Auteur Topic: Project: CRF-Alpje  (gelezen 7805 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #60 Gepost op: 30 mei 2018, 22:08 »
Met wit eroverheen lakken geeft roze doorschijn. Dan moet je eerst zwart lakken. Maar als je de lak doodschuurt en dan gewoon met een bekerspuit gaat werken krijg je er beter effect dan met die spuitbussen dan krijg je dat poedereffect op de tank ook niet zo snel want dat heeft alles te maken met afstellen spuitpistool en manier van spuiten wat met een spuitbus een stuk moeilijker is. En ik zou de tank ook beter glad schuren en de deukjes wegplamuren. Iets meer aandacht en tijd geeft een beter resultaat. Net als Steffie jeuken mijn handen om het je voor te doen maar helaas dat mag ik niet meer.

Offline xrvtuur

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #61 Gepost op: 30 mei 2018, 22:37 »
maar in limburg misschien nog code rood , dus dan ziet niemand al die verschillende tinten rood op jouw motor :P
Varadero SD02  2004

Offline jeroen emke

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #62 Gepost op: 30 mei 2018, 23:15 »
R334 en de primer heb ik gebruikt voor het Tamiya model van de AT
de primer is roze en RAl 3017 kom het dichts bij qua kleur
alles wat nu gespoten laten uit harden en op schuren
en dat masker wat je gebruikt is waardeloos je kan net zo goed zonder spuiten
https://www.nonpaints.com/nl/colad-wegwerp-spuitmasker-2-1-gratis
still no angel found who flies at the same speed

Offline TransAlpGhost

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #63 Gepost op: 30 mei 2018, 23:15 »
Zonder te weten of dit het beste middel is werk ik graag met de alblastine spuitplamuur. Is een grijze basis laag.

Mogelijk zijn er betere versies voor plastic te krijgen.
Verder ben ik een prutsende spuit amateur en kan mijn motor alleen maar mooier worden  :o
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #64 Gepost op: 31 mei 2018, 07:40 »
Nou, na een nacht slapen voel ik me al een stuk beter :).

Kleurverschil is minder bij ochtend/daglicht maar nog wel aanwezig. De verfbussen staan er al dus een pistool is geen optie. Ik ga gewoon een grijze primer/basecoat regelen, want die kleur was de Primer van de tank ook, dan hou ik dat hetzelfde.

Na het ITT de boel opnieuw schuren en deze keer echt goed spuiten, gelukkig heb ik nog 3 van de 5 bussen over.
Transalp XL600V

Offline Steffie

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #65 Gepost op: 31 mei 2018, 10:35 »
Hi Trigger.
Ik denk dat je, met alle delen nu in een bijna zelfde rode kleur, alles best in de zelfde kleur krijgt mits je bij het schuren van de delen niet door de nieuwe lak heen schuurt.
Niet te dik spuiten, rustig aan, laagjes opbouwen met genoeg droogtijd tussen door.
Dit is de reden waarom ik adviseerde om alles naar een schadeherstelbedrijf te brengen en in de 2k high solid voor je te laten spuiten.
Als dit spul goed is uitgehard schuurt het heel fijn en gemakkelijk met 600 en 800 en veel water.
Alle delen hebben dan ook de zelfde kleur als basis waardoor kleurverschil niet snel zal optreden.
De (te hoge) verdunning van de lak bij 2k spuitbussen zorgt er voor dat de dekking minder is als bij spuiten met perslucht.
Normaliter bij het spuiten van UNI kleuren was ik, buiten het waasje dat ik eerst aanbracht als zogenoemde piklaag, na 2 lagen verf klaar.
Uni kleuren zijn kleuren zonder metallic of mica die niet afgesloten behoeven te worden met blanke lak.
Eigenlijk dus wat je nu in die spuitbussen hebt, alleen mengde ik die zelf af met verharder en verdunner.
Dit dan in een bovenbeker die je op de gewenste breedte straal en doorvoersnelheid kan afstellen.
Klein proefstukje op wat afplakpapier en gaan met die banaan.
Volkswagen heeft of had een hele mooie UNI kleur rood.  Kleurcode was of is LY3D
Ik geloof dat de naam Tornado rood was.
Maar goed, dat misschien voor een volgend project.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #66 Gepost op: 07 juni 2018, 20:48 »
Ik ga nu gewoon opnieuw schuren, daarna bepaalde delen zoals de tank doorschuren tot korrel 3000 en dan een gladde dekkende primer aanbrengen. Dan krijg ik overal dezelfde tint rood en een spiegelgladde finish, want de panelen zijn echt heel mooi glad opgedroogd.

Sneak preview van de kleurstelling met het nieuwe ruitje:

Transalp XL600V

Offline Sandra

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #67 Gepost op: 07 juni 2018, 21:16 »
Na het primer spuiten, ook  de primer schuren met 1200 nat. Over de primer kun je een lichte zwarte waas nevelen, dan kun je goed zien of je alles al hebt gehad.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline The Headless Horseman

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #68 Gepost op: 07 juni 2018, 22:00 »
WoW  :o, mooi ruitje  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #69 Gepost op: 07 juni 2018, 22:01 »
WoW  :o, mooi ruitje  8)

Gaat leuk staan met de carbon uitlaat straks :).
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #70 Gepost op: 09 juni 2018, 20:22 »


Kostte wat moeite, want deze is nog met een Hornbach bus gedaan (Maston lak - niet kopen, grote troep, goedkope bussen, poedert als de neten). Omdat het toch maar een carterbak was, 2 laagjes primer en daarna zo dik als mogelijk de metaallak eroverheen. Ben benieuwd na hoeveel tochtjes ik door de lak heen gebutst heb >:D.
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #71 Gepost op: 10 juni 2018, 00:52 »
Wat jij poederen noemt klopt niet in de lak zit geen poeder het ligt aan de Manier hoe je spuit je moet iets dikker en gelijkmatiger spuiten zodat de lak mooi kan vloeien. Kleurverschil na het spuiten duid erop de je teveel banen gelakt hebt die niet gelijkmatig Van dikte zijn daardoor krijg je kleurverschil op een deel van de laklaag die heeft Dan een verschillende dekking.

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #72 Gepost op: 10 juni 2018, 12:50 »
De foto's doen de kleur geen recht aan in verband met lichtinval, schaduw en dergelijke, maar alles is nu lekker egaal en vooral belangrijk: alles is dezelfde kleur :).







En ik liep tegen een set bijpassende handschoenen aan, dus die heb ik maar opgepikt als kadootje:

Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #73 Gepost op: 10 juni 2018, 16:21 »
Transalp XL600V

Offline ChrisvdSchoot

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #74 Gepost op: 10 juni 2018, 16:44 »
Fraaie kleur, gaat er nog blanke lak overheen?
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #75 Gepost op: 10 juni 2018, 18:11 »
Dank je :).

Aflakken hoeft hiermee niet meer. Het is 2-componentenlak die al een verharder heeft en benzinebestendig is (wanneer uitgehard).
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #76 Gepost op: 10 juni 2018, 19:24 »
Ja ziet er goed zit plak je nog stickers? Of laat je het zo. Over stickers wel blank lakken is aan te raden.

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #77 Gepost op: 10 juni 2018, 19:55 »
Ik ga wat zwart/wit stickers plakken met wat uitspraken, maar moet ik dan het hele paneel opnieuw lakken of alleen de sticker? Of het risico eigenlijk alleen de sticker verweert?

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 20:06 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #78 Gepost op: 10 juni 2018, 20:10 »
Het gaat erom dat de sticker er niet afgaat door rijwind opkruld etc. Maar zou Dan wel het hele paneel lakken Want anders krijg je op de randen dat poedereffect Van jou

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #79 Gepost op: 10 juni 2018, 20:17 »
Maar de stickers die eraf kwamen (van honda) hadden geen lak. Hoe zit dat dan?
Transalp XL600V

Offline honda2x

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #80 Gepost op: 10 juni 2018, 20:57 »
Respect je durft tenminste   ;)  als de laag die je gespoten hebt dik genoeg is ? kun na een week eerst alles rustig laten uit harden de rode verf weer schuren  met 800 of 1000 en dan polijsten  met commandant .

 Dan ben je dat  als ik me zo voorzichtig  uit mag drukken  :-*  dat sinaasappelhuidje  kwijt  dat vergt wel weer wat moet 

 maar wel doen ! voor dat de stickers erop gaan

succes  met de rest   groetjes Frits

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #81 Gepost op: 10 juni 2018, 21:18 »
Ik ga het er niet op gokken. Uit laten harden, stickers erop een gaan met dat ding.

Voor een eerste spuitjob ben ik tevreden.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #82 Gepost op: 11 juni 2018, 12:57 »
Er zit was roest in de tank maar het is oppervlakkig, Ad zegt "niks aan doen voorlopig" dus vanavond is het zo ver.
Moest eerst nog even boutjes en 'rawl nuts' halen want die van mij zijn ver aan het desintegreren, dus dat werd een naked ritje:



Best fijn, die schone lucht langs je helm, maar tering wat trekt dat aan je armen als ik alle 60pk's uitgooi >:D.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #83 Gepost op: 11 juni 2018, 17:11 »
En dan komt het moment dat de kapjes eraf gaan...



En dan is het ineens een hele kale Alp!



De tank was nog even hannesen, want ik had natuurlijk niet vooruitgedacht en het ding zat nog bijna vol. Ik heb met een klein beetje knoeien en een trechter de boel overgeheveld in een jerrycan (in stappen van 5 liter, want meer ging daar niet in) en 2x5 liter in de tank van onze toyota gemieterd, die had nog plek :).

Het resterende beetje, nog zo'n 5 liter, ging opnieuw in deze (nu weer lege) jerrycan, en daarmee was de oude tank leeg.
En dan staat ze er zo bij:



Ik heb bij Ad nieuwe boutjes en RAWL NUTS gehaald (wat een gave naam voor je product), maar de rubbers in de tank waren nog te redden. Voor de zekerheid even behandeld met een beetje Gummi pflege om ze lekker soepel te houden:



En toen kon de nieuwe tank erop!



Bij de montage van het voorspatbord was ik zo voorzichtig, maar helaas toch wat kleine krasjes in de lak gemaakt.
Natuurlijk komt ze van de eerstvolgende offroadrit helemaal gehavend terug, dus ik moet niet zeiken, maar als je er net zoveel tijd in gestoken hebt is het toch een beetje jammer :-[.



Stukje bij stukje bouwen de boel weer op. Nou had ik toch weer gedonder met de oude panelen: de knippers wilden niet los... sowieso draaiden de busjes dol in de plastic pijpjes (jammer, maar valt nog te lijmen zodra ik nieuwe busjes heb) maar het koste me nog aardig wat WD40, zweet en tranen om de schroeven uit de busjes te krijgen. Eentje was zo verroest dat hij zelfs met de dremel niet los wilde, dus ik heb heel voorzichtig een hapje uit het plastic gedremeld en de hele oude bus eruit geschoven. Nieuwe bout op maat gedremeld en met een rubbertje in de nieuwe kap gezet, samen met het metalen roostertje (dat gelukkig wel meewerkte).



Het zijpaneel gaf natuurlijk weinig problemen, maar de bout van het zadel ging niet echt heel lekker het frame in. Die heeft waarschijnljik een nieuwe draad nodig, er staat binnenkort toch nog een bezoekje Ad op de planning zodra de uitlaat binnen is.

Les: Als je een ruit monteert, wacht dan nog even met de plastic paneeltjes achter de kuip, anders kun je er niet bij, en dan nog is het gehannes. Een van de bussen in de kuip zat toch niet lekker vast maar e.e.a. zich stevig vast dus ik laat het even zo.



En dan zijn we voor vandaag klaar :). Achterspatbord moet nog, maar dan moeten de knippers er ook af, en aangezien die toch vervangen moeten worden wacht ik daarmee tot de uitlaat er is, dan pakken we het allemaal in een keer mee.





De stickers moeten ook nog binnen komen (ergens eind van de week, begin volgende week verwacht ik) maar de eerste sticker is alvast een eerbetoon aan mijn technische steun en toeverlaat. Het is eigen een kentekenhoudersticker (3x woordwaarde) maar ik wilde niet over de transalpclub heen plakken ;).



Transalp XL600V

Offline ChrisvdSchoot

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #84 Gepost op: 11 juni 2018, 17:27 »
Nou mooi rood is niet lelijk, knap werk hoor, zeker gezien de (beperkte) middelen die hebt gebruikt. En dan bedoel ik dat je geen spuitcabine hebt gebruikt etc etc. Voorlopig heb je een motor die weer fris & fruitig is. Ik benijd je want ik zit nog in de demontage fase (we gaan groen...project). Veel rijplezier en laat hem nog even zien als de bestickering is aangebracht.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline dropken

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #85 Gepost op: 11 juni 2018, 19:14 »
Zo rood ziet hij er wel verrekte mooi uit. Veel plezier ermee maar dat zal wel goed komen.

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #86 Gepost op: 11 juni 2018, 19:29 »
Net al even een ritje gemaakt om de tank weer vol te gooien ;D.

Die Mitas banden rijden gewoon helemaal niet lekker op alles boven de 2 bar :o. Heb ze maar weer op 2,0/1,8 gezet.
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #87 Gepost op: 11 juni 2018, 22:00 »
Hij’s mooi hoor  8) Ik dénk (vind ik dan hè) dat ik nog wel een leuke sticker voor je heb, voor op het ruitje  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Trigger

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #88 Gepost op: 11 juni 2018, 22:02 »
Hij’s mooi hoor  8) Ik dénk (vind ik dan hè) dat ik nog wel een leuke sticker voor je heb, voor op het ruitje  :)

Stuur maar een foto :).
Transalp XL600V

Offline Janno

Re: Project: CRF-Alpje
« Reactie #89 Gepost op: 11 juni 2018, 22:15 »
Gave Transalp geworden.  Compliment Trigger!