Auteur Topic: N-Com Nolan en andere communicatie  (gelezen 1264 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Steffie

N-Com Nolan en andere communicatie
« Gepost op: 28 juli 2018, 08:18 »
Ik heb een nieuwe helm aangeschaft voor de zomer en vroeg me af hoe dat met de communicatie setjes gaat.
Ik heb op mijn oude helm (Caberg tourmax) een Aliexpress BT-V6 en op de helm van mijn vrouw (Caberg potje) ook.
Niet de allerbeste communicatie en boven de 80KM hoor ik haar niet meer.
Nu is mijn nieuwe helm een Nolan N40-5 en daar hebben ze een N-Com systeem voor, dat iets netter ingebouwd zou kunnen worden.
Lees: Geen groot apparaat aan de zijkant van je helm dat als windvanger fungeert.
Het ding werkt via bluethoot en hier komt mijn vraag.
Werkt die N-Com met alle verschillende communicatie setjes die werken met bluethoot?
Graag zou ik ervaringen met de N-Com en de communicatie met andere merken willen horen.

Groet,

Steffie.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Timy

Re: N-Com Nolan en andere communicatie
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2018, 16:22 »
Wij hadden samen een Nolan N40-5 helm met de N-com erin. Je leest het al...hadden..
De helm hebben we nog stééds maar de headsets zijn geruild voor een Senna set. We hadden dezelfde redenatie vanwege het esthetische verhaal, maar dat bleek de verkeerde keuze.
Connecten was vaak een gedoe en mijn set is in 12mnd 2x vervangen vanwege de accu die defect ging en erna de interne verbindingen kapot gingen. Ik rij elke dag 100km (weer en wind) maar dat moet ie kunnen hebben!
Toen kwam er stoom uit mn oren en kwam de motorzaak met het eigen idee om de set gratis te ruilen voor de Senna set. Super coulant en service gericht!
Inderdaad niet het mooiste op de helm maar zo gruwelijk veel beter.. sindsdien zijn we luid en duidelijk met elkaar in contact, heb ik altijd muziek onderweg (fm en bluetooth Spotify) en kan ik ook met anderen connecten. Dat laatste kon namelijk ook niet met de N-com (nu misschien wel inmiddels).

Kan je dus echt een set van Senna aanraden. Is niet heel goedkoop maar ook echt niet de duurste en wel erg goed. Komt er in testen ook goed uit. Is wel zeer divers qua modellen, dus Google er even op. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Ben zelf van mening dat echt goedkoop een stuk minder is (ervaring met cheap-ass setjes).

Qua gebruik:
 ik bel veel voor t werk en wordt dus ook vaak gebeld als ik onderweg ben. Zelfs bij 120 moet ik duidelijk maken dat ik rij en niets kan noteren zo goed is de noise cancelling.  ;D
Klein detail is wel dat dat op mn K75rt (kuip) is maar ook op de Twin ben ik voorbij de 100 gewoon te verstaan.

Beide sets hebben wij gebruikt tijdens t toeren in de zijspan maar ook Annelies op de Alp en ik op de twin. Dus grotere afstand van elkaar. N-com werkte prima in de zijspan maar samen toeren en elkaar verstaan ging niet. De Senna set doet beide top.
Mn pa heeft inmiddels ook een Senna set gekocht nav onze tevredenheid.
(Ik heb geen aandelen hoor  ;) )
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2018, 09:14 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline SylAlp

Re: N-Com Nolan en andere communicatie
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2018, 20:30 »
Omdat iemand me vertelde dat de Nolan Communicatie set minder pairde met een Garmin, heb ik een Scala rider gekocht. Die is bevestigd op de buitenkant van m'n Nolan N 40 helm en hij werk naar volle tevredenheid. Ik bekeek die Senna zojuist en die Scala scheelt niet veel qua formaat.
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Steffie

Re: N-Com Nolan en andere communicatie
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2018, 09:33 »
Syl en Timy bedankt voor de reactie.
Is me wel duidelijk dat ik de N-Com moet vergeten.
Had al eerder slechte recensies gelezen over N-Com hier op het forum.
Wilde even weten of dat nog steeds zo was.
Ga me iets meer verdiepen in de Senna en Scala.
Ondertussen nog maar even met de BT-V6 klungelen.
Thanks.

Steffie.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline DPC

Re: N-Com Nolan en andere communicatie
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2018, 10:45 »
Om nu ook nog wat verwarring de wereld uit te helpen.
Senna is een (helaas) te vroeg om het leven gekomen F1 coureur.
Sena is een fabrikant van communicatie systemen.

Ik heb zelf 2 Sena systemen en ben er redelijk tevreden over.
Echter alleen gebruikt voor de navigatie, nog nooit mee gebeld of gesprekken mee gedaan onderweg met andere rijders.

Ik weet niet of de firmware globaal dezelfde is voor meerdere systemen (stemgeluid van de menu's) maar de mevrouw die het Nederlandse deel ingesproken heeft was vast in de overgang of iets dergelijks. Wat een chagrijnig geluid komt daar uit >:(

De Engelse madam klinkt een stuk vriendelijker…
Systeemtaal dus op Engels gezet.
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline voorstad

Re: N-Com Nolan en andere communicatie
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2018, 17:33 »
Ik gebruik zelf al  zo'n twee jaar de Sena 3s. Een volledig intern in te bouwen setje, kost 100 euro. Beperkingen zijn een beperkt bereik voor onderlinge communicatie en geen FM. Maar zolang je in de EU blijft kun je gebruik maken van SenaRideConnected, waarmee je kunt kletsen via je databundel. En dan maakt de afstand ineens niet meer uit 😁.

Voor mij een kwalitatieve budget oplossing, zonder knots aan de zijkant van je helm EN in bijna iedere helm in te bouwen...
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Re: N-Com Nolan en andere communicatie
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2018, 19:47 »
Syl en Timy bedankt voor de reactie.
Is me wel duidelijk dat ik de N-Com moet vergeten.
Had al eerder slechte recensies gelezen over N-Com hier op het forum.
Wilde even weten of dat nog steeds zo was.
Ga me iets meer verdiepen in de Senna en Scala.
Ondertussen nog maar even met de BT-V6 klungelen.
Thanks.

Steffie.

Wij hebben beiden ee. N-com b5 en zijn daar uitermate tevreden mee. Onze ervaring is dat het meest fijn werkt alsje beide hetzelfde hebt. Combineren met een andere Bluetooth set kan, maar echt goed werken gaat het niet.

Blijf wel weg van de b4 van Nolan, dat was update technisch een drama…
XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CB400F '75 CBX750F '86 VF500F2 '84

Offline Steffie

Re: N-Com Nolan en andere communicatie
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2018, 21:55 »
Adriaan bedankt voor jouw reply.
Probleem is dat mij  vrouw een Caberg potje draagt en daar erg blij mee is.
Klein vrouwtje en heeft veel helmen geprobeert voor ze er een vond die ze prettig vond passen.
Ga me verdiepen in de Sena.
Maar eerst toch die BT-V6 er op schroeven.

Steffie
Geniet.....maar drink met je maten.