Auteur Topic: Opties voorvering XL600V?  (gelezen 729 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Opties voorvering XL600V?
« Gepost op: 23 juni 2018, 13:05 »
Ik vind de voorvering van mijn Alpje erg comfortabel, maar te zacht voor het wat snellere offroad werk. Als het te vlot en te hoog/diep gaat kom ik nog wel eens aan het einde van de veerweg.

Nu weet ik dat je een langere vork kunt gebruiken (o.a. de XR600 vork zou goed passen) maar dat is stap twee.
Eerst wil ik weten welke opties ik heb om de bestaande vering aan te passen. De olie is een jaar terug vervangen, maar er zitten bijvoorbeeld nog geen progressieve veren in, en misschien zijn er nog wel meer type veren? Als het iets steviger word heb ik daar geen moeite mee, maar ik heb net even iets meer nodig aan de voorkant.

Ideeen?
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: Opties voorvering XL600V?
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2018, 13:57 »
er zitten bijvoorbeeld nog geen progressieve veren in

Jawel hoor! Tenzij jij de originele er uitgehaald hebt en lineaire teruggeplaatst?  :)

De term progressief word vaak gebruikt om aan te geven dat er veren van een aftermarket merk in zitten. Maar die term zegt eigenlijk niet zoveel  :-\ Het wil alleen maar zeggen dat ze stugger worden naarmate ze verder inveren, niet meer niet minder, het zegt weinig over de kwaliteit en/of de sterkte van de veer. Originele veren zijn óók progressief, maar idd wat aan de slappe kant, lekker comfi, maar je zit al snel aan het einde van de veerweg als het wat wilder of harder gaat.

Aftermarket veren zijn over het algemeen van een bétere kwaliteit dan de standaard, dus zal dat als een verbetering aanvoelen. Welk merk? Ehhhhh, geen idee  :-\ Ik had er ooit Technoflex in zitten en dat voelde iig beter aan  :) Maar er zijn genoeg andere merken: Hyperpro, Wilbers, WP etc.....

Verder kun je nog wat experimenteren met bussen op de veren, een andere dikte olie en/of spelen met de grootte van de luchtkamer. Dat hoeft ook niet heel veel te kosten met wellicht al het gewenste resultaat  :)

Grtz.
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline wil alp

Re: Opties voorvering XL600V?
« Reactie #2 Gepost op: 07 juli 2018, 20:24 »
In mijn alp 600 heb ik een voorvork van een honda cr 500 gemaakt wat aanpassem met bussen enzo maar valt erg mee

Offline Brombeer

Re: Opties voorvering XL600V?
« Reactie #3 Gepost op: 08 juli 2018, 01:42 »

Er zijn zoveel mogelijkheden. En daar hangen ook prijskaartjes (en soms hoofdbrekens) aan. 


De veren dragen jou en je motor. Er is een minimum doorhang (inzakken in de veren) nodig onder je eigen motorgewicht (static sag) en een maximum, met jou erop (dynamic sag). Alles wat buiten die 2 waarden valt, zal het gedrag negatief beinvloeden.

Er moet dus een bepaalde sterkte veer voor vóór en achter worden vastgesteld. Die keuze hangt af van wat de hoofdmoot is van hoe jij die vering wilt gaan belasten. Nadeel daarvan is dat jij bij gebruik buiten dat hoofddoel, jij je altijd aan zal moeten passen. Want een algemeen ideaal bestaat niet. Tenzij je alles wilt kunnen doen, maar niks helemaal goed. Het draait dus altijd uit op een compromis, met de nadruk misschien op wat jij het het liefste doet.

Als je die veersterkte voor jezelf hebt LATEN vaststellen, is het er een keuze van het type en de hoeveelheid olie om die vering veilig onder controle te krijgen.

Het is zinloos om met reeds gemonteerde slappe of juist stugge veren te proberen d.m.v. de olie het gedrag te beinvloeden. Het is andersom: je kiest de juiste veer en met de olie kun je het gedrag tunen. Neem contact op met een specialist. Het is nooit goedkoop. Maar met een 'Hypepro voor Transalp 600' zul je nooit weten wat er mogelijk is. Je merkt enkel 'verbetering'.


Hoe meer jouw motor 'kan', hoe meer jij kunt groeien  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin