Auteur Topic: Overzicht "grote beurt"/checklist nieuwe aankoop XRV750  (gelezen 1273 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RobinD

Beste Leden,

De zoekfunctie gaf mij geen sluitend resultaat. Ik was op zoek naar een compleet overzicht van alle vloeistoffen, onderdelen en checks die je moet/kunt uitvoeren bij groot onderhoud aan een XRV750. Het zou mooi zijn als dit aangevuld is met aantallen en typenummers van de onderdelen.. Of een complete onderhoudskit die ergens te koop staat zou ook mooi zijn natuurlijk  ;)

Sinds zaterdag ben ik de eigenaar van een XRV750 uit 1994, en ondanks dat ik denk een goede koop te hebben gedaan wil ik toch graag alles nagelopen hebben. Zelf, of door iemand die weet hoe dit écht moet.

Mijn RD07 heeft 81.000km gelopen en een onbekende onderhoudshistorie, en ik wou in ieder geval de volgende dingen doen:

- Olie + oliefilter vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Bougies vervangen
- Klepspeling afstellen
- Remvloeistof vervangen
- Voorvorkolie vervangen
- Kettingset vervangen

Welke dingen zijn nog meer verstandig om te doen?

Offline PimW

Re: Overzicht "grote beurt"/checklist nieuwe aankoop XRV750
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2018, 20:13 »
Ik raad je aan een werkplaatshandboek op te snorren (even googlen: carl salter).

Anvullend zou ik een nieuw luchtfilter monteren en de prolink van fris vet voorzien (kostbaar en word vaak over het hoofd gezien).
Kettingset alleen doen als het nodig is, kun je makkelijk controleren.

Omdat het een voor jou nieuwe motor is, kijk ook even naar de slijtrubbers op de achterbrug.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 20:16 door PimW »

Offline RobinD

Re: Overzicht "grote beurt"/checklist nieuwe aankoop XRV750
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2018, 20:15 »
Ik raad je aan een werkplaatshandboek op te snorren (even googlen: carl salter).

Toevallig, ik heb net de Haynes manual 'in de winkelwagen' gelegd bij een webshop. Staat 'ie ook gewoon online  ;D

Offline Erzberg

Re: Overzicht "grote beurt"/checklist nieuwe aankoop XRV750
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2018, 20:22 »
* controle spanningsregelaar - zeer belangrijk (laadstroom)

* controleer of de stekker weggehaald is bij de 3 gele draden die naar spanningsregelaar lopen (deze verbranden doorheen de jaren). Kabels aan elkaar solderen.

* controle benzinepomp (staat van de contactpunten) - eventueel vervangen en diode tussenplaatsen

* controle van het tandwiel vooraan - staat van de spiebaan (axiale / radiale speling)
  Als je voortandwiel wisselt, altijd een nieuw plaatje erop zetten...


Offline Trigger

Re: Overzicht "grote beurt"/checklist nieuwe aankoop XRV750
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2018, 20:22 »
O.a. Ad Mies van MotorbandenService in Sprundel (een van de clubdealers) verkoopt onderhoudskits waar in een keer alles voor een (grote of kleine) beurt in zit. Ik kan me voorstellen dat de andere Transalp clubdealers (Rob Geelen in Alphen a/d Rijn en Hans Schaap in Elburg) ook zoiets kunnen of hebben.

Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Overzicht "grote beurt"/checklist nieuwe aankoop XRV750
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2018, 21:26 »

Bij mijn grote beurt reinig en smeer ik ook hendels, as rempedaal en controle binnenkabel(einden) gas en koppeling op rafels. Verder ook controle op speling tussen schakelpedaaltje en as.

Nadat je de kleppen hebt gesteld kun je het synchroon van de carbs (laten) controleren. Het zorgt voor een netjes lopende motor en verlaagd het brandstof verbruik.


Je kunt zoveel in een grote beurt betrekken, niet enkel wat in het boekje staat  ;)


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Vetjan

Re: Overzicht "grote beurt"/checklist nieuwe aankoop XRV750
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2018, 16:37 »
Ik sluit mij bij alle bovenstaande raadslagen aan en wees niet bang om "te veel" te controleren/vervangen!
Alle electrische contacten nalopen en met contactspray inspuiten. Voltmeter instaleren!
Bij een motor met onbekend onderhoud ook goed letten op mogelijk olie/koelvloeistof verbruik.
Gebruik ook alleen kwaliteit olie en onderdelen als je langer van je motor wilt genieten.
Komt mijn credo weer: "wie smeert, die veert".

                                                                   Veel (sleutel-) plezier met je nieuwe aanwinst!

                                                                                                                                        Vetjan.

Offline RobinD

Re: Overzicht "grote beurt"/checklist nieuwe aankoop XRV750
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2018, 21:46 »
Voltmeter instaleren!

Gebruik ook alleen kwaliteit olie en onderdelen als je langer van je motor wilt genieten.


De vorige-vorige eigenaar was zo slim om de Voltmeter te installeren (geschakeld op het dimlicht). De motorolie is inmiddels Castrol 10w40, met een K&N oliefilter. Vertrouwd, de Audi rolt ook op Castrol met een K&N filter 8)