Auteur Topic: Pijn in de rug  (gelezen 26488 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Miquel

Pijn in de rug
« Gepost op: 03 juli 2009, 22:48 »
Ik heb sinds enige tijd last van mijn rug na het rijden op mijn A.T.  In eerste instantie dacht ik dat het andere oorzaak had maar ik rij nu een paar dagen met de auto naar het werk en heb er bijna geen last meer van. Een motorzaak bij mij in de buurt dacht dat de oorzaak mogelijk komt doordat de voetsteunen vrij ver naar voren staan ????
Zijn hier meer mensen bekent mee, graag jullie advies.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2009, 22:50 door Miquel »
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline mikkola

Re: Pijn in de rug
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2009, 08:22 »
Probeer eens een  niergordel.
Ik heb vroeger op een XT500 een leren gordel gedragen ,die de gewichtheffers ook dragen.Beviel heel goed ,als stevigheid voor de rug.
Op de TA en AT nooit last van de rug gehad.
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline robgoesdakar

Re: Pijn in de rug
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2009, 08:57 »
Zo'n niergordel kan inderdaad helpen bij de manier waarop je zit op de motor.
Persoonlijk draag ik ook een niergordel als ik lange ritten ga maken. En bij offroad. Gewoon een beetje extra steun in je rug.

Maar een vraagjes, heb je de AT al lang ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2009, 09:32 »
Zo'n niergordel kan inderdaad helpen bij de manier waarop je zit op de motor.
Persoonlijk draag ik ook een niergordel als ik lange ritten ga maken. En bij offroad. Gewoon een beetje extra steun in je rug.

Maar een vraagjes, heb je de AT al lang ?

Ik heb mijn A.T. sinds mei 2005
Niergordel ken ik nog uit mijn cross periode, zal het eens proberen.
Misschien komt het nu naar voren naar dat ik al die tijd niet goed op de motor heb gezeten???
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline robgoesdakar

Re: Pijn in de rug
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2009, 10:10 »
ouderdom ? ;)

Kan natuurlijk dat je nooit echt goed gezeten hebt, en dat door allerlei externe omstandigheden het nu net die extra belasting is waar je lichaam tegen protesteerd.
Het is lastig om te oordelen waar het aan ligt. Maar ik kan me niet voorstellen dat het alleen komt van het motorrijden.

Wat ik zelf wel gemerkt heb, is dat ik met mijn reguliere pak (welke over de gewone kleding aan gaat) niet meer mijn beurs e.d. in mijn achterzak van mijn spijkerbroek moet laten zitten als ik een lange rit ga maken. Dat merk ik ook in de onderrug nl.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Geart

Re: Pijn in de rug
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2009, 11:36 »
Het is belangrijk om rechtop te blijven zitten. Als je rechtopzit blijft er een normale holling in de rug (lordose) ter hoogte van LWK (zie plaatje hierboven).
Het wil wel gebeuren dat je houding ongunstig verandert: bij vermoeidheid, lang tegen de wind in hangen, veel hard accelereren met voorover gaan zitten (en je kont naar achteren rollen) of gewoon ingezakt gaat zitten. De holling verdwijnt dan en de spieren die de wervels normaal gespreken mooi in positie houden worden anders belast en soms overbelast. De klachten die je ervaart heten in de volksmond "spierpijn".
Een mooi voorbeeld van veranderde belasting is overigens, zoals hierboven staat, de portemonaie of de huissleutels in de broekzak laten zitten. Hierdoor zoek je onwillekeurig een andere houding.
Ik heb geen ervaring met een niergordel. Ik denk dat een niergordel te als het ware helpt herinneren aan het handhaven van een goede rechtopzit. Voor je nieren doet zo'n gordel overigens niets (voor het geval er nog steeds mensen zijn die denken dat je wandelende nieren krijgt van motorrijden).

Grtz.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2009, 11:38 door Geart »
Groetnis út Grou!

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2009, 20:35 »
Geart Als ik je verhaal zo lees dan klopt het wel ik heb het voornamelijk als ik terug rij van mijn werk (vermoeidheid).
Ik ga idd met gebogen rug op de motor zitten.
Nu de vraag wat kan ik er aan doen: Zijn stuurverhogers een optie met mijn lengte van 1m94.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Geart

Re: Pijn in de rug
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2009, 22:02 »
Hola Miquel: Ik ben zelf korter en ik heb tamelijk korte benen. Ik zit in het kuiltje van het zadel. Op die plek wordt je min of meer gedwongen mooi rechtop te zitten.
Ik vermoed dat je met jouw lengte de neiging hebt om meer achter op het zadel te gaan zitten. Ik heb de indruk dat dat ook meespeelt in het ronden van de rug.
Ik denk dat een combinatie van een verhoging van het zadel en verhoging van het stuur, ws in combinatie met ook een wat hoger scherm, een oplossing zou kunnen zijn.
Ik stel me voor dat er in de club leden zijn met dergelijke modificaties.
Misschien eens uitproberen.

