Auteur Topic: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?  (gelezen 895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ErikB

Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Gepost op: 23 juni 2018, 11:22 »
Beste forumleden. Gisteren heb ik een nieuwe voorband op mijn motor laten zetten. Het viel de monteur op dat de uitgaande demping van de achterveer traag was. Zie het bijgaande filmpje. Is dit inderdaad traag en wat kan ik hieraan doen? Ik hoor graag jullie mening. (Ps. Ik hoop dat de link werkt...) https://youtu.be/Eib9-DNZrgc

Offline The Headless Horseman

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2018, 21:22 »
Filmpje is te zien  :)

Of de uitgaande demping té traag is vind ik eerlijk gezegd wat lastig beoordelen. Je ziet de kont idd wat trager terug omhoog komen, maar het kan ook zómaar zijn dat dat alléén maar opvalt omdat jij het ons zegt  :-\ We kijken er nu bevooroordeeld naar hè  ;)

Ik zat effe snel wat testen te lezen van de 700 en in 1 van die testen word er ook melding van gemaakt!
In de specs kom ik tegen dat alléén de ingaande demping verstelbaar is, dus daar heb je dan weer niet zoveel aan  :(

Enniewee, belangrijker vind ik of jij er last van hebt. Had je ooit het gevoel gehad dat hij wat traag terug komt of is dat alleen maar nu omdat die monteur er melding van gemaakt heeft?

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline ErikB

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2018, 01:15 »
Hallo Renë, goed om te horen dat het filmpje werkt! :D

Bedank voor je reactie, ik kan niet zeggen dat het mij persoonlijk was opgevallen, wel vindt ik dat het inveren bij de 700 minder soepel gaat. Misschien heeft deze motor een kortere veerweg dan de 650 die ik eerst had. Dit valt op omdat oneffenheden in de weg bij de 700 een veel hardere "kick in the ass" geven dan dat ik bij mijn 650 gewend was.

Maar goed we hebben het dan over de ingaande veerbeweging...
 
Theoretisch zou het zo kunnen zijn dat bij korte, elkaar opvolgende ingaande bewegingen, de "trage" uitgaande beweging ervoor zou kunnen zorgen dat de de veerhoogte steeds korter wordt waardoor je eerder het contact met de weg zou kunnen verliezen.
 
Dat de uitgaande demping niet regelbaar is had ik in de handleiding gelezen dus daar is geen winst te behalen.

Hoofdreden van mijn ongerustheid is dus vooral "omdat de monteur het mij vertelde..." ::)

Voor het moment laat ik het er maar even bij en mogelijk kan ik vandaag tijdens de Oostrit een andere 700 bekijken als vergelijkingsmateriaal.

Als ik meer weet dan zal ik dat hier ook even doorgeven. :D

Groet Erik

Offline The Headless Horseman

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2018, 07:51 »
Precies! In theorie is het exact wat je verteld. Of je er in de praktijk ook écht last van hebt is wat anders  :)

Die ‘schop onder je kont’ zou je met de verstelling van de ingaande demping idd nog wel wat kunnen beïnvloeden. Had je daar ook mee geëxperimenteerd?

We horen het graag of het exemplarisch is voor jouw motor of dat andere 700’s het ook hebben!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline ErikB

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2018, 22:14 »
Nou René ik ben eruit!

Vandaag tijdens de Oostrit bij twee andere XL700's gekeken hoe het verloop van de uitgaande veerbeweging eruit zag.
Nu bleek dat deze motoren hetzelfde beeld gaven en dus op gelijke wijze "traag uit de vering kwamen".
Blijkbaar is dit een normale werking en hoort het bij het karakter van dit veerelement!

Niets aan de hand dus! :D

Met de ingaande demping had ik al geëxperimenteerd en deze heb ik voor mij "solo" ingesteld op de zachtste demping.

Hartelijk dank voor het meedenken!

Groet Erik

Offline wietsehm

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2018, 09:21 »
He Erik,
Gisteravond las ik jou berichtje. Ik in de boxer uit bed, tuin in en de motor op. Zelfde verhaal. Lees nu dat je ook andere 700's heb getest. Hoef ik je mijn bevindingen niet te melden, want NSTR. Cheers!
Honda XL 700 va - Honda ST1100 'Pan European'

Offline Jeroen

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2018, 09:29 »
..... en dat moest ik ff googlen, nstr....rotflol!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline luwe

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2018, 11:30 »
mijn alp doet dat ook nooit probleem geweest  ;)

Offline The Headless Horseman

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2018, 12:49 »
..... en dat moest ik ff googlen, nstr....rotflol!

Ik ook! Maar ik kan zo gauw niet vinden wat het betekent  :-\

@ Erik: Bedankt voor de terugkoppeling! Fijn dat je gerustgesteld bent  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Jeroen

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2018, 13:17 »
Nothing Significant To Report
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline The Headless Horseman

Re: Uitgaande demping Transalp 700 te traag?
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2018, 18:57 »
Ah  ;D Dank je!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS