Techniek > Honda Africa Twin

toerental blijft hangen en zakt langzaam terug

(1/5) > >>

Craver:
Ik heb een xrv 750 uit 1996, waarvan bij een opgewarmde motor het toerental op 2000 rpm blijft hangen en langzaam (ongeveer 45 seconden) terug zakt naar 1500 rpm. Het toerental is ook omlaag te krijgen door in een versnelling de koppeling op te laten komen. Bij gasgeven blijft het toerental weer hangen op 2000 rpm.

Persoonlijk vermoedt ik valse lucht. Dat ga ik morgen uitproberen met een bus remreiniger. Voordat ik mij vastbijt op valse lucht zou ik ook graag van jullie willen weten wat het nog meer kan zijn. Ik heb bijvoorbeeld ergens gelezen dat het verhoogde toerental werd veroorzaakt door een lek in de uitlaatpakking.

Op het internet kom ik van alles tegen m.b.t. valse lucht waardoor het voor mij juist onduidelijk wordt. Hoe ik het zie:

Valse lucht is lucht die onbedoeld (door een lek) aangezogen wordt en er voor zorgt dat de motor armer draait en dus een licht verhoogd (of onregelmatig/uitvallen) toerental krijgt. Wat voor mij onduidelijk is, is de plekken waarop deze valse lucht kan optreden.

Naar mijn idee zijn dat de volgende punten:


-choke plunjer
-butterfly valve
-pilot mixture screw

-spruitstuk + alle aansluitende slangetjes en nippels

Er vanuitgaan dat mijn carburateur als volgt werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=wyspAHrMbb8


Dus mijn vragen aan jullie:

-kloppen de plekken waarop de valse lucht aangezogen kan worden ?
-wat kan los van valse lucht voor een verhoogd toerental zorgen ?


IK zie graag jullie reactie tegemoet.

ddw:
Ik heb ditzelfde euvel gehad vorig jaar, bij een grote beurt de choke plunjers weer netjes gemaakt (bij een zat een veertje dubbel) en nieuwe rubbers tussen carbarateurs en luchtfilter in de luchtfilter bak gekit (waren stug en gekrompen)

Welke van de twee het uiteindelijk was weet ik niet, maar beide het controleren waard.

Craver:

--- Citaat van: ddw op 22 mei 2018, 10:16 ---Ik heb ditzelfde euvel gehad vorig jaar, bij een grote beurt de choke plunjers weer netjes gemaakt (bij een zat een veertje dubbel) en nieuwe rubbers tussen carbarateurs en luchtfilter in de luchtfilter bak gekit (waren stug en gekrompen)

Welke van de twee het uiteindelijk was weet ik niet, maar beide het controleren waard.

--- Einde van citaat ---

het is mij niet helemaal duidelijk welke rubbers je nou vervangen hebt. Zijn dat de inlaatrubbers van carb tot cilinderkop en/of inlaat rubbers vanaf de carb totaan het luchtfilterhuis en wat heb je gekit ?

Craver:
Ben er iig achter gekomen dat hij goed reageert op remreiniger bij de inlaatspruitstukken (vanaf de carbs totaan de cilinderkoppen) ga deze dus nieuw kopen en als eerst vervangen voordat ik de carbs ga demonteren of wat dan ook.

ddw:
Ik heb de rubbers vanaf het luchtfilterhuis naar de carbarateurs vervangen, je ziet vanzelf dat die in de luchtfilter bak gekit zitten.

De rubbers die jij noemt kan je alleen vervangen na demontage tank, luchtfilterhuis en carbarateurs, dus gelijk een mooi moment om je choke plunjers te controleren en wat handigheid op te doen 😉

Veel sleutelplezier

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View