Auteur Topic: naaimachine geluid rond ketting?  (gelezen 1290 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ward

naaimachine geluid rond ketting?
« Gepost op: 01 juli 2018, 12:17 »
beste leden
vers aangemeld op het forum als gelukkige nieuwe eigenaar van een AT RD04 uit '90, even laten nakijken door (goede) motorzaak bij mij in de buurt en als prima aankoop bestempeld.
paar honderd km gereden maar nu plots nieuw geluidje vooraan rond het tandwiel. een soort naaimachine achtig geluid, een licht rateltje zoals bij een stokje tussen je fietsspaken bijv. niet bij stationair lopen, enkele als ik in beweging ben.
dacht eerst dat het de kettingeleider was (was gebroken) maar heb de onderste helft eraf gehaald (zal vervanging bestellen) maar dat is het niet.
ben op bezoek in belgie en moet vanmiddag 200km naar huis rijden..
heeft iemand een tip of raadt ie het af om de weg op te gaan?
bvd
groet
ward


Offline Brombeer

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2018, 12:35 »

Hoi ward,


Heb je de dekkap van het voortandwiel er al af gehad?

Daar achter zit een stalen case-saver (carterbeschermer beugeltje).

Mogelijk is de getande borgplaat van het tandwiel wat versleten en geeft een teveel aan speling tussen tandwiel/as  dat geluid van de ketting die langs de case-saver ratelt..?  ::)


Maar dat weten we allemaal nog niet. Kijk eens achter dat kapje, zit met 2x  M6/#8 boutjes vast. Moet ook even je schakelpookje eraf.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ward

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2018, 14:13 »
ha
dank voor je reactie brombeer
ik heb het deksel eraf, eerste dat opviel is dat er een soort electrokabeltje tegen de ketting aanliep (zie foto's sorry voor slechte kwaliteit)
maar maakte sowieso niet het geluid na rondje rijden
deksel ziet er netjes uit, op het wieltje in het midden zit een halve mm speling als ik m induw en naar buiten trek, lijkt me redelijk?
wat zou een volgende stap zijn?


Offline ward

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2018, 14:16 »
op het filmpje in de vorige post hoor je ook het geluid aardig, dat hoge snorrende geluid
heb nota bene een haynes besteld maar die ligt thuis in NL op me te wachten..

Offline ddw

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2018, 15:07 »
Ben je niet toevallig door de ketting geleider heen gesleten en vreet de ketting nu de achterbrug op?
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Trigger

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2018, 15:22 »
Staat 'ie niet gewoon veel te droog?
Transalp XL600V

Offline ward

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2018, 16:04 »
wederom bedankt voor de respons
-kettinggeleider is dus doormidden maar komt denk ik omdat hij veel stilstond bij vorige eigenaar. onderste helft heb ik weggehaald maar bovenop ligt nog een mooi stuk geleider, ketting niet in contact met de achterbrug
-te droog, bedoel je blok of ketting? blok verbruikt nul olie, geen lekkage, geen rook, peil goed. geluid ook enkel als ik rij.
ketting leek goed vet maar heb hem nu wat extra gegeven, zal t laten intrekken en nog eens luisteren

wat ik me verder kan voorstellen:
die jongens van de garage (zie boven) hebben wel de ketting opgespannen, als ik erop zit geeft ie nu maar 1,5 cm mee.. is dat te weinig?

verder die 2 m8 boutjes losgehaald, zie foto's, dat rad met die tandwieltjes moet als het ware in het gootje vallen toch en dan op slot vallen? zit toch iets meer speling op dan ik eerst zei, (zie filmpje)
vinden jullie dat problematisch?

nogmaals dank voor de (pech) hulp! hoop dat ik straks nog naar nederland kan cruisen





Offline Oldtimer

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2018, 17:12 »
Ketting hoort ongeveer 4 cm vanaf de achterbrug omhoog geduwd te kunnen worden.
Tandwiel voor mag wat zijwaartse speling hebben.
Kijk even of het borgplaatje niet te ver is ingesleten.
Als tindelijke oplossing kun je hem omkeren
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #8 Gepost op: 01 juli 2018, 17:13 »
Ketting hoort ongeveer 4 cm vanaf de achterbrug omhoog geduwd te kunnen worden.
Tandwiel voor mag wat zijwaartse speling hebben.
Kijk even of het borgplaatje niet te ver is ingesleten.
Als tindelijke oplossing kun je hem omkeren
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ward

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2018, 19:55 »
dag
ik ben ondertussen  bij een kennis in de auto gesprongen, durfde het niet aan om 200km met dat geluid te rijden en evt iets erger te slopen
volgende week weer naar belgie en dan sleutel ik verder, ik hou me nog steeds aanbevolen voor tips
hartelijk dank alvast voor vandaag
groet
ward

Offline Sopa

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2018, 16:42 »
Als ik inzoom op je foto, dan zie ik dat je borgplaatje niet in het daarvoor bedoelde gootje zit en hij lijkt dus erg versleten. Of daar je rammel vandaan komt weet ik niet, maar het is het nader onderzoeken waard. Als je je voortandwiel er even aftrekt kun je meteen je as controleren op ingeslagen splines. En misschien kun je de motor ook even laten lopen in de versnelling.  Is het geluid dan weg dan ben je alweer een stapje dichterbij een diagnose

Offline Oldtimer

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2018, 16:46 »
@ Sopa,
Deze foto is ZONDER plaatje.
Op de andere foto zit hij gewoon op de juiste plaats ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2018, 17:08 »
Ward, afgezien van het naaimachine geluid, weet je al waar dat draadje van was? Mogelijk van je neutraal schakelaar. Brand het groene lampje als je de motor in z'n vrij staat?
Voor een goede ketting spanning. Motor recht op de wielen zetten, onderste deel van de ketting omhoog drukken thv het achterste punt van de kettinggeleider. 1 schalm plat tegen de ketting geleider is prima, geen enkele schalm tegen de geleider aan te drukken, veelste strak.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2018, 20:21 door V-Twin »

Offline ward

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2018, 17:59 »
draadje nog niet nagelopen, maar neutraal lampje werkt nog wel
zoals gezegd halsoverkop met iemand meegereden naar huis, motor kon bij iemand in de garage (in belgie)
ga volgende week dan maar eerst (voor het eerst) ketting ontspannen.
ben beetje paranoia dat ik al lagers versleten heb o.i.d., door te hoge spanning, zou me ook verbazen als het geluid plots weg is als de druk eraf is.


Offline Sopa

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2018, 20:53 »
@Oldtimer- sorry. Zat scheel te kijken

Offline Brombeer

Re: naaimachine geluid rond ketting?
« Reactie #15 Gepost op: 03 juli 2018, 09:54 »

Op zich heel verstandig om niet zomaar ermee door te rijden.


Als jij en je motor weer samen zijn, zorg dan i.i.g. dat de kettingspanning is zoals V-Twin omschrijft. Helpt dat niet, haal het achterwiel van de grond en draai het in vrij met de hand rond. Misschien dat je dan al iets op kunt merken aan de ketting en/of tandwielen?


Succes, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin