Auteur Topic: Project: CRF-Alpje  (gelezen 7806 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xrvtuur

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2018, 08:25 »
Ik heb dit spul van bison gebruikt bij rd04 en dat werkte goed.

https://www.bison.nl/nl/product.2288
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #31 Gepost op: 26 mei 2018, 08:31 »
Mooi, dan ga ik dat zometeen halen. Geen tijd voor allerlei omwegen, ik wil beginnen met spuiten dus die kappen moeten af :).
Transalp XL600V

Offline Kreidler

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2018, 08:50 »
Aceton kun je kopen bij het Kruidvat ;)

Offline xrvtuur

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #33 Gepost op: 26 mei 2018, 09:16 »
bison heeft wel 24 uur nodig om volledig uit te harden
Varadero SD02  2004

Offline jeroen emke

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #34 Gepost op: 26 mei 2018, 09:28 »
ONTVETTER/VERDUNNER VOOR BISON KIt kan je ook gebruiken is zit ook MEK in
en de nokken van de zij kap verschillen links en rechts
still no angel found who flies at the same speed

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #35 Gepost op: 26 mei 2018, 09:37 »
Aceton kan ik wel krijgen maar blijkt niet sterk genoeg om dit plastic op te lossen, alleen verzachten en dat is niet voldoende.
Dat Epoxy uit moet harden is niet zo'n probleem.

Ik ga vandaag dee boel lijmen en dan alvast beginnen met het primen van de kuipdelen die al 'klaar' zijn (spatborden en zadeldelen). Dan is morgen de Epoxy hard en kan ik beginnen met die te schuren en te primen.

@Jeroen: Ik heb gezien dat ze verschillen, maar ik heb niks anders om mee te werken. Ik neem de grove maat (qua hoogte en positie) van mijn eigen intacte rechter kuipdeel en dan maar hopen dat het straks goed zit :).


Helaas is de winkel die de spuitbussen op de juiste RAL kleur verkoopt vandaag dicht. Jammer, want ze zaten relatief dichtbij (Rotterdam). Nu kan ik of wachten tot maandag of een andere winkel in de (relatieve) buurt vinden, maar plastic primer kan ik gelukkig ook bij de Hornbach krijgen.
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #36 Gepost op: 26 mei 2018, 09:53 »
Ik heb ook altijd 2k lijm van bizon gebruikt en ging prima had ook een nokje zelf gedraaid uit nylon en die er op gelijmd zat muurvast en werkte prima waar een wil is is er weg gewoon uitproberen en goed passen voor dat je hem definitief vastlijmt. Wel goed vetvrij maken voor het lijmen.

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #37 Gepost op: 26 mei 2018, 14:24 »
De tank:

Ik heb Filler Primer gekocht speciaal voor op metaal. Moet ik dat ding kaalschuren tot op het metaal? Of is goed opruwen en de roestplekken wegschuren goed genoeg?
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #38 Gepost op: 26 mei 2018, 16:01 »
Net als op het plastic geld zo glad mogelijk alle krasjes deukjes die je voelt zie je in de laklaag terug. Roest wegschuren en de laklaag dood schuren. Dan de filler en als die droog is schuren met waterproof schuurpapier met genoeg water en regelmatig afsponsen spiegelglad maken dan is het resultaat er ook naar.

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #39 Gepost op: 26 mei 2018, 16:23 »
Ok, vanavond ga ik dan met 2k Bison Plastic lijm het paneel repareren, de neus lijmen, en de roest van de tank schuren met de staalborstel. De panelen kunnen dan uitharden, en morgen de panelen 'spiegeltjeglad' schuren met korrel 600.

Ik heb de juiste 3020 'traffic red' spuitbus in zijdeglas gevonden, dus daar ga ik morgen nog wat bussen van halen samen met 2k clearcoat lak. Ik heb wat instructievideo's gekeken over hoe en wat, en dan moet ik de panelen dus allemaal klaar hebben zodat ze achter elkaar primer, coat en lak kunnen krijgen. De tank doe ik even apart, dat heeft wat meer voeten in de aarde om het allemaal glad te prepareren.

Die 2k lak is waardeloos als je de bus eenmaal aanbreekt en niet op maakt dus dat probeer ik allemaal efficient te timen.

Er is een carbonlook uitlaat onderweg met e-keur en ik heb ook een carbon ruitje, in combinatie met zwarte clearcoat voor de keienvanger, zodat die strakjes mee kleurt met het zwart/rood schema.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #40 Gepost op: 26 mei 2018, 21:26 »
Nou, het resultaat van vandaag.

De RAL 3020 verf die ik vond, is helaas na 1 bus al uitverkocht (bedankt Hornbach!). Gelukkig was ik nog niet begonnen met spuiten, want die klus wil ik vanwege de one-time-use 2K clearcoat lak die erop moet in 1 keer afronden zodra ik begin in de spuitcabine.
Het gaat nog een tijd duren voordat ze het weer hebben, dus ik moet weer op zoek naar een andere leverancier. Er zit nog een andere lakkenhandel in de buurt maar die voert Motip, en die voeren een heel eigen kleurcodesysteem dat niet overeenkomt met RAL, dus dan moet ik gaan gokken. Het staaltje RAL 3020 dat ik vandaag proef gespoten heb komt bijna 1 op 1 overeen met de kleur van mijn helm, dus die kleur moet het echt worden!

Enfin, bij het ontbreken aan verf ben ik maar aan de tank begonnen. Eerst die lelijke tankpad en stickers eraf gehaald en gepoetst:



Daarna vol goede moed begonnen die roestplekjes aan de onderste rand aan te pakken, want je wil het goed doen:



Om er vervolgens achter te komen dat de onderkant nog veel meer roest heeft >:(.
Fuck it, in de azijn ermee en morgen verder borstelen:



Volgende klus, de 2K lijm voor de reparaties aangemaakt. Man, wat stinkt die zooi! Moest gewoon elders inademen en mijn adem inhouden (omdat ik te lam was mijn FFP3 masker erbij te pakken voor die paar minuten). Maar de breuk in het neusje hoeft gelukkig niet 'gezet' te worden en even openbuigen om de lijm ertussen te smeren was voldoende. Beetje afsmeren aan binnen en buitenzijde en het zal al snel goed vast:





En met diezelfde lijm heb ik ook het nokje vastgelijmd aan het tankpaneel:



Het ziet er dan wel niet heel profi uit, maar vast is vast.

Op het andere tankpaneel, dat in principe nog helemaal structureel intact is, mist alleen 1 van de 2 busjes om het knipperlicht in vast te zetten. Gelukkig heb ik ook dat nog voorhanden in mijn slooppaneeltjes, en met enige aanmoediging van de dremel gaf hij zijn buit gauw prijs:



Dotje lijm ertussen, en ook dit paneel is nu technisch af:



Dan rest alleen nog de afwerking van de voorbereiding. Alle plastics (behalve het neusje, die hard nog uit) zijn nu spiegeltjeglad geschuurd: eerst de naden en randen met 180, daarna 240 voor de kleine plekjes hier en daar en tot slot allemaal met de 600 korrel helemaal glad gemaakt. Daarna met warm water even afgewassen en aan de lucht laten drogen.



Ik moet dus nu alleen de tank en de neus nog preppen, en laat ik de handkappen niet vergeten. Die zitten nu nog op de motor en komen helemaal op het laatst, als de rest al hangt te drogen. Klusje van niks en dan kunnen ze er dezelfde dag nog opnieuw op.

Genoeg actie voor vandaag ;D.
Transalp XL600V

Offline OM Frank

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #41 Gepost op: 27 mei 2018, 00:13 »
Gewoon een flesje aceton halen bij Etos of Kruidvat. Uit ervaring weet ik dat het hier prima mee gaat.

Zijn kleine flesjes van ( ik dacht) 100ml, maar dat is ruim voldoende.
Succes!
  Let life surprise you

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #42 Gepost op: 27 mei 2018, 06:27 »
Laat de lak liever een nachtje over uitharden want je hebt geen droogcabine voor de delen weer te monteren.

Offline tigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #43 Gepost op: 27 mei 2018, 17:47 »
RAL is een standaard, nu kan motip daar zijn eigen naam aangeven, maar als het nummer overeen komt moet het dezelfde kleur zijn.
Motip voert volgens hun website ral 3020 onder de naam "hoogglans verkeers rood".

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #44 Gepost op: 27 mei 2018, 18:25 »
RAL is een standaard, nu kan motip daar zijn eigen naam aangeven, maar als het nummer overeen komt moet het dezelfde kleur zijn.
Motip voert volgens hun website ral 3020 onder de naam "hoogglans verkeers rood".

Ok, maar bij de lakwinkel werden alle Motip bussen aangegeven met 5-cijferige codes, de rode serie altijd beginnend met een 4.
En die kon ik op internet nergens vinden/vergelijken.
Transalp XL600V

Offline Steffie

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #45 Gepost op: 28 mei 2018, 10:43 »
Hi Trigger.

Die reparatie aan de binnenzijde is niet zo'n probleem wat lak betreft.
Daar zie je toch niets meer van na montage.
Over het aceton en Lego verhaal kan ik helaas niets bijdragen daar ik er geen ervaring mee heb.
Dat scheurtje zou ik echter anders behandelen.
Met de dremel het scheurtje iets bewerken in de vorm van er een V-vorm van te maken.
Dus de randjes iets afschuinen zodat er wat meer oppervlak voor de vulstof ontstaat en het materiaal iets opgeruwd is voor betere hechting.
Achterzijde verstevigen met een matje glasvezel en de scheur opvullen met glasvezel plamuur.
Netjes vlakschuren en eventueel een dun laagje 2k plamuur er over en weer netjes vlak schuren.
Dan het hele primer verhaal en spuiten.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Steffie

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #46 Gepost op: 28 mei 2018, 10:57 »
Oh .. voor ik het vergeet.
Die handkappen vergen een andere aanpak.
Ten minste... als we over de standaard Honda handkappen praten.
Die zijn van vrij zacht kunststof en vervormen zeer makkelijk.
Wil je die een beetje knap houden dan ontkom je er niet aan om hier weekmaker aan de lak toe te voegen.
Een valpartij is wat anders maar de minste geringste vervorming zal standaard lak breken en dan komt het er in schilvers snel vanaf.
Die handkapjes hoef je als er verder geen beschadigingen aan en/of opzitten alleen maar te behandelen met wat Scotsbright.
Dat ziet er uit als veredelde pannenspons en is voor kunststof meer als genoeg.
Dan een waasje kunststofprimer en dan gelijk de lak met weekmaker.
Hier ontkom je echter denk ik niet aan een schade herstel bedrijf voor de juiste mix van lak en weekmaker.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline TransAlpGhost

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #47 Gepost op: 28 mei 2018, 11:50 »
.
Achterzijde verstevigen met een matje glasvezel en de scheur opvullen met glasvezel plamuur.


Ook ik heb nog geen ervaring met de lego maar lego gebruik je juist omdat dit glas vezel verhaal makkelijk losbreekt bij een vervorming van de kuip en dat eb ik wel ervaren.


Ps : En ja idd als je een specialist bent of kent is er idd een harder voor polyester die wel wat  flexibel blijft... ook daar geen ervaring mee.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #48 Gepost op: 28 mei 2018, 12:16 »
Ik gebruik niet de standaard handkappen: Er zitten een paar (minder buigzame, maar wel plastic) optisport kappen op van (ik geloof) nog geen twee tientjes. Dat risico neem ik wel :P.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #49 Gepost op: 28 mei 2018, 16:06 »
De verf is besteld ;D 5x400ml 2K 'Verkehrsrot' RAL 3020 bussen, en omdat de verharder er al in zit hoef ik niet af te lakken.
Uiteraard wel primen en deze oplossing is iets minder benzinebestendig, maar een goedkopere en ook iets snellere optie.

Morgen komt het binnen, heb ik tot morgenmiddag om de tank te prepareren. Van het neusje heb ik de buitenzijde waar de scheur is gelijmd glad kunnen schuren, ik moet er alleen nog met korrel 600 overheen en dan is de neus ook klaar om verf te ontvangen.

De enige domper is dat de nieuwe uitlaat niet binnen zal zijn voor het ITT, maar met wat geluk en hard werken zijn de kappen dan misschien wel klaar :).
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #50 Gepost op: 28 mei 2018, 17:06 »
Haastige spoed is zelden goed neem rustig de tijd voor het lakken en bereid het goed voor zoals waar hang ik de gespote delen te drogen en pas op dat je geen zakkers spuit eerst een dun laagje daarna wat dikker en mooi vloeiend en geen moddervette laag want dan ben je geheid aan de beurt maar ook niet te dun fan krijg je sinaasappel effect. Laat de boel na het spuiten goed uitharden begin er niet te vroeg mee te werken krijg je spijt  van

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #51 Gepost op: 28 mei 2018, 20:27 »
Mwhah, het tankje heeft zoveel roest dat ik het er niet af krijg, zelfs niet met azijn en een staalborstel op een accumachine. Te diep, te veel. Ik heb het grootste gedeelte weggehaald en besloten dat ik de deuken en diepe krassen niet apart ga behandelen. Dit is mijn oefentankje, ik spuit hem gewoon met de verf die ik al heb en ga later wel op zoek naar een echt harde/goede tank.

Pluspunt is dat ik nu wat ervaring heb met het spuiten van zo'n tank, en met spuitbussen. Dat komt van past al ik straks de panelen ga doen en over een tijd een goede tank. De primer staat nu te drogen, 1 druipertje gemaakt door iets te dik te spuiten, maar overall best aardig resultaat:

Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #52 Gepost op: 28 mei 2018, 21:45 »
Ok, die ene spuitbus die ik had van "Maston" begon bij de 2e laag heel erg te poederen. Jammer, want nu is de toplaag gepoederd (en de bus leeg) dus ik ga er morgen even met een 1200 papiertje overheen en dan gewoon aflakken/spuiten met de 2K bussen die morgen binnen komen. Toch weer een leerpuntje erbij: Zorgen dat je geen poeder in je lak spuit. Kwestie van de wind eraf houden en dichterbij spuiten denk ik.

Maar dit is het resultaat van vandaag:

Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #53 Gepost op: 28 mei 2018, 22:28 »
De kleur is iig goed  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Steffie

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #54 Gepost op: 29 mei 2018, 11:07 »
Hi Trigger.

Laat die tank nog even 1 of 2 dagen uitharden voor je gaat schuren.
Anders maakt het niet uit hoeveel water je gebruikt maar loopt je schuurpapier helemaal vol.
Zodra het papier vol loopt ga je juist krassen maken die je later weer terug gaat zien in de tank.
En schuur met 6 of liever 800WP.
Die roest had je kunnen behandelen met een roest omvormer.
Zou je alsnog kunnen doen.
Met een ezeltje op de boormachine de plaatsen waar de roest zit blank maken, omliggende verf glad uit schuren en de roest omvormer op de overgebleven roest smeren en uit laten harden en vlak schuren.
Dan weer wat primer over de roest omvormer en de uitgeschuurde lak spuiten en weer uitharden.
Dan de hele tank netjes glad schuren met 6 en 800wp en met de nieuwe verf af lakken.
Een spuitbus geeft een ronde straal tijdens het spuiten.
Daarom is het aan te raden om de verschillende lagen kruislinks te spuiten.
De eerste laag als een soort waas over de hele tank.
Deze hoeft maar even aan te drogen.
Dan de eerste volle laag. Niet te vol anders gaat de boel zakken.
Stel deze spuit je verticaal, dan na pak em beet een minuut of 10 de tweede volle laag horizontaal spuiten.
Dan de boel even goed bekijken op schrale plekken en of de onderliggende primer door de lak heen nog voor kleurverschil zorgt.
Indien nodig dan nog een laag en die dan diagonaal.
Hoe meer ik er over schrijf, hoe harder gaat het kriebelen.
Heb het altijd een prachtig beroep gevonden en krijg er spontaan weer zin in om een projectje te doen.
Toch zou ik voor een project als die van Trigger er voor kiezen om een bovenbeker en perslucht te gebruiken i.c.m. 2k lak die je dan zelf aan mengt met verharder en verdunner.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #55 Gepost op: 29 mei 2018, 11:10 »
Zoals jij het nu beschrijft ga ik het ook doen, maar dan met een tank die helemaal mechanisch in orde is. Deze heeft een hoop butsen, en ik vond ook op de binnenzijde 2 kleine plekjes roest. Ik beschouw dit dus maar als oefenmateriaal, en ik heb er inderdaad een hoop punten van opgepikt. Dank voor de tips, aan iedereen trouwens :).
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #56 Gepost op: 30 mei 2018, 20:36 »






Het gaat nog niet helemaal lekker. Het FPP3 masker werkt voor geen zier, dus ik moet steeds naar buiten lopen voor frisse lucht om niet in te ademen in de cabine. Dat maakt dat ik te gehaast heb gewerkt en daardoor heb ik wat druipers hier en daar, ik moet dus nu extra lang wachten voor ik dat weg kan schuren.

De verf is een hele mooie volle tint, maar ook errug dun, dus ik ga heel veel lagen nodig hebben om het dekkend te krijgen.

Ik hoopte in ieder geval de zadeldelen en het spatbord voor af te hebben, die zijn makkelijk te monteren en dan zitten er in ieder geval al een paar stukken op voor het ITT morgen :).
Transalp XL600V

Offline jeroen emke

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #57 Gepost op: 30 mei 2018, 21:25 »
Uh als je mooi rood wil hebben eerst witte grondverf daarna geel /oranje dan rood
still no angel found who flies at the same speed

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #58 Gepost op: 30 mei 2018, 21:54 »
Uh als je mooi rood wil hebben eerst witte grondverf daarna geel /oranje dan rood

Ja, dank je. Dat ben ik dus in geen enkele how to tegengekomen en nu drogen alle panelen in verschillende kleuren op. Echt behoorlijk kut dit. Deze verf dekt ook in geen duizend lagen de reparaties in het plastic.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #59 Gepost op: 30 mei 2018, 21:59 »
Ik vind het behoorlijk kut dat ik dit niet wist, valt dit nog te redden? Kan ik terug schuren, een witte basecoat gebruiken en dan opnieuw rood spuiten? Of moet alle rood er weer af? Letterlijk alles is een andere kleur rood: De zadelpanelen donkerrood, het neusje felrood, de tank hetzelfde maar dan mat (helemaal kut dat), het spatbord is paars-rood, en de tankdelen zijn bijna transparant waarbij je alle schuurdelen, plamuur en reparaties gewoon dwars door de verf ziet zitten.
Transalp XL600V