Auteur Topic: transalp achterkant verhogen  (gelezen 1642 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline downunder

transalp achterkant verhogen
« Gepost op: 25 mei 2018, 07:57 »
Beste allemaal,
In verband met een beetje verhogen van de achterkant ben ik op zoek naar wat gegevens van dat u vormpje zonder nu de veer te demonteren  :))  :)), want ja, dan kun je niet rijden en zo snel is dat nieuwe ding ook weer niet gereed. Hobbywerk in de metaalfabriek kun je niet afdwingen ten slotte  :).

Ben vooral op zoek naar de draad maten en spoed van de bevestiging aan de onderkant van de schokbreker en die van het gat in de 2 pootjes. Kan me best voorstellen dat iemand die informatie ergens heeft?

Offline ddw

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2018, 08:44 »
Welke motor? Ben voor mijn AT een beugeltje aan het frezen, dus heb daar de maten van.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2018, 09:29 »
Betreft hier de transalp, (zie ook topic titel :))

Maar de veren lijken op het externe potje na, volgens mij aardig op elkaar. Ik heb wel alle overige maten van de U. Kun jij anders eens aangeven wat jouw matenvan het origineel zijn, dan kan ik eens vergelijken. Ik zoek een iets langere versie, 2cm langer. Daarmee verhoog ik de achterkant met 6cm heb ik begrepen.

Offline ddw

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2018, 10:13 »
Zo, moguh. Ik was blijkbaar nog niet zo wakker, de onderste bout is M10, draad aan de ene kant en een gat van 10 aan de andere kant.

De montage van de beugel aan de schokbreker is naar verluidt m14x1,5.
Moet nog even een tapje zoeken........
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2018, 10:25 »
M10 en m14x1.5. top!

Puur uit interesse verder. Foto van jouw freeswerk?

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2018, 10:59 »
kijk nou, een kant en klare tekening gevonden  8)

http://taff.planet.ee/Tuuli/amordiots2.pdf

daar wordt gesproken over m14x1.5 en m10x 1.25


Offline ddw

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2018, 11:19 »
Goed dat je het zegt, helemaal vergeten dat dat geen normale spoed is die m10x1,25

Mijn freeswerk is momenteel een stuk afgezaagde schroefas waar één vlakke kant aan is gefreesd, heb dus nog wel wat werk.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2018, 18:29 »
Heb intussen een stalen blokje 30x30x20 met m14x1.5 getapt zojuist. Moet nog wat bijgeslepen worden en dan komt ie tussen de veerschoteltje en de originele vork met een m14 draadeindje. Volgende week weer verder..

Offline Waffie

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #8 Gepost op: 06 juni 2018, 20:06 »
 :-\ bijslijpen  is tot op heden niemand gelukt net zoals bij vijlen ook een utopia is


vierkantje rondjes ook niet bestaan en water naar de zee dragen zelden echt opschietal krijg je dan vanzelf de vraag op wie ga je schieten
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #9 Gepost op: 06 juni 2018, 21:48 »
 :))

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2018, 12:58 »
Ochtendrit gemaakt met de verhoging, werkt perfect, een kleine 6cm hoger. Zijstandaard is al verlengd, alleen de middenbok nog met 2cm. Dan is het nog net op te bokken en geeft enkele cm speling voor of achter. Zonder achterlijk veel moeite te doen of plankje eronder te leggen.

Offline Floris

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2018, 15:03 »
Heb intussen een stalen blokje 30x30x20 met m14x1.5 getapt zojuist. Moet nog wat bijgeslepen worden en dan komt ie tussen de veerschoteltje en de originele vork met een m14 draadeindje. Volgende week weer verder..

heb je daar een fotootje van?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2018, 15:12 »
Nog geen recente foto na montage maar deze was nog van de bankschroef. Draad zit met loctite vast.

Offline Brombeer

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2018, 02:49 »

Knap gedaan!  8)


Wat is je verdere idee om de voorkant ook evenveel omhoog te brengen..?  ::)


Bedenk dat als, zoals in dit geval, de achterkant omhoog komt er, zowel statisch als dynamisch, feitelijk meer gewicht naar de voorkant word verplaatst. Op zich kun je opperen: dat geeft dus meer druk, dus meer grip (vóór, dus achter minder). Andersom: je beinvloedt automatisch het gedrag van de negatieve veerweg, in negatieve zin.

Honda's zijn vanuit hun ontwerp doorgaans 'zwaar op de voorkant'. Van huis uit hebben zij meer gewicht op de voorkant. Die opzet heeft voor- en nadelen, afhankelijk van wie je het vraagt. Maar er zijn grenzen.


