Auteur Topic: Pijn in de rug  (gelezen 26490 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #30 Gepost op: 11 november 2009, 20:46 »
Laat je fysiotherapeut eens kijken naar je zithouding...
Gerichte training, bewuste ontspanning van de spieren misschien.
Ik ben niet zo fysiotherapeuterig, maar soms hebben ze goede tips.
Succes!

Ik ben al bij de fysio geweest en was in principe ook van de rugpijn af. :-\
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Geart

Re: Pijn in de rug
« Reactie #31 Gepost op: 11 november 2009, 20:54 »
Nu heb je weer een andere houding en dus een andere belasting van spieren.
Ik kan me voorstellen dat je na een tijdje niet te hebben geeden de spieren weer even moet wennen.
Ik had tot in mei een Alp. Daar reed ik geweldig op. Toen ik een Twin kocht heb ik eerst wel eens spijt gehad omdat ik bij langere tochten (langer dan een uur ofzo) last van mijn rug kreeg. Ik herkende de verhalen van de club: niet meer stil kunnen zitten, gaan staan, verzitten, holle rug, bolle rug etc. Inmiddels 8500 km verder heb ik geen klachten meer.
Verder kan ik me voorstellen, theoretisch, dat een gespannen houding (na een valpartij oid) klachten van de rugspieren (of welke spieren dan ook)oplevert. Maar dat soort dingen moet je natuurlijk zelf inschatten. Ook dan kan ws een (sport)fysiotherapeut wel goed werk doen.
Grtz
« Laatst bewerkt op: 11 november 2009, 21:14 door Geart »
Groetnis út Grou!

Offline Bono

Re: Pijn in de rug
« Reactie #32 Gepost op: 11 november 2009, 21:12 »
Vandaag met nierband gereden en meer op mijn houding gelet. Ik kwam niet gebroken thuis vanmiddag ;D

Helpt dit dan niet (meer)?

Verder kan ik me aansluiten bij de reactie van Geart. Mogelijk een gerichtere aanpak van het "probleem" door een (sport)fysio? Of terug naar een Alp? Misschien overstappen naar een Dero?

 

-- Han --

Bassiesbike

  • Gast
Re: Pijn in de rug
« Reactie #33 Gepost op: 12 november 2009, 09:30 »
Als je teruggaat naar een alp, dan heb ik iig het comfortzadel ervoor in de aanbieding  ;D


Offline Gijs

Re: Pijn in de rug
« Reactie #34 Gepost op: 12 november 2009, 10:23 »
Oefeningen oefeningen oefeningen oefeningen. Als je sterke rompspieren hebt hou je het makkelijker vol goed rechtop te blijven zitten, 10 minuten per dag gevarieerd oefenen helpt echt. Spieren kunnen ook werken als een niergordel.

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #35 Gepost op: 12 november 2009, 19:42 »
Helpt dit dan niet (meer)?

Verder kan ik me aansluiten bij de reactie van Geart. Mogelijk een gerichtere aanpak van het "probleem" door een (sport)fysio? Of terug naar een Alp? Misschien overstappen naar een Dero?

Het kan idd zo zijn dat ik weer moet wennen aan de houding op de motor. Maar terug naar een Alp??? die heb ik nooit gehad  ;) een Varadero vindt ik nog steeds een hele mooie motor.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Two Plugs

Re: Pijn in de rug
« Reactie #36 Gepost op: 12 november 2009, 23:06 »
Had een tijdje terug al eens gereageerd, maar zie dat dit draadje idd nog steeds actueel is...

Laat ik je uit de droom halen... Als je op de Twin last van je rug (blijft) houden, gaan die op de Dero ook niet over. Zithouding is het zelfde.

Het enige verschil met de Twin is dat je op de Dero minder last van je achterste gaat krijgen...  ;D

Heb een tijdje terug (n.b. door een 'leenauto'!) enorm last van mijn rug gehad. Complete scheefstand. De oplossing was niet de manuele therapeut die me na mijn ongeval van 'scratch' weer heeft gerevalideerd, maar vreemd genoeg... osteopathie.

Weet niet hoe die osteophaat het heeft gedaan, maar na behandeling één stond ik weer recht, na behandeling twee was ik van de pijn af en behandeling 3 was eigenlijk alleen maar voor de puntjes op de i... Terwijl mijn manuele therapeut al 6 weken bezig was, zonder resultaat...

Kreeg de tip overigens via de vereniging van rugpatienten. Erg interessante vereniging, vooral als je rugklachten chronisch-; of blijvend zijn:

http://www.nvvr.nl/

Met dé Groningse Transalpclubbrul,
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Mense

Re: Pijn in de rug
« Reactie #37 Gepost op: 13 november 2009, 00:00 »
Ben absoluut geen rugdeskundige, maar moet zelf door mijn vnl zittend beroep altijd oppassen voor, zoals ik het noem, een luie rug, ofwel te weinig spiertraining van de rugspieren, waardoor je op een lange rit wat "in elkaar" gaat zitten en je spieren juist verkeerd gaat gebruiken, wat een enorme pijn kan opleveren. Zelf ging ik altijd gewoon een flink eind roeien in een zware boot, maar de sportschool doet ook wonderen. Maak je rug sterk en probeer op de motor steeds een actieve rijhouding aan te houden (rechtop) en waarschijnlijk gaat de pijn vanzelf minder worden. Een niergordel kan hierbij helpen, maar is op de weg feitelijk niet voor ondersteuning, maar om je nieren warm te houden.
succes en.... blijven glimlachen!

Offline Geart

Re: Pijn in de rug
« Reactie #38 Gepost op: 13 november 2009, 20:21 »
Citaat
nieren warm te houden
Hé mense. Ik ben het helemaal met je eens.
Maar neem maar van me aan dat, vóórdat je letterlijk vernikkelt, je nieren de allerlaatste organen zijn die koud worden.
Bij kou vernauwen de bloedvaten in je armen en benen om de circulatie in de kern - waar de vitale organen zich bevinden - in stand te houden. Vandaar ook een klein scrotum bij koude: de ballen worden naar de kern teruggebracht...
Dus wat de gordel met nieren te maken heeft mag Joost weten.
Voreger hoorde je wel van wandelende nieren. Ik heb echt nog nooit een nier aan de wandel gezien en als ze dat wel deden was dat niet te ondervangen met een gordel!
Grtz
Groetnis út Grou!

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #39 Gepost op: 13 november 2009, 21:57 »
Ik wil de motor ook liever niet weg doen ;D ik heb hem inmiddels ook al weer 4,5 jaar in mijn bezit en vindt hem nog steeds de beste motor die ik ooit heb gehad.
Aankomende week eerst maar eens wat vaker gaan rijden en uitproberen.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline cobramarw

Re: Pijn in de rug
« Reactie #40 Gepost op: 14 november 2009, 17:28 »
Heb destijds ook veel last gehad van de rug.
Teveel autorijden (slechte zetel), te weinig sport en een slecht bed waren de oorzaak dat een aantal elementen in de rugkolom begonnen te verkalken en vast raakten.
Wat dan weer als resultaat gaf dat één of meerdere zenuwen begonnen te klemmen.
Waardoor je een andere houding aanneemt om de pijn te verzachten.
Wat een tijdje helpt, tot wanneer die "andere" houding op andere plaatsen klachten genereert.
Op den duur kan je bij manier van spreken kramp in je tenen krijgen doordat er boven iets niet juist zit.

De tussenfasen verhelpen is water naar de zee dragen.
Je moet de oorzaak zelf oplossen.
Dus inderdaad naar de ostheopaat die de boel terug los maakt.
En daarna sport (best zwemmen), 1 minuut per dag "uithangen" om de ruggegraat te ontlasten en terug los te maken, en een goede matras/bed.

Omdat eea natuurlijk niet gedaan wordt keer ik dus om de 4 jaar of zo terug voor, zeg maar, een "preventief onderhoud" bij de ostheopaat.
En ik ben ondertussen al een jaar of 15 van de miserie vanaf  :)

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2009, 19:31 »
Ik heb een afspraak staan voor 27 november bij de ostheopaat, ben benieuwd.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #42 Gepost op: 21 november 2009, 21:19 »
Is er iemand met een A.T die zijn zadel heeft laten verhogen en een lager stuur op zijn twin heeft zitten??? zie foto

Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Nikotech

Re: Pijn in de rug
« Reactie #43 Gepost op: 21 november 2009, 22:39 »
Is er iemand met een A.T die zijn zadel heeft laten verhogen en een lager stuur op zijn twin heeft zitten??? zie foto


Yep,

Wel een 4-5 cm hoger zadel en een 2 cm verhoogd stuur. Zou anders wel erg ver voorover komen te zitten.

Geen idee of je in de buurt woont :)

Heb ze er zelf  niet op zitten, maar hoor goede ervaringen over mijn verlaagde steppies t.a.v. de zithouding.  Er rijden er al verschilende mee rond.

Ik zou zeggen ...... probeer eens wat combinaties tijdens een clubrit met zadel is zo gewisseld.
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #44 Gepost op: 21 november 2009, 23:42 »
Niko, ik ben bang dat ik niet echt in de buurt woon, maar zou wel graag een keer zo,n zadel willen uitproberen.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #45 Gepost op: 28 november 2009, 11:30 »
De osteopaat heeft me helemaal gecheckt  ;D
Mijn rug knakte 2 keer en dat voelde raar, toen ik naar huis reed merkte ik wel verschil in mijn rug. Het grootste probleem is dat ik minder spieren heb aan de rechterzijde van mijn schouderblad als gevolg van een motorcross ongeval in 1996 en dit kan de oorzaak zijn omdat ik mijn arm hoog moet houden op de AT (zeker met stuurverhogers die er nu opzitten). Aangezien ik afgelopen jaar minder heb gereden i.v.m aanschaf van 2e auto ben ik het niet meer gewend.
Ik rij nu dik 4,5 jaar met de twin en nu ik zo terug denk doet het probleem zich voor sinds dat ik de 2e auto heb.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Geart

Re: Pijn in de rug
« Reactie #46 Gepost op: 28 november 2009, 11:32 »
OK. Duidelijk. Spierenkwestie.
Trainen dus... Rijden  ;D of fitness  :-\
Groetnis út Grou!

