Auteur Topic: Even voorstellen! Jirja  (gelezen 725 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jirja

Even voorstellen! Jirja
« Gepost op: 28 juni 2018, 08:51 »
Goedemorgen,

Gisteren ben ik na een proefrit bevestigd in mijn voorliefde voor de Transalp. Verstandig zijn en aan geld denken was na een ritje over wat bochtige weggetjes en de Waaldijk even geen optie meer.  Na het behalen van mijn rijbewijs op een Diversion 600 gereden. Ook leuk, maar man wat is ze lekker soepel. En een soort van vrolijk. 
Al met al duurde alles (mede doordat zowel de vriend die ik had meegenomen om mede te testen als ik veel te lang reden) veel langer dan verwacht. Het idee was om voor de file weer thuis te zijn, en dan wel te dealen met de man thuis.  :angel:
Dat liep even anders. "Hi lief ik ben onderweg naar huis" Het standaard belletje waar ik iedere dag heel blij mee ben, maar gister even iets minder.. 
Euhm, ik nog niet helemaal.... 
Waar ben je dan?!
Nou ik ben met x in Andelst.
"wat doe je daar dan"?
Nou naar die motor kijken toch?
"die hadden we toch al bekeken"
Ja maar nog niet op gereden :angel:?
"Ok, hoe laat ben je thuis denk je"?

Hij had al zo'n vermoeden toen ik thuis kwam, dat wel.

Dan nu over de motor zelf.  Ze had zeker twee jaar stilgestaan en ondanks een schoonmaakbeurtje (intern) en nieuwe benzine valt hij uit zodra je de koppeling loslaat in haar 1. (tenzij je echt veel gas geeft, en de koppeling laat slippen, niet heel sexy, onhandig en luid) Het lukte niet om zonder chocke te starten. Ook niet nadat de motor echt wel goed warm was gereden. Sterker nog, ik heb het hele rondje van zeker een half uur 3 kwartier de chocke niet uit kunnen zetten.
In een haakse onoverzichtelijke bocht schakelde ik terug, 1 te ver dus naar haar 1. Bam uit. Ik liet mijn koppeling los, ze begon (logisch) te blokkeren achter en te glijden. Koppeling snel weer in en uit de slip de bocht nog door. Althans, grotendeels. Als je stil staat, moet je recht staan. Dat is ongeveer les 1. Maar dat ging maar matig aangezien recht ook rechtdoor is en daar was een sloot.  (niet echt een goede optie al was het warm weer gister) Gevolg? Motor op haar zij. Ik heel sexy met mijn paardenstaart in mijn doorwaai-jasje. Maar wel mooi met een motor op haar kant, die je dus met geen mogelijkheid alleen weer rechtop krijgt.
Geen idee waar ze vandaan kwamen, maar er stonden binnen 2 minuten 4 mannen om mij heen. Met zn 3en kregen we de motor weer recht. Buiten wat benzine op straat niets aan de hand (er zit een valbeugel op)
Nadat ze even rechtop had gestaan starte ze weer en kon ik verder terug naar de inmiddels wat zenuwachtig geworden achterban en eigenaresse. 
En?!!!!!
 ;D 8) ;D 8) ;D HEBBEUH!
We moeten wel de problemen in zn 1 oplossen, zo ga ik niet naar Rotterdam rijden.  (ik heb een kindje gekregen 10 mnd geleden en heb/had hierdoor vrij lang niet gereden)
Mwoah zegt X ik rijd haar wel naar Rotterdam hoor. Is goed voor haar ff naar buiten.

Ze is dus van mij! Maar wel met twee vragen.

1: * die lekkende benzine vond ik wel minder, ik vermoed dat er een nieuw rubber in de tankdop moet, klopt dat? En zo ja, waar vind ik die.
2: * Ook na een ritje Andelst Rotterdam over de snelweg blijft ze direct uitvallen in haar 1. Het ff schoonblazen en schone benzine was dus geen oplossing.  Wat is dat wel volgens jullie?




« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 11:56 door Jirja »

Offline Trigger

Re: Voorstellen nieuw lid
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2018, 09:01 »
De tankdop is niet luchtdicht, althans bij mij (ook) niet. Bij op zijn kant liggen komt er altijd wel wat benzine uit.

Wat betreft het uitvallen in zijn één:

Het kán zo simpel zijn als de stationair schroef even wat omhoog draaien. Anders dan dat kunnen er heel veel oorzaken zijn, maar een V-Twin (want dat heeft een Alp) is van nature niet zo stabiele configuratie, ik kan ook niet in zijn 1 op de koppeling wegrijden, als dat is wat je bedoelt: er moet altijd een beetje gas bij.

Het zijn stabiele, veelzijdige en betrouwbare motoren, maar je moet wel een paar dingen goed in de gaten houden:

Olieverbruik (elke 500km peilen, de meesten lusten wel wat, bij mij 1 liter op 2000km)
Velgrot (bij elke bandenwissel ook de binnenkant velg even inspecteren)
CDI's (2 stuks onder het zadel, met de jaren corroderen/breken de soldeerverbindingen en rij je zomaar op 1 cylinder)
Roest (zoals met alle motoren die lang stil staan) - even alles goed nalopen

Grote beurt kan natuurlijk geen kwaad, zeker niet als je bij een clubdealer (zie forum en site) leert om het zelf te doen.
Transalp XL600V

Offline Jirja

Re: Voorstellen nieuw lid
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2018, 11:26 »
Thnks Trigger!

De velgen zijn bekeken. De achterband was vierkant (echt heeeel erg vierkant) Bij de bandenwissel naar nieuw is de binnenkant van de velg bekeken op corrosie bij de spaken. 

Ik schoef zo het zadel er af en check de Chip (en meet de boel voor zover dat gaat door om gebroken  soldeer verbindingen te vinden)

Olie heb ik idd niet eens gekeken. (eigenlijk de hele checklist die ik uitgeprint bij mij had niet, iets te enthousiast) Wel eerder goed gekeken maar niets open geschroefd. Dus dat was kijken met je ogen. (en dat is zeker niet altijd genoeg)

Vanmorgen lid geworden van de club ook. Sowiezo leuk om bij een dealer een beurt te "leren" Al geef ik die zelf aan mijn auto en aan de motor in de boot. Maar! Dat zijn beiden diesels. En, oefenen met iemand die er op zit, is soms beter dan zelf klooien. (dat koste wat jaren klooien voor ik dat wilde toegeven. Nog steeds niet echt) ;-)