Auteur Topic: Geluid in motorblok  (gelezen 2428 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Shenkie

Geluid in motorblok
« Gepost op: 25 juni 2018, 13:48 »
Hallo allen,

Ik wil graag even jullie opinie. Ik ben van mening dat er iets in het blok niet goed zit. Ik hoor een tik die steeds erger wordt. Het zit onderin het blok. Misschien krukaslager?

B.v.d.

Offline Vetjan

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2018, 11:54 »
Het filmpje is kort, maar ik zou hier idd serieuze aandacht aan schenken!
Succes!

Offline Waffie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2018, 18:04 »
 Dit is gewoon lastig te beoordelen,
en je kunt er alle kanten mee op,

een krukaslager geraakt enkel defect als er geen of veel te weinig olie in heeft gezeten(dat zou dus dom zijn geweest)
 
Ik kan wel roepen dat je  beslist het blok moet gaan demonteren maar  het draait  voorlopig nog steeds.
het enige onderdeel wat meer herrie kan geven zijn de  koppelingskooi distribitie kettingen en spanners en de kleppen/tuimelaars


Als het nu stuk draaide dan wist je iets meer maar vooruitlopen op een mogelijk probleem,
 dan komt gewoon de ham vraag

een ander blok kopen of de demontage inzetten

echter opnieuw  in elkaar zetten kost je minimaal ca € 400,- aan pakkingen , keerringen olie en koelvloeistof etc


« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 18:06 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Miquel

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2018, 18:28 »
Blijft het geluid hetzelfde als je de koppeling intrekt.??
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline James Bond

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2018, 20:15 »
Oef. Balen. Toen ik dit blok kocht (nu dus onder jouw motor) en er eronder zette, zat er voldoende olie in. Zodra het blok bij mij liep, heb ik de olie ververst door Motul. Klonk toen prima.

Ik kan met het vastgelaste voortandwiel hopelijk nog 1 keer naar de Alpen op en neer. Daarna laswerk en als dat niet lukt......
Geen AT-blok te vinden muv uit Polen/Bulgarije...
(mmm, 2 TA650 motorblokken bij Boonstra voor de prijs van 1,5 blok...)
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Shenkie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2018, 21:44 »
Bedankt voor de reacties.

Ook bij het intrekken van de koppeling is het geluid aanwezig.

Ik ga het blok uit elkaar halen. Als ik weet wat het is zou ik het laten weten!

En Steven, ik heb nog wel een blok van een Super Tenere 750. Denk dat je wel flink moet knutselen wil je die onder een AT krijgen ;)


Offline Shenkie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2018, 17:22 »
Ik ben begonnen aan de demontage en heb even een vraagje. De 'thin wedge' staat in de haynes manual op de zelfde hoogte als de 'thick wedge'. (zie bijlage). Bij mijn motorblok staat de 'thin wedge' veel lager. Zo laag zelfs dat ik deze er niet uit kan halen met de tang. Heeft dit te maken met slijtage van de spanner? Ik heb voor de zekerheid nog even gecheckt of ik TDC goed had(Even 360 graden ccw gedraaid) maar dit helpt niet.

Offline Oldtimer

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2018, 23:07 »
De dikke naar beneden drukken ;)

Op jouw foto zie je ze op de juiste manier staan. Meet de afstand van de dikke tov de bovenkant spanner houder, de rand dus
Meer dan 6 mm is de spanner aan vervanging toe.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2018, 23:10 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Shenkie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2018, 11:27 »
De dikke wil wel naar beneden maar de dunne niet omhoog..

Offline Oldtimer

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2018, 12:07 »
Je kunt de boutjes even oplossen waarme de houder op de cilinder vastzit.
Maar dat moet zowieso als je het hele spul eruit wilt halen
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Shenkie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2018, 19:53 »
Bedankt Mariën, dat was de oplossing; de spanner alvast demonteren.

Mijn voorste zuiger is zwart evenals de twee voorste bougies. Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met mijn chokeplunger die vastgeroest zat in de carburateur. Dat hierdoor de choke altijd iets open stond en dus de voorste cilinder teveel kreeg.

Nog even een vraagje, onderdelen zoals de krukaslagers, waar kan ik deze vinden?