Grtz, Geart
Groetnis út Grou!

Offline Two Plugs

Re: Pijn in de rug
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2009, 23:34 »
Hier ook zo'n rugpatient. Handig, dat mailtje van Danny...

De L1 (L=lendewervel) bestaat bij mij niet meer (verbrijzelt tijdens een motorongeval) en is middels een staalcontructie verbonden met de Th12 (Th=Thorax, borstwervels) en de L2.

Resultaat van het ongeval is overigens dat een motor als een Twin, Alp of Dero voor mij de ideale keuze is vanwege de 'rechtop' zithouding. Maar daar was ik ivm mijn lengte (2,04 m) voor mijn ongeval in 1994 al achter gekomen...

Wel heb ik de motor aangepast: stuurverhogers van 2,5 cm, aangepaste vering (Technoflex) en sinds 2 dagen een extra verhoogt zadel (gevalletje vandalisme tijdens onze vakantie). Mijn huidige fiets (een Dero van 2004) was de eerste Honda waarvan ik de standaard vering véél te hard vond waardoor ik dus idd rugklachten kreeg.

De niergordel is een attribuut waar ik sowieso niet meer zonder rij. Maar dat staat los van mijn rugletsel. Hierbij is het net als rijden met gehoorbescherming: ben je er eenmaal aan gewend, wil je nooit meer zonder.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline mrpink

Re: Pijn in de rug
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2009, 10:02 »
Handig dit topic! Ook ik heb namelijk last van mijn rug, maar eigenlijk alleen bij stukken op de snelweg voor langer dan een uur. Zeker bij mijn laatste reis, waarbij ik alleen op de terugweg snelweg reed, kwam het naar voren. Daarnaast vind ik het zadel van mijn alp, allesbehalve dan comfortabel bij lange snelwegritten. Na een tijdje doet alles pijn en ga je maar even staan, of helemaal achterop zitten of op de tanktas liggen en met 1 hand sturen. Dus misschien ook maar eens een niergordel gaan proberen voor de rugklachten.

Ik zag nog bij Motozoom dit gelzadel: http://www.motozoom.nl/indexNieuwsbrief.cfm?weeknummer=200926&bestelnummer=10008405


Offline kenny013

Re: Pijn in de rug
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2009, 12:07 »
Geart Als ik je verhaal zo lees dan klopt het wel ik heb het voornamelijk als ik terug rij van mijn werk (vermoeidheid).
Ik ga idd met gebogen rug op de motor zitten.
Nu de vraag wat kan ik er aan doen: Zijn stuurverhogers een optie met mijn lengte van 1m94.

Ik herken het probleem, wat je er aan kan doen is continu je houding in de gaten houden.
Zoals al beschreven een AT heeft een "recht op zit houding" deze moet jezelf aannemen, door vermoeidheid of een verkeerde standaard zithouding ga je met een bolle rug zitten, dat resulteerd in rugpijn.
Zal hetzelfde effect zijn als een tijdje "fout" gaan zitten op een kruk, resulteerd ook in rugpijn.
Ik heb (1,90) 3,5 cm stuurverhogers, ivm allroad en 4 cm verhoogt zadel, dit wegens last van m'n knieën (hoek < 90 graden)  voor die aanpassingen ook geen rugpijn.
Zelfs (Vooral) niet gedurende een reis van 6 maanden zonder deze aanpassingen, traint je rugspieren en neemt dan automatisch een goede zithouding aan, da's dus misschien een oplossing  ;D .
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline delange33

Re: Pijn in de rug
« Reactie #11 Gepost op: 07 juli 2009, 18:51 »
Hier ook zo'n rugpatient. Handig, dat mailtje van Danny...

De L1 (L=lendewervel) bestaat bij mij niet meer (verbrijzelt tijdens een motorongeval) en is middels een staalcontructie verbonden met de Th12 (Th=Thorax, borstwervels) en de L2.

Resultaat van het ongeval is overigens dat een motor als een Twin, Alp of Dero voor mij de ideale keuze is vanwege de 'rechtop' zithouding. Maar daar was ik ivm mijn lengte (2,04 m) voor mijn ongeval in 1994 al achter gekomen...

Wel heb ik de motor aangepast: stuurverhogers van 2,5 cm, aangepaste vering (Technoflex) en sinds 2 dagen een extra verhoogt zadel (gevalletje vandalisme tijdens onze vakantie). Mijn huidige fiets (een Dero van 2004) was de eerste Honda waarvan ik de standaard vering véél te hard vond waardoor ik dus idd rugklachten kreeg.

