niet de afbeelding :P.

En die zegt ergens tussen RAL 3017 en RAL 3024. Traffic Red, de keuze die ik op het oog heb, doet RAL 3020. Nu alleen mijn tas nog checken, maar dat komt morgen, het is nu te donker en nat buiten.
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #27 Gepost op: 25 mei 2018, 21:07 »
je moet ervan uitgaan dat alle krasjes en gaatjes die je voelt je die na het lakken terug kunt zien in de laklaag dus spiegeltje glad is het motto

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2018, 07:24 »
Nou, de aceton heeft het plastic zacht gemaakt, maar niet tot een smurrie doen smelten.
Dan toch maar dat DMK kopen, waar zou ik dat kunnen halen?
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2018, 07:50 »
Man, dat spul is bijna nergens te krijgen! Ja een webshop in Friesland... daar rij ik ook niet even heen.

Is het geen optie om twee-componentenlijm te gebruiken? Het zijn maar een paar kleine reparaties: Scheur in het kuipje (er mist hier geen materiaal, het is gescheurd maar blijft netjes tegen elkaar zitten) en twee nokjes die verstevigd/gelijmd moeten worden.

De vraag is, kan ik daar nog primer en verf op spuiten daarna?
Transalp XL600V