Techniek > Techniek Algemeen

Tandwiel versleten?

(1/2) > >>

EvW1985:
 Bij de oliewissel viel me op dat de tanden van het voorste tandwiel wat gesleten zijn. Heb nog geen ervaring met tandwielen/ketting, hoe kan ik zien of het zn langste tijd gehad heeft? P.s. ketting lijkt ook wat roestig, kan dit kwaad? Wordt goed gesmeerd met pro-oiler dus daar kan het niet aan liggen

Waffie:
 zie plaatje.

en als je ketting roest wordt ze op dat plekje niet gesmeerd (tegen corrosie beschermd)

of iets kwaad kan..
afhankelijk van hoe erg de roestvorming zich voortzet  van wat vliegroest tot compleet uiteen vallen

Wat denk je zelf ?

Brombeer:

Om nou te zeggen: Wààààt??. Nee.


Je kunt wel even controleren of die oiler wel goed werkt en op de juiste plek deponeert.


De staat van ketting/tandwielen begint, zoals jij doet nu, met een visuele controle.

Bedenk dat het voortandwiel de tanden het vaakst gebruikt en daarmee het snelst verslijt. Hoe verder die verslijt, hoe meer de ketting en achtertandwiel verplicht en versneld mee slijten.

Het is bij jou wel een teken dat de set ruim voorbij de helft van haar leven is. Het is wel zo dat het voortandwiel niet per se de staat van de rest aangeeft. Er is een simpele check om de staat van ketting en achtertandwiel te controleren. Zet de motor in vrij en trek, halverwege het achtertandwiel, de ketting van het tandwiel af. Lukt dat niet, of maar een paar millimeter, dan zijn die nog in acceptabele staat. Maar trek je de ketting er 6-7 millimeter vanaf, dan is dat toch wel flink versleten en is het raadzaam de hele set te vervangen.

Een los voortandwiel is zeer betaalbaar en je kunt overwegen om die elke 10.000km tussentijds te vervangen. Zo heb je ook regelmatig een nog goed passend tandwiel op de, tanden (de splines) van de uitgaande as. Andersom, te lang doorrijden met een voortandwiel kan ervoor zorgen dat de tanden op de splines door teveel speling, ook nodeloos slijten. Vervang ook altijd het borgplaatje, want die slijt ook vrolijk mee. Gebruik alleen kwaliteits tandwielen, zoals die van JT.

Kettingen en tandwielen hebben een heel wisselende levensduur, afhankelijk van wat je ermee doet, en hoe en waarmee je ze smeert. 


Brom

EvW1985:

--- Citaat van: Waffie op 20 juli 2018, 09:27 --- zie plaatje.

en als je ketting roest wordt ze op dat plekje niet gesmeerd (tegen corrosie beschermd)

of iets kwaad kan..
afhankelijk van hoe erg de roestvorming zich voortzet  van wat vliegroest tot compleet uiteen vallen

Wat denk je zelf ?

--- Einde van citaat ---

Denk dat het opzich mee valt als ik dit en onderstaande van Brombeer lees. Wel wat puntig. Echter, preventief vervangen zodat ketting langer meegaat lijkt mij ook eentje in de categorie kleine moeite, groot plezier! Ik ga het regelen, bedankt voor de tip.

Floris:
Halverwege, zou ik zo zeggen.
Afgezien van wat roestvlekjes ziet het er nog goed uit.

Ik heb ze erger gezien   8)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View