Auteur Topic: We gaan groen..  (gelezen 22430 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Timy

Re: We gaan groen..motor
« Reactie #210 Gepost op: 12 augustus 2018, 19:11 »
De kleppen gesteld, altijd geklooi als je hem wil aandraaien dat die weer te los of te strak staat (wie herkent dit...)
;D check! SUPER irritant!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update maandag 13-08
« Reactie #211 Gepost op: 13 augustus 2018, 21:54 »
Na 3 weken weer aan het werk, wel 400 e-mails in mijn box  >:(, gelukkig is mijn agenda nog redelijk leeg. Vanavond gestart met het schoonmaken van het blok, dat ging allemaal voorspoedig, aan de slag met dasty en een scotsch bride spons. Maar jullie voelen hem al aankomen, opeens lag er op de grond een klein buisje/boutje vacuumaansluiting. Blijkbaar heb ik die toch geraakt met iets en is die afgebroken...grrrr op de foto kan je zien hoe en waar. Mijn hulpvraag, heeft iemand een oplossing, ik ben nogal bang om het uit te boren omdat de kop natuurlijk van lichtmetaal is. Wie heeft er advies???
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Oldtimer

Re: We gaan groen..
« Reactie #212 Gepost op: 13 augustus 2018, 21:59 »
Tja shit happens. Maar je kunt hem dichten met een parker en de vacuum aan de andere cilinder plaatsen.
Maakt voor de werking niks uit
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..afgebroken vacuumpijpje
« Reactie #213 Gepost op: 13 augustus 2018, 22:08 »
Hi Marien, het is achteraf makkelijk praten ;D maar ik had wel aan zoiets gedacht of gehoopt. Ik ga morgen eens kijken naar de mogelijkheden, in ieder geval super bedankt voor je snelle reactie. Ik laat je weten of het uiteindelijk is gelukt.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update donderdag 16 augutus
« Reactie #214 Gepost op: 16 augustus 2018, 21:03 »
Vandaag 270 km gereden, helaas met de auto  >:( dus het was weer een drukke dag, iemand noemde me al een vergadertijger..grrr
Ter ontspanning toch nog een paar uur aan de motor kunnen werken, vandaag gestart met het schuren van de grote kleppendeksels (grote, omdat er ook kleine kleppendekseltjes zijn, ik noem ze maar de dopjes). 1 deksel geschuurd, ontvet en gespoten ik ben een tijd bezig geweest om de ruimte voor de pakking goed schoon te maken. Morgen of zaterdag nummer 2 en verder met blok, wat overigens een flinke klus is. Zaterdag ga ik de onderdelen ook meer organiseren waarbij er een hoek ‘gereed’ komt en een hoek ‘nog te doen’.

Hulpvraag: is het verstandig om naast de rubberen pakking vloeibare pakking te gebruiken tussen de kleppendeksels?
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2018, 21:05 door ChrisvdSchoot »
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline TransAlpGhost

Re: We gaan groen..
« Reactie #215 Gepost op: 16 augustus 2018, 21:28 »
Bij mijn 650 moest dat wel volgens de manual en ik heb het ook gedaan
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Oldtimer

Re: We gaan groen..
« Reactie #216 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:22 »
Citaat
is het verstandig om naast de rubberen pakking vloeibare pakking te gebruiken tussen de kleppendeksels?

Ja. En dat is ook niet voor niets.
Ik doe het meestal zo.

Maak de deksel vrij van oude lijmresten. Dat gaat prima met MEK of met aceton. De vloeibare pakking mondjesmaat aanbrengen in de groef en dan de pakking er in drukken.
Smeer geen vloeibare pakking op het gedeelte waar hij op de cilinder komt.
Haal de uitgepuilde resten vloeibare pakking weg ( vooral aan de binnenkant)  en leg de deksel met de pakking naar beneden op een vlakke ondergrond.
Je kunt er iets zwaars op leggen, zodat hij mooi in de rand komt te liggen.