Nu heb je dat erger gemaakt  ::)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2018, 12:13 »
De voorkant komt van een at.  Weet het niet meer zeker maar ik was in de veronderstelling dat die iets langer is dan een transalp vork? Weet het niet meer zeker, de transalp vork heb ik toentertijd in puin gereden. Aangezien ik ook de tank en zadel van een at heb zou ik zo direct niet weten hoe ik kan meten of de boel 'horizontaal' staat. Zo op het oog oogt dit beter, en het rijdt ook erg lekker, en daar gaat het om.

Offline The Headless Horseman

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2018, 12:29 »
en het rijdt ook erg lekker, en daar gaat het om.

Dát dus  :)

Brom heeft uiteraard gelijk  ;) maar het is allemaal niet zo dramatisch als geschetst word.

Vanuit de fabriek word vwb de rijhoogte een afstelling gekozen, gebaseerd op een rijder met een bepaald gewicht.
Je zou je al af kunnen vragen of die standaard afstelling voor jouw situatie wel de juiste is.

Ga je vervolgens méér of minder gewicht (passagier en/of bagage) op de motor vervoeren dan kun je de rijhoogte herstellen door de instelling op de schokbreker achter (de dubbele wartel).

Hoeveel mensen doen dat nou?  :-\.

In de praktijk valt het overigens allemaal wel mee kwa verandering van de rij-eigenschappen. Er is imho allemaal prima mee te rijden of hij nou wat te hoog of te laag staat of ongelijk. Of ik ben er gewoon erg ongevoelig voor, dat zou ook kunnen  ;)

Voor jouw gevoel rijd de motor prima nu en daar gaat het idd om  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2018, 13:05 »
Maar kan iemand bevestigen of ontkrachten dat een at vork korter even lang of langer is dan de transalp vork? Alleen al om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen :p

Offline Grubeater

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2018, 13:12 »
Haynes heeft het als volgt opgeschreven, de absolute lengte staat er niet bij.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2018, 13:38 »
Ja die cijfers heb ik inderdaad al eens gezien, maar cijfers over de exacte lengte nooit goed kunnen vinden

Offline Brombeer

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2018, 23:34 »

Nee oké, ik heb achter een WP-demper van 12 meijer. Dat ding is alle kanten op verstelbaar.

Voorbeeld w.b. demping:

Als ik de rebound te hard zet (snelheid van uitveren te traag), dan zal bij hard remmen de voorkant duiken door de gewichtsverplaatsing naar vóór. Omdat de veer door de harde demping te traag uitveert in verhouding tot de duiksnelheid van de voorvork, is de kans zeer groot dat het achterwiel blokkeert door te weinig druk op het wegdek. Het is gewoon gevaarlijk.

Oké, jullie stervelingen-dempers hebben dat allemaal niet, maar denk niet dat het dan voor jou niet bestaat.


Tuurlijk is lekker rijden waar het om draait. Maar weet ook waarom je lag op je plaat. Want hoeft dus niet. Niet altijd  :D


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #20 Gepost op: 23 juli 2018, 08:43 »
ow maar Brom, ik twijfel ook niet aan de correctheid van je berichten, uiteraard snap ik dat je invloed uitoefent op het veergedrag.

Hardop denkend. Van invloed is dan ook gewicht en waar je eea vervangt met andere materialen?  Bijvoorbeeld, andere tank, ander dashboard ipv origneel gewei en klokkenspel. Of originele demper vervangen met een pijp van half zoveel gewicht.

Andere vraag die bij me opkomt.. in hoeverre kun je objectief bepalen of je de optimale veergedrag hebt ingesteld? Neem jouw achterveer waar je alles kan instellen. Wanneer kun je met droge ogen zeggen dat je de 'juiste' of 'optimale' instellingen hebt gevonden, anders dan 'je gevoel'? Wanneer kun je stellen dat je met de jouw ingestelde veergedrag beter af bent dan origineel?

Laatste vraag voor de ochtend :). Hoe kun je meten of bepalen dat je motor 'horizontaal' staat. zijn daar meetpunten voor?

Offline Brombeer

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #21 Gepost op: 23 juli 2018, 10:21 »

Hoi Downunder,

Wat betreft je dempingsvragen hierboven kun je je beter wenden tot een specialist. Dan heb je gelijk een tweede en professionele opinie. Mijn favo is HK in Tiel, omdat die o.a. WP servicepunt zijn.

Jij spreekt -ik vind wat neerbuigend- over een gevoel. Alsof het tussen de oren zit. Maar een achterwiel wat, in mijn eerder voorbeeld, blokkeert is geen gevoel, dat is een simpel feit. Dat dit wegblijft door de rebound daarna een paar klikken softer zetten, is geen gevoel, maar ook weer een simpel feit. Omdat mij dit was overkomen en HK adviseerde de rebound aan te passen.


Je kunt niet met een waterpas meten wat horizontaal is of zo. Hopenlijk heeft de fabrikant onderzoek gedaan vóór fabricage daarover. Die heeft dan een keuze gemaakt in veerweg en demping, grondspeling enz. enz. Daaruit is voortgevloeid een 'standaard' statische en dynamische doorhang (inzakken van motor, in mm, onder eigen gewicht en daarna met de rijder -incl. mogelijke toevoegingen als bagage- erop. Dit heeft je fabrikant gedaan om een zo goed, of i.i.g. zo veilig mogelijk weggedrag voor jouw motor te zoeken, en heeft daar de gemonteerde onderdelen op afgestemd. Dit hoeft niet per sé de beste keuze te zijn, er kan een economisch aspect hebben meegespeeld in die keuze.

Sleutelwoord is hier dus gewicht. Van de motor zelf dus -inclusief wat jij ermee hebt gedaan- en jouw persoonlijke en zelf toegevoegde gewicht.

Het zijn de waarden van statische en dynamische doorhang die bepalen of de motor in technische zin 'vlak' staat. Als jij met de gewichtsverdeling gaat spelen - door andere onderdelen te monteren of weg te laten, of bagage te laden of een duo mee te nemen, dan veranderen die 2 waarden. Door ze te corrigeren naar de nieuwe situatie kun je de 'vlakke status' weer behalen. of i.i.g. zo goed mogelijk te benaderen. Als jij aan de geometrie van het ontwerp van de motor gaat sleutelen ("ik doe een AT achterbrug in mijn Alp") weet dan wat er verandert t.o.v. origineel (bijv. hoogte?) en pas dat aan de voorkant ook zo goed mogelijk daaraan aan.

De statische en dynamische doorhang zijn bepalend voor het weggedrag en die hoor je -ja Horse- aan de steeds wisselende omstandigheden als rijden met een duo, of monteren van bagage op vakantie, te corrigeren om de meest ideale of zeker veilig weggedrag te verzekeren.


Je kunt achterop de file hard in je ankers moeten. Als dan je achterwiel blokkeert en je rijdt je motor in puin achterop een Fiat, kun jij alleen maar zeggen: jammer van die motor, hij reed zó lekker  ???


Informeer jezelf.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #22 Gepost op: 23 juli 2018, 10:50 »
Hoi Brom. Mijn bericht was zeker niet neerbuigend bedoeld, spijtig als het zo is overgekomen. Ik was puur aan het denken gezet door de discussie en probeer te begrijpen hoe eea objectief te meten is. Buiten de ervaring dat het achterwiel blokkeert en je aan de instellingen van de veer draait. Mijn vraag daarbij blijft dat je dan nog steeds op je gevoel (en dat hoeft niet per se tussen de oren te zitten denk ik) (of advies) afgaat? Ook dit bericht is niet negatief bedoeld mocht ik me ergens verkeerd uitdrukken :).

Offline Brombeer

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #23 Gepost op: 23 juli 2018, 11:28 »

No worries  :)


Moraal van het verhaal is meer: probeer te begrijpen wat er nu is en waarom het zo is bedacht. Informeer jezelf bij specialisten, ter bevestiging, als een feedback op je eigen kennis. En probeer dat ook met wat je verandert. Er kan namelijk ongewild of onvoorzien iets mee veranderen, waarvan de uitkomst pas in bepaalde omstandigheden zichtbaar wordt.

Bijvoorbeeld, vlak achter een Fiat  ;D


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: transalp achterkant verhogen
« Reactie #24 Gepost op: 23 juli 2018, 13:05 »
Ik heb al eens een bwm van dichtbij mogen bekijken, niet voor herhaling vatbaar :P

Zal me eens verder verdiepen in het verhaal en een toekomstig bezoek aan een veringspecialist kan ik niet uitsluiten. Eerst maar eens de centen verder verzamelen :)

Ik las zojuist op transalp.de dat de rd04 poten 55mm langer zijn dan de transalp poten. Zit ik er nog niet heel ver naast met de verhoging van de achterkant :)
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2018, 18:42 door downunder »