Auteur Topic: We gaan groen..  (gelezen 22391 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: We gaan groen..
« Reactie #90 Gepost op: 14 juni 2018, 19:25 »

TransAlpGhost benoemd het juist, het zijn rempistons ofwel remzuigers.

Cups zitten enkel in de hoofdremcilinder, dus aan de bedieningskant.

De rubber ringen in de klauw zijn feitelijk rempiston/-zuiger (o-) ringen en zo wordt er ook algemeen naar gerefereerd.


 :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..
« Reactie #91 Gepost op: 14 juni 2018, 19:43 »
Klopt, ik vind zelf de naam remzuiger het meest duidelijk, tenslotte zitten ze in een cilinder. Maarre ik zal zo wat foto’s maken van de O ringen en de remzuigers (pistons).
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..project donderdag
« Reactie #92 Gepost op: 14 juni 2018, 21:27 »
Zoals beloofd nog wat foto’s van de remmen inclusief de O-ringen, het verschil in diameter is duidelijk zichtbaar. Wat heb ik nog meer gedaan, de monoshock delen gereinigd en ingevet, ze worden nog in zilverkleurig hammerite gezet, een half uurtje aan de schokbreker gewerkt, lees: gepoetst (zoek de verschillen). Ik ga de veer nog zwart of rood lakken (kleursuggesties zijn welkom). Remblokken goudkleurig gespoten, en eh nee dat heeft geen zin maar is wel leuk.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..foto,s schokbreker
« Reactie #93 Gepost op: 14 juni 2018, 21:30 »
Voor en na de poetsbeurt, ben nog niet klaar. Zit er een logica in de werkzaamheden? Nee, nog niet maar zo doe ik
iedere dag wel iets. Zondag hoop ik het blok uit het frame te halen en dan kunnen er echt stappen worden gezet. Bijna weekend, ik heb er zin in. Voor de revisieset heb ik al contact gehad met Hans, volgende week zondag ga ik langs Alphen.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zaterdag
« Reactie #94 Gepost op: 16 juni 2018, 20:01 »
Vandaag niet zoveel gedaan vanwege uitslapen en (motor)bezoek, ik heb de mono shock in de zwarte hammerite gezet, dwz de veer, de rest gereinigd, morgen gaat die voor de 2e keer in de lak. Dat is een heel gepriegel omdat ik de hele veer in de lak wil zetten. Verder de overige delen 1 x in de zilveren hammerite gezet en de 2e radiateur geschuurd, binnen in zat overigens best wat troep. Dat is ook niet zo gek na 24 jaar, er zaten wat gekristalliseerde groene deeltjes in, verder alle buisjes goed gereinigd en helemaal vrij gemaakt van kalkaanslag en andere troep.
Zoals al geschreven ga ik morgen (proberen) om het blok uit het frame te demonteren, ben benieuwd. Oh bijna vergeten, ik heb het gat in het achterwiel gevuldmet vloeibaar metaal, dat ga ik morgen (mits goed uitgehard) even glad schuren.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..zondag vaderdagcadeau
« Reactie #95 Gepost op: 17 juni 2018, 09:57 »
mooi he, voor vaderdag
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zondag
« Reactie #96 Gepost op: 17 juni 2018, 12:12 »
Vandaag al gedaaan: vaderdagcadeaus in ontvangst genomen, monoshock voor de 2e keer in de lak gezet evenals de overige delen (zwart en zilvergrijs). Nu aan de slag met de achtervelg en radiateur.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..zondag
« Reactie #97 Gepost op: 17 juni 2018, 12:53 »
Het opgevulde gedeelte van de velg geschuurd, helaas zaten er 2 luchtbelletjes in van 1 à 2 mm in het vulmiddel, ik heb er een heel dun laagje hars opgesmeerd als die is uitgehard ga ik die nogmaals schuren.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..details
« Reactie #98 Gepost op: 17 juni 2018, 13:28 »
Ook de claxon wordt meegenomen
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zondag
« Reactie #99 Gepost op: 17 juni 2018, 17:25 »
Vandaag nog gedaan: radiateurs gespoten, start gemaakt met de voorpoten en jawel het. blok is uit het frame. Dankzij de tips van Oldtimer (demonteer de kap van de koppeling en dynamo) zijn we precies 5 minuten bezig geweest om het frame over het blok te tillen. Nu gaat het echt beginnen, ik moet wel keuzes maken, frame laten stralen en poedercoaten of zelf schuren en spuiten (tja). Ik ga er maar eens over nadenken.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zondag
« Reactie #100 Gepost op: 17 juni 2018, 17:27 »
En nog wat extra foto’s
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..nou de laatste dan....
« Reactie #101 Gepost op: 17 juni 2018, 17:31 »
Geen grappen he 😄😄
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Oldtimer