De niergordel is een attribuut waar ik sowieso niet meer zonder rij. Maar dat staat los van mijn rugletsel. Hierbij is het net als rijden met gehoorbescherming: ben je er eenmaal aan gewend, wil je nooit meer zonder.

Hey Bernard, hoe bevalt je nieuwe zadel ivm hoogte ruitje ect.?

Marc.
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline V-Twin

Re: Pijn in de rug
« Reactie #12 Gepost op: 07 juli 2009, 20:35 »
IK ben een fervente AT RD04 rijder en heb meerdere malen een meerdaagse tocht gemaakt zonder pijn in de rug. Begin dit jaar een RD07A voor d'r bij gekocht en vanuit Brabant naar huis, nog geen uur rijden wist ik niet hoe ik moest zitten. Wat een drama. Heb me goed georiënteerd over hoe en wat etc en heb het zadel drastisch laten aanpassen, hoger en breder, niet standaard zoals vaak gebeurt maar echt maatwerk met tussentijds passen. Nadien naar Beieren gereden, ITT, en geen klachten ook geen schouderklachten gehad. Aanpassen van vering, zadel en stuurhoogte is lonend en velerlei opzicht.
In één van de eerste nummers van de Transalper voor 2010 zal ik samen met Nikotech een artikel schrijven met allerhande do's en dont's mbt het aanpassen van een motorzadel. Kan je hier niet op wachten neem dan contact op met Tiger Leathers in Den Haag. Nu zullen anderen roepen ja maar die en die doen het ook. Allemaal waar maar als ik m'n zadel laat aanpassen, wat een paar knaken kost, dan wil ik een optimaal resultaat en niet een standaard verhoging / verbreding. Maar goed iedereen moet hierin z'n eigen keuzes maken nietwaar?
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 20:37 door V-Twin »

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2009, 22:29 »
Ik ben bang dat ik straks vele 100 en euro,s ga instoppen en ik het gewenste resultaat niet haal.
Vanmiddag heb ik op een Honda VTR firestorm en een Honda VFR gezeten en op deze motoren zit ik met gestrekte rug en dat voelt beter aan.

Morgen ga ik het iig weer (sinds 1 week niet te hebben gereden) proberen met nierband en probeer iets anders op de motor te gaan zitten. :-\
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 22:35 door Miquel »
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #14 Gepost op: 08 juli 2009, 22:56 »
Vandaag met nierband gereden en meer op mijn houding gelet. Ik kwam niet gebroken thuis vanmiddag ;D
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Two Plugs

Re: Pijn in de rug
« Reactie #15 Gepost op: 09 juli 2009, 11:30 »
Update voor wat betreft het aangepaste (verhoogde) dero zadel: Dit weekeinde 200 km achter elkaar gereden. Kan er dus nog niet erg veel over zeggen. Maar eerste indruk is goed, zowel voor de zithouding als turbulentie (zit nu iets hoger maar hoef de ruit niet hoger te plaatsen)

Miquel: Fijn dat de niergordeltruck prima werkt!  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2009, 21:48 »
Update voor wat betreft het aangepaste (verhoogde) dero zadel: Dit weekeinde 200 km achter elkaar gereden. Kan er dus nog niet erg veel over zeggen. Maar eerste indruk is goed, zowel voor de zithouding als turbulentie (zit nu iets hoger maar hoef de ruit niet hoger te plaatsen)

Miquel: Fijn dat de niergordeltruck prima werkt!  ;)

Bernard: zou ik (met mijn lengte van 1m94) op een Varadero beter zitten dan op een A.T.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline V-Twin

Re: Pijn in de rug
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2009, 14:00 »
@ Miguel,

Als je het schuim van het originele zadel aanpast krijg je een stuk betere zithouding. Ga je dan ook nog verhogen en verbreden en stuur verhogers max 20 mm monteren krijg je een compleet andere motor. De kosten vallen, in verhouding tot vele andere opties echt reuze mee.

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2009, 21:36 »
@ Miguel,

Als je het schuim van het originele zadel aanpast krijg je een stuk betere zithouding. Ga je dan ook nog verhogen en verbreden en stuur verhogers max 20 mm monteren krijg je een compleet andere motor. De kosten vallen, in verhouding tot vele andere opties echt reuze mee.

Ik heb vandaag het stuur iets meer naar voren gezet en merkte dat ik veel rechter op de motor zat. Zadel heb ik net een half jaar geleden opnieuw laten bekleden :( Stuurverhogers heb ik ook aan zitten denken aangezien ik het stuur verder naar voren heb staan de stuureinden ook iets hoger(vlakker) staan.

ps ik ga in mijn vakantie iig geval een keer rijden op een Varadero.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Africaanse Twins

Re: Pijn in de rug
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2009, 21:04 »
Citaat
Ik zag nog bij Motozoom dit gelzadel: http://www.motozoom.nl/indexNieuwsbrief.cfm?weeknummer=200926&bestelnummer=10008405

Iemand ervaring??

Lijkt mij op het eerste gezicht een goede oplossing voor het tegengaan van een dooie kont.

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #20 Gepost op: 01 augustus 2009, 20:07 »
Ik ben inmiddels bij de fysiotherapeut geweest (aangezien ik meer last kreeg met werken) en er is uitgekomen dat ik de spieren in mijn bovenrug erg gespannen heb (oud werk stress). Het is op te lossen doormiddel van oefeningen. Mijn motor had ik te koop gezet hier op het forum maar heb  besloten hem lekker te houden. Ik kan moeilijk afstand doen van mijn trouwe AT ;D
Met het zadel ga ik iig een keer langs kommerparts.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2009, 20:10 door Miquel »
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Frenkie H

Re: Pijn in de rug
« Reactie #21 Gepost op: 01 augustus 2009, 21:54 »
een keer lekker laten masseren?  ;D

frank

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #22 Gepost op: 01 augustus 2009, 22:31 »
een keer lekker laten masseren?  ;D

frank

Gaat Donderdag gebeuren ;)
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Frenkie H

Re: Pijn in de rug
« Reactie #23 Gepost op: 02 augustus 2009, 12:40 »
Citaat
itaat van: Frenkie H op Gisteren om 21:54

    een keer lekker laten masseren?  ;D

    frank


Gaat Donderdag gebeuren ;)
maak me gek  ;D

frank

Offline V-Twin

Re: Pijn in de rug
« Reactie #24 Gepost op: 02 augustus 2009, 15:50 »
Iemand ervaring??Lijkt mij op het eerste gezicht een goede oplossing voor het tegengaan van een dooie kont.

Ik zou aan een gelzadel niet beginnen. Leg er evt een paar Euro bij en koop een AirHawk.
Beter, ingeval van een AT, is om het schuim aan te laten passen. Met een gelkussen of een Airhawk krijg je geen andere zithouding maar werkt het alleen comfort verhogend.
Nadeel gel is:
- het gaat lek alleen wanneer dat is de vraag
- 's-winters krijg je dood vlees op je kont omdat het dan werk als een ice-pack

Realiseer je dat je ook moet leren zitten op een motor net zoals dat geldt voor een fiets. Rij je zo af en toe een rondje om de kerk en een keer een tochtje van 150 km dan krijg je geen 'zitvlees' met zadelpijn als gevolg. Klinkt lullig maar zo werkt het wel.

Offline Africaanse Twins

Re: Pijn in de rug
« Reactie #25 Gepost op: 08 augustus 2009, 22:27 »
http://www.airhawk.nl/lite.php

"Het airhawk kussen geeft je het gevoel dat je drijft op water"

Lijkt mij dat je dan op en neer gaat "schuiven", mmm...
Weet iemand een verkooppunt waar ik eens proef kan zitten?

Offline V-Twin

Re: Pijn in de rug
« Reactie #26 Gepost op: 09 augustus 2009, 11:21 »
Airhawk verkoop verloopt via Motoport vestigingen en daar kan je ook proefzitten. Het gaat om slechts een minimale hoeveelheid lucht. Veel gebruikers blazen er aanvankelijk te veel lucht in het kussen met het effect wat jij beschrijft. Ik ken verschillende personen die het gebruiken en die zijn er, ook na aanvankelijke twijfels, er nu laaiend enthousiast over.

Offline kenny013

Re: Pijn in de rug
« Reactie #27 Gepost op: 09 augustus 2009, 16:34 »
Is dit misschien iets   :D
Voor meer inventieve oplossingen zie http://thereifixedit.com
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #28 Gepost op: 11 november 2009, 20:16 »
Na bijna 4 weken niet te hebben gereden op mijn AT geen rugpijn meer gehad. Afgelopen maandag weer voor het eerst gereden. Bij aankomst op mijn werk voelde ik mijn rug alweer en voel mijn rug nu nog steeds.
Ik wordt er echt helemaal simpel van en heb het momenteel wel een beetje gehad. :-[ >:(
Wie weet nog wat (zonder gelijk 100den euro,s er in te moeten stoppen)
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Geart

Re: Pijn in de rug
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2009, 20:37 »
Laat je fysiotherapeut eens kijken naar je zithouding...
Gerichte training, bewuste ontspanning van de spieren misschien.
Ik ben niet zo fysiotherapeuterig, maar soms hebben ze goede tips.
Succes!
Groetnis út Grou!