Offline Waffie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2018, 18:47 »
daar kan ik je prima aan helpen echter eerst komt de ham vraag.

heb je al gemeten want misschien is dit het probleem niet.
en als je toch bezig bent

wat te denken van zuigerspeling en ovaal of drijfstangoog en zuigerpen of inderdaad drijfstanglagers of juist de bigend lagers
 

allemaal zaken waarvoor je toch wel goed moet kunnen meten

nogmaals

een ander blok  kost je aan het eind waarschijnlijk  minder
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Shenkie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2018, 20:06 »
Bedankt voor je reactie Waffie.

Alles wat ik tot nu toe gedemonteerd heb, heb ik opgemeten(met het juiste gereedschap). Tot nu toe alles nog binnen de toleranties.
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de bigend lagers, hier zou het ook wel eens in kunnen zitten.

Ik doe dit niet alleen om het probleem te achterhalen, ik wil ook gewoon weten hoe het motorblok precies in elkaar zit.



Offline Shenkie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2018, 12:59 »
Hallo allen.

Ik heb een vraag over mijn 'gear selector' as. Deze is behoorlijk krom. Is me nooit opgevallen maar nu ik hem moest demonteren was het wel heel duidelijk. De as moet gedemonteerd worden door hem door het blok aan de andere kant eruit te trekken. Maar omdat deze krom is wil dit moeilijk(veel weerstand) en ik ben bang dat ik de boel in het blok sloop.

Iemand ideeën? kromme stuk eraf slijpen en nieuwe as erin zetten?



Offline Waffie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2018, 23:27 »
hallo,

als ze inderdaad zo krom is als het lijkt kun je het beste vanaf de andere zijde (koppeling zijde ) de boel open leggen voor zover nog niet gebeurt

en daar  de as  doorslijpen zodat ze er vanaf  de tand wielzijde eruit getrokken kan worden

zeker omdat je toch al een andere schakel as dient te monteren

meestal het gevolg van een val partijtje
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Shenkie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2018, 18:08 »
Bedankt voor je reactie waffie.

Ik ga hem doorslijpen.

Offline Shenkie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2018, 14:50 »
Oorzaak van het geluid is gevonden: een kromme drijfstang. Bijzonder dat de boel niet is vast gelopen. Waarschijnlijk is dit allemaal het gevolg van de vast geroeste choke. Ik denk dat er benzine op de achterste zuiger is gaan staan, en uiteindelijk met het starten er een keer een hele harde knal is geweest waaronder de drijfstang is bezweken. Dit is nooit bij mij gebeurt dus ik gok dat ik al 2 jaar rond rij met een kromme drijfstang... Ik kan verder niks vinden, zuigerpen is nog recht en alles binnen toleraties. Alle lagers zijn ook binnen de toleranties. Ik denk wel dat door de kromme drijfstang, de zuigerveren scheef afgesleten zijn, dus die zouden misschien wel vervangen moeten worden. Verder nog dingen waar ik op moet letten?

Die stukjes in het carter, is dat normaal?(foto's 2 en 3) Zit vast aan de wand..

Offline Oldtimer

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2018, 16:35 »
Die stukjes zijn gietbelletjes die ontstaan bij de produktie van het deel. Is gietwerk.

Kromme drijfstang heb ik al meer gezien. Ook zonder duidelijke oorzaak in prima draaiende motor. Vroeg me zelfs af of dat een produktie fout was.
Is deze zowel zijdelings als voor/achter krom

Maar waar zou dat geluid dan van moeten komen. Je stelt oorzaak gevonden
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Shenkie

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2018, 16:44 »
Drijfstang is zijdelings en voor/achter krom. Nou aangezien een kromme drijfstang niet gebruikelijk is neem ik aan dat het geluid hier vanaf komt.. Of in ieder geval als gevolg van de drijfstang.

Offline Oldtimer

Re: Geluid in motorblok
« Reactie #19 Gepost op: 24 oktober 2018, 17:13 »
Ik denk het niet. Zoals ik al zei heb ik dezelfde situatie aangetroffen in een perfect lopend blok.
Het tikkende geluid komt daar niet vandaan lijkt me
Maar oke.
Ben benieuwd
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.