Mja, als het echt zo gegaan is als jij zegt, gaan mijn haren van overeind staan. Echt.
Maar goed, als hij 200cc gekleurd erbij gegooid heeft om het niveau in het expansievat af te vullen, dat vermengd zich tijdens rijden met de rest en dan is het daarna nog steeds transparant, lijkt mij..
Weet je nog wanneer het vervangen is? Zoals Waffie zegt, volgens onderhoudsboekje iedere 2 jaar. Doe je goeie gevoel een plezier en laat het anders nu even doen met een kleurtje, of in ieder geval bij de volgende gelegenheid wel.
Even voor de goede orde, normaal gesproken heeft kvs een kleur zodat je het niveau in het expansievat van buiten af kunt zien. Ze doen dit omdat bij controle de vloeistof wel eens warm kan zijn (na een rit) en dan staat het vat onder druk. Als je dan te snel de dop los zou draaien om er in te kijken, zou je je kunnen branden eraan. Omdat de fabrikant, om voor de hand liggende redenen, de gebruiker liever niet zelf laat differentieren (wanneer wel veilig dop er af en wanneer niet) heeft hij die kleur voor je bedacht. Van een afstandje kijken levert geen risico op.
Anyways, voor motoren is het meestal gewoon groen of blauw.