Auteur Topic: Mijn eerste Ride-On ervaring  (gelezen 5141 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Mijn eerste Ride-On ervaring
« Gepost op: 01 juli 2018, 13:20 »
Afgelopen ITT kondigde de leiding aan dat Ride-On op bezoek was, en dat de eerste 5 motoren een gratis behandeling zouden krijgen.

Geboren en getogen Zeeuw, dus bij de 'ing' van 'behandeling' zat ik al op mijn motor onderweg naar de Ride-On tent op de camping.

En het heeft me geen windeieren gelegd! Ook de Mitas E-09 Dakar is niet immuun voor roestige spijkers op verlaten landweggetjes:



Spijker eruit getrokken, band was volledig leeggelopen. Opnieuw opgepompt, 500 meter gereden om de gel even goed rond te slingeren, en toen ik stopte voor controle hoorde ik nog net de laatste sputter terwijl de gel het gat opvulde.

Ik had ook lucht lekkage langs het ventiel, gek genoeg, dus die heb ik even stevig aangedraaid (de moertjes waarmee het ventiel tegen de velg gehouden word hadden we expres was los gezet zodat er wat 'wiggle room' zou zijn bij te lage druk) en dat stopte toen ook. Daarna weer lekker het grind in gedoken, en eenmaal thuis lijkt de band nog prima in orde.
Transalp XL600V

Offline Bruudmartijn

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2018, 14:37 »
Was een prima ritje. Verbaasde me dat de band zo "hard" bleef terwij hij leeg was.


Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2018, 15:50 »
Ja mooi he ;D if all else fails kom je zonder lucht ook nog wel thuis op die dingen.
Transalp XL600V

Offline frankie

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2018, 15:58 »
Als je het spul gebruikt hebt........kun je dan je band daarna weggooien als je thuis bent ??

Er waren namelijk soortgelijke middelen op de markt die je rubber aan de binnenkant aantaste, en dus je band niet meer veilig was
Geen idee of daar tegenwoordig al een oplossing voor is

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2018, 16:26 »
Het mag er lekker in blijven zitten voor alle spijkers die erna nog komen, tast de band totaal niet aan.
Transalp XL600V

Offline Waffie

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2018, 18:08 »
hoe vreemd dat er lucht via het ventiel gat verdwijnt ??

je binnen band loopt leeg en krimpt dus maar de ruimte wordt wel opgevult met de lucht die uit de binnen band is gelopen,
en zodra je de binnenband weer op pompt moet de ingenomen lucht die tussen je binnenband en buitenband zit ergens langs weg dus via alle gaatjes en kieren in je velg(spaken en ventielgat)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2018, 18:23 »
Mysterie opgelost dus! Dank Ad! Gelukkig hoefde ik niet naar sprundel afgesleept te worden ;).
Transalp XL600V

Offline MartinW

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2018, 19:58 »
Top dat jij het vast getest hebt Trigger!  ;D
Ik heb het spul op het ITT ook in banden laten aanbrengen en tot op heden nog niet gemerkt het nodig te hebben.
Afgelopen donderdag was het wel bijna raak, flinke file op de A30 en ik dus tussen de auto's door. Tot aan de kop van de file bleek waarom die file er was, de weg lag over 2 rijbanen vol met glasscherven. Snel een autospoor ingedoken waar het meeste glas was weggereden. Thuis gecheckt en zat er wel een soort gaatje en 1 van de blokken van mijn Mitas E07 achterband. Maar op dik rubber dus en zal niet naar binnen zijn doorgedrongen.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 21:39 door MartinW »

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #8 Gepost op: 01 juli 2018, 21:23 »
De band is waarschijnlijk lek gegaan toen ik een kilometer daarvoor een beetje enthousiast door een landweggetje scheurde een bochtje verkeerd inschatte. Ik heb eerst flink geremd en ben toen in de berm tot stilstand gekomen, op het laatste moment zelfs nog even op mijn kant gegaan ;D maar er was verbazingwekkend genoeg geen enkele schade, nog geen krasje.

Hoop zand, grind, stenen en gras daaro, en lang een weiland met een zelfgemaakt hek erlangs. Waarschijnlijk ooit door een onachtzame boer (pun intended) daar neergegooid, en ik gleed er waarschijnlijk met een geblokkeerd achterwiel zo doorheen.

