Eerste check zou zijn de motor opbokken en met een vrij voorwiel eens kijken/luisteren en dan meten of de schijven een slag hebben. Hoef je ze niet direct voor te demonteren.
Als je iets aan de voorvork vast maakt en dat dicht naar de remschijf toe brengt kun je aan de spleet tussen je referentie en de schijf visueel controleren of er een slag in zit. Dat referentiepunt kan alles zijn, maar zorg dat het een beetje stijf aan je voorvork zit, met een slangklem bijvoorbeeld. Maar als je je wiel een slinger geeft en teriwjl hij draait een schroevendraaier stevig op zijn plek houd kun je ook al een groffe schatting doen.
Stel nou je constateerd een slag in de schijf dan kun je deze demonteren en op een vlak oppervlak (dikke glasplaat of een echte vlakplaat maar die heb je wrs niet) controleren op vlakheid. Als je een nauwkeurige meetlat hebt kun je die ook over de schijf leggen en zo rondom contrleren of die overal aan ligt.
Kan ook zijn dat het montagevlak waar de schijf op zit een knauw heeft gehad en zodoende bij montage de schijf in een jochel trekt.
Maar ook wanneer de bracket van de remklauw krom is komen de blokken scheef aan tegen de schijf en dat kan ook trillingen geven. Dan zullen je remblokken ook schuin slijten.
Maar begin eens bij het wiel met gemonteerde schijf en werk dan steeds een stapje verder richting onderdeel niveau.