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #47 Gepost op: 28 november 2009, 11:34 »
OK. Duidelijk. Spierenkwestie.
Trainen dus... Rijden  ;D of fitness  :-\

Denk ik ook hoef ik de AT iig niet weg te doen
Hij is ook wel heel mooi ;D ;D
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Geart

Re: Pijn in de rug
« Reactie #48 Gepost op: 28 november 2009, 11:38 »
Gelukkig en helemaal mee eens.
Mooier en beter zijn ze volgens mij nog niet ontworpen!
Grtz
Groetnis út Grou!

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #49 Gepost op: 28 november 2009, 11:42 »
Gelukkig en helemaal mee eens.
Mooier en beter zijn ze volgens mij nog niet ontworpen!
Grtz

Om het af te maken worden de vorkkappen en het voorspatbord nog zwart of zilver gespoten.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Bono

Re: Pijn in de rug
« Reactie #50 Gepost op: 28 november 2009, 19:28 »
Zwart zou het mooiste staan, vind ik persoonlijk. ::)
-- Han --

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #51 Gepost op: 28 november 2009, 21:14 »
Is er iemand met een A.T die zijn zadel heeft laten verhogen en een lager stuur op zijn twin heeft zitten??? zie foto


Is dat zadel gelijk aan diegene op onderstaande foto????
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline V-Twin

Re: Pijn in de rug
« Reactie #52 Gepost op: 29 november 2009, 12:21 »
Nee Miquel dat is het zeker niet  :)

Tommieh

  • Gast
Re: Pijn in de rug
« Reactie #53 Gepost op: 29 november 2009, 15:10 »
Hallo,

Ik heb afgelopen maand de overstap gemaakt van een VFR naar een Varadero.
Op de vfr afgelopen jaar alleen maar pijn gehad, na een half uur wist ik niet hoe snel ik van de fiets af moest komen om te rekken en te strekken. De 6 jaar ervoor geen last gehad, heel apart. Zal wel komen omdat ik zittend werk doe.

Op de varadero geen last tot nu toe.

Afwachten wat het in lente gaat worden

Offline Bono

Re: Pijn in de rug
« Reactie #54 Gepost op: 29 november 2009, 20:26 »
Op de varadero geen last tot nu toe.

Da's mooi! :))

Afwachten wat het in lente gaat worden.

 ??? Wat is er dan in de lente  ???
-- Han --

Offline Geart

Re: Pijn in de rug
« Reactie #55 Gepost op: 29 november 2009, 20:31 »
Citaat
Wat is er dan in de lente ?

Dan gaat hij weer verder op de VFR...
« Laatst bewerkt op: 29 november 2009, 20:34 door Geart »
Groetnis út Grou!

Offline Bono

Re: Pijn in de rug
« Reactie #56 Gepost op: 29 november 2009, 20:34 »
Dag gaat hij weer op de VFR...

Zou het? Tommieh was toch overgestapt? ???
Of stapt hij mogelijk in de lente "terug" ;D
Kan ik me niet voorstellen... 8)
-- Han --

Offline Miquel

Re: Pijn in de rug
« Reactie #57 Gepost op: 02 december 2009, 22:46 »
Yep,

Wel een 4-5 cm hoger zadel en een 2 cm verhoogd stuur. Zou anders wel erg ver voorover komen te zitten.

Geen idee of je in de buurt woont :)

Heb ze er zelf  niet op zitten, maar hoor goede ervaringen over mijn verlaagde steppies t.a.v. de zithouding.  Er rijden er al verschilende mee rond.

Ik zou zeggen ...... probeer eens wat combinaties tijdens een clubrit met zadel is zo gewisseld.

Niko, heb je dat zadel in Garderen laten maken????
Ik heb als proef het zadel hoger gemaakt en dit zat gelijk en stuk beter ;D
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline olaf

Re: Pijn in de rug
« Reactie #58 Gepost op: 03 december 2009, 18:10 »
hallo

Ik heb ook mijn zadel laten verhogen , iets breder , en ander schuim erin .
Zit prima geen klachten meer vooral het houten billen effect is weg , ook is het zadel vlakker waardoor je makkelijker kan gaan verzitten , ben zelf ex rug patient , 3jaar geleden geholpen aan een hernia , rij nu klachten vrij rond  ;D
Ik heb dit laten doen in Garderen bij Kommer motorparts , de prijs was 100euro , nieuw schuim en overtrek .
Groeten Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Nikotech

Re: Pijn in de rug
« Reactie #59 Gepost op: 03 december 2009, 20:50 »
Niko, heb je dat zadel in Garderen laten maken????
Ik heb als proef het zadel hoger gemaakt en dit zat gelijk en stuk beter ;D

Nope, laten doen bij Tigerleathers in Den Haag. Vlak voor het ITT. Na zo'n 1500 km nog een keertje terug geweest omdat ik toch iets te "wijdsbeens"  zat naar mijn zin. Kosteloos weer aangepast. Nu helemaal naar het zin !
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.