Auteur Topic: Nieuwe rijder, "nieuwe" motor - Mijn begin met de Africa Twin 750  (gelezen 1618 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RobinD

Beste leden,

Nu ik mijzelf eindelijk mag voorstellen als motorrijder, honda(motor)eigenaar, hieronder mijn voorstelronde. Ik ben een jonge techneut die voorheen altijd Honda-brommer-gek was. De tweede MT-5 staat nog in de schuur wachtende op een nieuwe eigenaar. Zo'n 10 jaar te laat begon ik aan mijn motorrijopleiding, waarvan hieronder het resultaat:

Na wat rijles en examens was ik dan eindelijk in het bezit van mijn A-rijbewijs. Nu de zoektocht kon beginnen, die stiekem al begonnen was, was mijn eerste proefrit op een Transalp 650 wat zeker niet tegenviel. Vlak daarna stond er een afspraak om bij een RD07 Africa Twin te kijken, waar ik op afstand al behoorlijk verliefd op was geworden. Ik had dan ook gehoopt dat de proefrit op de Transalp tegenviel, en dat dat goedpraatte dat de Africa Twin misschien toch een beetje te lomp is om mee te beginnen..

De Transalp voelde vanaf de eerste bocht vertrouwd aan. Licht, soepel en comfortabel. De remmen waren echter niet te bekennen in dit succesverhaal, en ook het geluid liet te wensen over. Het zou geen slechte keuze geweest zijn om deze Transalp te kopen. Na de verkoper toe te hebben gezegd dat ik hem zou bellen in de loop van de dag met de uitslag was de rit onderweg naar de Africa Twin.

Ondertussen was de zon doorgebroken, en stonden we op een enorm terrein omringd door vrachtauto's en grote garagedeuren. De Africa Twin stond, met koude motor zoals afgesproken, op een betonplaat te wachten op inspectie. Na de eerste vragenronde én het doen alsof ik er echt verstand van heb was het tijd voor een rondje rijden. De motor had inmiddels een aantal minuten warm staan draaien, en liep dan ook rustig stationair.

De eerste indruk zegt veel, schijnt het. De motor voelde zwaar en hoog in vergelijking met het eerste slachtoffer van de dag. Mijn voeten stonden nét aan plat op de grond, maar hiervoor was wel een klein zetje in de vering nodig. De eerste paar meters veranderde de Africa Twin in een makkelijk sturende fiets, die wat betreft gevoel niet onderdeed aan de Transalp. Opvallend was wel dat de Africa Twin een stuk robuuster aanvoelde.

Omdat ik niet bekend was ter plaatse stuurde ik mijzelf na zo'n 200 meter asfalt een kilometerslange grindweg op. Na nog wat stukken berm te hebben gezien, gedwongen door landbouwvoertuigen, vervolgde de weg zich over het asfalt. Hier ging de Africa Twin net zo makkelijk vlak door de bocht als de Transalp, maar kwam eerstgenoemde makkelijker overeind. Het geluid zat ook wel goed.

Na een korte pauze, een uitsmijter én wat advies van een goede bekende, was de keuze gemaakt. De verkoper van de Africa Twin werd weer opgezocht, en het onderhandelen kon beginnen. Na het afspreken van een prijs waar we ons beide in konden vinden, werden de handen geschud en konden we onderweg naar het postkantoor om de overschrijving compleet te maken. De rit van zo'n 100km naar huis over de snelweg was plezierig, al is de snelweg nog niet de plek waar ik mij het meeste thuis voel met de motor. De snelheid van de Africa Twin is genoeg om fijn mee te komen met het verkeer, en ook de vlotte volgwagen waarmee ik gekomen was bleef lekker in de buurt. Na thuis snel wat te hebben gegeten moest er weer gereden worden. Er ligt hier een prachtige dijk langs het IJsselmeer waar je met de motor goed overzicht hebt over de bochten, en waar je, als je het niet te gek maakt, zo'n 20 minuten plezier kunt hebben.

Weet je nog wat ik zei over de eerste indruk? Mijn eerste les als zelfstandig motorrijder is dat je je voet niet in een kuil moet zetten voor het stoplicht. Gezien de motor best hoog is voor mij, en óók best zwaar, was het niet moeilijk om de valbeugels uitgebreid te testen. De volgetankte Africa Twin lag na een paar uur eigenaarschap op de stalen vangnetten. Om de deuk in mijn versbehaalde ego te vergroten viel de motor na het optillen nogmaals op de zelfde kant. Enerzijds twijfelde ik direct of dit wel de juiste keuze was, of de motor niet tóch te hoog en te zwaar was, aan de andere kant wist ik gelijk waarom ik een Africa Twin had gekocht. Het enige was beschadigd is, is het knipperlicht aan de voorzijde, waar een klein stukje van het glas is afgebroken. Na een fijne terugreis, waarbij ook een stukje offroad niet ontbrak, staat de teller op zo'n 165 kilometer. Een mooie eerste dag!

Vraag: Is dit een hoog zadel? Kan hier een laag zadel op? Zo ja, waar vind ik die?

Edit:

Wel leuk om te vermelden wat er op en bij zit!
- 1994 Africa Twin RD07, ±81.000km gelopen
- Spanningsindicator (geschakeld aan de verlichting, verlicht display)
- Tripmaster
- Handvatverwarming
- Handkappen
- Tanktas
- Toptasje achterop
- Twee grote aluminium zijkoffers
- Middenbok
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2018, 22:47 door RobinD »

Offline frankie

welkom
Je zult niet teleurgesteld zijn in een Africa Twin
Het zijn fantastische motoren, en ik geniet iedere dag nog van de mijne

Veel plezier ermee
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Waffie

 ;D
Onzin

de Transalp is zeker  zo prettig maar neem niet weg dat ook de twin een fijne reisgezel zal zijn.
leer hem kennen in voor en tegenspoed
En de band zal hechter  naarmate de tijd voorbij gaat
zorg er goed voor en de motor zal je met plezier thuis brengen

off road rijden kan leuk zijn maar vraagt dan wel meer liefde in orderhoud


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline James Bond

Welkom en groeten uit Twente. Mooie motor !
Volgens mij is jouw zadel niet meer origineel en lijkt de "kuil"  minder dan origineel. Daardoor enkele cm hoger denk ik.
Bij een zadelmaker is dit te veranderen. Is de motor dan nog niet te hoog en te zwaar voor jou ?. En als je straks aan het reizen bent in heuvel/bergachtig gebied waar alles een helling en kuilen heeft in alle richtingen ?. Hoe ga je dat doen ?.
Succes met jouw AT, maar misschien was een TA600 (zilverkleurig blok en schijf voor) een betere keus qua handelbaarheid. Alleen op de snelweg lijkt de AT mij beter, (ze missen allen een 6e versnelling) maar voor het overige rijdt een 600 supergoed en is lager en lichter dan de AT. Wij hebben ook een TA600 gehad, die bleek helaas te hoog voor mijn vrouw. Onzekerheid bij verkeersdrempels, molgoten etc etc. Een TA650 is volgens mij weer hoger dan de 600.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 09:24 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline RobinD

Ik kom er net achter dat er een schroefveer onder zit met instelbare demper. Volgens mij wordt de motor nog wat lager als de veer ingedraaid wordt of niet?

Vanmorgen keek ik in de koffers die er bij zaten, deze bevatte:
- Reserve brandstofpomp
- Bougies
- Kettingsmeersysteem en olie voor twee klimaten
- Motorolie
- Bandenlichter en reparatiesetje
- Lucht cartridge
- Een bus lekstopschuim

Best slordig dat ik dat niet eerder had gezien ???
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 11:10 door RobinD »

Offline V-Twin

Als alleen het oranje glaasje van hget knipperlicht stuk is kan ik je wel aan een andere helpen.
Mail me ff op: awvanalphen apenstraatje gmail.com

Offline RobinD

Inmiddels zo'n 700km er op zitten. Wat een geweldig ding is het! Het vertrouwen begint te groeien.

Olie, oliefilter en luchtfilter is inmiddels vervangen. Een paar dagen geleden ook even de remvloeistof ververst, daar kwam smerige zooi uit. Blij dat dat gedaan is..

Offroad is ook al gelukt, wel even wennen aan het gewicht natuurlijk.

