Techniek > Honda Africa Twin

afstellen nieuwe koppelingskabel

(1/1)

frankie:
Hallo,
Ik heb uit voorzorg mijn koppelingskabel vervangen
(oude kabel had beschadiging in mantel waar al wat roest uit kwam...)

Nu heb ik hem zo afgesteld dat bij de handel de verstelling iets is uitgedraaid
Rest onder op het blok afgesteld dat de kabbel net los hangt
Als ik nu de koppelingshendel intrek heb ik de 1e 5 mm geen kracht op de kabel.
Dat lijkt me dus goed
Als ik echter op de middenbok zijn 1 inschakel en de koppelingintrek....blijft het wiel lopen !
Trap ik op de achterrem dan blijft de motor gewoon lopen
Als ik met motor uit, in zijn 1 en koppeling ingetrokken....kan ik het achterwiel NIET draaien

Ik twijfel dus of ik het nu goed heb afgesteld.
Belangrijkste lijkt me toch dat de kabel 5 mm speling heeft alvorens de kabel strak begint te staan
Klopt het dan dat het wiel blijft draaien enzo ?
Klopt het dat bij motor uit het wiel niet vrijloopt als hij in zijn 1 staat en koppeling ingetrokken ?
(bij een auto rol hij )

Ik kon het niet 1,2,3, vinden met de zoekfunctie
Bedankt alvast
Groet
Frank

Oldtimer:
Helemaal prima dus.
Met draaiende motor is er minder frictie bij ingetrokken koppeling.
Niks meer aan doen 😉

Waffie:
   als de kabel hebt vernieuwd hoor je de verstelling bij de koppeling hendel helemaal in te draaien en de juiste afstelling (lees speling gemeten op het uiteinde van de hendel slechts de genoemde 2-5 mm te zijn)
Dit doe je dus met de afstelling beneden bi de gafel

gedurende de levensduur van de kabel doe je de overige afstelingen boven bij de hendel

 op de middenbok zal het wiel met ingetrokken hendel altijd wel wat gaan draaien echter je zou je simpel met de voet tegen moeten houden (stil zetten)

als je toch weerstand gaat voelen is er iets mis (slippende koppeling door slijtage van de drukgroep)

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View