Re: We gaan groen..
« Reactie #102 Gepost op: 17 juni 2018, 17:44 »
Dat je dat kunt bereiken met.alleen een vinger😁
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update dinsdag 19-06
« Reactie #103 Gepost op: 19 juni 2018, 22:00 »
Gisteren overgewerkt en voetbal gekeken dus er werd niet geklust, vandaag de voorpoten onder handen genomen en de ventilator schoongemaakt en gelakt. Ik heb inmiddels wat tips ontvangen voor de hoezen want zoals de foto laat zien zijn deze wel aan vervanging toe.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline James Bond

Re: We gaan groen..
« Reactie #104 Gepost op: 20 juni 2018, 12:09 »
Gaaf om de vorderingen te zien. Ook dat je veel vierkante meters nodig hebt voor een restauratie / opknapproject. Was mij een paar jaar geleden ook al opgevallen. (en mijn wederhelft ook)  hahahaha.  Voordeel: dan werk je wel door.

Zelf zou ik het poedercoaten van het frame niet doen, tenzij je een motor hebt uit de "Noordzeekust-zone".  Goed ontvetten/roestvrij maken/ontvetten en spuiten/verven. Evt met een dremel wat detailwerk doen voor het verwijderen van roest nabij lasnaden. De huidige lakken zijn m.i. uitstekend.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..
« Reactie #105 Gepost op: 20 juni 2018, 21:13 »
Hi 007  8) dank je wel, gelukkig beschik ik over de nodige vierkante meters garage, maar dan nog het kost inderdaad veel ruimte, mede door de 3 andere aanwezige motorfietsen. Maar goed, bedankt voor je tips, ik heb net de achterbrug gereinigd en die zag er verbazend netjes uit voor zijn leeftijd (zie foto’s). Ik woon niet aan de kust of op 1 van de waddeneilanden dus geen zeezout in de buurt. Ik denk inderdaad dat ik het frame goed ga ontroesten en dan ga (of laat) spuiten. Ik werk in de automotivebranche en ga eens kijken of ik iemand kan strikken van een autoschadebedrijf om het frame te spuiten. Leuk dat je de klus volgt, hints en tips zijn altijd welkom.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update woensdag 20 juni
« Reactie #106 Gepost op: 20 juni 2018, 21:19 »
Vandaag gedaan: voorpoten gereinigd en zo goed mogelijk gepolijst (blanke lak volgt, staat op de boodschappenlijst), ventilator gemonteerd op radiateur, 2 kunstof dopjes geharst op rechterzijkap, rooster van rechterzijkap geschuurd en gespoten, start gemaakt met het reinigen van de achterbrug. Verder gewerkt, 2 meetings en 180 km gereden met de auto >:( voetbal gekeken. Morgen weer een dag
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..foto’s woensdag
« Reactie #107 Gepost op: 20 juni 2018, 21:22 »
Achterbrug voor en na
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update vrijdag
« Reactie #108 Gepost op: 22 juni 2018, 22:35 »
Het was een lange en vermoeiende werkdag maar toch heb ik een paar uur ‘gevonden’ om aan de motor te werken. Blanke lak gekocht voor de voorpoten, deze 2 x gespoten, roostertje van het rechterkuipdeel ook maar meegenomen. Achterbrug compleet gereinigd en gecontroleerd op roestplekken, deze is nu klaar om compleet te worden geschuurd (vrijwilligers mogen zich melden...) om daarna te worden gespoten. Morgen naar Hans voor O-ringen van de voorrem en vragen of hij de banden van de velgen wil halen zodat deze kunnen worden gecontroleerd, geschuurd en gespoten. Voorlopig hoef ik me niet te vervelen, oh ja nog het stangetje dat vooraan het blok zit gereinigd en een start gemaakt om het spuitklaar te maken.
De compressor bleek ook vandaag weer een onmisbare vriend te zijn.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zaterdag 23 juni
« Reactie #109 Gepost op: 23 juni 2018, 18:13 »
Vandaag gedaan: bij Rob in Alphen geweest, nieuwe remset gehaald, voorvorkhoezen gehaald en de banden van de velgen laten demonteren. Mega in de file gestaan omdat de N111 oid was afgesloten  C:-). Thuis de voorpoothoezen gemonteerd, de voorrem compleet in elkaar gezet, nu paste alles als een bus. Ik had eerste een set meegekregen voor een ‘96 model en die heeft een andere diameter (handig honda). Verder was spuitbusjes gehaald voor de velgen, nu moet ik nog een paar bussen zinkspray bestellen. De conditie van de velgen is goed te noemen, bij 1 velg is er wat rot bij het ventiel (de bekende kwaal), kwestie van slijpen, schuren en herstellen. Oh bijna vergeten, ik heb de rechter kap hersteld, zat een scheur in en het rooster gemonteerd.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..zaterdag extra foto’s
« Reactie #110 Gepost op: 23 juni 2018, 18:16 »
Nog wat foto’s
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..nog meer foto’s
« Reactie #111 Gepost op: 23 juni 2018, 18:18 »
Remmen in elkaar gezet, kap hersteld. Let op de gouden remblokken ;D. Verder ieder deel van de remmen schoongemaakt en grondig in gevet, alles loopt en glijdt nu weer soepel.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 18:24 door ChrisvdSchoot »
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Trigger