Filmbeelden van de crash volgen later >:D.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2018, 13:08 »
Rectificatie: De band was vandaag alsnog leeg. Controle met zeepsop wijst aan dat het gaatje, alhoewel minder hard dan net na het lekrijden, nog steeds lucht lekt. Ik heb dit laten weten aan Ride-On en heb nu een chat met ze.
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2018, 13:47 »
Op hun website schrijven ze dat ze niet garanderen dat het alle lekken dicht, 85 tot 95 % zou moeten lukken, jij zit blijkbaar bij de ongelukkige 15% .
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2018, 14:10 »
Ik verwachtte ook niks, heb het voor niks gehad immers, en ik ben wél thuisgekomen.

Gesproken met een engineer, die zegt dat hij inderdaad nét op het randje van het loopvlak zou kunnen zitten, maar het feit dat er wel prut uit het gat kwam gisteren maakt dat ze denken dat het misschien met een beetje extra gel opgelost zou kunnen zijn. De binnenband is de onzekere factor, het kan zijn dat die verder is gescheurd dan de millimeter-limiet die de gel aan kan.

Nu zijn deze banden van zichzelf al zó stijf dat ik die paar kilometer naar Ad's garage wel red, maar dan moet Ad wel tijd hebben en ik heb een drukke week voor de boeg :P. Word waarschijnlijk toch een nieuw binnenbandje... en deze banden zijn al zo lastig te monteren :P.
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2018, 18:49 »
wel een beetje jammer dat de eerste hier op het forum die dit spul gebruikt en hier mee lek rijd ook gelijk bij de 15% hoort waarbij het niet werkt, hmmm ::)
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2018, 19:08 »
Meer bedoelt voor tubeless toch?

Offline V-Twin

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2018, 20:19 »
Meer bedoelt voor tubeless toch?

Nee Pim dat maakt niet uit. Knelpunt in het geval van Trigger is dat RideOn alleen werkt op de strook van het loopvlak dat het asfalt raak bij rechtuit rijden. Zoals je kunt zien zit de spijker dus precies op het kritische punt waar het werkzaam zou moeten zijn. Als Trigger 10 minuutjes een rotonde tegen de rijrichting in had gereden  ::) dan was het gat ook gedicht. Mits de spijker niet voor een scheur in de binnenband heeft gezorgd.

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #15 Gepost op: 02 juli 2018, 20:38 »
Wacht, ik rij even naar Engeland dan ;D.

Morgen komt Ride-On bij mij langs met extra sealant, kijken of een extra laagje aan de binnenkant nét dat beetje extra geeft. En als dat niet helpt, moet ik toch langs Ad voor een nieuwe band.
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2018, 20:40 »
Nouja omdat een biba een stuk minder materiaal geeft om door die slurrie te dichten. Zie dat het ook zo vermeld word op de website.

Daarnaast dacht ik dat een beschadiging aan een biba eigenlijk altijd een scheur is.

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #17 Gepost op: 02 juli 2018, 20:47 »
Ik, jullie proefkonijn, ga erachter komen.

Ofwel het is morgenavond gefixt met meer gel, of ik ga de binnenband zelf inspecteren :p.
Transalp XL600V

Offline JanO

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #18 Gepost op: 02 juli 2018, 23:09 »
Ben heel benieuwd naar ontwikkeling bij Trigger
Rij reeds 2 jaar met Ride On in 2 brommers met binnenbanden,heb nog geen lekke band gehad

Offline Waffie

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #19 Gepost op: 03 juli 2018, 01:49 »
een gat in een binnenband wordt altijd een scheur,
het is deze reden indien het gat niet wordt bewerkt tot iets ronds ( dat zelfs met een plakker)gewoon verder scheurt

ik heb  vast wel een gaatje voor trigger om  het te checken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #20 Gepost op: 03 juli 2018, 07:05 »
Dus eigenlijk zeg je nu dat ride on niet kan werken  in een binnenband, of misschien heel kort dan.
Varadero SD02  2004

Offline robgoesdakar

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #21 Gepost op: 03 juli 2018, 08:50 »
Ik adviseer het spul met name voor tubeless banden.
In binnenbanden zal het altijd minder effectief zijn omdat, zoals Ad al zegt, deze sneller geneigd is om te scheuren.
Dat zal sterker zijn zodra je ook nog met een (bijna) lege band gaat rijden en de penetratie (spijker in dit geval) dus lekker kan bewegen. Verder is het mogelijk dat, vanwege de lege band, de binnenband ook aan de velgrand lek geprikt wordten daar zit dan weer geen Ride-On.

