Auteur Topic: Help ! pech onderweg. TA start niet meer  (gelezen 730 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ewout

Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Gepost op: 27 juni 2018, 16:56 »
Net stuk gereden. Hoorde een tikje onder de kap bij bij de uitlaat.
Hij start nu niet meer, accu lijkt goed, maar hoor dus een tik bij onder die kap bij de uitlaat. Dashboard lampjes gaan dan uit en komen langzaam weer aan na een start poging.
What to do?
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Bruudmartijn

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2018, 17:06 »
Als je hem in zn 1 of 2 zet en je duwt. Gaat dan wel de zuigers nog rond?

Als je lampje weg vagen tijdens starten dan kan je accu slecht zijn omdat hij dan ver in dipt. Kan ook zijn dat de startmotor behoorlijk wat stroom vraagt.

Probeer anders aan te duwen?

Offline Ewout

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2018, 17:17 »
Lijkt van wel als ik m duw
Mijn gevoel zegt dat het iets elektrisch is
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Bruudmartijn

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2018, 17:56 »
Heb je de middelen om je accu te meten?

En of je kan meten wat de voltage is als je de motor probeert te starten.

Offline ChrisvdSchoot

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2018, 19:39 »
Weet niet waar je in Utrecht zit, maar ik woon in Zeist, heb wel een voltmeter die je kan gebruiken.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Hotel 317

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2018, 19:53 »
Kijk even of je accupolen nog vast zitten. Een losse accupool heeft zulke symptomen.

Offline Ewout

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2018, 23:57 »
Hulp ingeroepen van de Wegenwacht.
Doormeten gaf een accu met net-aan 12 V wat wegzakte naar nog geen 2 V bij belasten. Naar z'n grootje dus...
Zomaar ineens dus want daarvˇˇr had ik nog lekker een stuk getourd zonder problemen.
Hij had geen motor accu bij zich en ook niet op het centrale magazijn.
Oplossing werd met een leenaccu (deze paste in de topkoffer, hurray for the topkoffer!) en rijden met kabels met tie - rips langs het frame en klemmen op de polen. Hiermee valt alleen te rijden, niet te starten, dus na het bepakken met mijn spullen opnieuw gestart met startkabels en een auto.
Daarna naar huis rijden...ik moest nog uit Vlissingen terug naar Utrecht 😊...en dat is gelukt!
Volgende stap is naar de accushop voor een nieuwe gelaccu

Thanks voor het meedenken allemaal!
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Ewout

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2018, 00:19 »
Oja, eerst ook nog samen met de Wegenwacht naar het pompstation gereden om vol te tanken, zodat ik na het tanken weer kon starten. Was heel grappig,  super aardige gozer!
Honda Transalp XL600V 1997

Offline James Bond

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2018, 07:12 »
Prima opgelost !. Is de spanningsregelaar (SR) nog goed ?.
Paar jaar geleden ook gehad: nooit last van een matige accu en na een tocht van 300km startte hij niet meer in Luxemburg.
Toen aangeduwd en  naar huis gereden en gelijk ook een nwe SR aangeschaft. Was wel met mijn africatwin uit 1996 of 97..
(Onderweg tanken met reservesleutel ivm tankdop en de motor laten lopen,  ik reed nl alleen terug) 
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline Arendsoog

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2018, 09:32 »
Prima opgelost !. Is de spanningsregelaar (SR) nog goed ?.

In het verleden heb ik ook regelmatig accuproblemen gehad en in 4 jaar tijd er 2 versleten. Toen eens goed de laadstroom gemeten, ook tijdens het rijden. En wat bleek, na ca. 15 minuten in bedrijf zakte de laadspanning helemaal weg. SR vervangen en inmiddels 5 jaar later nog steeds probleemloos met dezelfde accu.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Garfield

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2018, 11:35 »
Spanningsregelaar ... als VFR-eigenaar kan ik daar ook wel over meepraten  ;)

Ook hier op het TCN forum heb ik al wat dingen gezien rondom de SR, kennlijk ook 'een dingetje' voor de Transalp.
Als dat inderdaad ook voor de Transalp een bekend dingetje is, zou ik zeker de SR nog even nakijken, je zou de eerste niet zijn die z'n net nieuwe accu om zeep helpt door een defecte SR.
------------------------------
Ik heb een Honda VFR750F (RC36/1) en een Honda ST1100 ABS-TCS.

Ik ben ook co÷rdinator motorclubs bij de MAG.

Voorheen (sinds 1988): Honda CB360, Yamaha XS750, Suzuki GS1000, Honda CBR1000F, Honda GL1200 Aspencade, BMW K100RS, BMW K1100LT (ex-KLPD), Suzuki GSX750F Katana.

Wishlist: Honda Transalp.

Offline Ewout

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2018, 13:20 »
De spanningsregelaar was in eerste instantie ook mijn grootste zorg.

Goed idee om die te testen, hoe doe ik dat?

(ps: ik had ook al bedacht dat het verstandig zou zijn om altijd een reserve sleutel mee te hebben voor dit soor dingen...maar tegelijk wil ik ook vertrouwen uitstralen naar mijn trouwe Transalpje)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 13:24 door Ewout »
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Johnvl

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2018, 15:21 »
Als je de motor start en je meet dik 30 volt op je accu polen is het wel afgelopen met de regelaar. Maar dat accu's er ineens uit "ploppen" is wel normaal lijkt het. Zijn soms net zekeringen. Zijn je lampen nog heel? De rest van de electronica? Houdt er rekening mee dat de ander electronica dus ook door kan branden als de spanning begrenzer stuk is. Normaal moet je maximaal rond de 14,5 volt meten.

foto 1: is rond de 1200 rpm en zegt de meter (niet geijkte!) rond de 13,72 volt

foto 2: omdat het zo warm is zonder rijwind  8) sensor zit net onder mijn koplamp  8)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 15:24 door Johnvl »
JohnvL

Offline Ewout

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2018, 23:40 »
Gestart met een oude auto accu.
Bij het starten zakte hij naar 8 volt. Toch aangekregen
Laadspanning liep langzaam op naar boven de 13 V
Bij stationair 13 + (tussen 13,07 en 13,75)
Bij 2000 touren terug lopend naar 12,65 V.

Is dat normaal?
(Rekening houdend met dat de accu waar ik mee startte ook niet helemaal goed blijkt, was los gewoon 12,7 V)
Honda Transalp XL600V 1997

Offline PimW

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2018, 23:58 »
Meten van de laadspanning doe je bij 5000 toeren per minuut.

Voor de 600 moet je dan meten 13.5-15.5V en bij de 650 14.0-15.0V.
In rust geeft een goede accu 12.6V.

Je kunt ook de spanningsregelaar los van de motor doormeten, je moet dan even een werkplaatshandboek pakken en kijken wat je tussen welke draden hoort te meten.
Maar dat is eigenlijk pas stap twee, als je vastgesteld hebt dat de laadspanning niet ok is.

Offline Arendsoog

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2018, 12:46 »
Als je de motor start en je meet dik 30 volt op je accu polen is het wel afgelopen met de regelaar.

Maar dat kan dus ook andersom zijn, dat er juist helemaal geen laadspanning wordt doorgegeven.. Mijn spanningsregelaar ga na ca. 15 minuten nauwelijks nog vermogen door terwijl hij dat wel deed als de motor net koud was gestart. Ik heb nog getwijfeld of het de SR wel was en niet iets anders, maar na vervanging waren al mijn accuproblemen opgelost.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Ewout

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2018, 13:00 »
Ga ik hem vanmiddag nog een keer meten
In z'n vrij op de bok 5000 rpm kan geen kwaad?
(Gisteren was het al 22:00, hadden de buren ook niet leuk gevonden een motor op de stoep met 5000 toeren... :) )
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Timy

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2018, 20:08 »
Ga ik hem vanmiddag nog een keer meten
In z'n vrij op de bok 5000 rpm kan geen kwaad?
(Gisteren was het al 22:00, hadden de buren ook niet leuk gevonden een motor op de stoep met 5000 toeren... :) )
Even kan geen kwaad.
Als ik t zo lees ga ik voor een defecte SR..
LibertÚ - EgalitÚ - FraternitÚ
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Ewout

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 10 juli 2018, 23:28 »
Nieuwe accu zit er in

Laadspanning gemeten (op de polen van de accu)
Bij het meten geeft hij niet een constant getal, de spanning loopt op en en terug. Dit gebeurt heel snel, van de hoogste naar de laagste waarde en terug in zo'n 1 a 2 seconde en dat dan constant.
De laadwaarde verschilt dan ook per toerental, t.w:
 bij stationair (1000 rpm) = tussen 14,00 ~ 14,40 V
 bij 5000 rpm = tussen 13.40 ~ 13.60 V

Wat denken jullie?
Normaal of geen normale laadspanning?
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Oldtimer

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2018, 09:25 »
Perfect. Niks meer aan doen 😉
Loop wel ff de kabels en stekkers na vanwege de wisselende spaniing.
Je geeft helaas niet aan hoe hoog en laag die wisselingen zijn.
Iets variatie is normaal
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2018, 11:36 »

(..) Bij het meten geeft hij niet een constant getal, de spanning loopt op en en terug (..) en dat dan constant.

