Auteur Topic: Eerste motor aangeschaft - TA 600  (gelezen 1412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline danismid

Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Gepost op: 12 juni 2018, 20:12 »
Afgelopen januari mijn motorrijbewijs gehaald, had het nooit verwacht dat ik dit zou gaan doen maar door veel enthousiaste collega's toch warmgelopen. Tijdens lessen al veel georiënteerd op een geschikte beginnersmotor, ook hierin mij enigszins laten sturen richting Honda en al snel viel ik voor de Transalp, waarbij ik het 600 model erg tof vind.

Twee weken terug was het eindelijk zover en kon ik bij een dealer een proefrit maken. Proefrit beviel goed dus de knoop was snel doorgehakt. Na enige voorbereiding middels de technische boeken en de aankoopchecklist van TCN toch nog enigzins beslagen ten ijs gekomen ondanks mijn beperkte kennis van motoren.  Nu bezitter van een Transalp 600 bj 1998. Ondanks obstakels; geen stalling, geen sleutelplek, hoog risico op diefstal midden in de stad toch maar de gok gewaagd, immers moet het geleerde wel in de praktijk worden gebracht. Gebruiken zal ik hem waarschijnlijk afwisselend voor woon-werkverkeer en met name om de weekenden naar het noorden te rijden.

Ik hoop het kleine onderhoud in ieder geval zelf te doen en wil hier binnenkort mee beginnen (olie, oliefilter, luchtfilter, koelvloeistof etc), hiervoor zijn nog wel wat spullen (gereedschap etc) nodig, improvisatie t.a.v. de locatie waar ik dit kan doen en natuurlijk de nodige tijd. Enige defect dat ik tot nu toe heb gevonden is dat de grootlichtschakelaar het niet meer doet, ik heb al gelezen dat dit waarschijnlijk een kwestie is van reiniging.  Ik vind het ontzettend leuk dat er voor dit leuke model zo'n actieve club is en in de hoop veel te kunnen leren over mijn fiets gelijk lid geworden. 

Tips en vragen zijn van harte welkom.

Groet,
Daniël

Groet,
Daniël

PD10 1998

Offline Oldtimer

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2018, 20:31 »
Welkom hier Daniel en mooie pd10 heb je.
We zien alleen niet in welk deel van het land je woont.
Belangrijk om je de juiste adviezen en adressen aan te reiken.
Grt
Oldie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline EvW1985

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2018, 20:42 »
Welkom! En veel rij- en sleutelplezier toegewenst 🙂

Offline danismid

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2018, 21:21 »
Dank! Ik ben zelf op dit moment woonachtig in Amsterdam, maar ben in de weekenden ook regelmatig in Friesland te vinden.
Groet,
Daniël

PD10 1998

Offline ChrisvdSchoot

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2018, 21:42 »
Welkom, prima motor om mee te starten en succes met de klusjes.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Floris

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2018, 22:07 »
Ik ben op dit moment woonachtig in Amsterdam

Aha een dorpsgenoot, welkom.
Zet je motor dubbel op slot: met ketting aan een paal + een schijfremslot.


Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Steffie

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2018, 09:54 »
Aha.
Hierbij ook welkom vanuit Mokum.
Juiste advies van Floris.
Altijd vast zetten aan een dikke paal.
Heb zelf een dik stalen oog aan de gevel geschroefd met keilbouten en de koppen van die keilbouten vast gelast aan de plaat waar het oog op gelast zit.
Daar gaat dan een ketting met schakels van 16mm door en die door mijn achterwiel.
En dan maar blijven hopen dat ie er morgen nog staat.
Waar in Mokum zit je?
Ik zit in west.

Steffie.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline danismid

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2018, 18:04 »
Bedankt voor de goede adviezen. Dacht redelijk goed voorbereid te zijn. Had een art4 schijfremslot en een art 5 ketting gekocht, helaas leert men aldoende en was het slot te dik voor door mijn remschijven en blijkt de ketting met 1.20 toch wat aan de korte kant. Ik zal nog een oplossing moeten zoeken. Woon zelf voorlopig nog in centrum maar ga er binnenkort waarschijnlijk weg, een garage zou prettig zijn bij de volgende woning maar de vraag is of dat lukt.
Groet,
Daniël

PD10 1998

Offline DPC

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2018, 19:19 »
Welkom Daniel,

Misschien een goede optie wat betreft het sleutelen. Ga langs bij een clubdealer.
Heb je alles bij de hand, kan je zelf sleutelen of met begeleiding.
Je betaalt wel wat voor de huur van brug/gereedschap, maar alles onder perfecte supervisie.
En je komt altijd wel een tegenvaller tegen (he Ad) en dan ben je blij dat je niet op straat sta te tobben.
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline danismid