Overigens is het heel goed te gebruiken als balanceer middel, maar alleen daarvoor is het nogal prijzig.
Maar heb hier ook al een klant gehad die geen loodjes op zijn velgen wilde hebben en het spul dus echt alleen maar wilde hebben voor het balanceren, maar dat was dan ook meer een show-motor dan een rijmotor.

Voor binnenbanden schat ik het effect van ride-on eerder op 45-50% dan de 85-90% voor tubeless banden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #22 Gepost op: 03 juli 2018, 09:24 »
Dan hoop ik dat ik vanmiddag of vanavond langs kan komen bij Ad, ik krijg onwenningsverschijnselen en wil graag weer wegrijden :P.
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #23 Gepost op: 03 juli 2018, 09:47 »

Vieze rommel is het, blèh  ???


Om die reden weet ik er ook nikkes van, maar in mijn redenering kan het alleen voor tubeless bedoeld zijn. De constructie daarvan is erg stijf en bovendien dik. De smurrie werkt zich in de beschadiging en zal daardoor wat langer lucht vasthouden.

Een binnenband is heel dun en elke omwenteling dat er druk op het lek komt gaat die open staan en loopt je lucht weg.

Het is geen lijm namelijk.


Zal me niks verbazen als die rommel nu ook in je buitenband zit. Ga maar lekker schoonmaken  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #24 Gepost op: 03 juli 2018, 14:08 »
Zal me niks verbazen als die rommel nu ook in je buitenband zit. Ga maar lekker schoonmaken  :)

Het is een water-oplosbare gel dus dat loopt wel los denk ik.

Zojuist Ride-On gesproken, ze zijn erg begaan met het product en de gebruiker vind ik. De engineer komt zometeen langs om de band verder af te vullen (meer sealant) om te kijken of dat wat doet. Vervolgens ga ik vanavond naar Ad om de binnenband te wisselen, en Ride-On stuurt een setje af om die opnieuw te vullen. De oude band gaan we opensnijden en kijken waarom het niet geholpen heeft, want zoals meerderen hier zeggen is het waarschijnlijk een scheur geworden in plaats van een gat.

Ik ga de video-review die ik heb gemaakt alsnog plaatsen, maar dan met addendum van hetgeen erachter is gebeurd. Eerlijk naar de kijker en de fabrikant over wat er gebeurt en laten we wel wezen, het heeft niet gedaan wat ik verwachtte, maar ik kwam wél thuis, en dat was zonder dat spul niet op eigen kracht gebeurd.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #25 Gepost op: 03 juli 2018, 16:14 »
Eaukay, de Ride-On engineer is langs geweest:



en hij heeft een extra lading kwak in mijn binnenbandje gespoten >:D.

Tot iets boven de 2 bar opgepompt (ik gok 2,3 ongeveer) - gaatje lekte nog steeds, maar dat was zonder een ritje. Ik ben 10 minuten daarna vertrokken voor een rondje Galderse meren, en halverwege ben ik gestopt voor een meting.



Het gaatje lekt op dit moment niet meer... dus dat is goed nieuws. Druk bij deze meting was net een haartje onder de 2 bar. Dat accepteer ik nog, er gaat sowieso wat druk verloren bij het in het weefsel drukken van de gel. Opnieuw weggereden, en thuis nogmaals gecontroleerd: 1,85 bar ongeveer. Dus toch nog drukverlies.

Kans bestaat dat de spijker dermate diep heeft gezeten dat hij ook tegen de velg zat en dus de binnenzijde van de binnenband lek heeft geprikt. Een dergelijke beschadiging zou een gel nooit kunnen verhelpen.

Ik check het over een uur en over 2 uur nog eens, maar dat word toch een nieuwe binnenband vanavond denk ik.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #26 Gepost op: 03 juli 2018, 23:12 »
Nou, we hebben duidelijkheid hoor :P.

Beelden en foto's zijn er volop gemaakt voor de video-review. De bevindingen:

Binnenband had een scheur en geen gat, het was meer een soort stervorm, daar waar de spijker was binnengedrongen. De Ride-On was inderdaad door de binnenband gelekt en tussen binnen- en buitenband gekomen, waardoor de binnenkant van het karkas ook glibberig was. Het was daardoor erg k*t om de binnenband eruit te krijgen, het was zo glad dat je hem niet te pakken kreeg.

Wat we hebben gedaan: We hebben het gat terug rond gemaakt. Ja, dat lees je goed :P. Met een grote pons hebben we het gat groter, maar netjes rond gemaakt. Dit deels omdat de band geplakt zou worden (en niet vervangen, waardoor we de Ride-On hebben behouden) maar ook zeker omdat we via dat gat hebben kunnen vastleggen hoe de sealant zich in de band gedraagt.

Daarna opruwen, verlijmen, en een heule grote plakker erop. Daarna binnenkant karkas schoongemaakt (doekje met wat remreiniger deed het meeste, en daarna wat talkpoeder erin + op de binnenband) en de hele bups terug op de velg gezet.



Onze conclusie:

- De Ride-On werkt wel degelijk als balanceermiddel (dit hebben we eerder geverifieerd)
- Ride-On is inderdaad vrij makkelijk afwasbaar, maar enorm glibberig (durex play is er niks bij)
- Ride-On had dit gat nooit kunnen dichten.

Dit laatste om twee redenen:

1) Een gat in een puur rubberen binnenband word eigenlijk altijd een scheur (en geen gat) waardoor je eigenlijk altijd over de aanbevolen maximale 6mm heen gaat die Ride-On aan zegt te kunnen dichten
2) Het pure rubber in een binnenband is zo glad als de pest, waardoor er niks is om de gel 'in' te drukken.

Ride-On zegt zelf dat je een tijdje moet rijden om de gel in de vezels te duwen en zo het gat te dichten.
Als ik een gat in een band prik en aan de binnenkant kijk, zie ik inderdaad dat een karkas van veel meer dan alleen rubber is gemaakt. Er zitten inderdaad vezels en andere materialen in verwerkt, en ik kan me heel goed voorstellen dat je een gel daartussen zou kunnen drukken en zo die 2 of 3 bar tegenhoud die een band moet kunnen hebben.

Maar een volledig rubberen binnenband? No chance. Leuk als balanceermiddel, en als je geluk hebt (zoals ik had) kom je er mee thuis, al heeft dat in mijn geval ook te maken gehad met de bizarre stijfheid van mijn banden. Een permanente seal kun je hiermee niet bereiken, is onze mening.
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #27 Gepost op: 03 juli 2018, 23:17 »
Nee joh niet aan beginnen die rommel.

Jan O. heeft gewoon tot nog toe mazzel gehad. Ik rij ook niet altijd lek. Maar met perioden..  ;D


Er zijn wel manieren om een spaakvelg tubeless te maken hoor. Dan kan zo'n slime-band wel een uitkomst zijn.


Is veel over te lezen op het web.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline JanO

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #28 Gepost op: 06 juli 2018, 22:21 »
Komt de video ook nog beschikbaar?

Offline Trigger

Re: Mijn eerste Ride-On ervaring
« Reactie #29 Gepost op: 07 juli 2018, 13:02 »
De video komt zeker nog beschikbaar, maar het ontbrak me nog aan tijd om al het nieuwe materiaal te editen. Daar komt bij dat het verhaal ook nog niet ten einde was, want de band is opnieuw lek geraakt. Vanmorgen heb ik bij Ad een nieuwe binnenband gemonteerd.

En wat bleek tot onze verbazing:



De nieuwe lekkage werd, zo lijkt het, veróórzaakt door Ride-On. De gel heeft zich door de lijm gevreten danwel geperst, en heeft de plakker doen wijken waardoor de band opnieuw leegliep.

Ik heb de band bewaard en deze ga ik overhandigen aan de mensen van Ride-On.
Wat mij betreft is de conclusie dat je dit spul niet hoeft aan te schaffen indien je met binnenbanden rijdt. De kans dat het een lek dicht is miniem, en dan nog is het waarschijnlijk een tijdelijke oplossing, want permanent dichten doet het niet, en daarvoor is het spul gewoon te duur.
Transalp XL600V