Als ik het nou zˇ lees zoals hierboven, wat is dan van toepassing?

De spanning fluctueert wel bij verschillende toerentallen en dat is normaal, omdat bij hogere toerentallen de dynamo meer stroom en spanning genereert en de SR zich daaraan aanpast om het onder controle te houden. MAAR, bij een constant toerental moet de spanning van dat moment ˇˇk vrijwel gelijk blijven.

Accu's gaan in het algemeen kapot door ouderdom of omdat een voorliggend onderdeel defect raakt (bijv. de SR). Weet dus zeker dat je weet wat je meet.


Je kunt de laadspanning ook even meten in de ACV-stand (wisselspanning).


Brom


« Laatst bewerkt op: 11 juli 2018, 13:04 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Ewout

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2018, 19:02 »
Als ik het zo terug lees inderdaad wat verwarrend... 8)

De spanningswisselingen stoppen niet, het blijft op en neer gaan. De laadspanning blijft geen enkel moment constant

 bij stationair (1000 rpm) loopt de spanning van ongeveer 14,00 V op naar ongeveer 14,40 V en direct weer terug, en weer op, en weer terug, en weer op en weer terug, Etc. EÚn keer op en neer duurt ongeveer een seconde (zo snel dat het moeilijk te meten is)
 
 bij 5000 rpm is het precies hetzelfde, behalve dat dan de spanning wisselt tussen 13.40 V en 13.60 V.
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Oldtimer

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2018, 19:21 »
Hmmmm. Probeer eens een andere voltmeter.
Lijkt mij een mogelijke oorzaak
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline xrvtuur

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2018, 19:50 »
En zijn alle verbruikers uit?
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2018, 21:18 »

Het kan zijn dat de batterij van je voltmeter te ver leeg is. Ze kunnen dan raar doen.

Meet hem in ieder geval ook zeker in de ACV-stand!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Ewout

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2018, 23:35 »
VAC ben ik vergeten helaas,

Met alle verbruikers uit is het als volgt
1000 toeren - constante laadspanning 13,4 a 13,6 V (schommelt nauwelijks)
5000 toeren - schommelingen tussen 10,4 en 14 V (Veel schommelingen)

Ik vind het vreemd, misschien toch een probleem met de methode van meten
(batterij van de meter is wel net nieuw)
Maar op de inspetiedag was er ook iets geconstateerd aan de accu en laadspanning, maar ik weet niet wat
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Brombeer

Re: Help ! pech onderweg. TA start niet meer
« Reactie #26 Gepost op: 17 juli 2018, 00:26 »

Je waarden lijken nog niet helemaal te kloppen. Je kunt er op zich niet veel verkeerd aan doen hoor. Maar,

Het stationair van je Alp moet bij warme motor rond de 1300 rpm staan. Bij 1000 toeren genereert de dynamo eigenlijk te weinig vermogen en spanning voor een realistische meting.

Daarnaast, altijd de laadspanning meten, over de polen, met het dimlicht ingeschakeld. Dit omdat het een standaard verbruiker is die verplicht aan staat en vermogen trekt (plm. 4A) en daarmee de spanning continue negatief beinvloedt.


Je zegt je accu is nieuw en opgeladen, en de batterij van je voltmeter is ook vernieuwd.

Er kunnen nog 2 dingen zijn: dynamo defect of regelaar defect. Het is eenvoudig de dynamo vast te stellen. De motor hoeft niet te draaien. Zet je multimeter in weerstand (Ohm). Trek de stekker met de 3 gele draden tussen motorblok en SR los. Je meet in de stekker die van de motor komt.

Als je de drie gele draden A, B en C zou noemen, meet dan met de meetpennen tussen A-B, A-C en B-C (je meet dan elk van de 3 spoelen in de dynamo door). Alle drie de metingen moeten liggen tussen 0,1 en 1,0 Ohm.

Als deze meting binnen de waarden valt, moet je misschien de SR verdenken. De makkelijkste test is een regelaar lenen ergens (vriend/dealer?) waarvan bekend is dat deze in orde is. Omdat je dan direkt resultaat af kunt lezen. Het heeft geen zin een onderdeel nieuw aan te schaffen als nog niet is vastgesteld of hij nog goed werkt of niet.

Anders even oproepje plaatsen hier  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)