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2018, 22:32 »
Ja meen daar al iets over te hebben gelezen en was al aan het zoeken naar informatie erover, maar nog niks kunnen vinden. Waar kan ik hier iets over vinden, klinkt namelijk heel aantrekkelijk.
Groet,
Daniël

PD10 1998

Offline Sandra

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2018, 22:33 »
Bedankt voor de goede adviezen. Dacht redelijk goed voorbereid te zijn. Had een art4 schijfremslot en een art 5 ketting gekocht, helaas leert men aldoende en was het slot te dik voor door mijn remschijven en blijkt de ketting met 1.20 toch wat aan de korte kant. Ik zal nog een oplossing moeten zoeken. Woon zelf voorlopig nog in centrum maar ga er binnenkort waarschijnlijk weg, een garage zou prettig zijn bij de volgende woning maar de vraag is of dat lukt.
Bewaar de bonnetjes van die sloten goed!! Is tegenwoordig ook een eis van verzekeringen.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline danismid

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2018, 23:16 »
Met de nodige gêne plaats ik een update. Afgelopen vrijdag slechts een krappe 3 weken na aanschaf mijn eerst schuiver gemaakt. Al 3 keer op en neer getuft naar Friesland maar uiteraard gebeurt de ongein bij mij om de hoek. Afgelopen vrijdag reed ik op een kruispunt in Amsterdam waar ze behoorlijk aan het verbouwen zijn, later die dag zouden de stoplichten weer aangaan maar op moment van mijn passeren stonden er nog verkeersregelaars. Ik krijg een oprijteken van een verkeersregelaars en zie aan mijn rechterhand op de kruisende weg een meute wachtende fietsers staan wachten met een andere verkeersregelaar ervoor midden op de rijbaan. Net voordat ik het kruisingsvlak op kom zie ik hoe een snorfietser de verkeersregelaar en de meute fietsers rechts passeert en mijn rijlijn wilt kruisen. Helaas kickte mijn survivalreactie te hard in en maakte ik, als groene beginner, een te enthousiaste noodstop. Hierbij is mijn voorrem uiteraard geblokkeerd en mijn Transalp op zijn rechterzijkant terecht gekomen. Schade aan mijzelf afwezig, schade aan mijn ego en mijn fiets behoorlijk. Een schadeclaim bij de verzekering van de tegenpartij loopt, maar dit wordt nog een groot gevecht zoals ik het nu inschat. Getuigen zijn helaas als je weer wat bij je positieven bent vaak al weg en de verkeersregelaars waren zelf dusdanig onder de indruk en beheersten dusdanig weinig ABN dat ik me afvraag of ik wat aan ze zal hebben als dit verhaal een staartje krijgt.

Kortom een koude kermis, zeker omdat het schuldgevoel naar mijn fiets die ruim 20 jaar door vorige eigenaren in goede staat is gehouden en nu door mij in 3 weken tijd tot schade is gereden enorm is. Saillant detail een mede TCN lid was als een van de eerst ter plaatse om mij overeind te helpen, waarvoor hulde.

Maar goedm alles weer een leerschool, even het verloop van de kwestie afwachten en dan gauw kijken hoe de boel weer enigszin te herstellen is.

Een door mijzelf opgemaakte inventarisatie van de schade aan mijn motorfiets en accessoires leverde het volgende op.
-Multipele breuken aan het plastic van de kuip zowel aan de voorkuip als aan een van de zijdelen.
-Schade aan de voorkuip waardoor de voorruit losser lijkt te zitten.
-Lakschade en vervorming van de rechter valbeugel, heeft zich in een zijkap geponst met een breuk tot gevolg.
-Schade aan de ophanging van de rechterpedaal en de rempedaal van de achterrem in het frame waardoor zowel de pedaal als de rempedaal niet meer bruikbaar zijn en de achterrem niet te bedienen is en het voertuig nu niet bruikbaar is.
-Ernstige vervorming van de rechterpedaal en de rempedaal van de achterrem.
-Een verbogen en beschadigde richtingaanwijzer aan de rechterzijde.
Groet,
Daniël

PD10 1998

Offline honda2x

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2018, 10:14 »
Dat is knap kl........    :(    zonde van die mooi fiets  het rempedaal is misschien nog terug te buigen ? anders heb ik er nog 1 voor rijd de motor nog anders kun je  is deze kant op komen in Noord-Holland .