Re: We gaan groen..
« Reactie #112 Gepost op: 23 juni 2018, 18:38 »
Er komt weer een liefdevol verzorgde Alp terug de weg op zie ik :).
Transalp XL600V

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..
« Reactie #113 Gepost op: 23 juni 2018, 18:54 »
Ha ha nou ik doe in ieder geval mijn best om er weer wat moois van te maken, vooralsnog beleef ik veel plezier aan het opknappen, het is voor mijzelf ook een uitdaging om hem weer compleet rijdend te maken.
Nog wat foto’s, eindelijk kan ik wat zaken van de to do list afstrepen.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..juni
« Reactie #114 Gepost op: 24 juni 2018, 14:30 »
Vandaag gestart met 2 cappuccino, toen wat huishuidelijke klusjes om daarna in de mancave aan de slag te gaan met de motor. Begonnen met het voorwiel, de (weinige) rotte plekjes weggeschuurd en gevuld met vloeibaar metaal, de rest van het wiel schoongemaakt en licht opgeschuurd, alle spaken geschuurd. Nu wachten tot het vloebaar metaal hard is en dan schuren en in de zinkspray spuiten, daarna lichtjes opschuren en dan in de definitieve lak, vervolgens testen of er nog een laag blanke lak overheen moet. De spaken worden zwart gemaakt, ik hoop dat de kleur goud die ik heb gekocht een beetje fraai is, ik ga straks een staaltje spuiten om te kijken. Nu aan de slag met het achterwiel.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..zondag 24 juni
« Reactie #115 Gepost op: 24 juni 2018, 19:11 »
Achtervelg geschuurd, achterbrug spuitklaar gemaakt, barst in voor scherm gemaakt.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline The Headless Horseman

Re: We gaan groen..
« Reactie #116 Gepost op: 24 juni 2018, 21:16 »
Mooi project Chris  :) Je pakt het allemaal héél grondig aan  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline ddw

Re: We gaan groen..
« Reactie #117 Gepost op: 24 juni 2018, 21:23 »
En ondanks die grondigheid houdt je toch de gang erin, keep up the good work!
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline wietsehm

Re: We gaan groen..
« Reactie #118 Gepost op: 24 juni 2018, 21:41 »
Wat een tof project. Ik lees vol bewondering mee. Gaaf!
Honda XL 700 va - Honda ST1100 'Pan European'

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update maandag 25e juni
« Reactie #119 Gepost op: 25 juni 2018, 19:35 »
Achterbrug ontvet en 1 x de primer gezet, grrrrr je ziet dan toch altijd weer onregelmatigheden in de lak. Maar goed voor een amateur zoals ik ziet het er goed uit en een kniesoor die er verder op let, nu laten drogen en dan morgen nog een laag. Daarna komt de definitieve lak erop. Zometeen aan de slag met het steuntje van het voorspatbord en de gevulde plek op de voorvelg en het geharsde plekje op het voorscherm.
Verder gewoon gewerkt, veel gepraat, excelbestanden gevuld, nieuwe medewerkers begroet, stand-up gedaan en (te) veel koffie gedronken.
On a bike no one ever asks "are we there yet"