Om nou te zeggen: Wààààt??. Nee.
Je kunt wel even controleren of die oiler wel goed werkt en op de juiste plek deponeert.
De staat van ketting/tandwielen begint, zoals jij doet nu, met een visuele controle.
Bedenk dat het voortandwiel de tanden het vaakst gebruikt en daarmee het snelst verslijt. Hoe verder die verslijt, hoe meer de ketting en achtertandwiel verplicht en versneld mee slijten.
Het is bij jou wel een teken dat de set ruim voorbij de helft van haar leven is. Het is wel zo dat het voortandwiel niet per se de staat van de rest aangeeft. Er is een simpele check om de staat van ketting en achtertandwiel te controleren. Zet de motor in vrij en trek, halverwege het achtertandwiel, de ketting van het tandwiel af. Lukt dat niet, of maar een paar millimeter, dan zijn die nog in acceptabele staat. Maar trek je de ketting er 6-7 millimeter vanaf, dan is dat toch wel flink versleten en is het raadzaam de hele set te vervangen.
Een los voortandwiel is zeer betaalbaar en je kunt overwegen om die elke 10.000km tussentijds te vervangen. Zo heb je ook regelmatig een nog goed passend tandwiel op de, tanden (de splines) van de uitgaande as. Andersom, te lang doorrijden met een voortandwiel kan ervoor zorgen dat de tanden op de splines door teveel speling, ook nodeloos slijten. Vervang ook altijd het borgplaatje, want die slijt ook vrolijk mee. Gebruik alleen kwaliteits tandwielen, zoals die van JT.
Kettingen en tandwielen hebben een heel wisselende levensduur, afhankelijk van wat je ermee doet, en hoe en waarmee je ze smeert.
Brom