maak anders even wat foto's van de schade voor meedenken

groetjes Frits

Offline SylAlp

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2018, 11:03 »
Wat een nare val voor jou. Te abrupt remmen om een ongeluk met een ander die geen voorrang had te vermijden. Wat je is gelukt, als ik je (leuk en helder geschreven) verhaal lees. Delen van je motor zijn ook beschadigd door de valbeugel die verboog? Dan heb je een flinke schuiver gemaakt. Gelukkig ben je bij je hier bij een club waar hulp in de vorm van adviezen of onderdelen vast en zeker niet uit zal blijven. En dit is je kans om wat te leren sleutelen. Ieder nadeel heb zn voordeel om met jouw stadsgenoot te spreken. Gelukkig ben je zelf onbeschadigd. En die snorfietser waarschijnlijk ook.
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Mama Africa

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2018, 15:24 »
Hi Daniël,

Ik denk dat ik genoeg heb gezien om te kunnen getuigen voor jouw onschuld mocht dat nog nodig zijn. Ik stuur je even mijn mobiele nummer in een pb.

Zoals het eruit zag heb je een klein scheurtje in je topkuip waardoor het misschien lijkt alsof je windscherm wat losser zit? Die topkuip lijkt in ieder geval wel repareerbaar...

Wellicht dat iemand hier wat meer licht kan schijnen op die kleine lekkage die er was...? Er kwam (hoewel weinig) doorzichtige vloeistof uit de motor die heel lichtjes naar rotte eieren rook en erg kristallerig zuur smaakte: Accuzuur?
I don't want a pickle, I just want ride on my motorcikle. I don't want to die, I just want a ride on my motorcy.........cle

Offline Bruudmartijn

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2018, 17:34 »
Hey daniël.

Zuur zon ongeluk. Belangrijkste blijft dat je zelf niks mankeert. Tuurlijk is het kl... Van de motor maar die is te vervangen zeggen ze. Jij niet ;)  .

Als de motor op zn kant ligt kan er via de overstort van de tank via een slang bij je achterbrug wat benzine weg vloeien. (helaas van de week mijn motor op zn zij moeten leggen omdat ik verkeerd opstapte en hem niet hield)
Het zou benzine kunnen zijn maar dat ruik je vrijwel meteen.

Accu zuur kristalt na mij weten niet. Maar voel je wel binnen 1 minuut als je het aanraakt met blote handen. Buitend gevoel. En krijg je het op kleding zit er vaak een gat in binnen een dag.

Zou het mischien niet wat koelvloeistof zijn?

Ik weet niet waar je vandaan komt maar als ik je ergens mee kan helpen doe ik dat graag voor. Kom zelf uit oud heusden. Ligt tusse waalwijk en den bosch.

Offline Mama Africa

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #16 Gepost op: 26 juni 2018, 17:54 »

Als de motor op zn kant ligt kan er via de overstort van de tank via een slang bij je achterbrug wat benzine weg vloeien. (helaas van de week mijn motor op zn zij moeten leggen omdat ik verkeerd opstapte en hem niet hield)
Het zou benzine kunnen zijn maar dat ruik je vrijwel meteen.

Accu zuur kristalt na mij weten niet. Maar voel je wel binnen 1 minuut als je het aanraakt met blote handen. Buitend gevoel. En krijg je het op kleding zit er vaak een gat in binnen een dag.

Zou het mischien niet wat koelvloeistof zijn?

Benzine was het sowieso niet nee. Dacht ook acuuzuur of koelvloeistof maar ik heb geen idee hoe dat smaakt 😆 als het koelvloeistof was is er weinig aan de hand :)
I don't want a pickle, I just want ride on my motorcikle. I don't want to die, I just want a ride on my motorcy.........cle

Offline Oldtimer

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #17 Gepost op: 26 juni 2018, 18:16 »
Accuzuur ruikt naar rotte eieren en koelvloeistof smaakt wat zoetig.
Ik zou alleen niet aan accuzuur proeven  ;)

Maar mocht je wat onderdelen nodig hebben of assistentie bij het herstellen van het plaatwerk hoor ik dat wel.
Rem pedaal en bevestiging heb ik nog wel liggen.
wel even aangeven welk bouwjaar.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline danismid

Re: Eerste motor aangeschaft - TA 600
« Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2018, 23:19 »
Bedankt allemaal voor de opbeurende reacties en het actieve meedenken, dit waardeer ik ten zeerste. Een en ander ligt nu ter overweging bij de verzekeraar van de tegenpartij, als hier wat meer duidelijkheid over is wil ik kijken hoe het herstel vorm te geven, dit het liefst in overleg met een van de clubdealers. ik zal van de week proberen nog wat foto's te maken van de schade. Het gaat om een pd10 uit 98.
Groet,
Daniël

PD10 1998