Auteur Topic: CDI PD10 testen?  (gelezen 1000 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J-H

CDI PD10 testen?
« Gepost op: 22 mei 2018, 19:44 »
Beste Transalpers,

Ten eerste wil ik even kwijt dat dit forum mij zo vreselijk veel geholpen heeft met het begrijpen van mijn Transalp en uberhaupt hoe motoren in elkaar zitten. Ik ben iedereen daar dus erg dankbaar voor =)

Ik ben sinds 1.5 jaar eigenaar van een TA uit 1997 (mijn eerste motor) en aan een aantal maandjes geleden begon deze opeens even in te houden wanneer ik rond de 120 km/h meer power vroeg. Ik heb er toen toch een tijdje mee door gereden en op een gegeven moment kreeg ik het zelfde probleem bij 100, 80 en uiteindelijk 40 km/h (hij gaat nu niet sneller dan 40).
Dit gebeurde eigenlijk tegelijk met het begin van de zomerse dagen en het einde van mijn werkcontract dus ik had alle tijd omhanden om hier even flink mee bezig te gaan. Met behulp van een aantal Haynes boeken, advies van vrienden met meer kennis en enkele garages in de buurt heb ik inmiddels gecontroleerd of alle lucht en benzine toevoer goed werkt, spark plugs vervangen, mijn carburateur door gekeken en goed schoon gemaakt, mijn kleppen ook even gesteld en alle electronica doorgemeten. Maar nog steeds zit ik met het zelfde probleem. Het lijkt alsof de bougies af en toe een ignition over slaan. Het is waarschijnlijk een electronisch probleem en ik vermoed de CDI.

Voor dat ik nu een nieuwe CDI ga bestellen wil ik er misschien eentje proberen. Mijn vraag is daarom of er iemand in de buurt van Amsterdam toevallig in het bezit is van een werkende Transalp 600 PD10 en zin heeft om even langs mijn huis te rijden zodat ik heel even een half uurtje de CDI kan testen. Uiteraard krijg je hiervoor een lekkere fles wijn of wat speciaal biertjes cadeau =)

De CDI waar ik naar opzoek ben is een MAWA 981M


Offline Waffie

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2018, 00:16 »
en ik ga je vertellen dat zelden deze cdi stuk gaat,(wat niet wegneemt dat het kan)

maar om nu direct aan het duurste onderdeel te denken lijkt me geen goede strategie.
en zijn zoveel meer mogelijkheden,
van pick up spoel tot spanningsregelaar.

k begrijp je vraag om even een onderdeel te proberen . maar wie geeft mij de garantie dat jouw fiets  niet een heel ander probleem heeft en dus mogelijk een onderdeel van ca 700 euri (origineel)mogelijk  vernield door welke oorzaak dan ook,

je kunt je cdi ook opsturen naar Carmo en dan wordt die keurig getest zonder enig risico voor een ander.

Maar in jouw zoektocht vermeld je niet wat je fysiek al hebt geprobeerd.

Maar in alle gevallen hbegint het met,

Heb ik benzine,
Heb ik voldoende motorolie en zit er voldoende koelvloeistof in de motor en radiateur en daarna ga je jezelf afvragen en dus onderzoeken

is het elektrische of brandstof gerelateerd.

okee jij denkt elektrisch.
echter een vermogens terugval zodat de motor nog slecht 40/km per uur rijdt is toch echt groot probleem waarbij je niet meer kunt stellen dat er soms  een vonkje gemist wordt.

in mijn optiek zou ik dan denken dat de motor uberhaupt al niet meer boven de 2000-3000 rpm komt

dan zou ik graag willen weten wat de compressie nog is.
over je carb:
De carb krijg je enkel met ultrasoon goed schoon en daarbij check je direkt de plunjers van de choke alsmede of je membranen nog heel zijn
En je schrijft ook niet of je alle 4 de bougies zijn vervangen en vooral hoe ze er uit zagen.

ik veroordeel je niet maar nogmaals
een juiste diagnose is vaak toch even verder kijken dan dat je zou verwachten.

we willen je graag helpen



« Laatst bewerkt op: 23 mei 2018, 00:20 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline J-H