Na een uurtje blijft de pakking prima zitten en kun je de deksel monteren.
Gebruik altijd een nieuwe pakking. Een oude is vaak te hard geworden en gaat gegarandeerd weer lekken
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..vloeibare pakking
« Reactie #217 Gepost op: 17 augustus 2018, 14:58 »
Hi Marien,

Super bedankt voor de tip(s), ik ga er van het weekend mee aan de slag.

Groet Chris
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zaterdag 18 augustus
« Reactie #218 Gepost op: 18 augustus 2018, 13:42 »
Vanochtend heb ik vloeibare pakking en een tube rode locktite gehaald, vervolgens mijn eigen motor klaar gemaakt voor de tourtocht voor zondag. Kleppendeksel 2 geschuurd, pakkingresten verwijderd en 1 x gespoten. Morgen heb ik een tocht met 11 collega’s van het werk van mijn vrouw, dus even de olie gecheckt (was op orde) en de banden op de juiste spanning gebracht. De tocht gaat via de utrechtse heuvelrug binnendoor richting Hamminkeln in Duitsland.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zaterdag 18 aug
« Reactie #219 Gepost op: 18 augustus 2018, 15:45 »
Vanmiddag aan het motorblok gewerkt, dwz schuren, ontvetten, poetsen pfff wat een werk  :-[
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline dropken

Re: We gaan groen..
« Reactie #220 Gepost op: 18 augustus 2018, 16:40 »
Daar bij Haminkeln in de buurt ligt Isselburg daar is daddys motortreff komen de transalpers daro uit de buurt altijd bij elkaar verder in Borken svens bikervillage ook een motortreff zoiets vind je in NL niet zoveel.

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..
« Reactie #221 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:04 »
Nou het was een prima rit, paar honderd km onder de wielen weggereden, nu even aan het bijkomen. Alpje heeft geen olie gebruikt en alles werkt nog, wel pijn aan mijn kont, denk dat mijn zadel een upgrade nodig heeft.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Garfield

Re: We gaan groen..
« Reactie #222 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:41 »
Natuurlijk ligt het dan meteen aan de motor .... ;D
------------------------------
Ik heb een een Honda ST1100 ABS-TCS en een Honda VFR750F (RC36/1).

Ik ben ook clubcoördinator bij de MAG.

Voorheen (sinds 1988): Honda CB360, Yamaha XS750, Suzuki GS1000, Honda CBR1000F, Honda GL1200 Aspencade, BMW K100RS, BMW K1100LT (ex-KLPD), Suzuki GSX750F Katana.

Wishlist: Honda Transalp.

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..
« Reactie #223 Gepost op: 20 augustus 2018, 19:06 »
Ok het lag aan mijn motorbroek, de TA treft geen blaam  ;D
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update dinsdag 21 augustus
« Reactie #224 Gepost op: 21 augustus 2018, 21:54 »
Vanwege een volle agenda en dito mailbox is er gisteren niet aan de motor gewerkt. Vandaag had ik weer tijd en ben ik verder gegaan met het ontvetten van het motorblok. Op de bijgevoegde foto zie je dat het beslist geen rozegeur en manenschijn is als je aan zo’n project begint. Iedereen die het leuk vind om zulke vette bagger schoon te maken mag zijn hand opsteken... >:D Ondertussen ga ik stug door met schoonmaken, of het spuiten van het blok een verbetering zal worden betwijfel ik nu, er zijn (te) veel hoekjes en gaatjes waar ik nauwelijks bij kan, maar goed we gaan het zien.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Oldtimer

Re: We gaan groen..
« Reactie #225 Gepost op: 22 augustus 2018, 13:38 »
Die hoekjes en gaatjes maak je gewoon goed vetvrij.
Je zult zien dat VHT lak zich gewoon goed hecht, ondanks dat het materiaal niet blank is.
Ik heb inmiddels 5 jaar geleden een blok op deze manier behandeld en dat zit nog steeds prima in de lak.