Offline Sandra

Je zou ook de voorpoten om te beginnen 20mm door kunnen laten steken. Scheelt weer iets aan hoogte. De wegligging verbeterd er zelfs van, en het is nauwelijks te zien. Een goedkope manier om iets lager te zitten. Ik denk ook dat jij een verhoogd zadel hebt. Wellicht een idee om te ruilen, er zijn denk ik best genoeg lange rijders die een verhoogd zadel zouden willen.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline RobinD

Je zou ook de voorpoten om te beginnen 20mm door kunnen laten steken. Scheelt weer iets aan hoogte. De wegligging verbeterd er zelfs van, en het is nauwelijks te zien. Een goedkope manier om iets lager te zitten. Ik denk ook dat jij een verhoogd zadel hebt. Wellicht een idee om te ruilen, er zijn denk ik best genoeg lange rijders die een verhoogd zadel zouden willen.

De poten steken nu zo'n 10mm door, ik zal eens proberen wat 20mm doet. De achterveer kan ook nog 20mm ingeschroefd worden, dat zal in rijhoogte ook veel uitmaken.

Het zadel bevalt me eigenlijk juist erg goed. De afstand tot de voetsteunen en de manier hoe mijn knieën de tank raken zijn precies goed.

Offline Floris

De achterveer kan ook nog 20mm ingeschroefd worden, dat zal in rijhoogte ook veel uitmaken.


Dat is niet waar. Het schroeven aan de veer verlaagt of verhoogt de voorspanning, de lengte van de schokbreker verandert daar niet door.

Voor het verlagen van je motor bestaan speciale verlagingssetjes.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 23:22 door Floris »
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline EvW1985

Re: Nieuwe rijder, "nieuwe" motor - Mijn begin met de Africa Twin 750
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2018, 13:28 »
Toch verander je de rijhoogte ook door de voorspanning aan te passen. Je past in feite de verhouding tussen positieve en negatieve veerweg aan. Instellen van meer voorspanning = achterkant omhoog drukken

Offline jagerb

Re: Nieuwe rijder, "nieuwe" motor - Mijn begin met de Africa Twin 750
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2018, 14:41 »
Toch verander je de rijhoogte ook door de voorspanning aan te passen. Je past in feite de verhouding tussen positieve en negatieve veerweg aan. Instellen van meer voorspanning = achterkant omhoog drukken

Exact. Bij mijn Alp was dit ook het geval. De stelringen waren volledig omhoog getikt waardoor hij aanzienlijk lager stond.

De lengte van de schokbreker veranderd inderdaad niet, maar wel hoe ver de motor op zijn eigen gewicht(+ jouw gewicht) inzakt.

Offline Brombeer

Re: Nieuwe rijder, "nieuwe" motor - Mijn begin met de Africa Twin 750
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli 2018, 12:50 »

Neej.

Als je de voorpoten doorsteekt, verander je niks aan de voorspanning e.g. static en/of dynamic sag.

Als je de veer achter slapper zet, verander je de static & dynamic sag en verander je het (weg)gedrag in negatieve zin. Het kan zelfs gevaarlijk zijn..


Hier mijn 'Post-it'-memo in wordpad w.b. veer-afstelling:

Static & dynamic sag XRV 750 (en andere zware allroads)

Veerweg V: 220mm

Veerweg A: 214mm

-----------------------------

Static sag V: 35mm

Static sag A: 25mm

-----------------------------

Dynamic sag V: 35-40% veerweg (= 77 - 88mm)

Dynamic sag A: 35-40% veerweg (= 75 - 85mm)

-----------------------------

Als aan de hand van static sag de dynamic sag te groot (of te klein) blijft
is een andere veersterkte nodig!


Bron: HK-Suspension - Tiel




V=vóór en A = achter.

Static sag = doorhang onder motorgewicht; dynamic sag is doorhang met rijder erop.

De static sag (doorhang onder eigen gewicht) is allesbepalend!


Brom
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 12:54 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline RobinD

Re: Nieuwe rijder, "nieuwe" motor - Mijn begin met de Africa Twin 750
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2018, 17:54 »
Nu zo'n 1000km gereden.

Hier een filmpje! https://www.youtube.com/watch?v=-Hvi8gosKqY

Offline EDxrv

Re: Nieuwe rijder, "nieuwe" motor - Mijn begin met de Africa Twin 750
« Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2018, 08:46 »
Africa Twin is beste allroad.  (xt660 is ook heel goed met abs, maar niet zo mooi) Mijn eerste oeps ervaring was met Varadero nog beetje rollend en stuur scheef de voorrem inknijpen en op de grond belanden. Snel dat lompe ding optillen, niemand had het gezien.