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2018, 16:33 »
Hoi Waffie,

Bedankt voor je reactie! Ik begrijp het, misschien had ik iets duidelijker moeten zijn.
De stand van zaken is dat de motor genoeg motorolie en koelvloeistof heeft, beide zijn 1 jaar geleden ook ververst, incl oliefilter. Mijn benzine toevoer vanuit de tank naar de carb door middel van vacuum werkt goed. Benzine ziet er goed uit (geen rotzooi vanuit de tank), ook geen gaatje in vacuum membraan. De carb heb ik uit elkaar gehaald en de vlotterkamer gechecked, vlotternaalden sloten goed af en bleven niet hangen. Ik had een probleem met de choke plunger die soort van vast was geroest maar is nu verholpen en was niet de oorzaak van het inhouden van de motor. Membranen lijken allemaal heel. De carb is daarna in het ultrasoon bad gegaan.
De bougies waren zwart toen ik ze eruit haalde. Ik heb er 4 nieuwe in gezet, dit loste het inhouden probleem ook niet op en waren vervolgens ook meteen weer zwart.
Het luchtfilter heb ik iets meer dan een half jaar geleden vervangen door een vrij goedkoop luchtfilter. Ik dacht misschien dat hier het probleem zat ivm te weinig lucht en daardoor teveel benzine. Maar eventjes zonder luchtfilter rijden maakte geen verschil.
De klepdeksel pakking van de achterste cylinder lekt een beetje olie maar beide koppakkingen lijken oké.
Een vriend van mij (die meer verstand heeft van motoren dan ik) meende aan de motor te horen dat het een electronisch probleem was. We hebben toen de weerstanden en voltages etc doorgemeten van de bobines, throttle position sensor, accu, aarde naar frame, rectifier, opladen van accu via dynamo en leek allemaal goed. Ook geen beschadigde bedrading kunnen ontdekken.

Op die manier kwamen we op een waarschijnlijk defecte CDI.

Offline Waffie

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2018, 22:29 »
en heb je ook de pick up spoelen ge checkt (feitelijk genereren die de impuls voor de vonk en  jouw model heeft er  maar 1 inzitten waarbij  het stekker blokje  bij je thermostaat huis zit.

overigens is meten heel mooi maar wat doet het als ze eenmaal warm worden ?
storingen kunnen zich vreemd gedragen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline J-H

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2018, 14:04 »
Ik heb inmiddels een andere CDI kunnen uitproberen en dit verhielp inderdaad niet het probleem..

Ik had de pickup spoel inderdaad niet gechecked, in de haynes manual is dat toch de puls generator coil? (de haynes manual pdf van het internet mist nét die bladzijde merk ik nu). Net even weerstand doorgemeten, was 457 (moet tussen 360 en 540 zijn) dus lijkt op eerste aanzicht dus oké.

De storing waar ik last van heb doet zich meteen voor na 40 meter rijden al. Is dat misschien te snel om met warmte te maken te hebben?
Begin een beetje aan mezelf te twijfelen, of ik alles wel echt goed na heb gekeken.



Offline PimW

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2018, 14:31 »
Heb je ook alle start onderbrekers getest? Bijvoorbeeld die van de zijstandaard wil nog wel eens vervelend doen, kun je eenvoudig doorlussen.


Offline J-H

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2018, 16:43 »
Nee heb ik nog niet gedaan Pim.

Ik heb hier even gefilmd hoe hij gaat stotteren wanneer ik in z'n vrij het gas opvoer. De toeren gaan door tot ongeveer 5k en zakt daarna stotterend naar 4k. Tijdens rijden voel ik dit al bij 4k.

Offline J-H

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2018, 13:47 »
Compressie getest.
Daar zit het probleem.

Offline honda2x

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2018, 15:20 »
j-h ?

 zijn er al weleens kleppen gesteld bij zoiets had ik ook zou ik eerst doen  na het kleppen stellen was het al een stuk beter  je waarschijnlijk  zonder een beetje olie getest in het bougie gat gedaan om te kijken of er meer druk uit kan komen .?

bij mij

foto 1 zonder olie en nog geen klep gesteld
foto 2  na het kleppen stellen en met olie al een stuk beter 

 hoop voor jouw geen verbrande kleppen bij zitten ?  :(
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2018, 15:23 door honda2x »

Offline Waffie

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2018, 20:42 »
enige juiste vorm van meting

meting dient plaats te vinden met vol gas en dan starten totdat de meter niet verder dreigt op te willen lopen en vergelijken

olie in het gat en opnieuw meten geeft soms hogere waarden maar dan mag je aannemen dat je zuiger beter afdicht door de olie maw zuigerveren slijtage

kleppen stellen gaat feitelijk niet veel verschil maken tenzij ze open blijven staan bij de meting en dan heb je echt een ander probleem,
 Maar als je een motormeter hebt gebruikt mag ik ook aannemen dat je weet hoe je de meting moet uitvoeren

en inderdaad een groot probleem... of de kleppen  of de zuigerveren/cylinder
maar iets is er niet goed... een ander blok is de snelste en goedkopere oplossing
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline jagerb

Re: CDI PD10 testen?
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2018, 21:53 »
enige juiste vorm van meting
olie in het gat en opnieuw meten geeft soms hogere waarden maar dan mag je aannemen dat je zuiger beter afdicht door de olie maw zuigerveren slijtage
Met olie ga je toch altijd een hogere waarde krijgen aangezien olie niet samendrukt?