Trouwens, veel van die hoekjes zijn nagenoeg niet zichtbaar en het meest opvallend zijn uiteraard de grote vlakken.

Maar respect, ziet er al heel aardig uit. 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..
« Reactie #226 Gepost op: 22 augustus 2018, 18:24 »
Hi Marien, dank voor het compliment, hard werken wordt beloond. Tijdens het klussen dacht ik ook al dat veel van wat ik doe waarschijnlijk nooit wordt gezien vanwege de kap om het blok, maar ja je gaat ook geen half werk doen of een half blok spuiten.

Ik heb nog wel een vraag, wat bedoelde je met je opmerking dat ik het vacuum van het afgebroken tuitje ook ergens anders vandaan kan halen? (zie 3 of 4 foto's terug).
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Oldtimer

Re: We gaan groen..
« Reactie #227 Gepost op: 22 augustus 2018, 18:58 »
De benzinekraan werkt op vacuüm die van de cilinder wordt gehaald.
Aan beide cilinders zit een mogelijkheid om de carbs te synchroniseren.
Aan een daarvan zit een tuitje, waar het slangetje van de kraan op zit.

Aan de rechterkant zie je een boutje ( kruiskopje ) die dezelfde functie heeft.
Je draait het boutje er uit en een nieuw tuitje er in en sluit daar de vacuüm slang weer op aan.
Zal wel langer slangetje worden dan.

De afgebroken tuit draai je gewoon een parkertje in met wat pakking oid of als je hem er heel uit krijgt gewoon een boutje.
Maar dan kun je net zo goed daar de nieuwe tuit weer in draaien..
Probleem opgelost toch.

Zal even zoeken of ik er nog eentje heb liggen ergens.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zaterdag 25-08
« Reactie #228 Gepost op: 25 augustus 2018, 14:30 »
Hi Marien, bedankt voor de technische ondersteuning, dat geeft de burger weer moed, als je nog een tuitje hebt hoor ik het graag.

De afgelopen dagen druk geweest met werk (jullie zullen wel denken, wat voor stressjob heeft die wel niet) en sociale activiteiten (dat staat gewoon voor gezinsactiviteiten) dus het groene gevaarte heeft wat minder aandacht gehad. Vandaag gedaan: blok verder schoongemaakt en de kleppendeksels gemonteerd, keurig volgens het advies, zuinig de vloiebare pakking aangebracht daarna uurtje laten drogen op een vlakke ondergrond met een gewichtje erop, daarna met de momentsleutel aangedraaid tot de bekende klik-klak. 2 nieuwe bougies gemonteerd (niet schrikken, ik weet dat het er 4 zijn  :)) ) de andere 2 volgen later maar die blijven zitten als ik het blok ga spuiten en worden daarna vervangen. Verder begonnen met het uit elkaar halen van de jiffy, ontvetten, schuren, spuiten en weer demonteren.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..nog wat foto’s
« Reactie #229 Gepost op: 25 augustus 2018, 14:32 »
de jiffy of is het jiffie  ;D
Zo net een andere SR opgehaald bij Roj, en verder gegaan met het motor blok en de jiffy, Jiffy ontroest en delen vet vrij gemaakt, durf het denk ik wel aan om het blok te spuiten. Maarrrr dat lukt niet zolang het regent aangezien de motoren dan onder de nevel komen, en dat is niet de bedoeling.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2018, 18:46 door ChrisvdSchoot »
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline dNyNLD

Re: We gaan groen..
« Reactie #230 Gepost op: 25 augustus 2018, 22:15 »
Lekker bezig! Wat voor soort verf ga je gebruiken? Ik heb afgelopen winter een blok gespoten met speciale hoge temperatuur lak. Echter was deze dus totaal niet bestand tegen benzine. Komende winter toch maar de 2K lak. Nog advies?
PD06E 1991
CM400 1985

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..
« Reactie #231 Gepost op: 25 augustus 2018, 23:47 »
Ik heb ook gewone HT lak, ben inderdaad benieuwd of het blijft zitten.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Oldtimer

Re: We gaan groen..
« Reactie #232 Gepost op: 26 augustus 2018, 08:48 »
Vht lak is vloeistof bestendig maar echter alleen als het uitgehard is.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zondag 26-08
« Reactie #233 Gepost op: 26 augustus 2018, 13:23 »
Vandaag het motorblok van een eerste laag lak voorzien, ben benieuwd hoe het er straks uitziet. Ik ga zo verder met het schuren, ontvetten en in de primer spuiten van de jiffy en bijhorende onderdelen
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..foto’s
« Reactie #234 Gepost op: 26 augustus 2018, 14:04 »
Jiffy en bijbehorende onderdelen in de primer gespoten. mijn vrouw rook de spuitnevel aan de andere kant van de tuin, toch een goeie 40 meter verderop :-\ Ja wij zijn weer milieubewust bezig.....
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline wietsehm

Re: We gaan groen..
« Reactie #235 Gepost op: 26 augustus 2018, 14:09 »
Je maakt er een waar kunstwerk van! Wat een liefde voor deze brommer. Schitterend
Honda XL 700 va - Honda ST1100 'Pan European'

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..foto’s
« Reactie #236 Gepost op: 26 augustus 2018, 14:49 »
Steun motorblok in de primer gespoten en de koplamp gereinigd, zinvol? nee, maar ach je bent toch bezig en baat het niet, dan.....
Ik had het steuntje geschuurd, het glom zo dat het bijna zonde was om het te spuiten.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..
« Reactie #237 Gepost op: 26 augustus 2018, 14:51 »
Wietsehm, bedankt voor het compliment, ik doe mijn best.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update dinsdag 28 augustus
« Reactie #238 Gepost op: 28 augustus 2018, 20:46 »
Vandaag was het droog dus de motoren konden naar buiten en was ik mooi in de gelegenheid om de jiffy en een steun zwart te spuiten, daarnaast heb ik de voetsteunhouder zilver gespoten. Helaas geen foto’s omdat ik geen goed licht had in de garage. Ook heb ik het motorblok een 2e laag(je) gegeven, de volgende stap is:
1: motorblok afronden, nog 2 bougies monteren, pakkingresten zijde dynamo en koppeling verwijderen en daarna weer de constructie neerzetten om het blok terug te monteren, het oliefilter vervang ik pas als het blok weer is gemonteerd. 2: verder ben ik bezig met reinigen van diverse elektrische componenten en bekabeling. Ook heb ik nog veel kleine onderdeeltjes die moeten worden gespoten.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: We gaan groen..update zaterdag 1 september, Waarom...
« Reactie #239 Gepost op: 01 september 2018, 12:15 »
Zo heerlijk weer vandaag dus aan de klus, vandaag op de planning, jiffy nogmaals gespoten (2e laag) inclusief voetensteun, achterste voetensteun gedemonteerd en vetvrij gemaakt, daarna schuren en spuiten. Garage geordend, plankje gereserveerd voor onderdelen die gereed zijn en ruimte gemaakt voor de TO DO zaken. Ik moest nog 2 bougies vernieuwen, dus dat is ook weer klaar. Volgende stap, motorblok weer monteren, maar eerst de carb. rubbers monteren (kan er nu makkelijk bij). Daarnaast ben ik gestart met het andere voetensteuntje.
Mocht iemand zich afvragen, waarom kost dit allemaal zoveel tijd? kijk naar de foto van de onderdelen van het voetensteuntje, ik demonteer dit compleet, waarna iedere onderdeeltje, dus ook het plastic ringetje en borgpen wordt ontvet, indien mogelijk geschuurd en daarna 2 of 3 x gespoten waarna het geheel weer (al dan niet ingevet) in elkaar wordt gezet, met name het schuren en drogen neemt veel tijd in beslag.
On a bike no one ever asks "are we there yet"